Permalänk
Medlem

Måste fan skaffa en E2200HD, alla verkar ju jättenöjda med sina skärmar och priset är fantastiskt, har också en polare som vill köpa min 19" så det är fan perfekt!

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Hm låter intressant... Billigt också.

Dock undrar jag med 1920 x 1080 hur ser det ut egentligen? Åthelvete oproptionerligt, eller som det ska vara? Lite tveksam då jag hellre skulle ha något med 1920 x 1200...

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

jag lider inte av det, tycker bara vissa sidor blir så konstiga dock...

Som www.xbox-scene.com

typ en decimeter av inget både höger o vänster, men helt ok höjd...

Visa signatur

Laptop: Apple MacBook Pro 16" M1 Pro | 16GB | 512GB
Stationär: Phanteks NV5 | i9 13900K | 32GB DDR5 6000 | Asus Prime Z790-AW | RTX 4090 | 4TB m2 SSD

Permalänk
Medlem

Jag som arbetar en del med webbdesign undrar hur pass skarp bilden blir i 1680x1050? För jag antar att det är rätt osmidigt att jobba i 1920x1080-upplösning med tanke på att allt blir väldigt litet?

Vore toppen om någon vänlig själ kunde ta en printscreen på en sajt som är anpassad efter 1024x768 (typ www.vasakronan.se)

Och hur fungerar det egentligen, skillnaden i bredd är ju relativt stor i jämförelse med skillnaden på höjden? (1920x1080 mot 1680x1050). Blir inte allt typ utdraget på bredden?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cassivs
Jag som arbetar en del med webbdesign undrar hur pass skarp bilden blir i 1680x1050? För jag antar att det är rätt osmidigt att jobba i 1920x1080-upplösning med tanke på att allt blir väldigt litet?

Vore toppen om någon vänlig själ kunde ta en printscreen på en sajt som är anpassad efter 1024x768 (typ www.vasakronan.se)

http://xs.to/xs.php?h=xs433&d=08473&f=vasakronan742.jpg

Tog en printscreen på sidan du nämnde. Fick skärmen tidigare idag och just nu är jag mest överväldigad efter att ha uppgraderat från en 4 år gammal 17" Samsung men måste säga att jag är väldigt nöjd med den hittills.

Permalänk

Hur hög är en Benq E2400HD?

På komplett så står det 58.3Cm..Och även på dylika sidor.
Men har hört att den inte är så hög? (Menar inklusive stativet osv)

Permalänk
Medlem

Dryga 45 cm hög med stativet mäter jag den till.

Har hunnit testa den lite mer idag, spelat bla. Fallout 3 och FC2 samt provat film och resultatet är jättebra. Kan varmt rekommendera skärmen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dorknite
Dryga 45 cm hög med stativet mäter jag den till.

Har hunnit testa den lite mer idag, spelat bla. Fallout 3 och FC2 samt provat film och resultatet är jättebra. Kan varmt rekommendera skärmen.

Ser den bättre ut i verkligheten än på bild?
Eller det kanske bara är jag som tycker den ser ful ut :-/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaiNeaA
Ser den bättre ut i verkligheten än på bild?
Eller det kanske bara är jag som tycker den ser ful ut :-/

Tyvärr är min kamera trasig, annars hade jag kunnat lägga upp lite bilder på den. Jag tycker designen är helt ok, ser bättre ut i verkligheten. Det enda jag har en åsikt på är foten som är ganska oattraktiv, den ser lite billig ut. Men annars ser den bra ut som sagt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dorknite
Tyvärr är min kamera trasig, annars hade jag kunnat lägga upp lite bilder på den. Jag tycker designen är helt ok, ser bättre ut i verkligheten. Det enda jag har en åsikt på är foten som är ganska oattraktiv, den ser lite billig ut. Men annars ser den bra ut som sagt.

Jag får leta upp någon affär som har den. På det sättet kan jag skapa min egna bild av hur den ser ut.

