i7 940 4870x2 dator ~27k Wow flytande?

Permalänk
Medlem

i7 940 4870x2 dator ~27k Wow flytande?

Tjenare nu är det så att en kamrat ska få en dator i julklapp som han själv ska välja, vi kom fram till denna setup och frågan är vad tycker ni?
Han kommer främst att spela wow på en 22" wide och vill gärna ha över 100 fps konstant, kommer han ha det med denna dator?

Processor och kylare: i7 940 med noctua 1366 kylare
Moderkort: Asus Rampage 2 Extreme
RAM: 6gig (3x2gig) corsair 1600mhz
Grafikkort: Hd 4870x2
chassi: Antec 1200
övrigt disk:Samsung SpinPoint F1 32MB 1000gb
systemdisk samt spel disk: Velociraptor 300
nätagg: Corsair tx 750
ljudkort: SupremeFX II
random dvd-brännare

Samt hur bra är denna dator på en skala 1-5 för gaming?

Tacksam för svar!

Visa signatur

Noctua har ju blivit lite av en mercedes eller bmw inom datorkylning. Men istället för att ha en karaktäristisk grill som bmw har man satsat på bajsbrun och laxrosa - olafett

Permalänk
Medlem

Core i7 940 är overkill, 100FPS är overkill, räcker med 30 för de flesta, mer känsliga klarar sig med max 60. Ljuskortet kommer väl med moderkortet? Annars är det onödigt. Chassit äger.

Ska han överklocka?

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Den borde klara av det ganska bra

Och med dagens spel får den nog en 5a.

Visa signatur

| AMD 8350 8-Core || Asus R9 270X ||
Corsair 8Gb 1866MHz || Asus Sabertooth 990FX R2.0 || Corsair CS750M ||
Windows 8.1 x64 ||

Permalänk
Proffsmoddare

Skryt tråd? Skulle valt i7 920 istället, räcker intre prestandan då? Nej, men överklocka då!

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Moderator
Testpilot

Dagens ungdom behöver verkligen en hobby. Varför köpa en sådan overkill dator för att sitta och fega WoW på en 22"-skärm?

Jeez.

Vill du ha ett gott råd? Skippa hela den här, jag ska ha en jätte-super-duper-bra-dator-filosofin och köp vettig prylar till vettiga priser. Han kommer ALDRIG få 100FPS konstant i WoW så länge han inte sätter sig i serverhallen hos Blizzard och kopplar upp sig direkt. Om du lirar ett online-spel så kan man aldrig räkna med ett 100%-flyt i spelet.

Spelar ingen roll om du kan springa skitfort om mannen framför dig inte kan det.

Köp en CoreI7 920 istället för 940, lika bra fast mycket billigare. Köp ett GTX 260, (nya modellen) eller ett HD4870 1GB.

Sen för guds skulle köp en ordentlig skärm om han ändå ska överdriva. Minst 24".

Varsågod.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Tycker detta låter som en lite overkill för en sk. "WoW-dator", men vill han ha en som flyter på tycker jag att det ser helt okej ut... Rätta mig om jag har fel men moderkortet ser ut att ha både SLI och Crossfirex stöd vilken kan vara bra om han vill köpa ett till kort, men eftersom WoW är mycket mer krävande på CPUn tror jag inte att det behövs.

Visa signatur

Skrotar bilar

Permalänk

Bajuka, ta in dom visa orden Dinoman gav dig. Det ligger något stort i det han säger :P.

Se på mitt system, jag klarar WoW helt okej, tro det eller ej ^^. Och för att få bättre måste man inte flasha med ett i7 940...

Visa signatur

Intel E5200 4.1Ghz -|- Radeon HD4850 -|- A-Data 2x2GB PC6400 -|- MSI P43 Neo-F -|- Western Digital Caviar 320GB -|- Coolermaster Elite 333 -|- Corsair 650W
Razer Diamondback 3G
Samsung 2032BW

Permalänk

Men seriöst
Min brorsa lirar WoW på en 4 år gammal P4 dator (med Geforce 9600GT grafikkort) på en 22" med all grafik på max utan minsta lagg någonstans.
Överdriver du inte lite väl mycket, du kan få en dator som klarar wow flytande utan minsta lagg på den där skärmen för 20kkr mindre och det är helt utan clock.

