har ingen 3gtäckning, varför?

Permalänk
Medlem

har ingen 3gtäckning, varför?

hej dte är så jag har en nokia 5610 som har 3 g, har haft mobilen i ca 4 månader och har haft 3g täckning förta 3 måander, och nu sista månaden e det valingt antenn som syns på skärmen utan 3g visaren. jag har inte ändrat något och inte pillat i telefonen något så jag undrar om någon vet varför det är så? ringde dom på comviq o dom säger jag ska ändra i inställningar o när jag gör det så står det 3g men utan nån täckning alls, dvs kan inte ringa eller messa. vad kan vara felet? mvh AAki

Permalänk
Medlem

Kanske dit sim som har pajat? eller nånting i mobilens "3g del"?

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Kanske dit sim som har pajat? eller nånting i mobilens "3g del"?

hmm hur kan sim paja då, för den funkar som vanligt utan problem?

Permalänk

Kan ju vara någon basstation också. Är det lite nu och då eller när du är på någon viss plats t.ex hemma eller på jobbet?

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem

hmmm som sagt hade det hela tiden innan, nu ingen alls, sluta helt plötsligt

Permalänk
Medlem

testa kortet i en annan telefon, testa ett annat kort i din telefon. Uteslutet.

Visa signatur

Maila mig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aki04
hmmm som sagt hade det hela tiden innan, nu ingen alls, sluta helt plötsligt

Du har antagligen varit i Settings yrat runt. Man brukar kunna välja mellan Dubbelband, UMTS och GSM, Du har sannolikt råkat välja GSM isf Dubbelband.
Kolla under Settings/Telefon/Nät

Edit:
Jag läste inte klart... ignorera ovanstående.

Permalänk

Om du aldrig får 3G-täckning är det fel på mobilen/SIM eller en inställning i mobilen eller så har du blivit fel konfigurerad i HLR hos operatören.

Om du får 3G-täckning på andra ställen eller ibland är det ett täckningsproblem från basstationen. Ju fler användare på en basstation desto mindre täckningsyta - så sena nätter när få ringer kan man ha 3G och på eftermiddagen när många ringer kan man bli tvingad in i GSM om man bor i närheten av en 3G-täckningsgräns.