Tack för ditt svar förresten.

Permalänk
Medlem

Hämtade min på Komplett idag, helt underbar, visst blir det VÄLDIGT mycket tomt på vissa sidor men annars är 16:9 formatet inget fel på och Full HD är helt underbart för film.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Tycker det samma, jag är så sjukt nöjd men min.

Men som sagt. i spel så funkar andra upplösningar helt ok, men i wondows skrivbordet blir det suddigt som as om man inte kör något annat än native...

Visa signatur

Laptop: Apple MacBook Pro 16" M1 Pro | 16GB | 512GB
Stationär: Phanteks NV5 | i9 13900K | 32GB DDR5 6000 | Asus Prime Z790-AW | RTX 4090 | 4TB m2 SSD

Permalänk
Medlem

varför skulle man inte vilja ha skrivbordet i native? :S

Permalänk
Medlem

Ni som har E2200HD (inte analogvarianten) eller E2400HD - kan ni via datorn köra skärmen i 1920x1080 i 50hz "refresh rate"?

Använder ni i så fall DVI eller HDMI?

Vore mycket tacksam om ngn ägare kunde ta sig besväret och kolla upp detta! Det är omöjligt att läsa sig till av specarna.

Är på jakt efter en ny 22 eller 24 tums skärm för att kolla på TV via datorn. De flesta LCD stödjer inte 50hz utan man är begränsad till 60hz vilket inte är ngn hit på PAL-tv som körs i 25hz. För amerikanarna med sin NTSC är 60hz dock bra...

/Martin

Permalänk
Citat:

[i]Är på jakt efter en ny 22 eller 24 tums skärm för att kolla på TV via datorn. De flesta LCD stödjer inte 50hz utan man är begränsad till 60hz vilket inte är ngn hit på PAL-tv som körs i 25hz. För amerikanarna med sin NTSC är 60hz dock bra...

Vad är det som blir dåligt med 60hz?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raven6666
Vad är det som blir dåligt med 60hz?

Snor lite från MinHembio-forumets faq för HTPC:

Citat:

F: Vilken Refresh Rate och FPS ska jag använda ?
S: FPS kan du inte ställa in själv eftersom det är helt beroende på vilket material du använder (se ovan).
Refresh-raten däremot kan vi ställa in via dom vanliga skärminstälningarna eller via program som PowerStrip.
Det man vill åstakomma är multiplar av orginalmaterialets FPS.
Så med PAL och dess 25 bilder per sekund så vill vi ha en refreshrate om, 50, 75, 100Hz
Det vanligaste för PAL är att man använder 50 eller 75Hz.
För NTSC så är det vanligt att använda multiplar om 23.976Hz eller 24Hz, 48, 72Hz.
Det beror också på vad den projektor/tv du tänker använda klarar av.
Små skilnader mellan källmaterialet och den refresh man har orsakar inte så stora problem.
Men då och då kommer det hacka till då det inte är i perfekt sync. Man brukar prata om microstutters när skilnaden är liten.
Eventuellt kan program som ReClock hjälpa för att få bort så mycket microstutters som möjligt.

För att krångla till det ytterligare så är det inte säkert att projektorn eller TV'n klarar att ändra panelerna med den refresh rate man använder.
Med det menas alltså den frekvens som projektor/tv faktiskt ändrar pixlarnas läge.
Misstänker man att man har problem med detta så kan man prova ett program som heter Juddertest.
Tillsammans med powerstrip kan man då försöka finlira med frekvensen för att hitta en bra kompromiss.