Visa signatur

Intel C2D E8500//Gigabyte GA?EP45-DS3//Sapphire RadeonHD 4870//WD Caviar Black 640GB//Antec 300//Corsair 550W//OCZ 2*2GB//Vista Premium 64-bit

Permalänk
Medlem

En julklapp för 27 000 ?

Visa signatur

| Antec p183 | Intel i7 920 |Asus P6T Deluxe v2 | Corsair 750w | PowerColor 4890 Plus | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL9 | Western Digital Caviar Black 640GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Dagens ungdom behöver verkligen en hobby. Varför köpa en sådan overkill dator för att sitta och fega WoW på en 22"-skärm?

Jeez.

Vill du ha ett gott råd? Skippa hela den här, jag ska ha en jätte-super-duper-bra-dator-filosofin och köp vettig prylar till vettiga priser. Han kommer ALDRIG få 100FPS konstant i WoW så länge han inte sätter sig i serverhallen hos Blizzard och kopplar upp sig direkt. Om du lirar ett online-spel så kan man aldrig räkna med ett 100%-flyt i spelet.

Spelar ingen roll om du kan springa skitfort om mannen framför dig inte kan det.

Köp en CoreI7 920 istället för 940, lika bra fast mycket billigare. Köp ett GTX 260, (nya modellen) eller ett HD4870 1GB.

Sen för guds skulle köp en ordentlig skärm om han ändå ska överdriva. Minst 24".

Varsågod.

håller med till punkt o pricka. med så mycket pengar till onödiga komponenter (till att spela wow) skulle han också kunna få med ett ps3 och en schysst tv...

Visa signatur

Intel Core i5 750 2.66GHz | 4 GB DDR3 Crucial | MSI P55 CD-53 | HD6870

Permalänk

Han kan fan köpa en begagnad bil för dom pengarna! En bil som faktiskt funkar...

Visa signatur

Intel E5200 4.1Ghz -|- Radeon HD4850 -|- A-Data 2x2GB PC6400 -|- MSI P43 Neo-F -|- Western Digital Caviar 320GB -|- Coolermaster Elite 333 -|- Corsair 650W
Razer Diamondback 3G
Samsung 2032BW

Permalänk
Medlem

Han kan inte ett jota om överklocking och sådant, själv köper jag lite sämre och klockar upp det till en högre nivå men denna dator är inte till mig. Denna dator är till en kille som vill kunna spela Wow först och främst men även Flight simulator X, nu då? Det är ett krävande spel plus att han vi vara med lite i tiden med sin burk så att säga.

Dinoman : Vill du ha ett gott råd? Skippa hela den här, jag ska ha en jätte-super-duper-bra-dator-filosofin och köp vettig prylar till vettiga priser.
JAG tycker denna dator är ganska så overkill, själv kommer jag nöja mig med en i7 920 på en ud5 planka. Men denna dator är inte till MIG som sagt. så han får det han vill ha, en mycket bra dator!

Visa signatur

Noctua har ju blivit lite av en mercedes eller bmw inom datorkylning. Men istället för att ha en karaktäristisk grill som bmw har man satsat på bajsbrun och laxrosa - olafett

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MakeWarNotPeace
Han kan fan köpa en begagnad bil för dom pengarna! En bil som faktiskt funkar...

Lite svår att spela online med doch......

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Avstängd

Re: i7 940 4870x2 dator ~27k Wow flytande?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bajuka
Tjenare nu är det så att en kamrat ska få en dator i julklapp som han själv ska välja, vi kom fram till denna setup och frågan är vad tycker ni?
Han kommer främst att spela wow på en 22" wide och vill gärna ha över 100 fps konstant, kommer han ha det med denna dator?

Processor och kylare: i7 940 med noctua 1366 kylare
Moderkort: Asus Rampage 2 Extreme
RAM: 6gig (3x2gig) corsair 1600mhz
Grafikkort: Hd 4870x2
chassi: Antec 1200
övrigt disk:Samsung SpinPoint F1 32MB 1000gb
systemdisk samt spel disk: Velociraptor 300
nätagg: Corsair tx 750
ljudkort: SupremeFX II
random dvd-brännare

Samt hur bra är denna dator på en skala 1-5 för gaming?

