Hur ska oberoende musiker ta betalt?

Permalänk
Medlem

Hur ska oberoende musiker ta betalt?

Jag har inget skivbolag som stöttar mig, jag står för allt själv i mina musikproduktioner.

Jag har funderat lite hur jag ska göra framöver när jag delar ut min musik, så jag tänkte höra hur ni tycker och tänker.

Det är inga stora pengar det handlar om, men eventuella inkomster skulle kunna hjälpa till med bättre studioutrusting, betala för studiotid eller studiomusiker. För framtida inspelningar.

Låt oss säga att ni hittat ett band på nätet som ni gillar, det är inget stort band. Ni vill ha deras musik, vilken alternativ funkar bäst tror ni.

Permalänk
Medlem

Gillar jag en artist mycket köper jag skivan, även om den kostar 150 kr Så jag skulle fixa så man kan lyssna på låtarna på sidan så man kan fixa sig en uppfattning, sen kanske ta 50 kr för skivan.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Jag har faktist laddat ner/ kopierat skivor från mindre kända band då de inte kan producera större mängder cd's dock så har jag gått på en del konserer emd de så det jämna väl ut sig. fast man upptäcker ju oftast artiset om man får tag i en låt. så det är lite att bita sig i skinkan om man så säger.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

2+3. 2 för alla musiker, sedan 3 för de musiker som vill.

Jag rekomenderar dig, som musiker, att göra detta. Släpp din musik gratis (det är inte direkt som att det finns något annat alternativ), tjäna in pengar från donationer och genom försäljning av merchandise och livespelningar (om du gör några sådana).

Frågan är bara vad du tycker är viktigast. Är det musiken - skippa traditionella skivbolag (finns en del moderna skivbolag som är hyfsade, kan vara bra om du vill få ut materialet på skiva utan att för den sakens skull offra alla dina rättigheter). Är det pengarna och makten - satsa på traditionella skivbolag (men här kan du glömma att få egen kontroll över din musik. Gör som skivbolaget vill eller riskera att förlora ditt kontrakt).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Beror ju på, är det bra musik så kan jag betala 50kr för att få lyssna på den, men då måste den verkligen vara bra.

Men det bästa borde väl ändå vara att "bygga upp en community runt sig", alltså att få folk som lyssnar på din musik att gå in på din sida för att prata om den, samt prata om annat som rör musik. Gör dig till samlingsplatsen och få folk att vilja visa att dem lyssnar på din musik genom merchs, spelningar och ett väluppdaterat material.

Men jag vet inte, bara en tanke jag hade. Kanske sälja signerade skivor med någon personlig bild? x)

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk

Jag är en av de få som betalar för cd-skivor. Dock aldrig över 100 kr. Men antar att alt.2 är bäst eftersom det gör att man når ut till många mer.

Visa signatur

AMD 5600+ X2, HD3850 256 MB, 4 GB DDR2 800 MHz, 1Tb HDD

Permalänk
Medlem

Tack för alla nyttiga och bra kommentarer. Jag förutsätter att man gillar musiken, annars är väl inget av alternativen aktuellt. Tänker lite mer allmänt inte bara på min musik, men jag tror nog på samma "modell" som er andra.

Jag inser själv som musiker och aktiv musiklyssnare att jag inte kan använda den föråldrade 150kr/skivan. Då ska man ha gjort sig ett namn och vara riktigt bra på det man gör, inte ens då tycker jag den prislappen är försvarbar, men hur som helst så är det inte aktuellt för mig.

Funderar lite på att kombinera alt. 1 och 2. Alternativ 2 och 3 är rätt lika egentligen, skillnaden är att man uppmanar till donation då. Men det är frivilligt och man kan strunta fullkomligt i det.

Det viktigaste för mig är självklart att folk lyssnar, därför är gratisalternativet antagligen ett måste i dagens industri

Alltså - Här har ni mina skivor - ladda ner dom gratis - donera om ni gillar och vill stödja - Alternativt betala en slant för att få en tryckt skiva hemskickad till dig. Då täcker man alla behov.

