Beepande ljud när jag trycker ner många tangenter på samma gång i spel?

Permalänk
Medlem

Beepande ljud när jag trycker ner många tangenter på samma gång i spel?

Hej

En sak som jag länge undrat över dock är varför datorn ibland när jag spelar ger ifrån sig ett "beepande-ljud". detta händer oftast i samband med att jag t.ex. har slut på skott i någt FPS-spel men ändå trycker frenetiskt på den högra musknappen samtidigt som trycker på någon anna knapp (oftast någon av knapparna som jag valt för rörelse).
"Beepandet" ljuder således oftast när jag trycker in flera tangenter på samma gång. Hur som helst så är det väldigt störande. Vissa säger att det beror på en begränsning i tangentbordet men har svårt att tänka mig att det är felet då det oftast var förknippade med tangentbord kopplade till PS/2 porten på moderkortet, mitt är ett USB baserat:

https://www.inet.se/artikel/9101295

Hursomhelst finmns det någon som vet någon vad detta beror på och kan man få bort det på något sätt eftersom det är väldigt störande? Jag tror inte det här är ett direkt fel då jag kan komma ihåg liknande "beep ljud" på ett antal olika datorer jag haft.

Mvh
Isak

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem

Vissa tangentbord kan bara behandla ett viss antal samtidigt tryckta knapptryck, vissa har 3, vissa har 5 om jag inte minns helt fel

Visa signatur

[System] |Crosshair lll formula | BEx4 955 3.2Ghz | HD 6870 | 8gig ddr3 | X25-M 80gig G2 | 2x1TB | Antec 1200 | Corsair 650W | 24' '+ 24'' | win7 x64
[Laptop TimlineX 4820] 14'' | 5650 | i7

Permalänk
Medlem

Hej igen.

Både musen och tangentbordet har dock USB kontakter och är således kopplade till USB kontakter bak på datorn. Jag har nu försökt undersöka när "beepljuden" kommer i spelet Prey. Det händer alltid när jag har slut på ammunition i något vapen men ändå trycker på "fire-knappen" (vänster musknapp). Ljuden kommer också alltid två åt gången dvs. "beep-beep". Tangentbordet jag har är ett sånt här:

https://www.inet.se/artikel/9101295

och musen en sån här:

http://www.webhallen.com/prod.php?id=61881

Mvh
Isak

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem

kort svar
ditt tangentbord klarar inte fler tryckningar åt gången än typ 2
köp ett speltangentbord om det är för jobbigt...

kan hålla ner alla tangenter jag behöver iaf(runt 5 åt gången) utan pip

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blomkungen
kort svar
ditt tangentbord klarar inte fler tryckningar åt gången än typ 2
köp ett speltangentbord om det är för jobbigt...

kan hålla ner alla tangenter jag behöver iaf(runt 5 åt gången) utan pip

För att förtydliga att det inte är tangentbordet som verkar ge upphov till dessa "beep-ljud". Det händer alltid när jag har slut på ammunition i något vapen men ändå trycker på "fire-knappen" (vänster musknapp). Ljuden kommer också alltid två åt gången dvs. "beep-beep". vilken mus och tangent bord jag har kan du se i ett av mina tidigare inlägg ovan.

Mvh
Isak

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem

ja men med skitmus+skittangentbord kombinerat så får du samma skit hur du än gör...

Permalänk

Och det kan inte vara spelet som piper för att du har slut på ammunition? Händer det i andra spel och vid andra tillfällen än när du har slut på ammunition?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blomkungen
ja men med skitmus+skittangentbord kombinerat så får du samma skit hur du än gör...

Så du menar alltså att det är tangentbordet som är boven i dramat även om ljudet faktiskt uppkommer då jag trycker på höger musknapp (förutsatt att jag inte har någon ammunition kvar dvs, uppkommer aldrig då jag bara använder ett närstridsvapen t.ex., vars ammunition aldrig tar slut). Beskriv gärna närmare vad du menar?

Mvh
Isak

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Avstängd

jag prövade mitt tangentbord logitech g11. tröck in alla knappar utan ett ändaste pip.

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svart_smurf
jag prövade mitt tangentbord logitech g11. tröck in alla knappar utan ett ändaste pip.

