Vad är Raptor för hårddisk??

Permalänk
Medlem

Vad är Raptor för hårddisk??

Hej!

Jag har kollat runt lite, eftersom jag ska köpa ny dator. Den kommer vara Core i7 baserad.

Har stött på lite då och då, något som heter Raptor hårddisk. Så som jag har uppfattat det, så är den snabbare än en vanlig hårddisk.

Om jag nu vill köpa en sån här... Ska man lägga Windows på denna? Ska man även installera alla andra program på den? Vad blir skillnaden från en vanlig hårddisk?

Tack så mycket! Uppskattar era svar!

//antonmoritz

Visa signatur

Core i7 920 @ 3,8 Ghz | Noctua NH-U12P se1366 | P6T Deluxe | Corsair 6GB 1600 Mhz | ASUS GTX 295 | WD Caviar Blue 640 GB | WD Velociraptor 300 GB |Windows 7 Ultimate x64 RC | 3D Mark Vantage: 24 887 poäng | -----> Galleri <-----

Permalänk
Medlem

Raptor diskar tillverkas av Western Digital och är deras prestanda diskar. Dom snurrar på 10000 varv/min till skillnad ifrån vanliga diskar som snurrar på 7200 varv/min. Dom ger en prestandaökning men är väldigt dyra.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Skillnaden är att den går i 10 000rpm istället för 7200rpm som en vanlig hårddisk, det gör den snabbare men också mer högljudd.

Jag skulle rekommendera dig att köra raid istället med t.ex. 2 st Western Digital Caviar 640Gb Black, det blir snabbare och mycket billigare. Men om du nu vill ha en velicoraptor (nya raptor) så bör du lägga operativsystemet och spel på den.

Permalänk
Hedersmedlem

I dagsläget är det väl velociraptorn som är aktuell. Skivorna snurrar i 10 000rpm istället för 7200rpg som de flesta andra diskarna. Ja du ska lägga windows och program/spel som du vill ska starta snabbt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arowe17
Raptor diskar tillverkas av Western Digital och är deras prestanda diskar. Dom snurrar på 10000 varv/min till skillnad ifrån vanliga diskar som snurrar på 7200 varv/min. Dom ger en prestandaökning men är väldigt dyra.

Okey...Men angående priset, så är det så att jag kommer kunna komma över en oerhört billigt. Rekommenderar du att skaffa en sån?

//antonmoritz

Citat:

Ursprungligen inskrivet av abbe_93
Skillnaden är att den går i 10 000rpm istället för 7200rpm som en vanlig hårddisk, det gör den snabbare men också mer högljudd.

Jag skulle rekommendera dig att köra raid istället med t.ex. 2 st Western Digital Caviar 640Gb Black, det blir snabbare och mycket billigare.

Hur högljudda är en sån? Startar Windows snabbare om man har lagt det i Raptor disken? Jag orkar inte med RAID. Det verkar bara jobbigt att ha två diskar. Det räcker bra med en Raptor.
Rekommenderar du att skaffa en Raptor disk? Om du bortser från RAID...?

Visa signatur

Core i7 920 @ 3,8 Ghz | Noctua NH-U12P se1366 | P6T Deluxe | Corsair 6GB 1600 Mhz | ASUS GTX 295 | WD Caviar Blue 640 GB | WD Velociraptor 300 GB |Windows 7 Ultimate x64 RC | 3D Mark Vantage: 24 887 poäng | -----> Galleri <-----

Permalänk
Medlem

Priserna på beggade Raptorer har rasat:

1. Den nya Velicoraptorn
2. SSD
3. Många av dagens 7200rpm:are har nästan kommit ikapp
4. Gamla Raptorer liksom alla diskar lever inte för evigt, sälj medan nån vill betala för den

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av abbe_93
Skillnaden är att den går i 10 000rpm istället för 7200rpm som en vanlig hårddisk, det gör den snabbare men också mer högljudd.

Jag skulle rekommendera dig att köra raid istället med t.ex. 2 st Western Digital Caviar 640Gb Black, det blir snabbare och mycket billigare. Men om du nu vill ha en velicoraptor (nya raptor) så bör du lägga operativsystemet och spel på den.

Raid ökar inte accesstiden, snarare så att den sänker den. Det går inte riktigt att jämföra en raid-lösning med en raptordisk på det sättet. Överföringshastigheterna blir ju högre, men vart ska man skicka 150MB/s till?