Kul att så många röstar iaf. Helt klart intressant för mig att se, även om det var detta jag misstänkte på ett ungefär

Permalänk
Medlem

Jag stödjer artister genom att gå på deras koncerter. Vill inte köpa nån cd, har inte ens en cd-spelare. Därför är det trevligt om musiken finns tillgänglig gratis.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
Jag stödjer artister genom att gå på deras koncerter. Vill inte köpa nån cd, har inte ens en cd-spelare. Därför är det trevligt om musiken finns tillgänglig gratis.

Ja, jag förstår. Men för oss som inte är på den nivån så kan man inte dra in några direkta stålars på just giga. Men jag förstår din tanke och jag tänker lite likadant. Men jag köper fortfarande skivor av mindre band framförallt, dom kan behöva den slanten tycker jag, sådant vill jag stödja. Köpte t.ex 10 skivor förra månaden, men jag är nog rätt ensam om det.

Tack för din input!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sippe555
Jag är en av de få som betalar för cd-skivor. Dock aldrig över 100 kr. Men antar att alt.2 är bäst eftersom det gör att man når ut till många mer.

En av de få?

Försäljningen av CD-skivor är långt mycket högre nu än för 10 år sedan.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk

Även om jag har några TB semesterfilmer köper jag alltid riktigt bra album, gärna om det är lite nyare artister. Jag tycker ändå att konserter är det man vill betala för :). Vi kan inte få ett smakprov på din musik kanske?

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Har för mig jag såg ett tyskt nyhetsinslag/reportage för något år sedan där ett skivbolag, väldigt okänd, signade okända grupper och la upp all musik för nedladdning på nätet. Sedan hade de en ruta där de som laddade ner själva fick bestämma hur mycket de ville skänka, allt ingentin flera euros beroende på vad man tyckte om musiken.

När de sedan räknade ihop "kassan" som varje skiva fått kom det fram att de nästan hade fått ut lika mycket per skiva som de säljs i butiker, med skillnaden att musikerna i fråga fick mer utav denna summa.

Jag tror stenhårt på att detta kan funka i större skala, gillar man musik så har man inget emot att betala för att gruppen i fråga ska dels överleva och dels tjäna på det. Jag har själv många GB semesterfilmer och semester...ljud, men har jag något som jag gillar så köper jag det. Älskar en fin DVD-samling som består av härliga titlar...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101

Jag tror stenhårt på att detta kan funka i större skala, gillar man musik så har man inget emot att betala för att gruppen i fråga ska dels överleva och dels tjäna på det. Jag har själv många GB semesterfilmer och semester...ljud, men har jag något som jag gillar så köper jag det. Älskar en fin DVD-samling som består av härliga titlar...

Det finns inte mycket i hemmet som går upp mot en komplett cd/dvd-samling

Visa signatur

AMD 5600+ X2, HD3850 256 MB, 4 GB DDR2 800 MHz, 1Tb HDD

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig betala för ett digitalt musikstycke. Ska jag betala så vill jag ha en skiva i handen, vilket jag gör, bara jag gillar musiken i fråga tillräckligt mycket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sippe555
Det finns inte mycket i hemmet som går upp mot en komplett cd/dvd-samling

Detsamma, speciellt när samlingen enbartbestår av guldkorn, siktar själv på att enbart ha Special editions av de filmer jag är intresserad av hehe

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olegh
Jag skulle aldrig betala för ett digitalt musikstycke. Ska jag betala så vill jag ha en skiva i handen, vilket jag gör, bara jag gillar musiken i fråga tillräckligt mycket.

Fast det blir snarare att du betalar för att du tycker att musiken är bra och inte att du betalar för att få ladda ner musiken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Vi kan inte få ett smakprov på din musik kanske?

Vill hålla det mer allmänt än så. Visst är det framförallt för min egen del jag frågar, men jag var mer intresserad överlag hur man ser på detta. Bra att veta för mig. Vill inte att det blir något "är MIN musik värd att betala pengar för", hoppas du förstår det. Det avgörandet får folk ta sen när dom kommer i kontakt med min musik på ett eller annat sätt. Men i samband med denna poll så känns det lite "osnyggt" att slänga upp min musik. Det är även framtida projekt, det gamla har jag sålt på vanlig standard demo-format. Tänkte försöka anpassa mig lite till nutiden

I min fråga förutsätter jag att ni gillar musiken och vilket alternativ ni då tycker passar. Jag förstår även att alla inte kommer gilla min musik, så...