Tacksam för svar!

5 poäng och dom andra idioterna som svarat kan du skita i.
Den kommer bli kanonbra till din polare som bara vill spela,han kommer vara framtidssäker minst 2 år utan vidare.
Och gnälls det nåt mer i tråden så strunta i dom lipsillarna som inte fick deras pappa att betala för deras nya dator:)
MvH albanen och god jul:)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

Och förlåt, menade inte att skryta med denna dator, bara för att det inte blir den billigaste processorn av de tre som finns så blir det en skryt dator direkt? Förlåt mig men ska man inte unna varandra lite credits ifall de köper lite bättre datorer? Som alla med QX processorer? Är de skrytmånsar aswell?

Visa signatur

Noctua har ju blivit lite av en mercedes eller bmw inom datorkylning. Men istället för att ha en karaktäristisk grill som bmw har man satsat på bajsbrun och laxrosa - olafett

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bajuka
Som alla med QX processorer? Är de skrytmånsar aswell?

Självklart, alla vet att det går att köpa betydligt billigare grejer och klocka upp dem till samma prestanda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bajuka
Och förlåt, menade inte att skryta med denna dator, bara för att det inte blir den billigaste processorn av de tre som finns så blir det en skryt dator direkt? Förlåt mig men ska man inte unna varandra lite credits ifall de köper lite bättre datorer? Som alla med QX processorer? Är de skrytmånsar aswell?

Nja, det är väl snarare så att det blir en ökning utav stockfrekvensen på 270MHz till en kostnad utav ca 3000:- när det gäller 920/940.

Om han väljer lite billigare moderkort osv (fast samma chassi) så kanske han kan klämma in ett till 4870x2 budgeten. Fast jag skulle nog rekommendera en SLi-lösning istället, då antalet spel som stödjer Multi-GPUlösningar verkar vara fler hos SLi än Crossfire.

Ursäkta ev. konstiga formuleringar, klockan är ju nästan 4 ffs.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

vad ska stackarn med ett antec 1200 till? när det finns lian li !?

sen så finns det ingen poäng med någon annan processor än 920..varför inte två raptordiskar i raid 0 ist för att lägga de pengarna på 940 processorn..

han borde skaffa en bra 24" eller 30" skärm.. (ELLER EN TILL 22" nice i flight sim)

varken Wow eller flightsim X kräver inte mer än ett 4870 1gb på en 22" IMO

personligen skulle jag köpa ett lite billigare moderkort framförallt om han inte kan/ska klocka ngt.. (inget ont om asus dock)

ljudkort är som allt annat med ljud rätt objektivt.. de inbyggda korten räcker för de flesta logitech system och billiga headsets..

så om budgeten är 27000 skulle jag köpa ungefär detta..

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=656692...

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2xPentium
Men seriöst
Min brorsa lirar WoW på en 4 år gammal P4 dator (med Geforce 9600GT grafikkort) på en 22" med all grafik på max utan minsta lagg någonstans.
Överdriver du inte lite väl mycket, du kan få en dator som klarar wow flytande utan minsta lagg på den där skärmen för 20kkr mindre och det är helt utan clock.

skit snack....

allt på max utan lagg ? testa o raida då, alla ni som säger att wow inte kräver..

har en q9550, 4gb ram , 4870 512.. jag kör precis allt på max io inte fan har jag konstat över 100fps... dream on säger jag, snarare 40-60 i städer o northrend.. visst kan få 300 fps om jag ställer mig i en grotta o glor in i väggen...

fakta.. ! ta reda på vad ni mumlar om vet ja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hvghes
skit snack....

allt på max utan lagg ? testa o raida då, alla ni som säger att wow inte kräver..

har en q9550, 4gb ram , 4870 512.. jag kör precis allt på max io inte fan har jag konstat över 100fps... dream on säger jag, snarare 40-60 i städer o northrend.. visst kan få 300 fps om jag ställer mig i en grotta o glor in i väggen...

fakta.. ! ta reda på vad ni mumlar om vet ja

du kanske ska nämna vilken upplösning du kör?
sen så är väl skillnaden mellan 40-60 och 100fps rätt liten.. eller tycker du att det känns mycket bättre att springa runt i grottan med 300fps?