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Priserna på beggade Raptorer har rasat:

1. Den nya Velicoraptorn
2. SSD
3. Många av dagens 7200rpm:are har nästan kommit ikapp
4. Gamla Raptorer liksom alla diskar lever inte för evigt, sälj medan nån vill betala för den

Asså jag har tänkt att skaffa en velociraptor... Och som sagt, så kommer jag att kunna komma över en oerhört billigt. Har en kompis som jobbar på ett datorställe.

Rekommenderar du att skaffa en Velociraptor? Ska man lägga Windows i den? Vad blir det för skillnad att lägga Windows i en Veliciraptor från en "vanlig" hårddisk?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Raid ökar inte accesstiden, snarare så att den sänker den. Det går inte riktigt att jämföra en raid-lösning med en raptordisk på det sättet. Överföringshastigheterna blir ju högre, men vart ska man skicka 150MB/s till?

Rekommenderar du att köpa en Velociraptor? Ska man lägga Windows i den? Vad blir det för skillnad att lägga Windows i en Veliciraptor från en "vanlig" hårddisk?

//antonmoritz

Visa signatur

Core i7 920 @ 3,8 Ghz | Noctua NH-U12P se1366 | P6T Deluxe | Corsair 6GB 1600 Mhz | ASUS GTX 295 | WD Caviar Blue 640 GB | WD Velociraptor 300 GB |Windows 7 Ultimate x64 RC | 3D Mark Vantage: 24 887 poäng | -----> Galleri <-----

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonmoritz
Asså jag har tänkt att skaffa en velociraptor... Och som sagt, så kommer jag att kunna komma över en oerhört billigt. Har en kompis som jobbar på ett datorställe.

Rekommenderar du att skaffa en Velociraptor? Ska man lägga Windows i den? Vad blir det för skillnad att lägga Windows i en Veliciraptor från en "vanlig" hårddisk?

Rekommenderar du att köpa en Velociraptor? Ska man lägga Windows i den? Vad blir det för skillnad att lägga Windows i en Veliciraptor från en "vanlig" hårddisk?

//antonmoritz

Jag rekommenderar det inte, kan inte ses som kostnadseffektivt med dagens prisläge. Knappt märkbar skillnad i Windows.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonmoritz
Asså jag har tänkt att skaffa en velociraptor... Och som sagt, så kommer jag att kunna komma över en oerhört billigt. Har en kompis som jobbar på ett datorställe.

Rekommenderar du att skaffa en Velociraptor? Ska man lägga Windows i den? Vad blir det för skillnad att lägga Windows i en Veliciraptor från en "vanlig" hårddisk?

Skillnaden är att accesstiden är mycket lägre, dvs tiden det tar för hårddisken att hitta filen. Detta gör att spel, operativsystem osv som har många små filer laddas snabbare.

Om du kan komma över en billigt så tveka inte.

Permalänk
Hedersmedlem

Ett komplicerat operativsystem tenderar till att behöva snabb access till en väldigt stor mängd små filer och då gör VelociRaptorns överlägset låga söktid, kombinerat med mycket snabba överföringshastigheter den till ett mycket bra val som systemdisk.

Bästa investering jag gjort öht, och då bytte jag ändå från en vanlig Raptor. Skillnaden var mycket stor. Dessutom är VR tyst och sval samtidigt, ett litet mirakel.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem

En snabb disk gör att datorn "känns" piggare men det brukar inte synas så mycket i benchmarks, om det är värt pengarna är upp till dig.

Tystaste varianten på Velociraptor är de som kommer utan kylfläns, modellnummret slutar på BLFS. Kylflänsen på de andra skapar resonans och får dem att låta mer. Att hänga upp en 2.5"-disk i en P182-låda med lite resårband (vanliga gummiband kan gå av) är en barnlek, då slipper du vibrationer och det mesta av sökljudet också.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk

antonmoritz,

fundera gärna ett varv till över ditt val av dvd-brännare.

Se följande länk för mer detaljer: www.nordichardware.se/forum/vettig-sata-dvd-brannare-vt173936...

//

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Ett komplicerat operativsystem tenderar till att behöva snabb access till en väldigt stor mängd små filer och då gör VelociRaptorns överlägset låga söktid, kombinerat med mycket snabba överföringshastigheter den till ett mycket bra val som systemdisk.

