Permalänk

Problem med ny dator - Hjälp

Jag har byggt ihop en ny dator, och datorn startar inte som den skall.

När man startar datorn, rebootar den sig efter några sekunder, och sen startar den igen, så händer samma sak igen, i all oändlighet. En jäkla loop av evil.

Vad kan problemet vara? Datorn består av följande delar:

Mobo - Gigabyte EP45-DS3
CPU - Intel C2D E7300
Minne - 2x2GB Corsair PC6400 800MHz, DDR2 CL5
Grafikkort - Asus ATi Radeon HD4850 512MB PCI-E 2.0
Nätagg: Corsair HX520W

Har iafl kollat så att inte det är grafikkortet som krånglar. Minnena är det nog inte heller, eftersom vi har testat alla platser.

Jag är rätt säker på att allt är rätt kopplat. Däremot vet jag inte hur det är med PWR-Switch och Resetkablarna, brukar alltid bli probs med att de är felvända. Fast det kan väl inte bero på det?

Är det processorn som är skadad?

All hjälp uppskattas.

Permalänk
Hedersmedlem

tror det kan vara dina minnen som bråkar?

testa att köra med ett, funkra inte det kör du andra, funkar det inte då heller är det antingen inget fel eller så är det fel på båda

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk

testade båda minnena på en annan dator, funkade prima det med.. blir inte klok på detta :S

Permalänk
Medlem

Under DRAM Performance Control

pröva ändra dessa grejer i BIOS kanske funkar då.

Performance Enhance - [NORMAL]
DRAM Timing Selectable - manual

Standard Timing Control

CAS Latency Time - 5
tRCD - 5
tRP - 5
tRAS - 18

Advanced Timing Control

Ha auto på allt där så länge.

Dram voltage - välj det som står på minnesmodulen (1.8 volt?)

Permalänk
Medlem

Ställ in allt i BIOS till defaultvärdena igen om du inte redan gjort det. Inte bara minnen utan FSB. Om det inte fungerar tror jag du kan välja "fail safe defaults".

Prova att koppla bort alla diskar också utom den du ska installera in operativet på. Dubbelkolla så att strömkablar osv ser bra ut så du inte har någon "loop" med hjälp av Y-skarvar osv. Jag har lyckats med det

Visa signatur

Gigabyte EP35-DS3, Intel Core2 Duo E6750@3,5 Ghz, 4 GB RAM, Asus 8800 GTS@Ultra speed, Eizo FlexScan S2431W, Creative Gigaworks 7.1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Agathorn
Ställ in allt i BIOS till defaultvärdena igen om du inte redan gjort det. Inte bara minnen utan FSB. Om det inte fungerar tror jag du kan välja "fail safe defaults".

Prova att koppla bort alla diskar också utom den du ska installera in operativet på. Dubbelkolla så att strömkablar osv ser bra ut så du inte har någon "loop" med hjälp av Y-skarvar osv. Jag har lyckats med det

Vad menar du med Y-skarvar? Flera diskar på 1 powerkabel eller?