Permalänk

BBB och pfsense vill inte funka ihop

Tjosan!

Har äntligen fått BBB 24, dock så vill det inte funka med min router (dator med pfsense 1.2) Jag har suttit här nu och pilllat med istort sett allt som går i pfsense men det funkar inte ändå.
Nätverket ser ut så här: BBB modem/router historia som går som modem-->pfsense-->switch-->datorer & en netgear router (för att få ut allt trådlöst).

Jag har ringt BBB och frågat om man behöver ha Hostname eller "spoofa" en mac adress men det skulle bara va att köra på DHCP så skulle det funka. Och internet funkar kanon om man kör trådlöst direkt på BBBs modem/router sak men efter pfsense så funkar det inte alls.

Är det nån som har nått förslag på vad man kan göra?

Permalänk
Medlem

Re: BBB och pfsense vill inte funka ihop

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krullibull
...men efter pfsense så funkar det inte alls.

Så med andra ord får pfsense en korrekt IP-adress? I så fall låter det som att dina firewall rules är felaktiga. Prova att lägga till en regel som tillåter all in-/utgående trafik.

Permalänk
Vila i frid

Se annan forumtråd i ämnet BBB. Du kan få vänta upp till 4 timmar innan din pfsense får ett dhcp-ack från BBB.

Permalänk

Re: Re: BBB och pfsense vill inte funka ihop

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rimion
Så med andra ord får pfsense en korrekt IP-adress? I så fall låter det som att dina firewall rules är felaktiga. Prova att lägga till en regel som tillåter all in-/utgående trafik.

Problemet verkar va att pfsense inte får någon ipadress överhuvudtaget. Jag ska pröva att lägga till en regel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Se annan forumtråd i ämnet BBB. Du kan få vänta upp till 4 timmar innan din pfsense får ett dhcp-ack från BBB.

Det låter skummt tycker jag, för modem/router saken har ju redan fått ett ip ifrån BBB men han vägrar lämna ut det till pfsense känns det som. Får väl hoppas att det har löst sig själv över natten.

*EDIT* Det hjälpte inte med att lägga till en regel och inte hade den fått något ip över natten heller. Nu vet jag att problemet är att pfsense inte får någon ip-adress ifrån bbb dosan samt att pfsense verkar vilja hämta DNS:er ifrån sig självt?

Är det någon som kör pfsense på BBB lina och har lust att dela med sig av lite inställningar?

Permalänk

Krullibull, prova att först sätta i din dator direkt i modemet och vänta på en ip adress.
Sen kopplar du in din pfsense router och går in och klonar din mac-adress.
Kan vara värt att prova, hade själv pfsense bak i tiden när jag även hade BBB.
Men det flöt på rätt bra minns jag.
Annars är det väl bara att installera om den, också värt att prova.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Fungerar inte det kan man prova någon annan dist.

Jag har tidigare kört BBB-fiber med Smoothwall Express (http://www.smoothwall.org/) utan problem. Även hört att IPCop ska vara bra (http://www.ipcop.org/).

Vill det sig inte heller kanske det är strul med nätverskort i datorn.

Visa signatur

"Computers make it easier to do a lot of things, but most of the things they make it easier to do don't need to be done." - Andy Rooney

Permalänk

Det funkade fin fint nu när jag flyttade ner modemet till källaren och råkade stänga av pfsense samtidigt. Sen när jag startade upp allt igen så funkade det som det skulle, så jag har inte en aning om vad det kan ha vart för problem. Men nu funkar det så jag är nöjd. Tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem

jag kör pfsense och bbb 24/1 problemfritt sedan månader tillbaka

Visa signatur

ps ax | grep 'signatur' | awk '{ print $1}' | xargs kill -HUP