Bästa investering jag gjort öht, och då bytte jag ändå från en vanlig Raptor. Skillnaden var mycket stor. Dessutom är VR tyst och sval samtidigt, ett litet mirakel.

Vissa säger ju att Velociraptorn låter relativt mycket, och vibrerar lite? Stämmer detta? Chassit jag ska ha, är ett Antec P182. Hårddiskarna ligger ju på gummiskarvar då... Borde detta ta bort vibrationen tillräckligt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
En snabb disk gör att datorn "känns" piggare men det brukar inte synas så mycket i benchmarks, om det är värt pengarna är upp till dig.

Tystaste varianten på Velociraptor är de som kommer utan kylfläns, modellnummret slutar på BLFS. Kylflänsen på de andra skapar resonans och får dem att låta mer. Att hänga upp en 2.5"-disk i en P182-låda med lite resårband (vanliga gummiband kan gå av) är en barnlek, då slipper du vibrationer och det mesta av sökljudet också.

Jag är inte ute efter benchmark poäng så mycket. Så du rekommenderar att skaffa en Velociraptor utan kylfläns? blir det stor skillnad på den versionen? måste man hänga upp den i resårband? det räcker inte med original gummiskarvarna som hårddiskarna ligger på i P182 chassit?

//antonmoritz

Visa signatur

Core i7 920 @ 3,8 Ghz | Noctua NH-U12P se1366 | P6T Deluxe | Corsair 6GB 1600 Mhz | ASUS GTX 295 | WD Caviar Blue 640 GB | WD Velociraptor 300 GB |Windows 7 Ultimate x64 RC | 3D Mark Vantage: 24 887 poäng | -----> Galleri <-----

Permalänk
Hedersmedlem

Det behövs inget annat är silikongummikuddarna i P182. Köp med kylfläns, blir garanterat klart bättre och stabilare temperaturer, vilket borgar för extra livslängd.

Jag kommer från en P180 där en vanlig raptor smattrade tämligen tystlåtet, till en Silverstone TJ09 där den övergick i Maria kyrkoklockor.
I samma TJ09 (som är helt vidöppen, HDna sitter i princip fritt i öronhöjd, inget silikongummi heller) hörs VR betydligt mindre än en vanlig Raptor i P180. Det säger allt. Tycker man en VR är högljudd flyger man troligen också om natten, svart, med vingar och suger blod.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag kör själv med en ännu snabbare Cheetah (15000 rpm). Visst är systemet något smidigare än med en vanlig 7200, men skillnaden är inte enorm.
Prisvärt? tveksamt, om man inte är ultra-nörd med liten snopp (som jag...).

Bättre satsa på SSD i dagsläget.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Hedersmedlem

VelociRaptor är klart prisvärd. SSD prisvärt? Du måste skämta grovt (din snopp undantagen, givetvis)!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Det behövs inget annat är silikongummikuddarna i P182. Köp med kylfläns, blir garanterat klart bättre och stabilare temperaturer, vilket borgar för extra livslängd.

Jag kommer från en P180 där en vanlig raptor smattrade tämligen tystlåtet, till en Silverstone TJ09 där den övergick i Maria kyrkoklockor.
I samma TJ09 (som är helt vidöppen, HDna sitter i princip fritt i öronhöjd, inget silikongummi heller) hörs VR betydligt mindre än en vanlig Raptor i P180. Det säger allt. Tycker man en VR är högljudd flyger man troligen också om natten, svart, med vingar och suger blod.

Okey, det blir en sån med kylfläns. Tycker också det verkar bättre. Så det räcker då med de original gummikuddarna i P182?

Tack!

//antonmoritz

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JD
Jag kör själv med en ännu snabbare Cheetah (15000 rpm). Visst är systemet något smidigare än med en vanlig 7200, men skillnaden är inte enorm.
Prisvärt? tveksamt, om man inte är ultra-nörd med liten snopp (som jag...).

Bättre satsa på SSD i dagsläget.

Är det stor skillnad på SSD och Velociraptor? Om man tänker hastighet?

