Permalänk
Medlem

Lite macbook frågor

Har tänkt att köpa en av de nya macbookarna men har lite frågor:

Värme: Vissa säger att processorn går upp i 80C vid spelande... ?! eh, kan inte vara bra long term? är väl egentligen bara GPU.n som klarar av sådana temp under en längre tid utan att pajja? maxgränsen är ju inte långt över 90C på en CPU. Folk är ju rädda när tempen går över 50C på en vanlig dell laptop?

Bootcamp: Går det att köra bootcamp riskfritt nu för tiden? vet att jag provat när leopard kom och då blev datorn överhettad pga dålig drivisar.

Extern skärm: Fungerar operativet smärtfritt även vid högre upplösningar som 1650 på externa skärmar? vet att exposé /dashboard har en tendens att lagga vid högre upplösningar, iaf på äldre maclaptops.

Känns leopard snabbt på macbooken? det känns rätt segt på min mac mini (c2d) men den har ju iofs bara 1GB minne)

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Jag driver min 24"-skärm (1920x1080) med min gamla macbook pro core 2 duo med Radeon X1600 128MB dag ut och dag in utan problem. Visst är det lägre FPS på exposé och sånt än om man kör interna skärmen, men det funkar finfint.

Permalänk
Medlem

Okej, hur är det med temps/bootcamp?

Permalänk
Medlem

Inga problem att köra Windows via Boot Camp, det var väl när det var under beta som det strulade lite kanske. Men fungerar klockrent iaf. Problem med att datorn blir för varm har nog snarare att göra med strul med att fläktarna inte går igång än strul med drivrutiner i Windows.

Permalänk

Värme: processorn håller sig alltid över 50 grader, tyst som fan är den jämfört med tjejens Dell som ska ryta till varannan minut då fläktarna drar igång. Förutom lite CPU whine.
Kan säga att jag har rippat jävla massa DVD filmer, mest serier och många av passen har varit runt 12 timmar per dag och då har tempen aldrig varit under 80 grader men den ångar på lika bra ändå... kan som sagt inte vara så jävla bra long term, så jag har skaffat apple care...
Datorn blir nästan aldrig varm i knät, förutom om jag använder mer än 60-70% av processorn.

Bootcamp: Kör XP med min Macbook och det funkar smärtfritt, OS X skivan som följer med datorn innehåller alla drivisar för att Macen ska funka med Windows.

Extern skärm: Har endast testat med min 40" FULL HD LCD TV och då gick det super att spela upp HD material, operativet laggade inte ett smack, men det vart lite overscan. En vanlig dator display har jag ingen aning om...

Leopard körs som en dröm på min Macbook och dem nyare måste vara jävligt mycket bättre.

Jag har en 2,4 GHz C2D svart plast Macbook med 2 GB RAM, 250 GB HDD och GMA X3100

Visa signatur

Bianconeri siamo noi, ma chi cazzo siete voi?

Permalänk
Medlem

Ok tack för svaren :), men CPU whine är väl ändå inget som existerar hos macbooken? vet att endel råkat ut för det när de kört windows i bootcamp men aldrig i mac osx.?

Permalänk

Med CPU whine menar jag att processorn låter lite grann, om än väldigt lite, dvs det måste vara knäpptyst i rummet för att jag ska höra det... men visst hörs det... även i OS X
Vet dock inte hur det är med dem nyare aluminium Macbooks

Visa signatur

Bianconeri siamo noi, ma chi cazzo siete voi?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juventino
Med CPU whine menar jag att processorn låter lite grann, om än väldigt lite, dvs det måste vara knäpptyst i rummet för att jag ska höra det... men visst hörs det... även i OS X
Vet dock inte hur det är med dem nyare aluminium Macbooks

Jag upplevde "CPU Whine" med min gamla Macbook (Svart C2D "Late 2006") men med min nya MBP (se signatur) så upplever jag inte som helst CPU whine. Det är ju själva processorn som har haft problemet, så det har legat på Intels bord att fixa och de nya processorerna verkar ju fungera som de ska och vara tysta.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk

Ja okej, jag överdriver nog lite grann och ljudet är väldigt tyst, liksom prassel med kläderna blockar whinet... dessutom så kanske dem nya prollarna i Unibody Macarna är bättre...
Men är det knäpptyst så hörs det för mig...

Visa signatur

Bianconeri siamo noi, ma chi cazzo siete voi?