Billigaste datorn för skärmsläckare

Permalänk
Medlem

Billigaste datorn för skärmsläckare

Jag använder idag en Dell SX260 som dator kopplad till en plattskärm i hallen. På plattskärmen visar jag familjens foto genom Windows XPs skärmsläckare. Samtidigt har jag en server i källaren (>15 meter därifrån samt genom betonggolv så direkt kabeldragning är svårt) som är på 24/7. I huset finns också både ett trådbundet och trådlöst nätverk.

Det jag skulle vilja göra är något av följande:
- Använda serverdatorn som drivare av skärmen i hallen. Går det? Hur?
- Köpa en extremt strömsnål dator som kan driva skärmen och hämta bilder från servern. Vilken?

Hur skulle ni löst detta?

Tacksam för alla idéer...

Permalänk
Medlem

En hyfsat "enkel" läsning är en gammal xbox med XBMC, sån kan du hitta lite var som helst för 400 kr, softmodda för 0 kr, vips har du en bildvisare med nätverksstöd, dock kanske den drar lite för mycket ström, har inga exakta siffror men ja tror säkert de kan vara uppimot 80W vid bildvisning.
Man kan förvisso slänga ur DVDn och ersätta hårddisken med ett cf-minne, men den drar nog fortfarande lite väl mycket ström.
Ett alternativ är det iaf.

Permalänk
Medlem

Åk till nån datoråtervinning elr återvinningsplats och hämta hem några datorer. och sen bygg ihop de bästa delarna..

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk
Medlem

Men man får väl inte åka till en återvinningstipp och hämta hem? (a)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alelale
Men man får väl inte åka till en återvinningstipp och hämta hem? (a)

joovist! varför skulle man inte få ta skräp? man återvinner juh...

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alelale
Men man får väl inte åka till en återvinningstipp och hämta hem? (a)

Får o får.. får får lamm.. Släng är slängt..

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk
Medlem

Varför inte köpa en sån där "digital ram" med wifi eller liknande och och visa bilderna därifrån? Dom är ju designade för det ..

Du lär ju spara pengar på det i form av energikostnader om inte annat .. Kan ju inte kosta många kronor att ha igång det jämfört med en hel dator..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xamin
Får o får.. får får lamm.. Släng är slängt..

haha precis

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Varför inte köpa en sån där "digital ram" med wifi eller liknande och och visa bilderna därifrån? Dom är ju designade för det ..

Du lär ju spara pengar på det i form av energikostnader om inte annat .. Kan ju inte kosta många kronor att ha igång det jämfört med en hel dator..

Nja. jag har en 19" LCD för bildvisningen och det kostar för mycket med en fotoram i denna storlek.

Sedan har jag idag en Dell SX260 som drar runt 35W, tänkte komma ner i förbrukning genom någon cool gadget som antingen tar skärmbilden från servern i källaren eller är en egen enkel "dator" (sorry om jag förklarar otydligt).

Permalänk

kolla om det finns någonting som liknar logitech squeesebox.