F: När jag spelar upp en film så hackar bilden varför ?
S: Det finns många parametrar och olika nivåer på hackandet.
Det aboslut vanligaste är att man använder en refresh rate som inte matchar materialet man visar.
Ex. man spelar upp en PAL film i 60Hz (se ovan svar om refresh rate/fps)
PAL är specificerad till 50Hz, spelar man upp PAL i 60Hz så får vi hack på grund av uppdateringen i källmaterialet inte är detsamma som vi spelar upp det i.
Sen finns det visst hack inbyggt i filmerna då dom filmas med 24FPS.
Vid snabba panoreringar så hinner inte filmen med och man får ett visst hackande, detta är inget man kan göra något åt.
Det man också får tänka på att ju större bild man har desto lättare är det att se dessa problem.

Jag verkar ha fel om NTSC och 30fps ser jag.

Personligen tycker jag det är mycket störande att kolla på PAL-tv på 60hz. Iaf när man sett hur det bör se ut på en riktig tv eller en skärm som går i 50hz.

Edit: Ett enkelt sätt att se problemet är när det är scrollande text i bilden. På tvn flyter det fint. I 60hz fladdrar och hoppar det en hel del.

/Martin

Permalänk
Medlem

hur mycke mindre skärmyta på höjden i centimeter har den här skärmen kontra en vanlig 22" 1680x1050?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chris_Kadaver
hur mycke mindre skärmyta på höjden i centimeter har den här skärmen kontra en vanlig 22" 1680x1050?

Orka inte räkna men här syns det iaf:
http://tvcalculator.com/index.html?8b27bf044ba5cfa5ce72304156...

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk

Har haft en E2400HD i ett par veckor. Faktiskt rätt nöjd. Enda sura är att foten inte går att ta av.

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Medlem

hum.. full hd hysteri? vill man verkligen på ynka 21,5" ha 16:9? det känns som man tappar tillräckligt mycke i höjd med en 16:10 skärm?! okey på tv apparater över 40" som man ska se på film på... men höjden på en 21,5" lär bli den samma som höjden på en 17" crt? känns det inte lite väl ihoptryckt? och proportions fel i gamla spel? någon som har skärmen med synpunkter?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Förstår ej om skärmen har 2ms eller 5ms står olika över allt :S

Visa signatur

Intel i5-6600K™ / ASUS STRIX Geforce GTX 970 / ASUS Z170-A / 16 GB DDR4 2133Mhz / be quiet! Pure Rock / Fractual Define R4 / EVGA Supernova G2 750W
TV: Samsung 7505 55" 4K

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raaaz
Orka inte räkna men här syns det iaf:
http://tvcalculator.com/index.html?8b27bf044ba5cfa5ce72304156...

Tack för tipset, bra hemsida... upptäckte där att en 21.5 tums 16:9 är lika hög som min gamla 17 tummare... vet inte om det är värt 2k för att få en skärm som är 50% bredare, men inte någe större på höjden... :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wwedd
Tack för tipset, bra hemsida... upptäckte där att en 21.5 tums 16:9 är lika hög som min gamla 17 tummare... vet inte om det är värt 2k för att få en skärm som är 50% bredare, men inte någe större på höjden... :/

Sen finns det ju oss som inte bryr oss lika mkt om storleken som upplösningen på skämren 50% högre upplösning på bredden är mkt värt IMO. Däremot känns det som lite väl hög pixeltäthet på den, måste nog sitta rätt nära skärmen då man läser text för att inte anstränga ögonen för mycket...

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk

Som sagt ingen som vet va d det är som gäller av 5ms och 2 ms?

Visa signatur

Intel i5-6600K™ / ASUS STRIX Geforce GTX 970 / ASUS Z170-A / 16 GB DDR4 2133Mhz / be quiet! Pure Rock / Fractual Define R4 / EVGA Supernova G2 750W
TV: Samsung 7505 55" 4K

Permalänk
Medlem

Båda verkar vara rätt 5ms (svart till vit till svart?) eller 2ms GTG (Gray-To-Gray) olika sätt att mäta responstid.

http://www.anandtech.com/displays/showdoc.aspx?i=3449&p=3

Visa signatur

Life without knowledge is death in disguise

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av defiant1
Båda verkar vara rätt 5ms (svart till vit till svart?) eller 2ms GTG (Gray-To-Gray) olika sätt att mäta responstid.

http://www.anandtech.com/displays/showdoc.aspx?i=3449&p=3

Påverkas detta i spel?
Jag vill ha en skärm optimerad för spel helst. Är denna ett bra alternativ? eller är lg227 bättre då med 2ms ?

