Att byta system, och hur mycket förlorar man isåfall på det?

Permalänk
Medlem

Att byta system, och hur mycket förlorar man isåfall på det?

Sitter i kniviga funderingar hur jag ska göra. Att jag ska byta kamera snart är jag klar över men funderar även på att byta system. Finns tråkigt lite begagnat till Pentax, och deras nya objektiv drar ut på tiden hela tiden och känns inte som det blir bättre. Så antingen:

1. Fortsätta på Pentax och köpa "K30D" när den kommer(Nån gång nästa år borde det väl bli). Fördelen är ju att jag kan behålla alla grejer jag har nu, men nackdelen är att jag fortfarande har Pentax och att jag antagligen inte kan få nåt för min K10D om ett år.

2. Sälja av allt så fort som möjligt och köpa Canon 50D eller liknande modell. Nackdelen är ju såklart att jag förlorar på allt jag säljer men fördelen är att jag fortfarande kan få lite för min K10D, 5k kanske.

Nu har jag K10D, 16-45/4, Tamron 90/2,8 och AF-540 FGZ-blixt. Kan man räkna på 70% av nypriset på objektiven och blixt? Isåfall får jag 14100, vilket nätt och jämnt räcker till en 50D, sen blir det tillbehör till det. Men det förutsätter ju att jag får sålt allt och det till det pris jag tänkt.

Nån som har gjort nåt liknande och har några invändningar? Vet verkligen inte hur jag ska göra

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem

Re: Att byta system, och hur mycket förlorar man isåfall på det?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elite
Sitter i kniviga funderingar hur jag ska göra. Att jag ska byta kamera snart är jag klar över men funderar även på att byta system. Finns tråkigt lite begagnat till Pentax, och deras nya objektiv drar ut på tiden hela tiden och känns inte som det blir bättre. Så antingen:

1. Fortsätta på Pentax och köpa "K30D" när den kommer(Nån gång nästa år borde det väl bli). Fördelen är ju att jag kan behålla alla grejer jag har nu, men nackdelen är att jag fortfarande har Pentax och att jag antagligen inte kan få nåt för min K10D om ett år.

2. Sälja av allt så fort som möjligt och köpa Canon 50D eller liknande modell. Nackdelen är ju såklart att jag förlorar på allt jag säljer men fördelen är att jag fortfarande kan få lite för min K10D, 5k kanske.

Nu har jag K10D, 16-45/4, Tamron 90/2,8 och AF-540 FGZ-blixt. Kan man räkna på 70% av nypriset på objektiven och blixt? Isåfall får jag 14100, vilket nätt och jämnt räcker till en 50D, sen blir det tillbehör till det. Men det förutsätter ju att jag får sålt allt och det till det pris jag tänkt.

Nån som har gjort nåt liknande och har några invändningar? Vet verkligen inte hur jag ska göra

Aldrig att jag skulle ta en 50D. Välj hellre en 40D eller varför inte en begagnad 5D. Du kan få köpa min för 10K, fasen så mycket mer värt än en 50D.

Visa signatur

5D MkII

Permalänk
Medlem

Re: Re: Att byta system, och hur mycket förlorar man isåfall på det?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av vectrex
Aldrig att jag skulle ta en 50D. Välj hellre en 40D eller varför inte en begagnad 5D. Du kan få köpa min för 10K, fasen så mycket mer värt än en 50D.

Ah nej jag har inte alls kommit så långt i funderingarna, menade mer i den prisklassen. Kan tänka mig Nikon med, t.ex D300. Men, antar att 70% är lite högt räknat av mig så jag får se, blir väl att man får köpa begagnat också då så man inte förlorar alltför mycket på det.

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är frågan? Ja, det kommer att kosta en del iom att du måste realisera förlusterna i dina inköpta prylar. Men du får ju tillgång till ett mer komplett utbud av objektiv, framförallt begagnade.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Vad är frågan? Ja, det kommer att kosta en del iom att du måste realisera förlusterna i dina inköpta prylar. Men du får ju tillgång till ett mer komplett utbud av objektiv, framförallt begagnade.

Jävligt bra fråga nu när du säger det Hoppades väl att nån skulle säga nåt smart och upplyftande så jag fick tummen ur och bestämde mig nån gång.

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk

Vad exakt är det du saknar?
Hur stort hinder är just den prylen för din fortsatta utveckling som fotograf?

Börja med att klargöra dom två sakerna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtlasPatlas
Vad exakt är det du saknar?
Hur stort hinder är just den prylen för din fortsatta utveckling som fotograf?

Börja med att klargöra dom två sakerna.