//antonmoritz

Visa signatur

Core i7 920 @ 3,8 Ghz | Noctua NH-U12P se1366 | P6T Deluxe | Corsair 6GB 1600 Mhz | ASUS GTX 295 | WD Caviar Blue 640 GB | WD Velociraptor 300 GB |Windows 7 Ultimate x64 RC | 3D Mark Vantage: 24 887 poäng | -----> Galleri <-----

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
VelociRaptor är klart prisvärd. SSD prisvärt? Du måste skämta grovt (din snopp undantagen, givetvis)!

Jag köpte en SSD för ngn månad sedan och tycker att den var _klart_ prisvärd. Att köpa en Raptor eller ens en VelociRaptor idag tycker jag däremot är bortkastade pengar. En SSD gör så mkt mer med sin låga läs-accesstid på 0.1ms än VelociRaptorns 7ms eller Raptorns 8ms.

Jag skulle säga att det här gäller så länge man använder SSDn som systemenhet. Jag skulle däremot inte säga att en SSD är prisvärd om man använder den för att lagra större filer, då är en HDD mkt mer prisvärd, och där är överföringshastigheten viktigare än accesstiden så att betala extra för den lägre accesstiden är bara tokigt (om man nu inte oxå är ute efter en heltyst dator). Så länge vi talar om en systemenhet tycker jag däremot _definitivt_ att den är prisvärd.

Med SSD menar jag här givetvis en SLC-baserad SSD (från Mtron, Samsung eller OCZ). De billiga MLC-baserade (OCZ Core, SuperTalent, MicroStorage, mfl) är däremot _inte_ värda sitt pris.

Men för att svara på den ursprungliga frågan.. det beror på hur pass bra pris du får, om _du_ tycker att priset för en SSD av den storlek som krävs för ditt system är för högt kan kanske en VelociRaptor fungera tills dess att SSDs går ned i pris, det beror givetvis på hur pass bra pris du får, jag skulle däremot inte lägga många hundralappar på en.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonmoritz
Är det stor skillnad på SSD och Velociraptor? Om man tänker hastighet?

Svår fråga. Hur stor skillnad du kommer uppleva beror givetvis på hur många ggr du läser små filer från systemenheten. Om du arbetar mkt i Windows är skillnaden stor, om du däremot bara använder datorn för att spela skulle jag kunna tänka mig att du lika gärna kan köpa en stor hårddisk med hög överföringshastighet, jag spelar aldrig så jag har inte testat, men jag kan tänka mig att allteftersom spelen växer i storlek på hårddisken kommer kraven på låg accesstid sjunka och kraven på hög överföringshastighet öka, då passar en HDD bättre. Och jag har tolkat det som så att dagens spel är rejält stora (i utrymme på hårddisken räknat).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
Jag köpte en SSD för ngn månad sedan och tycker att den var _klart_ prisvärd. Att köpa en Raptor eller ens en VelociRaptor idag tycker jag däremot är bortkastade pengar. En SSD gör så mkt mer med sin låga läs-accesstid på 0.1ms än VelociRaptorns 7ms eller Raptorns 8ms.

Jag skulle säga att det här gäller så länge man använder SSDn som systemenhet. Jag skulle däremot inte säga att en SSD är prisvärd om man använder den för att lagra större filer, då är en HDD mkt mer prisvärd, och där är överföringshastigheten viktigare än accesstiden så att betala extra för den lägre accesstiden är bara tokigt (om man nu inte oxå är ute efter en heltyst dator). Så länge vi talar om en systemenhet tycker jag däremot _definitivt_ att den är prisvärd.

Med SSD menar jag här givetvis en SLC-baserad SSD (från Mtron, Samsung eller OCZ). De billiga MLC-baserade (OCZ Core, SuperTalent, MicroStorage, mfl) är däremot _inte_ värda sitt pris.

Men för att svara på den ursprungliga frågan.. det beror på hur pass bra pris du får, om _du_ tycker att priset för en SSD av den storlek som krävs för ditt system är för högt kan kanske en VelociRaptor fungera tills dess att SSDs går ned i pris, det beror givetvis på hur pass bra pris du får, jag skulle däremot inte lägga många hundralappar på en.