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moreempty
du kanske ska nämna vilken upplösning du kör?
sen så är väl skillnaden mellan 40-60 och 100fps rätt liten.. eller tycker du att det känns mycket bättre att springa runt i grottan med 300fps?

suck.. grottan var ju bara för att jämnföra med... men det förstod du visst inte...

1680x1050 kör jag

och enda anledning att jag gjorde detta inlägg var ju för det e alltid e liv om att wow inte kräver...

hur som helst, tillbaks till tråden..

den datorn duger o lira wow med

hmm, mycket typos här alltså.

Permalänk

Nu är det ju så att lägga 27.000 svenska riksdaler på en dator är nog den dummaste investeringen man kan göra. varför inte lägga 10.000/15.000 på en dator som definitivt klarar absolut alla spel idag på högsta grafik.

Anledningen till varför att lägga så mycket pengar vore en dålig investering är att tekniken du köper kan vara ut-daterad inom ett ½ år då det helt enkelt kan ha utvecklats en effektivare krets som är billigare att göra och därför kostar mindre eller likadant men ger ändå betydligt bättre prestanda. Detta gäller i stort sätt alla nödvändiga dator komponenter.

Min åsikt. God natt.

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bajuka
Han kan inte ett jota om överklocking och sådant, själv köper jag lite sämre och klockar upp det till en högre nivå men denna dator är inte till mig. Denna dator är till en kille som vill kunna spela Wow först och främst men även Flight simulator X, nu då? Det är ett krävande spel plus att han vi vara med lite i tiden med sin burk så att säga.

Dinoman : Vill du ha ett gott råd? Skippa hela den här, jag ska ha en jätte-super-duper-bra-dator-filosofin och köp vettig prylar till vettiga priser.
JAG tycker denna dator är ganska så overkill, själv kommer jag nöja mig med en i7 920 på en ud5 planka. Men denna dator är inte till MIG som sagt. så han får det han vill ha, en mycket bra dator!

Om han inte kan överklocka VARFÖR en annan kylare än stock?

Intel i7 920 är MYCKET billigare än i7 940 och han kommer inte märka någonsomhelst skillnad.

HD4870X2 + 22" skärm = 100% onödigt. Kör hellre med 260GTX 896MB eller HD4870 512MB för samma prestanda i WoW fast billigare.

Ska man köra med HD4870X2, SKA man ha MINST en 24" skärm och spela i MINST 1920 x 1200 annars är det enbart dumhet, alternativt en penis förlängare vilket funkar det också

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Om han inte kan överklocka VARFÖR en annan kylare än stock?

Intel i7 920 är MYCKET billigare än i7 940 och han kommer inte märka någonsomhelst skillnad.

HD4870X2 + 22" skärm = 100% onödigt. Kör hellre med 260GTX 896MB eller HD4870 512MB för samma prestanda i WoW fast billigare.

Ska man köra med HD4870X2, SKA man ha MINST en 24" skärm och spela i MINST 1920 x 1200 annars är det enbart dumhet, alternativt en penis förlängare vilket funkar det också

Fungerar samma resonemang om två år, dvs är då 4870X2 också overkill för 22" skärmen? Det finns kanske vissa personer som vill köpa overkill idag för att slippa uppgradera inom en snar framtid.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Ska man köra med HD4870X2, SKA man ha MINST en 24" skärm och spela i MINST 1920 x 1200 annars är det enbart dumhet, alternativt en penis förlängare vilket funkar det också

Inte sant, drar man på grafiken rejält så syns skillnad även i 1680, däremot är kanske inte X2 nödvändigt idag men att säga att det är dumhet är fel.

Dessutom menar du troligen 23" eller 1920x1200 då det finns mindre skärmar med hög upplösning även om de inte är alltför vanliga.

Däremot kan man väl argumentera om hurvida CrossFire skalar bra i WoW.

Troligen annan kylare pga ljudnivån, finns faktiskt vissa som inte vill att deras dator låter som ett jetplan.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Visa signatur

[i5 2500k@4.5Ghz][Gigabyte Z68MX-UD2-B3][2x4096Mb Corsair XMS3 2000mhz][Gigabyte GTX580 3xWindforce][Intel 80GB SSD][Corsair 520W][Samsung Syncmaster 2443BW 24"][Antec Three Hundred][Windows 7 Pro 64-bit]PS3 Mediaserver]

Permalänk

Ursäkta nu men det här kanske har nämnt men har inte WoW 60 fps spär gräns, åtminstone verkar det så....

Visa signatur

FX-6350 @4Ghz | R9 380 Dual-x | 8GB DDR3 | Gigabyte GA97A - DS3P | Corsair TX 650W 80+

Permalänk
Medlem

Flight simulator x är processor beroende, så grafikkortet är inte så viktigt. Men om man kollar på http://www.tomshardware.com/charts/gaming-graphics-charts-q3-... kan man se att Nvidia är klart bättre när det gäller fsx, och kort som 8800 gts 0ch 9800 gtx ligger i topp. Sedan finns även ett annat test på samma sida: http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-hd-4870,1964-6.htm... som visar att 4870 ligger i mitten medan gtx260, som ligger långt upp på charts på fsx, ligger längst ner. Så det är lite svårt att veta vilket som presterar bäst. Vilket av dessa tester ska man lita på ?

Visa signatur

| Antec p183 | Intel i7 920 |Asus P6T Deluxe v2 | Corsair 750w | PowerColor 4890 Plus | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL9 | Western Digital Caviar Black 640GB |

Permalänk
Medlem

Ska lägga mig i den här flame-tråden.

För det första angående WOWs FPS: Troligen spelar det ingen roll vilken dator du har, oavsett om det är en E8500, Q9550 eller I7 940. Jag tror inte dina FPS kommer öka eller minska vid de tillfällen de sjunker då det beror på annat än den egna datorns prestanda. T ex serverlagg, grafikmotorn osv.

Men för o ge dig tips på datorbygget:

*Se till o balansera paketet du köper. Att köpa ett 4870x2 för att spela på en 22" är att kasta pengar i sjön. Investera i en större skärm, 24 " eller 30" om du ska ha ett 4870x2. GTX 260/280 eller radeon 4870 1gb är ett mycket bättre alternativ om du verkligen ska ha kvar 22:an. Eller som sagt, skaffa 4870x2 + 24" skärm.

*För att ha råd med skärmen, skippa 940 och gå ner till 920 varianten. Du får bättre upplevelse för exakt samma pengar. 920 + 24" skärm istället för 940 + 22" skärm är ett mycket, mycket bättre val för samma pengar. I synnerlighet om du ska ha ett 4870x2.

*Om du inte ska överklocka, köp inte ett moderkort som är specialdesignat för just --hardcore-- OC. Det är meningslöst. Finns andra kvalitetsmoderkort från t ex gigabyte som är billigare men som du fortfarande kan göra en del överklockning med.

*Skit i ljudkortet. För samma pengar kan du få ett 1000/1200 watts nätagg. Kör du den där setupen, eller får för dig att uppgradera till fler grafikkort, finns det en stor risk att ditt 750 watts nätagg kommer låta mycket.

Och för att svara på dina frågor:

Skala 1-5 så är systemet en självklar 5:a rent prestandamässigt.
Och nej, wow kommer antagligen inte flyta perfekt om det inte flyter på dagens datorer.

----------

O förresten, att spela spel med allat annat än 60 fps konstant är helt odrägligt. Red Alert 3 / C&C 3 faller direkt på sina cappade 30 fps. Sjukligt frustrerande att scrolla runt på kartan.
GTA IV suger röv för att det typ körs i 20-60 fps. FPS drops synns alltid, oavsett om de går ner från 100---->60 eller 60-----> 20 och det är odrägligt.

Konstant flyt är ett måste.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Det luktar skryttråd...

Datorn jag har i sign klarar WoW med flyt (iallafall i pretbc områdena).

mvh,
GnomeN.

Visa signatur

"A person who never made a mistake never tried anything new." - Albert Einstein

CPU: Intel® Pentium® 4 EE @ 3.73 GHz Grafikkort: ATI Radeon HD2900 XT 512MB Minne: DDR2 PC6400 2048MB Hårddisk: Western Digital Black™ 640GB OS: Windows 7 Ultimate x32