Nåja, tacksam för alla kommentarer och röster! /F

Permalänk

Problemet är väl främst att marknadsföra sin produkt. Är man en väldigt duktig artist, har tur eller bara stålar så kan gå genom skivbolag, då de marknadsför ens produkt.
Tillhör man inte den gruppen, så är skivförsäljning inte meningsfullt, för vem köper en skiva där de inte vet något om låtarna/artisten? Jag misstänker dessutom att din musik riktar sig till yngre folk (40år och neråt) och många av dessa vill inte ha musiken på cd, om någon vill så kan du såklart bränna ut åt den för en extra kostnad.
Så sälj musiken elektronisk i mp3 format, och låt flera låtar finnas gratis som nerladdning så de vet vad det är för musik, när de sedan donerar/köper så får de tillgång till alla låtar och kanske lite mer information på din hemsida.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Jag köper gärna skivor av band jag gillar. Sålänge det finns tillräckligt bra samples på vad jag kommer få på skivan jag köper så köper jag gärna skivor.

Permalänk

Jag tycker helt klart att man ska ta vettigt betalt för skivorna, en hundring per skiva (om de är fabrikspressade och riktiga omslag) låter mycket bättre än löjligt låga 30-50:-. Det ger en mycket seriösare bild av att artisten villl komma någonstans med sin musik än att lägga ut all musik gratis och tigga in pengar via donationer för inköp av utrustning, resultatet blir då oftast att musiken sprids men det blir aldrig någon ny utrustning.

En annan positiv sak med att ta betalt för skivorna är att man kan vid ett senare tillfälle lägga ut mer musik gratis. Går man andra vägen och lägger ut allt gratis från början så kan du aldrig börja ta betalt senare utan att dina "fans"(dvs. den del som enbart lyssnar på dig för det är gratis.) kallar dig snål & girig.

Permalänk
Medlem

Artister idag måste ju i princip göra hela produktionen själv.
Jag gör utbildningen för musik producent nu och vi har fått lära oss ett och annat.
Dom flesta stora artister tjänar mest pengar på live spelningar osv.

Det bästa du egentligen kan göra, (beroende på vilken musik du skapar), är att skicka runt demos till t.ex ute ställen, festivaler (stora och små), försöka få spelningar och låta folk få höra din musik, köra en del myspace och liknande.

Desto fler du har som lyssnar och gillar din musik desto mer chans har du att nå nästa steg.

Lycka till.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

Skippa CD helt och låt folk ladda ned billigt och bränna det själv om det absolut ska in på en CD. Oftast vill man ju ha musiken på en mp3-spelare eller liknande, alternativt att man kopplar högtalare till datorn.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk

Även på den tiden innan internet var det svårt att livnära sig på skivförsäljning. Det var då livegiggen man tjänade pengar på. Idag ser det ungefär likadant ut, bara det att skivbolagen inte tar in lika mycket. Dock är jag egentligen mycket för tjänster som spotify.

Som blivande ljudtekniker har jag lite problem med resonemanget att musik ska vara helt gratis. Det är trots allt en stor kostnad för att just spela in och distribuera musiken och piratnätverk är ju ändå beroende av att det finns någon som köpt musiken från början. Hemstudioverksamhet i all sin ära, men för ett bra resultat krävs det oerhört mycket kunskap om hur musik bör mixas.

Men som det ser ut idag är egentligen ett ganska bra system. Piratkopieringen gör ingen enorm skada på marknaden just eftersom det är olagligt. Det gör att det fortfarande finns hederliga människor som köper mycket av sin musik, men musiken kan också spridas lätt och utvecklas mycket bättre än om alla var tvungna att betala per skiva.