Kameramässigt är det väl inte så mycket, förutom att jag skulle vilja ha nån klass högre än vad Pentax har kanske. 6 bps, mer fokuspunkter osv. I klass med D300 t.ex. Men är främst objektiv jag tänker på.

Ska t.ex köpa nytt tele och egentligen det enda Pentax har är DA* 300/4, vilken är helt omöjlig att hitta begagnad och kostar ca 12000:- ny. Kommer ju en 60-250/4 som har blivit försenad i.. ett och ett halvt år nu tror jag. Kollar man på Canon har dom ju mycket mer mellanklasstelen att välja på, både nya och begagnade mellan 5-10k.

Är väl kanske en liten släng av att gräset är grönare på andra sidan men är ju allmänt känt att utbudet är mycket bättre till Canon och Nikon.

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem

Köp inte en 50d, vad du än gör Hellre en 40d isåfall. Men frågan är varför du vill byta system?

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Varför är alla emot 50D?

Visa signatur

Main: Intel i7-970 4.00 Ghz | 24GB DDR3-1600 | PowerColor 290X | Samsung 830 2x256GB
Server: Dual Intel E5645 2.53 Ghz | 24GB ECC DDR3-1333 | PERC 5/i | Samsung 8x2TB | Intel 320 80GB
XtremeSystems WCG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kik
Varför är alla emot 50D?

Den är för dyr

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elite
Ska t.ex köpa nytt tele och egentligen det enda Pentax har är DA* 300/4, vilken är helt omöjlig att hitta begagnad och kostar ca 12000:- ny. Kommer ju en 60-250/4 som har blivit försenad i.. ett och ett halvt år nu tror jag. Kollar man på Canon har dom ju mycket mer mellanklasstelen att välja på, både nya och begagnade mellan 5-10k.

Det finns ju en hel del fin tredjepartsoptik, tex Sigmas och Tamrons 70-200/2.8. Ljusstarka och håller samma optiska kvalitet som Canons motsvarigheter. På Pentax har du dessutom fördelen av att de blir stabilserade.

Permalänk
Medlem

Nej Tamrons 70 200 2.8 är väldigt mycket bättre än CAnons 2.8, som är rätt dålig

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fogel70
Det finns ju en hel del fin tredjepartsoptik, tex Sigmas och Tamrons 70-200/2.8. Ljusstarka och håller samma optiska kvalitet som Canons motsvarigheter. På Pentax har du dessutom fördelen av att de blir stabilserade.

Jo, men som sagt, vill man köpa begagnat är det ju hopplöst. Söker man t.ex på Sigma 70-200 på fotosidans annonsmarknad finns det bara Canon och Nikon. http://www.fotosidan.se/classifieds/list.htm?_text=Sigma+EX+7...

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elite
*beslutsångest*

Vad vill du fotografera nu och kommande åren? Canon EOS-1D Mark II och Mark II N är ju väldigt billiga nu för tiden och är en utmärkt kompanjon till ett lite längre teleobjektiv (då 1-serien fortfarande får autofokus på f/4-optik med 2x teleconverter). Jag har själv ägt en Mark II N och var mycket nöjd med den. Enda skillnaden mellan Mark II och Mark II N är att den senare har större LCD-skärm och lite bildstilar för JPEG direkt ur kameran.

Nikons D2x är ju också billig nu för tiden, men problemet med Nikon är att det är lite svalt med billiga teleobjektiv. Nikon har bara 300/4 utan bildstabilisering. Canon har 300/4 både med och utan bildstabilisering, samt 400/5.6. Vill du fotografera landskap så sopar Nikon mattan med Canon med sin 14-24/2.8.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
Nej Tamrons 70 200 2.8 är väldigt mycket bättre än CAnons 2.8, som är rätt dålig

Canons bildstabiliserade 70-200/2.8 är den bästa zoom som jag har testat. Mycket hög upplösningsförmåga vid alla brännvidder på f/2.8. Möjligvis lite tråkig färgåtergivning jämfört med 85/1.2L II, 135/2L och 200/1.8L. Om 70-200:an inte presterar enormt bra så är den trasig och behöver skickas till Canon för reparation och/eller kalibrering. Den enda anledningen att jag inte har en 70-200/2.8L IS i min ägo är för att den är för stor och drar till sig för mycket uppmärksamhet.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem

Ledsen att göra dig besviken menCanons 70 200 is är bland de sämsta 70 200 2.8 zoomarna, men det är ju relativt så klart alla håller ju hög klass, men den råkar vara sist.

Canons 70 200 /4 däremot är riktigt bra.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Tamrons 70-200 är dålig utav andra orsaker än bildkvalitén.

Den har riktigt kass autofokus.

