Röda/gröna blinkande pixlar över 10m HDMI

Permalänk
Medlem

Röda/gröna blinkande pixlar över 10m HDMI

Har aldrig haft problem innan jag bytte från en 7 meters-kabel till en på 10 meter. En del andra som skrivit recensioner om samma kabel har inte haft detta problem. Kan jag ha fått ett dåligt exemplar?

Materialet skickas genom ett integrerat Intel GMA X3500 på ett Asus P5E-VM HDMI (Intel G35) moderkort.

Felet uppkommer även i lägre upplösningar, t.ex. 800x600. Ser värst ut i 1080p men även dåligt i 720p.

Problemet är också lite sporadiskt. Vissa dagar slipper jag det nästan helt, andra dagar är det fruktansvärt dåligt.

Permalänk
Medlem

Ser onekligen ut som störningar du har inte någon annan kabel mellan som stör? Hoppas det löser sig iaf.

Permalänk
Medlem

Vid längder om 10m skulle jag lätt lagt ner pengarna på en bättre kabel, ex en Supra.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

10 meter ligger på gränsen, det beror på grafikkort, kabel & TV/monitor om man klarar det. Rena komponentavvikelser kan göra att man hamnar på ena eller andra sidan, så en annan uppsättning av av samma moderkort, kabel & TV kan funka. Även eventuella adaptrar som DVI->HDMI kan förstöra det hela pga extra förluster, använder du det?
Men med bra kabel ska det nog gå bra oavsett. Själv använder jag hifiklubbens egna märke (10 meter) med bra resultat. Men supra som nämns ovan är ju riktigt bra.

Kolla innan du köper att du får lämna tillbaka den om den inte funkar för dig.

Permalänk
Medlem

Använder inga adaptrar, utan HDMI från datorn till HDMI i TV'n. Även kollat utrustning runtomkring med inget yttre verkar påverka signalen.

Har tittat på Supras 10m men med ett pris på 800-1000kr känns det löjligt saftigt. Men det blir väl att krypa till korset om jag inte hittar någon lösning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krapnek
Använder inga adaptrar, utan HDMI från datorn till HDMI i TV'n. Även kollat utrustning runtomkring med inget yttre verkar påverka signalen.

Har tittat på Supras 10m men med ett pris på 800-1000kr känns det löjligt saftigt. Men det blir väl att krypa till korset om jag inte hittar någon lösning.

Det kanske är värt det priset. Och med tanke på att en HDMI kabel inte är billiga över huvudtaget så är det värt priset för kvaliteten.

Visa signatur

Dell U2412M, Fractal Design R4 svart,Asus P7P55D EVO s1156, Intel i5 750 @3.2Ghz, Thermaright MUX-120, Gigabyte HD6870, 2x4GB Corsair XMS3, 120GB Samsung 470 SSD, 2x1TB Samsung F3 HDD, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem

billig kabel i långa längder funkar oftast inte,i korta längder funkar det bra.
15m 1080p med clas ohlssons billigaste funkar inte kan jag berätta.
fast den funkar hur bra som helst i korta längder.

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

Jag förstår faktiskt inte hur det kan bli problem redan vid 10 meter.

Den maximala bandbredden som HDMI klarar ska vara 10,2 Gbit/s. Men den högsta siffran jag hittat för icke-komprimerat material i 1080i/p är kring 200 Mbit/s. En vanlig kategori 6-nätverkskabel om 10 meter skickar data störningsfritt i 1000 Mbit/s. Den kostar dig under 150 kr.

Permalänk

Du lyckades ta kort på felet, betyder det att när felet väl är där så är den där en lång stund?

Försvinner felet om pixlarna där felet ligger uppdateras?

Jag tror inte att felet ligger i kabeln, men för säkerhets skull kanske du kan dubbelkolla genom att köra din gamla kabel ett tag (så länge att du är säker på att felet borde ha uppkommit).

Permalänk
Medlem

behöver ju inte nödvändigtvis vara kabeln..
kanske e någon störning.billiga kablar e inte skärmade nästan.

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

Pixlarna ligger kvar och blinkar tills bilden förändras. Ibland hjälper det att stänga av TV'n och starta om datorn. Det finns inget direkt mönster. Idag t.ex. har endast ett par enskilda röda pixlar blinkat i ett fåtal scener. För två dagar sedan blinkade det så mycket att jag började kolla på en DVD istället.

Om jag pausar en bildruta där pixlarna blinkar så ligger de kvar och blinkar på exakt samma ställe tills jag trycker på play igen. Om scenen sedan förändras följer de blinkande pixlarna INTE med, utan kan hamna på helt andra ställen. Det verkar nästan som att det är en speciell typ av färg eller nyans som den inte klarar av att visa.

Hittade en scen i en tv-serie som problemet alltid uppkommer i. Oavsett dag, oavsett "humör". Den scenen ser helt okej ut med den kortare kabeln. Nu har jag ju inte kunnat dra den kabeln samma väg eftersom den är kortare.
Det enda som ligger i närheten av den längre kabeln är två eluttag, Comhems modem samt Comhems tre-hål-i-väggen-dosa. Kabeln ligger visserligen mot en vägg jag delar med en granne, men skulle något verkligen kunna störa igenom en betongvägg?

Permalänk
Medlem

prova med en aktiv förlängare, löste polarens HDMI-problem!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

köp en HDMI extender på teknikmagasinet ska klara att 30m

Permalänk
Medlem

Dustin skickade en ny kabel och än så länge ser det bra ut.