Jag kan också trycka in alla knappar på tangentbordet utan att det piper, jag får återupprepa mig igen:

"Det händer alltid när jag har slut på ammunition i något vapen men ändå trycker på "fire-knappen" (vänster musknapp). Ljuden kommer också alltid två åt gången dvs. "beep-beep". vilken mus och tangent bord jag har kan du se i ett av mina tidigare inlägg ovan"

Mvh
Isak

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Izak80
Jag kan också trycka in alla knappar på tangentbordet utan att det piper, jag får återupprepa mig igen:

"Det händer alltid när jag har slut på ammunition i något vapen men ändå trycker på "fire-knappen" (vänster musknapp). Ljuden kommer också alltid två åt gången dvs. "beep-beep". vilken mus och tangent bord jag har kan du se i ett av mina tidigare inlägg ovan"

Mvh
Isak

Jag kan tänka fel här men typ såhär fungerar det: Tangentbordet har en buffert som har stöd för en viss mängd data. När du i spelet utför någonting(trycker på musknappen när du har slut på ammo) så gör spelet du använder någonting korkat, det läser inte av tangentbordsbufferten vilket gör att den blir överfull varpå datorn ger ifrån sig ett vackert *pip*. Varför det är två pip är inte så enkelt för mig att säga dock. Men jag skulle säga att det är en kombination av tangentbordsbegränsning och underlig programmering.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peo_Bond
Jag kan tänka fel här men typ såhär fungerar det: Tangentbordet har en buffert som har stöd för en viss mängd data. När du i spelet utför någonting(trycker på musknappen när du har slut på ammo) så gör spelet du använder någonting korkat, det läser inte av tangentbordsbufferten vilket gör att den blir överfull varpå datorn ger ifrån sig ett vackert *pip*. Varför det är två pip är inte så enkelt för mig att säga dock. Men jag skulle säga att det är en kombination av tangentbordsbegränsning och underlig programmering.

Det är främst i spelet Prey som det händer varför det får mig och tro att det är någon form av "low ammo warning sound" av typen som förekommer i Doom3, här är jag dock inte säker och skulle vilja höra med fler om det känner igen "beep-beep" ljudet från det specifika spelet. Ljudet försvinner dock helt om jag stänger av effect volume i spelet vilket ytterligare får mig att tro att det måste vara så här, vore det en tangentbordsbegränsning så tycker man ju att ljudet borde höras även om jag stänger av effect volume dvs att det inte borde påverkas av detta vilket det nu alltså gör.

Mvh
Isak

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk

Vart kommer beep ljudet ifrån? är det datorns högtalare eller dina hörlurar/högtalare?

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody."
-Bill Gates, 1981

Permalänk

Re: Beepande ljud när jag trycker ner många tangenter på samma gång i spel?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Izak80
...

Kolla så det inte är http://en.wikipedia.org/wiki/Sticky_keys

Visa signatur

Gamla Bettan - [ P5N32-E SLI| C2D E6600 3ghz@1,35v| |4GB Kingston HyperX SLI RAM| Asus NVIDIA 8800GTS 320MB | SB X-FI Xtreme Gamer |2*500GB HD Seagate Barracuda 7200.9 | Antec P180 Gunmetal Black Case ]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapten Haddock
Kolla så det inte är http://en.wikipedia.org/wiki/Sticky_keys

Just det ja... det där har man ju inte blivit irriterad på bara en gång. xD När man ska spela flipperspel speciellt. ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marshmallow
Vart kommer beep ljudet ifrån? är det datorns högtalare eller dina hörlurar/högtalare?

Från datorns högtalare.

Mvh
Isak

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Izak80
Från datorns högtalare.

Mvh
Isak

Ett spel brukar inte få för sig att använda sig av PC-speakern. Men om du inte märker av något utöver att det piper(du kan fortfarande röra på dig etc) så är det antagligen spelet som sitter och skickar *beep* kommandon(i och med att det tystnar när du sänker ljudet ingame så låter det nästan som det).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peo_Bond
Ett spel brukar inte få för sig att använda sig av PC-speakern. Men om du inte märker av något utöver att det piper(du kan fortfarande röra på dig etc) så är det antagligen spelet som sitter och skickar *beep* kommandon(i och med att det tystnar när du sänker ljudet ingame så låter det nästan som det).

Det verkar ändå soom om det skall vara så i spelet PRey typ ngn form av varningsljud att du har lite ammunition kvar i vapnet/ingen ammunition kvar i vapnet. Hittade samma ljud i en video på Youtube: http://se.youtube.com/watch?v=bsYnHfKVEo4
"spola fram" till 5:39-5:40 så hör man ett tydligt "beep-beep" i spelet och killen som spelar har mycket riktigt väldigt lite ammunition kvar i det vapen han använder, ammunitions mätaren ändrar också färg från blå till röd precis samtidigt som ljudet hörs.