Svår fråga. Hur stor skillnad du kommer uppleva beror givetvis på hur många ggr du läser små filer från systemenheten. Om du arbetar mkt i Windows är skillnaden stor, om du däremot bara använder datorn för att spela skulle jag kunna tänka mig att du lika gärna kan köpa en stor hårddisk med hög överföringshastighet, jag spelar aldrig så jag har inte testat, men jag kan tänka mig att allteftersom spelen växer i storlek på hårddisken kommer kraven på låg accesstid sjunka och kraven på hög överföringshastighet öka, då passar en HDD bättre. Och jag har tolkat det som så att dagens spel är rejält stora (i utrymme på hårddisken räknat).

Tack så oerhört mycket för ditt långa svar. Det har verkligen hjälpt:) har fått en bra uppfattning om det nu.

Hur ser man skillnad på SLC-baserade- och MLC-baserade SSD? Varför ska man inte ha MLC-baserade? Vad är det som gör att SLC är bättre? Kan man se skillnad på utsidan av paketet?

Men om vi säger att du fick välja på en Velociraptor och en SSD, och båda var gratis. Men du fick bara välja en... Vilken skulle du välja, för att ha Windows och program och spel på?

Självklart kommer jag inte lagra på en sådan. Jag ska köpa en WD Caviar Black 640 GB Hårddisk för lagring.

Tack så mycket!

//antonmoritz

Visa signatur

Core i7 920 @ 3,8 Ghz | Noctua NH-U12P se1366 | P6T Deluxe | Corsair 6GB 1600 Mhz | ASUS GTX 295 | WD Caviar Blue 640 GB | WD Velociraptor 300 GB |Windows 7 Ultimate x64 RC | 3D Mark Vantage: 24 887 poäng | -----> Galleri <-----

Permalänk
Medlem

När jag köpte mina (2st) VelociRaptor-diskar för sisådär 3 månader sedan så följde kylflänsarna med. Diskarna är 2.5" i en 3.5" kylflänsvagga (hårddisken blir alltså med kylfläns lika stor som en "vanlig" hårddisk.
http://www.wdc.com/en/products/products.asp?DriveID=459

Storleken gör att dessa inte låter nämvärt alls. Ljudlösa i ett tyst chassie som Antec P182. Inte blir dom speciellt varma heller.

Nu glömde jag utföra läs-/skrivmätningar före och efter 'raptor, men det gjorde en klart märkbar skillnad även subjektivt. Om det är prisvärt beror ju på var din smärttröskel går. Jag ångrar inte köpet en sekund och rekommenderar dem absolut.

SSD vet jag inte så mycket om ännu, tyvärr. Har läst på flera ställen att dessa inte är optimala för Windows då operativsystemet inte är anpassat för den korta accesstiden. Det spekuleras om anpassning i kommande SP2 till Vista och att Windows 7 kommer ha stöd från början. Kan vara värt att kolla upp före köp.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Om jag fick välja skulle jag välja SSDn alla ggr.

De flesta (om inte alla) billiga MLC-baserade SSD idag använder sig av en och samma kontrollerkrets från JMicron med beteckningen JM602, om du googlar så får du veta mer om vad som gäller för dem.

Kort sagt kan sägas att MLC-baserade är otäckt långsamma på att skriva _små_ filer/fragment, så pass långsamma att Windows "fryser till" då o då för att Windows måste vänta på att hårddisken ska skriva ned ngt till hårddisken, kretsen har endast 16kB cache så till skillnad från en HDD kan den inte lika lätt buffra skrivningar för "att ta hand om det vid ett senare skede". JM602 har oxå kompatibilitets- och stabilitetsproblem, det här för med sig att man kan installera Windows ena dagen för att någon/-gra dagar senare behöva installera om för att enheten "tappat bort" viktiga systemfiler. Den usla skrivprestandan går visserligen att åtgäras med en extern skriv-cache på kontroller-kortet eller extern mjukvara i form av Enhanced Write Filter (EWF) för 32-bitars Windows XP, eller SteadyState för 32-bitars Vista (jag har ännu inte hittat något motsvarande för 64-bitars Windows). Kompatibilitets- och stabilitetsproblemen kvarstår dock.

För att göra det svårare är inte heller alla SLC-baserade bra, idag rekommenderar t.ex. jag bara Mtron MOBI 3000-serie och Samsungs nyaste med 100/80 läs/skriv-prestanda i specifikationerna. Som alternativ finns Imation (som egentligen är ommärkta Mtron-enheter) och OCZ SATAII-serie (som är ommärkta Samsung-enheter). Av de två typerna är Mtron bättre, med högre skrivprestanda för små filer och 3 års garanti.

