dynamiska diskar i win2003 ?

Permalänk
Medlem

dynamiska diskar i win2003 ?

Hej!

Om vi säger vi lägger ihopa 3 x 1 tb diskar och vi kör en dynamisk disk på allt . om 1 hd går i sönder förlorar man allt isf ?

Eller bara det som ligger på den hdn som går i sönder ?

Permalänk
Medlem

Konvertera alla diskarna till Dynamiska
Skapa en RAID5 array av dessa
Partitionera
Formatera
KLART!

Om/när en disk pajjar - byt då den - därefter görs en resync för att få in den nya i arrayen.
KLART!

Permalänk
Medlem

MEn då försvinner endast 1 tb av datan om jag fattat det rätt ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lansen
MEn då försvinner endast 1 tb av datan om jag fattat det rätt ?

Nej, ingen data går förlorad men du måste offra en disk. Du kommer kunna utnyttja 2 av dina 3TB.

Permalänk
Medlem

vad ni snurrar runt

"Vanliga" och dynamiska diskar är samma sak ur förlora-data-om-disken-pajar-synpunkt.

Det som Jookeser pratar om är att göra en RAID array av tre diskar. För att kunna göra det i Windows måste diskarna konverteras till dynamisk.

Sen finns det flera olika typer av RIAD. Vanligaste är 0, 1 och 5.

RAID 5 fungerar så att du tar MINST tre diskar (går att ha fler om man vill) och slår ihop till en stor volym. Storleken på den volymen blir (diskarnas storlek * antalet diskar) - en disk.

(3 * 80) - 80 gb är alltså = 160 GB utrymme som du kan utnyttja och fylla med filer och mappar.

Fördelen med RAID 5 är då att går en disk sönder så stoppar du i en ny och datat kan återställas automatiskt.

Nackdelen är att du inte kan utnyttja den sista disken

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Hedersmedlem

Förutom nämnda RAID-varianter, (stripe kallas RAID 0 och mirror kallas RAID 1) så finns spanned (JBOD) där man helt enkelt kopplar utrymmet av diskarna helt efter varandra.

Jag vet inte, men jag tror i en sådan variant så har man filsystemstabellen på bara en disk (alltså windows spanned, JBOD i hårdvara är det definitivt så på), vilket skulle göra att om någon disk, speciellt den med filsystemstabellen på. Då blir det jobbigt att återställa filerna. Jag ser ingen nytta i JBOD, säkrare att köra med enskilda diskar.

Tänk på att de varianter som ger redundans (RAID 1 och RAID 5) bara finns tillgängligt i server-versionerna av windows och dynamiska diskar finns inte alls i home editions av desktop windows.
Med inofficiella "fixar" ska det gå att tillåta RAID 1 och RAID 5 på t.ex. XP professional. Men det är ju helt osupportat då.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG