Världens största digitalkamera installerad och klar

Permalänk
Medlem

Klos_ - Snap! Ring tillverkaren av kameran och tipsa dem om din eminenta idé!

Nej, nog med sarkasm. Jag har lite svårt att tänka mig att sensorerna i en vanlig systemkamera kan vinkla sig efter behov på samma sätt som i denna.

Jag vill ha en bild de tagit. Även om min dator inte klarar av att redigera den. Eller ens öppna den. Kan jag få vilja det utan att någon klagar?

Visa signatur

GA-P35-DS3 / E6600 @ 3.44 GHz TRUE / 8800GT Accelero S1 / OCZ 4GB 6400 @ 860MHz / 1TB HD501LJ HDD / Asus MW221U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Reduts
Klos_ - Snap! Ring tillverkaren av kameran och tipsa dem om din eminenta idé!

Nej, nog med sarkasm. Jag har lite svårt att tänka mig att sensorerna i en vanlig systemkamera kan vinkla sig efter behov på samma sätt som i denna.

Jag vill ha en bild de tagit. Även om min dator inte klarar av att redigera den. Eller ens öppna den. Kan jag få vilja det utan att någon klagar?

Jo, de är ju antagligen specialgjorda. Men ajg fattar inte att de inte gjorde den i 600*600 is för 4000*4000 eller något. Enda anledningen som jag kan se är att bilderna skulle blivit påtok förstora och omöjliga att redigera.

Permalänk
Medlem

100 sånna bilder i en mapp som visar förhandsgraskning....puh vad tungt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Har vi ingen "bakåtsträvar tråd" som du kan sitta i?

Show me your Cuda cluster then mate! ^^

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Reduts
Jag vill ha en bild de tagit. Även om min dator inte klarar av att redigera den. Eller ens öppna den. Kan jag få vilja det utan att någon klagar?

Ja självklart, men det verkar inte bara vara jag som försöker vara sarkastisk...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andyreas
Nja ett dammkorn skulle nog inte förstört så mkt då en hel del astronomibilder består av flera olika bilder som stackas där man sen tar ett snitt bland dessa bilder och dammkornet som förhoppningsvis inte var helt statiskt försvinner då.

Då fokus är inställt på stjärnhimlen skulle ett dammkorn på censorn antagligen bli så fullständigt ur fokus att det inte skulle ha någon inverkan på bilden öht. Ungefär som med objektiven till en systemkamera, det är aldrig så illa som man tror sekunden efter man råkat dra en fin repa över linsen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klos_
Jo, de är ju antagligen specialgjorda. Men ajg fattar inte att de inte gjorde den i 600*600 is för 4000*4000 eller något. Enda anledningen som jag kan se är att bilderna skulle blivit påtok förstora och omöjliga att redigera.

Stora pixlar ger starkare signal vilket betyder att de blir ljuskänsligare. Och ljuskänslighet kan man aldrig få för mycket av när man fotar stjärnor.

Permalänk
Medlem

Undrar hur snabbt man fyller sin hårddisk med bilder från den dära makapären.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Lagring? Skriv inte allt ut på papper i oredigerad storlek?
Hmm undra vad en bild tar? typ 3-4GB?

tror nog att det blir mer än så, de lär med stor sannorlighet använda sig av något sorts rå-format till bilderna. Men en jpeg i sådan storlek kan mycket väl ta upp 4 GB i hög kvalité.

Permalänk
Medlem

att det någonsin kommer komma 1.5gbpixel till hemmabruk skulle inte tro det, om vi dvs inte sitter på Tv-apparater som är större än 100". Antal megapixel avgör ju inte heller direkt om det blir bra bilder eller inte.

Permalänk
Medlem

"Bildsensorerna är av typen OTCCD och har en slags elektrisk bildstabilisering, där varje pixel kan vinklas i andra riktningar än rakt framåt. Denna teknik används av observatoriet för att undvika rörelseoskärpa från stjärnorna."

Rörelseoskärpa från stjärnorna? Tror inte dom behöver oroa sig över att stjärnorna rör sig.. atmosfären däremot kan vara lite 'fladdrig'

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av katanaa
"Bildsensorerna är av typen OTCCD och har en slags elektrisk bildstabilisering, där varje pixel kan vinklas i andra riktningar än rakt framåt. Denna teknik används av observatoriet för att undvika rörelseoskärpa från stjärnorna."

Rörelseoskärpa från stjärnorna? Tror inte dom behöver oroa sig över att stjärnorna rör sig.. atmosfären däremot kan vara lite 'fladdrig'

Rörelseoskärpan blir ju på motivet även om det är jorden som rör sig. Om du som fotograf rör dig och fotograferar människor, och de blir suddiga så säger man att det är rörelseoskärpa på människorna - det implicerar inte nödvändigtvis att det är människorna ifråga som har rört på sig.