Permalänk
Hedersmedlem

fqvarfort, du håller på precis som när de första hårddiskarna kom i början av 80-talet. Corvus Winchester eller varför inte en Apple Profile 5mb med en av Seagates första diskar i och ett kontrollerkort som ett a4?

Världen ser annorlunda ut idag. Nördar i all ära (jag är själv en tvättäkta sådan) men verkligheten finns också och knackar på. Att diskutera in i minsta detalj som du gör är inte något för 98% av alla konsumenter och därför en "moot point".

Det är enligt dig ett lotteri att köpa SSD, precis som med HDs i sin barndom. HD-tekniken tog minst 30år innan den blev vad vi ser idag. Människan vill gärna tro att allt ska gå så mycket fortare än det egentligen gör. Tråkigt? Visst, men verkligheten.

Som jag skrivit tidigare ett antal gånger tror jag personligen att flash-tekniken aldrig kan ersätta magnetiska diskar utom i speciella sammanhang. Någon helt annan teknik kommer att ta den platsen istället. Det är min åsikt, rätt eller fel, får framtiden utvisa.

Dock att rekommendera SSD idag med alla förbehåll du själv räknar upp och med teknikhistorien som bakgrund anser jag vara tveksamt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Att man gör lite research innan man köper en produkt tycker jag bara är en naturlig del i en investering. Att det är ett lotteri kan jag hålla med -OM- man väljer att köpa en MLC-baserad SSD, men å andra sidan har jag inte sagt att man ska köpa en sådan. Om man vill göra det lätt för sig kan man alltid gå in på Elgiganten o fråga efter en hårddisk, ta hem den, och installera, men då är man inte heller intresserad av bästa pris/prestanda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
När jag köpte mina (2st) VelociRaptor-diskar för sisådär 3 månader sedan så följde kylflänsarna med. Diskarna är 2.5" i en 3.5" kylflänsvagga (hårddisken blir alltså med kylfläns lika stor som en "vanlig" hårddisk.
http://www.wdc.com/en/products/products.asp?DriveID=459

Storleken gör att dessa inte låter nämvärt alls. Ljudlösa i ett tyst chassie som Antec P182. Inte blir dom speciellt varma heller.

Nu glömde jag utföra läs-/skrivmätningar före och efter 'raptor, men det gjorde en klart märkbar skillnad även subjektivt. Om det är prisvärt beror ju på var din smärttröskel går. Jag ångrar inte köpet en sekund och rekommenderar dem absolut.

SSD vet jag inte så mycket om ännu, tyvärr. Har läst på flera ställen att dessa inte är optimala för Windows då operativsystemet inte är anpassat för den korta accesstiden. Det spekuleras om anpassning i kommande SP2 till Vista och att Windows 7 kommer ha stöd från början. Kan vara värt att kolla upp före köp.

Så man behöver inte någon "adapter" för att montera den i chassit? eller det kanske följer med?

Tack!

//antonmoritz

Visa signatur

Core i7 920 @ 3,8 Ghz | Noctua NH-U12P se1366 | P6T Deluxe | Corsair 6GB 1600 Mhz | ASUS GTX 295 | WD Caviar Blue 640 GB | WD Velociraptor 300 GB |Windows 7 Ultimate x64 RC | 3D Mark Vantage: 24 887 poäng | -----> Galleri <-----

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
VelociRaptor är klart prisvärd. SSD prisvärt? Du måste skämta grovt (din snopp undantagen, givetvis)!

Inget är vidare prisvärt.
Men för att vara realist, både 10k raptor och 15k scsi är bara för oss ultra-nördar som inte bryr oss så mycket om priset.

Att rekommendera något av dem är inget vidare, när SSD knackar på nörd-dörren. Snabbare hårddiskar har spelat ut sin roll.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JD
Inget är vidare prisvärt.
Men för att vara realist, både 10k raptor och 15k scsi är bara för oss ultra-nördar som inte bryr oss så mycket om priset.

Att rekommendera något av dem är inget vidare, när SSD knackar på nörd-dörren. Snabbare hårddiskar har spelat ut sin roll.

