Om jag dubbelklickar på en film, skalar jag den då?

Permalänk
Medlem

Om jag dubbelklickar på en film, skalar jag den då?

och klara HD tv detta bättre än andra tv?

Permalänk
Medlem

?

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk

"Om jag startar en bil, trimmar jag den då? och klara rally detta bättre än andra bilar?"

Så låter det i mina öron. Får förklara regält mycket bättre om nån överhuvudtaget ska förstå dig.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce RTX 3050 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W

Permalänk
Medlem

Min morbror säger att hans Hd-ready tv skalar upp bättre än andra tv apparater gör för att den är HD-ready. Då tänkar jag...Hur skalar min dator, om den nu gör det? Och hur gör man det i så fall?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ]-[ELMET
Min morbror säger att hans Hd-ready tv skalar upp bättre än andra tv apparater gör för att den är HD-ready. Då tänkar jag...Hur skalar min dator, om den nu gör det? Och hur gör man det i så fall?

Fortfarande svårt att se vad du undrar men om du syftar på om datorn skalar upp bilden till rätt upplösning om du spelar upp material i lägra upplösning så är det JA.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ]-[ELMET
Min morbror säger att hans Hd-ready tv skalar upp bättre än andra tv apparater gör för att den är HD-ready. Då tänkar jag...Hur skalar min dator, om den nu gör det? Och hur gör man det i så fall?

TV-apparater kan vara olika bra på att skala upp bilden. HD ready säger inget om hur bra den gör det.

Startar du en film på datorn och den inte fyller skärmen är det vanligtvis ingen skalning. Väljer du att visa filmen på fullskärm (får man i många program med dubbelklick i bilden) måste bilden skalas upp. Även där gäller att kvaliten mellan olika filmvisarprogram varierar.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killer.X
om datorn skalar upp bilden till rätt upplösning om du spelar upp material i lägra upplösning så är det JA.

Tack. Jag trodde att den bara zoomade upp bilden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killer.X
Fortfarande svårt att se vad du undrar men om du syftar på om datorn skalar upp bilden till rätt upplösning om du spelar upp material i lägra upplösning så är det JA.

Menar du inte i material med lägre upplösning.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Menar du inte i material med lägre upplösning.

Jag menar en film som är i 700x360 som ska fylla 1280x1024 eller 1920x1080. Skalar min dator upp den om jag dubbelklickar på filmen (maximerar) eller måste något annat program göra det? Sen undrade jag också om HD-tv skalar bättre än andra tv apparater.
Vad är det för skillnad på en dvd som inte skalar och en som gör det?

Permalänk

Inte helt hundra men tror det fungerar såhär, kopplar du en dator till tv'n sköter alltid datorn skalningen, dvs. du matar en fast upplösning till tv'n.

När det gäller dvd spelare så finns det vissa som sköter skalningen och matar tv'n med 720p eller 1080p, vanliga spelare matar tv'n med dvd upplösningen 420p eller vad det nu var, sedan får tv'n skala upp bilden själv.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ]-[ELMET
Tack. Jag trodde att den bara zoomade upp bilden.

Det kan man ju också kalla det ja.