Men som fallet spotify fungerar är egentligen ett av de bästa systemen. Då går det ändå lite pengar in i indstrin igen som används för att producera fram ny musik. Det som fortfarande saknas är möjligheten att få tillgång till okomprimerade ljudfiler utan DRM-skydd. Industrin borde inse att det är lika bra att släppa musik utan drm i cdkvalite med flatrateprissättning. Annars kommer folk piratkopiera på olagligt sätt, vilket bara leder till att bolagen blir helt utan intäkter. Om nästan alla människor ändå har en sådan tjänst, varför skulle de då behöva piratkopiera?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Om nästan alla människor ändå har en sådan tjänst, varför skulle de då behöva piratkopiera?

Du sade det själv: prissättning. Folk vill inte betala om man kan få samma vara gratis; det finns så mycket annat som man behöver sina pengar till.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Du sade det själv: prissättning. Folk vill inte betala om man kan få samma vara gratis; det finns så mycket annat som man behöver sina pengar till.

Missade delvis påängen, men om du kollar på spotify är det reklamfinansierat för många användare, dvs helt gratis. Jag tror den stora massan hellre står ut med reklam lite då och då än att behöva ladda ner sin musik och ta utrymme på hårddisken (även om musik tar lite plats). Dessutom finns det bra många som kan tänka sig betala någon hundring per månad föra att slippa reklamen.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Missade delvis påängen, men om du kollar på spotify är det reklamfinansierat för många användare, dvs helt gratis. Jag tror den stora massan hellre står ut med reklam lite då och då än att behöva ladda ner sin musik och ta utrymme på hårddisken (även om musik tar lite plats). Dessutom finns det bra många som kan tänka sig betala någon hundring per månad föra att slippa reklamen.

Men spotify är inte samma sak som drm-fri musik och flatrate; det är mer som (reklam)radio. Man kan som sagt till exempel inte föra över låtarna till bärbara spelare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Men spotify är inte samma sak som drm-fri musik och flatrate; det är mer som (reklam)radio. Man kan som sagt till exempel inte föra över låtarna till bärbara spelare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Det som fortfarande saknas är möjligheten att få tillgång till okomprimerade ljudfiler utan DRM-skydd. Industrin borde inse att det är lika bra att släppa musik utan drm i cdkvalite med flatrateprissättning. Annars kommer folk piratkopiera på olagligt sätt, vilket bara leder till att bolagen blir helt utan intäkter. Om nästan alla människor ändå har en sådan tjänst, varför skulle de då behöva piratkopiera?

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, och då svarar jag att det förmodligen är bättre att sälja dem ungefär som nu eller med olika former av drm. Folk gillar nämligen inte att betala om det går att låta bli.

Permalänk

Sålänge man inte är en etablerad artist vill man väl nå ut till så många som möjligt ?
Visst är det rimligt att ta betalt för sin demo skiva ...men det ska ju inte vara i "vinstdrivande" syfte.
Ska materialet spelas för offentligheten finns väl STIM kvar? där kan man ju tjäna en liten hacka beroende på hur mycket det spelas.
Annars om man ska kunna tjäna pengar är det väl just live spelningar, merchandise etc.
Om man sitter hemma och pular i sin hemstudio finns ju alltid reklambranchen/företag man kan få uppdrag från. Eller ut på krogen och dj:a

Visa signatur

Asus Rog Strix Geforce RTX 3080 TI OC 12GB/ AMD Ryzen 7 5800X/ DDR4 Corsair Vengeance RGB PRO 64GB (4x16)/ Asus Rog Strix B550-F Gaming/ Corsair iCUE H150i Elite Capellix/ Corsair HX1200 v2 1200w 80+Platinum/ Lian Li PC-011 Dynamix XL Temered Glass White/ Corsair Braided white-black cables/ AOC CU34G2X/ Roccat Vulcan TKL/ Logitech G502 Hero/ Sound blaster Katana Soundbar/ Steelseries 9 wireless/ Lytmi Immersive ARGB Monitor Backlight LED

Permalänk
Medlem

Liiite oft kanske, men: Finns det något ställe där man kan lägga upp musik gratis? Någon hemsida eller så? Jag har en del musik som jag och en kompis gjort på skoj. Vore kul att höra vad andra tycker.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Liiite oft kanske, men: Finns det något ställe där man kan lägga upp musik gratis? Någon hemsida eller så? Jag har en del musik som jag och en kompis gjort på skoj. Vore kul att höra vad andra tycker.

www.myspace.com ?