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
att det någonsin kommer komma 1.5gbpixel till hemmabruk skulle inte tro det, om vi dvs inte sitter på Tv-apparater som är större än 100". Antal megapixel avgör ju inte heller direkt om det blir bra bilder eller inte.

ÄNTLIGEN, någon som inte fallit offer för Megapixel hysterin. Det är så mycket mer som spelar roll om du får en bra bild, eller om du ens får en bild som du kan använda.

....Allt går att sälja med mördande reklam, kom och köp konserverad gröt!

Så många som tror att du har en dubbelt så bra kamera för att man bytt upp sig från en 2 Megapixel till en kamera med 4 Megapixel.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Lite beroende på bildformatet, men en sånhär grej lär ju knappast spara i JPEG. Säkert är formatet jämförbart med rå-format som NEF eller RAW. I NEF-format (Nikons rå-format) så tar en bild med 10MP c:a 10MB utrymme.. 1,5GP.. Tja.. På en höft alltså 1,5GB/bild.. Du är imponerad över lagringen? Jag är mer nyfiken på vad det behövs för att redigera en bild på 1,5GB.. CS4 med minst ett Tesla-kort för 50 papp kanske? Och då kan du öppna max 2 bilder åt gången..

Med störst sannolikhet sparar de allt i FITS-formatet som är väldigt populärt i astronomi-sammanhang (används av de flesta observatorium runtom i världen).

http://en.wikipedia.org/wiki/FITS

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[i9 12900K] - [ASUS Prime Z690M-Plus D4 mATX] - [Corsair Vengeance LPX Black DDR4-3600 128GB] - [Cerberus mATX chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [SilverStone SX800-LTI] - [Noctua NH-C14S] - [2 x Huawei MateView 3:2] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

Permalänk
Medlem

Seriösa problem för att kunna läsa in bilder i den här storleken.

Permalänk
Medlem

Mycket bra, tekniken går frammåt, men en grej jag undrar över, varför placerar vi inte kameran i rymden?

Visa signatur

Zalman GT900 - Corsair 850W - ASUS H97-PLUS - Intel Core i5 4590 - Ballistix sport 1600MHz 16GB - Nvidia 970GTX OC -Crucial ssd256GB - x2 WD 1000GB

Permalänk
Medlem

dum fråga men.. kan en vanlig dator ens kunna läsa en bild av denna mega fluffmuff kamera? Iaf så borde dom släppa lite bilder på nätet, såklart massa förminskat.

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem

Skulle vara roligt att ha en sån bild, det tar nog ett par dagar att öppna filen och några timmar varje gång man rör sig på den, men det vore det nästa värt

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Stora pixlar ger starkare signal vilket betyder att de blir ljuskänsligare. Och ljuskänslighet kan man aldrig få för mycket av när man fotar stjärnor.

Vet inte riktigt vad du pratar om men 600x600 borde ju vara större än 4000x4000.. Om det är samma yta så är ju 600x600 den känsligare.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nautilus011
ÄNTLIGEN, någon som inte fallit offer för Megapixel hysterin. Det är så mycket mer som spelar roll om du får en bra bild, eller om du ens får en bild som du kan använda.

....Allt går att sälja med mördande reklam, kom och köp konserverad gröt!

Så många som tror att du har en dubbelt så bra kamera för att man bytt upp sig från en 2 Megapixel till en kamera med 4 Megapixel.

yep, bildens kvalité har med objectivets kvalité (samt dess lins kvalité) och av tekniken i kamerahuset att göra. antalet Mp har bara med storleken att göra. dock är det värt att påpeka att ju större antal megapixlar innebär större möjlighet till detaljrikedom, förutsatt att man har ett kvalitativt objektiv och kamera.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ak47
Mycket bra, tekniken går frammåt, men en grej jag undrar över, varför placerar vi inte kameran i rymden?

Därför att det är extremt dyrt att skicka upp saker i rymden, hundratusentals kronor för varje kg.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Imponerande. Fast ett tumavtryck där måste vara fullkommligt förödande.

Hubbles öga är på 2Mpix vad jag läst, mycket då den sköts upp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Därför att det är extremt dyrt att skicka upp saker i rymden, hundratusentals kronor för varje kg.

Mja mycket sant, men människan kan lägga pengar på krig, kärnvapen och sånt bajs, för ofantliga summor.
Summor som inte änns existerar typ..

När dom kan satsa på mänsklighetens utvekling frammåt...