Mvh
Isak

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Testpilot

Det stämmer, Prey har ett varningsljud när man har lågt med ammunition. Har spelat det många gånger så jag känner igen det, att ljudet skull komma från PC-speakern i det läget har jag väldigt svårt att tro på.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Det stämmer, Prey har ett varningsljud när man har lågt med ammunition. Har spelat det många gånger så jag känner igen det, att sljudet skull komma från PC-speakern i det läget har jag väldigt svårt att tro på.

Nej det förstod jag så fort jag drog ner effect volume och ljudet då försvann så den slutsatsen droppade jag ganska snabbt...

Mvh
Isak

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Izak80
Nej det förstod jag så fort jag drog ner effect volume och ljudet då försvann så den slutsatsen droppade jag ganska snabbt...

Mvh
Isak

Men du skrev i ett tidigare inlägg att det kom från pc-speakern?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Men du skrev i ett tidigare inlägg att det kom från pc-speakern?

Du blandar nog ihop Pc-speakern med datorhögtalarna tror jag, Pc-speakern är den lilla högtalare som sitter fram på chassit och som med hjälp av "beep-koder" varnar om det är något fel med datorn när du startar den, datorhögtalarna och andra sidan är något helt annat. Men hursomhelst så har de löst sig nu...

Mvh
Isak

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marshmallow
Vart kommer beep ljudet ifrån? är det datorns högtalare eller dina hörlurar/högtalare?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Izak80
Från datorns högtalare.

Mvh
Isak

Marshmallow frågade dig om det kom från PC-speakern men eftersom din kunskapsnivå inte var etablerad vid den tidpunkten undvek han uttrycket "PC-speaker" och sade "Datorns högtalare" och "Dina högtalare"

Missförstånd helt enkelt

Bra att problemet är löst nu då förresten, god jul!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

problemet var alltså att du var helt jävla borta på det du skrev...
du skrev exakt som att det kom från sjävla pc speakern och inte från högtalarna
och det enda jag känner igen som kommer då man spelar ett spel och får beepandet är att tangentbordet suger röv

PS. Såg video och det låter inte på långa vägar som det kommer från datorn...
att du ens kan anklaga nåt annat än spelet då och särskilt då det bara händer i Prey....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blomkungen
problemet var alltså att du var helt jävla borta på det du skrev...
du skrev exakt som att det kom från sjävla pc speakern och inte från högtalarna
och det enda jag känner igen som kommer då man spelar ett spel och får beepandet är att tangentbordet suger röv

PS. Såg video och det låter inte på långa vägar som det kommer från datorn...
att du ens kan anklaga nåt annat än spelet då och särskilt då det bara händer i Prey....

Jag var "helt jävla borta" ja. Vilken tur att jag hittat hem nu...puss på dig

Mvh
Isak

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Izak80
Jag var "helt jävla borta" ja. Vilken tur att jag hittat hem nu...puss på dig

Mvh
Isak

Jag tänkte bara sticka in och berömma dig för att du signerar dina inlägg med "mvh Isak". Annars har jag extremt svårt att förstå vem som skrivit vilka inlägg. Finns det ingen form av system så att avsändarens användarnamn står i inlägget?

F.ö beror begränsningen inte på PS/2 utan hur tangentbordet är gjort. Det finns säkert PS/2-tangentbord som klarar 10+ knappar åt gången

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NatoGandalf
Jag tänkte bara sticka in och berömma dig för att du signerar dina inlägg med "mvh Isak". Annars har jag extremt svårt att förstå vem som skrivit vilka inlägg. Finns det ingen form av system så att avsändarens användarnamn står i inlägget?

Tror han vet det... men när du skriver ett mail till ett företag t.ex.. du börjar med att skriva "hej jag heter ****" och hur avslutar du mailet? förmodligen med "vh ****" eller liknande... att han väljer att även använda sig av det i forum är upp till honom, onödigt klagomål.

Visa signatur

| Win7 x64 | Intel i2500k | P67A-C45 | 2x4GB DDR3 | Asus Geforce GTX570 DCII | 650W |
www.twitch.tv/leeftv

Permalänk
Avstängd

Hehe, vilken tråd!

"Öh, det piper när jag har tomt i magasinet, det måste vara... fel på min MUS!"

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem

Tråden borde låsas.. diskussionen är över och problemet löst.

Visa signatur

| Win7 x64 | Intel i2500k | P67A-C45 | 2x4GB DDR3 | Asus Geforce GTX570 DCII | 650W |
www.twitch.tv/leeftv