Jag är ju inte en sådan MEGA-nörd... Men om jag nu kan komma över en Velociraptor för ett oerhört billigt, så tänker jag ta den. Oavsett om vissa tycker att det inte är prisvärt. Kommer ju som sagt bara använda den till systemdisk och installera program/spel på den.

Lagra musik, filmer, dokument, o.s.v. kommer jag göra på en WD Caviar Black 640 GB. Är det en bra lagringsdisk? Om man tänker på prestanda, temperatur och ljudnivå? Ska man kanske hellre ta en Caviar Blue disk istället?

Visa signatur

Core i7 920 @ 3,8 Ghz | Noctua NH-U12P se1366 | P6T Deluxe | Corsair 6GB 1600 Mhz | ASUS GTX 295 | WD Caviar Blue 640 GB | WD Velociraptor 300 GB |Windows 7 Ultimate x64 RC | 3D Mark Vantage: 24 887 poäng | -----> Galleri <-----

Permalänk
Hedersmedlem

Som rena lagringsdiskar tycker jag Green-diskarna är överlägsna. Klart svalare och tystare än de andra.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonmoritz
Så man behöver inte någon "adapter" för att montera den i chassit? eller det kanske följer med?

Tack!

//antonmoritz

Han skriver väl klart och tydligt att dom sitter i en 3.5" kylfläns, vanliga diskar till stationära datorer är på 3.5", så nej man behöver inget extra

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
SSD vet jag inte så mycket om ännu, tyvärr. Har läst på flera ställen att dessa inte är optimala för Windows då operativsystemet inte är anpassat för den korta accesstiden. Det spekuleras om anpassning i kommande SP2 till Vista och att Windows 7 kommer ha stöd från början. Kan vara värt att kolla upp före köp.

Det har inget med accesstiden att göra, att operativsystemet inte skulle vara anpassat för det låter konstigt, det är ju processorn som avgör hur snabbt man kan beräkna saker utifrån det som ligger på lagringsmediet.
Det har med random write att göra, _vissa_ SSD har väldigt dålig random write, det är så slött att vanliga mekniska diskar är snabbare i dom fallen. Men inte vad gäller ren överföringshastighet.

Vart har du läst att det är accesstiden?

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
fqvarfort, du håller på precis som när de första hårddiskarna kom i början av 80-talet. Corvus Winchester eller varför inte en Apple Profile 5mb med en av Seagates första diskar i och ett kontrollerkort som ett a4?

Världen ser annorlunda ut idag. Nördar i all ära (jag är själv en tvättäkta sådan) men verkligheten finns också och knackar på. Att diskutera in i minsta detalj som du gör är inte något för 98% av alla konsumenter och därför en "moot point".

Det är enligt dig ett lotteri att köpa SSD, precis som med HDs i sin barndom. HD-tekniken tog minst 30år innan den blev vad vi ser idag. Människan vill gärna tro att allt ska gå så mycket fortare än det egentligen gör. Tråkigt? Visst, men verkligheten.

Som jag skrivit tidigare ett antal gånger tror jag personligen att flash-tekniken aldrig kan ersätta magnetiska diskar utom i speciella sammanhang. Någon helt annan teknik kommer att ta den platsen istället. Det är min åsikt, rätt eller fel, får framtiden utvisa.

Dock att rekommendera SSD idag med alla förbehåll du själv räknar upp och med teknikhistorien som bakgrund anser jag vara tveksamt.

Det var jag som förde kompabilitetsproblemen med SSD på tal och fqvarfort hade vänligheten att uplysa oss andra om den bakomliggande tekniken och orsakerna till problemen - MYCKET BRA!
Så vad du tillför genom att trolla om vad DU tror intresserar 98% av alla konsumenter intresserar sig för eller inte begriper jag inte. Jag vill gärna själv avgöra vad som intresserar mig. Keep up the good work fqvarfort!

Håller vi oss till ämnet är jag precis som du lite skeptisk till SSD för privat bruk, i alla fall för Windows - Dels tack vare information som bl.a. fqvarfort delat med sig av.
Men rent generellt är jag övertygad om att SSD kommer ersätta hårddiskar helt förr eller senare. Jag håller redan på och ersätter allt fler hårddiskar i SAN:et på jobbet.
Dessa SSD-diskar lirar i och för sig i en helt annan divison. Eller vad sägs om 73GB för 40kkr, låter billigt och bra va?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net