Visa signatur

Zalman GT900 - Corsair 850W - ASUS H97-PLUS - Intel Core i5 4590 - Ballistix sport 1600MHz 16GB - Nvidia 970GTX OC -Crucial ssd256GB - x2 WD 1000GB

Permalänk

Vänta 15 år, så springer alla japaner runt med liknande kameror.

Visa signatur

[u]Mer CO-OP åt folket[/u]
Macbook 2.0GHZ alu

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nautilus011
ÄNTLIGEN, någon som inte fallit offer för Megapixel hysterin. Det är så mycket mer som spelar roll om du får en bra bild, eller om du ens får en bild som du kan använda.

....Allt går att sälja med mördande reklam, kom och köp konserverad gröt!

Så många som tror att du har en dubbelt så bra kamera för att man bytt upp sig från en 2 Megapixel till en kamera med 4 Megapixel.

Men redan. Pegamixlar har betydelse men inte lika stor betydelse som allt annat. En mobilkamera på fem pegamixlar KAN inte ta lika bra kort som en systemkamera på samma antal pegamixlar. Det är ett faktum.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av orka_krull
Vänta 15 år, så springer alla japaner runt med liknande kameror.

Haha!

Btw: hur många Mb skulle en bild ta?

Permalänk

Kasst att de inte har ett galleri med testbilder.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kram
Då han skrev med stora bokstäver KMP så blir det Mega som är 1*10^6 alltså blir det giga totalt 1*10^3 * 1*10^6 = 1*10^9.

Men tycker kubikförslaget låter mycket bättre

Soft att rätta nån och förutom att ha fel om det var versaler eller gemener även missa att det är "k" och inte "K" som är prefixet för kilo.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
att det någonsin kommer komma 1.5gbpixel till hemmabruk skulle inte tro det, om vi dvs inte sitter på Tv-apparater som är större än 100". Antal megapixel avgör ju inte heller direkt om det blir bra bilder eller inte.

Om vi antar att du menar giga med ditt gemena "g" så pratar du om Gigabitpixel – vad är det för något?
Var fick du hundra tum ifrån sedan? Det är (mycket) grovt räknat dubbelt så stort som en vanlig Full-HD-TV idag och du menar att det är den storleken som krävs för att få in tjugo gånger så många pixlar per rad. Varför denna groteska pixeltäthet?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nautilus011
ÄNTLIGEN, någon som inte fallit offer för Megapixel hysterin. Det är så mycket mer som spelar roll om du får en bra bild, eller om du ens får en bild som du kan använda.

....Allt går att sälja med mördande reklam, kom och köp konserverad gröt!

Så många som tror att du har en dubbelt så bra kamera för att man bytt upp sig från en 2 Megapixel till en kamera med 4 Megapixel.

Grattis, mest OffTopic i tråden.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hobs0n
dum fråga men.. kan en vanlig dator ens kunna läsa en bild av denna mega fluffmuff kamera? Iaf så borde dom släppa lite bilder på nätet, såklart massa förminskat.

Nej, det kan den inte, men det skulle naturligtvis vara möjligt att skala ned eller göra delförstoringar. Annars kaske du kan hitta lite kul bilder här.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ownage
Haha!

Btw: hur många Mb skulle en bild ta?

Megabit? Inte så många. Megabyte (MB) – Läs några av de tidigare kommentarerna så hittar du lite spekulationer om just det.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ak47
Mycket bra, tekniken går frammåt, men en grej jag undrar över, varför placerar vi inte kameran i rymden?

Har de redan gjort, och teleskopet heter Hubble. Vilket i princip är en satellit med en digitalkamera i.

Dock har det projektet kostat en slant, beräknat till mellan 4.5 och 6 miljarder dollar, enl. wiki artikeln. Alltså inte bara "extremt dyrt, flera hundra tusen per kilo"
Enkelt var det inte heller, men fina bilder blev det

Permalänk
Medlem

Kjell Brel - Slappna av lite med din prefix-nazism?

Riktigt coolt. Men misstänker att allt man kommer se är likadana bilder vi ser nu, fast lite större

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Jag vet redan att hubble finns där ute..
Dom har vell skjutit upp en uppgraderad version också för den delen?

Och Hubble är ju ganska så gammal nu, tekniken har gått framåt.

Visa signatur

Zalman GT900 - Corsair 850W - ASUS H97-PLUS - Intel Core i5 4590 - Ballistix sport 1600MHz 16GB - Nvidia 970GTX OC -Crucial ssd256GB - x2 WD 1000GB

Permalänk
Avstängd

Varje bild är 2 gigabytes stor.