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorii
Tamrons 70-200 är dålig utav andra orsaker än bildkvalitén.

Den har riktigt kass autofokus.

Ja AF är en helt annan fråga Tamron är väl bland de sämre där:) Fast så mycket segare är den inte, men den låter. Vilket kanske kommer som en chock för vissa.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elite
Jo, men som sagt, vill man köpa begagnat är det ju hopplöst. Söker man t.ex på Sigma 70-200 på fotosidans annonsmarknad finns det bara Canon och Nikon. http://www.fotosidan.se/classifieds/list.htm?_text=Sigma+EX+7...

Tror att alla begagande 70-200/2.8 från Sigma är av den äldre och sämre versionen. Till Pentax är det bara den nya som har inbyggd fokusmotor vilket jag tycker är en klar fördel, men även de optiska egenskaperna är förbättrade på den nya versionen.

Den nya versionen av objektivet till Pentax har bara funnits ute några dagar så det lär dröja innan den kommer ut på begagnatmarknaden, men då bör den har högre andrahandsvärde än den gamla.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
Ledsen att göra dig besviken menCanons 70 200 is är bland de sämsta 70 200 2.8 zoomarna, men det är ju relativt så klart alla håller ju hög klass, men den råkar vara sist.

Canons 70 200 /4 däremot är riktigt bra.

Kommit fram till det själv eller? För varken mina egna erfarenheter eller någon rescension jag har läst håller med dig om det.

DPReview t.ex har grundligt gått igenom 70-200/2.8 från Canon (IS), Nikon, Tamron och Sigma. Canon och Nikon ligger i topp med Nikon som vinnare på APS-C-kameror och Canons 70-200/2.8 IS som vinnare på fullformat.

Har själv ägt Tamron 70-200 (och 17-50) och även om den är OK optiskt så är autofokusen ingen höjdare.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boo
Vad vill du fotografera nu och kommande åren? Canon EOS-1D Mark II och Mark II N är ju väldigt billiga nu för tiden och är en utmärkt kompanjon till ett lite längre teleobjektiv (då 1-serien fortfarande får autofokus på f/4-optik med 2x teleconverter). Jag har själv ägt en Mark II N och var mycket nöjd med den. Enda skillnaden mellan Mark II och Mark II N är att den senare har större LCD-skärm och lite bildstilar för JPEG direkt ur kameran.

Nikons D2x är ju också billig nu för tiden, men problemet med Nikon är att det är lite svalt med billiga teleobjektiv. Nikon har bara 300/4 utan bildstabilisering. Canon har 300/4 både med och utan bildstabilisering, samt 400/5.6. Vill du fotografera landskap så sopar Nikon mattan med Canon med sin 14-24/2.8.

Jaadu, måste jag välja en brännvid så är det vidvinkel, och då främst natur/landskap. Men även macro och tele inom natur/djur. Så egentligen är väl inte hastighet på kameran speciellt viktigt som jag skrev längre upp.

Billig vet jag inte om jag skulle vilja säg att dom är Ähh svårt det här.. kanske bäst att bara köpa Pentax DA* 300/4 och sen nya kameran när den kommer, är ju ändå nöjd med mina andra objektiv och blixten.

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem

Jag bytte från pentax till nikon just pga det var så trist att hitta objektiv, ångrar mig inte en sekund. Det är som en helt ny värld som har öppnat sig

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
Ledsen att göra dig besviken

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elite
Jaadu, måste jag välja en brännvid så är det vidvinkel, och då främst natur/landskap. Men även macro och tele inom natur/djur. Så egentligen är väl inte hastighet på kameran speciellt viktigt som jag skrev längre upp.

Billig vet jag inte om jag skulle vilja säg att dom är Ähh svårt det här.. kanske bäst att bara köpa Pentax DA* 300/4 och sen nya kameran när den kommer, är ju ändå nöjd med mina andra objektiv och blixten.

Problemet med att köpa lite mer exotiska Pentaxgluggar är att du kommer att få ruskigt svårt att sälja dom om du vill bygga om i fotoväskan. Förslag:

Canon EOS-1D Mark II - 10000kr
Canon EF 17-40mm f/4L USM - 5000kr
Canon EF 300mm f/4L USM - 5500kr

eller

Canon EOS 30D - 4000kr
Canon EF-S 10-22/3,5-4,5 USM - 5000kr
Canon EF 300mm f/4L USM - 5500kr

Fördelen med EOS-1D Mark II är att du får en större och ljusare sökare och en kamera som leker väldigt fint ihop med långa brännvidder. Sen kan man ju alltid bråka om hurvida man ska byta ut 10-22:an mot t.ex. Tokinas motsvarande. 10-22:an brukar vara lättare att hitta begagnad.