Visa signatur

Intel i5-6600K™ / ASUS STRIX Geforce GTX 970 / ASUS Z170-A / 16 GB DDR4 2133Mhz / be quiet! Pure Rock / Fractual Define R4 / EVGA Supernova G2 750W
TV: Samsung 7505 55" 4K

Permalänk
Medlem

Jag köpte E2400HD på inwarehouse för 2599, sveriges billigaste pris just den lördagen, var inte alls insatt kollade runt lite tester på den och så, ser ju nu att E2200HD kostar drygt 1000 SEK mindre, varför är min så himla mycket dyrare, bara 2 ynka tum mer? aja, är helnöjd men tror inte jag hade blivit missnöjd med en 22":are för en tusing mindre =3

Har c:a 20 spel (nya) jag provat med 16:9, 1920x1080 & max inställningar. de spel som det strulat för var "bioschock" och något mer spel, får inte stretchat till helskärm trots att spelet tillåter upplösningen. "bäst-i-spel" testet vinner helt klart dead space, ser så äckligt snyggt ut på denna skärm med 16:9 & 1920x1080! strax efter kommer "Fallout 3", "Left 4 Dead" & "Gears of war", resten sticker ut så mycket extra tack vare denna skärm (hade en samsung 19" 4:3 förut som jag jämfört med) en notering gällande "5/2ms" snacket, jag har lirat mycket css och left 4 dead med denna skärm, spel där man måste uppfatta saker fort, har inte märkt någon skillnad mellan denna och min andra skärm, samsung 931BF 2ms 4:3 skärm.

en annan viktig notering! när jag surfar använder jag "mode: Standard", men HD-filmer och spel rekommenderar jag starkt "movie" inställningen. det blir så sjukt mycket mer realistiskt, inte lika livlöst liksom, "testerna" övanför var med "movie mode on".

Visa signatur

1] Arc mini | Z97 | i7 4770K @ 4.4 | CM 212 | R9 290 Tri-X | 2x8GB 1600MHz | HX750 | 840 EVO 250GB + FORCE 128GB | W8.1 | Benq W1300 @ 104"
2] Node 304 | Z77 | i5 2500K @ 4.4 | Noctua NH-U9B | R9 290 Tri-X | 2x4GB 1600MHz | HX650 | FORCE GT 128GB | 3.0 TB | W7 | Philips 50"
3] Dell XPS 13 7500U

Permalänk
Medlem

Tror jag får hem min E2200HD skärm idag
Ska bli riktigt kul att prova.. vad är max upplösningen på den skärmen föresten? glömt bort.. hinner inte söka nu

Visa signatur

| Win7 x64 | Intel i2500k | P67A-C45 | 2x4GB DDR3 | Asus Geforce GTX570 DCII | 650W |
www.twitch.tv/leeftv

Permalänk
Medlem

1920x1080?

Permalänk
Medlem

samma som 24:an, Full HD 1920x1080 =3

Visa signatur

1] Arc mini | Z97 | i7 4770K @ 4.4 | CM 212 | R9 290 Tri-X | 2x8GB 1600MHz | HX750 | 840 EVO 250GB + FORCE 128GB | W8.1 | Benq W1300 @ 104"
2] Node 304 | Z77 | i5 2500K @ 4.4 | Noctua NH-U9B | R9 290 Tri-X | 2x4GB 1600MHz | HX650 | FORCE GT 128GB | 3.0 TB | W7 | Philips 50"
3] Dell XPS 13 7500U