Ett enbensstativ kan vara trevligt till teleobjektivet. Alternativt en beanbag så att man kan luta sig mot träd och stenar. Har du råd så köper du den bildstabiliserade versionen av 300:an.

Med några mellanringar och kanske en teleconverter så blir 300:an ett utmärkt närbildsobjektiv för lite större insekter. Funkar mycket bra för fjärilar och andra skygga insekter som ogärna vill att man kommer nära. En teleconverter fungerar ju också utmärkt när man fotograferar djur på avstånd.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boo
Fördelen med EOS-1D Mark II är att du får en större och ljusare sökare och en kamera som leker väldigt fint ihop med långa brännvidder.

K10D har något större sökare än 1D mk II och nästan i nivå med 1D mk III.

Jag tror det finns en hel del saker man skulle sakna om man går från Pentax, tex den gröna knappen, hyper-program, den enkla inställningen av manuell vitbalans, bildstabilisering och många andra saker som gör Pentax kameror rätt unika att använda.

Permalänk

Jag fotar också med Pentax sen några år och funderar i samma banor. Jag var fullständigt övertygad om att Pentax var rätt märke för mig tidigare och har samlat på mig ett antal gluggar, men nu känns det lite som om jag vandrat in i ett hörn. Begagnatmarknaden för Pentax-optik är ganska begränsad vilket gör att priserna på begagnat också hålls relativt höga. Det känns som om jag med begränsad budget kunde få mer värde ur Canons eller Nikons system.

Går för tillfället och sneglar på begagnade Nikon D2X som i gott skick kan slumpas bort för 1/10 av nypris. Känns som om det vore bra att nystarta från, men ack vilken beslutsångest man har...

Tar gärna emot idér och synpunkter!

Permalänk
Medlem

Jag bytte ifrån Pentax till Canon för ett tag sen, för samma anledningar, bättre begagnat marknad.
Jag lade ca 10.000 på mitt Pentax system, fick 4500 för det när jag sålde det och det var inte ens 1 år gammalt. Köpte en beg 30D för 5000 och ett 50/1.8 för 900. Så jag förlorade ganska mycket. Men som alla andra säger, en helt ny värld har öppnat sig så jag är nöjd ändå!

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
Ja AF är en helt annan fråga Tamron är väl bland de sämre där:) Fast så mycket segare är den inte, men den låter. Vilket kanske kommer som en chock för vissa.

Den är ganska osäker också, stannar inte alltid helt precist.

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem

Har näästan bestämt mig för att byta tiil Canon nu, ska bara läsa på vilka objektiv jag ska försöka få tag på. Btw 10k för ett begagnat 70-200L/2.8 IS i bra skick måste väl vara bra pris?

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elite
Har näästan bestämt mig för att byta tiil Canon nu, ska bara läsa på vilka objektiv jag ska försöka få tag på. Btw 10k för ett begagnat 70-200L/2.8 IS i bra skick måste väl vara bra pris?

Tycker det låter som ett mycket bra pris. De jag har sett har legat mellan 11000 och 14000.

Permalänk
Medlem

Vettifasen hur jag ska göra. Annonsen har legat ute ganska länge nu och har endast fått massa intresse på blixten. Men nu är det en som vill köpa huset+blixten för 4800. Känns ju som ett jäkla skambud men väntar jag ännu längre kanske jag inte får nåt alls för kameran, nu får jag iaf 2000:- om man räknar med 2800:- för blixten.

Att ha ett backup-hus bryr jag mig inte om, även om jag fortsätter köra på Pentax, så vad säger ni.. tror ni jag kan vänta in ett bättre bud på kameran? Lagt ut kameran för 3500:- och blixten+omnibounce för 3000:-

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elite
Vettifasen hur jag ska göra. Annonsen har legat ute ganska länge nu och har endast fått massa intresse på blixten. Men nu är det en som vill köpa huset+blixten för 4800. Känns ju som ett jäkla skambud men väntar jag ännu längre kanske jag inte får nåt alls för kameran, nu får jag iaf 2000:- om man räknar med 2800:- för blixten.

Att ha ett backup-hus bryr jag mig inte om, även om jag fortsätter köra på Pentax, så vad säger ni.. tror ni jag kan vänta in ett bättre bud på kameran? Lagt ut kameran för 3500:- och blixten+omnibounce för 3000:-

Sälj, ta smällen och hoppas att du har lärt dig något av pengarna du förlorade. Om du räknar förlusten per bild och allt du har lärt dig om fotografi så är det inte mycket du har förlorat på utrustningen.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS