Permalänk
Medlem

Skulle det vara möjligt att sätta in dagens hårdvara i det chassit?

Visa signatur

The secret to creativity is knowing how to hide your source!

Permalänk
Quizmaster Karlstad 2022
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ionesco
Datorn är snarare från runt 1993. Jag satt själv och lirade på en sådan runt den tiden.

1983 så kom den första persondatorn med grafiskt användargränssnitt (och den kostade runt 100000 kr)!

Om denna dator hade funnits 1983 så hade utvecklingen idag varit 10 år längre fram.

http://www.computerhistory.org/timeline/?year=1983

Jag håller med Ionesco, kan inte vara en dator från 83. Det ser ut att vara en 386:a från slutet av 80 eller början av 90 talet.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D | MSI B350 TOMAHAWK | AMD Ryzen 5700x | Asus Radeon R9 290X 4GB DirectCU II |Asus Xonar Essence STX |Onkyo TX-8030 |Canton Plus-C, Plus-S | G.SKILL Ripjaws 16 Gb 3600 MHz | Force MP510 1Tb | EVGA Supernova G3 750w PSU | ASUS ROG Gladius III | Logitech Illuminated keyboard | 25" Dell Ultrasharp U2515H /\/\

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gasoline
Skulle det vara möjligt att sätta in dagens hårdvara i det chassit?

inte utan seriöst moddande. Datorn ser lite vinglig ut

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warh0g
Shit nu känner jag mig gammal alltså, när folk visar bilder på farfars dator och så tänker man, sånna har ju jag använt

HAHAH know the feeling =P

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

Snyggve, påminner om första PCn, en 100mhz Pentium, 8mb minne och ett Diamond Monster Voodoo 4mb, och TURBO-knapp då förstås Saknar MHz-display och sådant från förr på nya burkar, nu ska det vara plexiglas och diodfläktar för hela slanten.. Gillar raderna av minneskretsar(?) på moderkortet, now that's hardcore

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk
Medlem

Turboknappen är som sagt för kompabilitetsproblem.

Kör(de) en del gamla DOS-spel som gick alldeles för fort, t.ex. X-COM UFO Defense eller Pacman. Man han inte ens tänka innan spökena åt upp en. Då kan en avstängd turboknapp komma till användning.

Hade 20 MB HD på 286:an och den är från 1990, men det var ju inte sista skriket, direkt. Kostade pengar gjorde den dock; 12 000 spänn, d.v.s. 15 000 spänn med dagens mått mätt. Dock var det ju av det stabila märket IBM som ju hade mer eller mindre monopol. Kommer inte ihåg när jag såg första Windows-datorn, men det var nog kring 92-93.

Visa signatur

. . : : [HeAsE] : : . .
3DMark06: 12199 poäng
C2D Q6600 @ 3,0 GHz, ASUS P5KR, 4096 MB PC6400, ASUS 8800GT 512 MB, 500 GB+500 GB(ext), Antec Sonata III

Permalänk

fyfan vad fin dator tror dock jag har en eller två som är äldre här hemma som jag använde mellan 1993 - 1999

Visa signatur

WS: E6550@3710mhz True | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2048mb Corsair XMS2 1060mhz 5-5-5-15 | Sapphire HD4850 512mb 720/2200 | Wd 250gb | Corsair TX 750W | Samsung Syncmaster 959NF |

Permalänk
Medlem

Klarar den pacman på högsta grafik ,tro.?XD
Har den tillgång till internet?
//

Permalänk
Medlem

Känner mig som farfars far - min första hemdator, 1977, var en PDP-8 (64kB RAM) med 8" floppy, därefter PDP-11 med DUBBLA 8" floppy, därefter en VAX med 5MB disk, ja du läste rätt, 5 MEGABYTE disk, sen hade jag en PDP-11 380 med J-11 processor, på den tiden innan PC'n var man en på miljonen med hemdator. Internet, virus och datakrascher (BSOD) kunde man inte ens stava till.

Tankade hem källkoden till en C-kompilator över telefonmodem split mode, 300 bps ner/75 bps upp, tog en vecka dygnet runt.

Permalänk
Medlem

Första var en från 1997-98. Cyrix Processor på 200mhz, 56mb ram och ett 2mb SiS 2D kort 3Gb HD med. Inte riktigt jätte oldschool men inte fan klarade den att spela LegoRacer 3D stabilt

Visa signatur

1# |Cooler Master Mystique|Corsair 550W|MSI P45|C2D E8400@3,4Ghz|Corsair 2Gb 667MHZ|ASUS Hd 4850 1Gb|1TB Sata2
(14100P 3DMARK 06).
2# |Budget Chassi=)|Tagan 420W|Athlon 64 X2 4200+|2GB DDR@400mhz|Radeon HD4550 512mb|80Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Känner mig som farfars far - min första hemdator, 1977, var en PDP-8 (64kB RAM) med 8" floppy, därefter PDP-11 med DUBBLA 8" floppy, därefter en VAX med 5MB disk, ja du läste rätt, 5 MEGABYTE disk, sen hade jag en PDP-11 380 med J-11 processor, på den tiden innan PC'n var man en på miljonen med hemdator. Internet, virus och datakrascher (BSOD) kunde man inte ens stava till.

Tankade hem källkoden till en C-kompilator över telefonmodem split mode, 300 bps ner/75 bps upp, tog en vecka dygnet runt.

hahaha va underbart!

Permalänk

Fy fan.. kan inte gått spec fort att tanka det där

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Hedersmedlem

Cool dator! Det ser ju ut som datorn använder sig av seriellt gränssnitt för mus och det lär inte vara så svårt att hitta en mus till det. Tangentbord vettekatten dock, kommer inte ihåg om de hade vanligt seriellt gränssnitt med 9 pinnar eller det större (25 pinnars).

Står det något intressant på nord- respektive sydbrygga (eller motsvarande) som kan skvallra om vilken styrkrets den baserar sig på?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

10p!

själv har "jag" eller snarare min familj haft en dator med turbo knapp den kanske var ifrån nångång 95-97 hade windows 98 på den vad jag kommer ihåg ^^ fast syrran brände skärmen när hon lät den stå på i typ 6 timmar så den stog utan skärm ett bra tag, sen kastade pappa den my first computer lixom

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk

crysis nästa?

Visa signatur

Primo Victoria.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hease
Kör(de) en del gamla DOS-spel som gick alldeles för fort, t.ex. X-COM UFO Defense eller Pacman. Man han inte ens tänka innan spökena åt upp en. Då kan en avstängd turboknapp komma till användning.

Jag vill minnas att x-com fungerade var klart spelbart på pentium1-datorer så länge man ställde ned scrollhastigheterna rätt ordentligt, och då var väl turboknapparna redan avskaffade?

Permalänk
Medlem

Nice! Har själv en gammal fungerande Victor Laptop ifrån 1989 ( mitt födelseår ) som jag fick av min farmor Den funkar tlm! Dock batteriet smälter om man har den igång längre än 20 min ;D

Visa signatur

7700K @ Stock | 16GB Budgettrams | MSI 1060 3GB

Permalänk

Kult! en 8a för ett speciellt inlägg!

kanske ute o cycklar, men kan inte en sådan
grunka vara värd några riksdaler om ett par år?

Visa signatur

Online!

Permalänk
Entusiast

Kommenterade hårddiskstorleken... tyckte 100mb lät jävligt mycket för 1983... men såg att några andra hann före mig med dom kommentarerna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hease
Turboknappen är som sagt för kompabilitetsproblem.
Hade 20 MB HD på 286:an och den är från 1990, men det var ju inte sista skriket, direkt. Kostade pengar gjorde den dock; 12 000 spänn, d.v.s. 15 000 spänn med dagens mått mätt. Dock var det ju av det stabila märket IBM som ju hade mer eller mindre monopol. Kommer inte ihåg när jag såg första Windows-datorn, men det var nog kring 92-93.

Hahaha, så jäkla gött! Hade nästan samma dator. Morsan köpte vår första dator runt 90 någon gång. En 286a med 10Mb HDD. Satt och lirade Prince Of Persia och Wolf3D på den med PC Speaker ljud. Härligt härligt! Vi köpte iofs en matrisskrivare till den men det gick lös på 20.000 kr! Dyrt på den tiden ; )

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk

Kollade runt lite på google.. detta hittade jag som var snarlikt..
http://www.classiccmp.org/dunfield/pc/index.htm

Pls att den ser ut som en dator som kom 1987

http://www.computerhistory.org/timeline/?year=1987

kanske hjälper alla lite ..

Lite har man ju att göra iaf

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Formula.
AMD Ryzen 7 3700X@4150MHz.
16GB Crucial Ballistix Elite DDR4 4000MHz 8GB X 2.
Samsung SSD 990 1TB M.2.
2x AMD Radeon R9 290x Snart 3 st.

Permalänk
Permalänk
Medlem

I med en fungerande hårddisk, nätverkskort och EZ-NOS så har du en fullt fungerande webbserver sen

Angående turboknappen så har jag det på min Pentium 1 så den var inte helt borta då. Däremot så finns inte knappen i chassit men uttaget finns på moderkortet. Men det finns en turboled på chassit av någon anledning men ingen knapp...

Permalänk
Medlem

3dmark score?

Visa signatur

"Where should I put this thing so that it doesn't hurt anyone we know or care about?"
"Out the window, Sam. There's nobody but strangers out there."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sb
hahaha va underbart!

Då kanske du var ute o häckade på QZ om jag inte minns fel, alla hängde där på den tiden hehe till o med säpo o bankerna körde igenom där
Tror det var något universitet som hade den, fan man saknar ibland grön/vit text bara o inge lull lull

hmmm undra just om man blivit gammal o ser dåligt

Visa signatur

Funderar på vad jag ska köpa

Permalänk
Entusiast

-"Fick idag ärva min farfars första dator"
Börjar man bli gammal eller?

Själv använde jag datorer av den modellen i skolan.

Min första PC var en 386sx på 25 MHz och 2 Mbyte RAM.
15 000 kronor och var en av det senaste modellerna. "state of the art"

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

jag fick en liknande dator av en kompis (fast den du har e äldre)

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Medlem

den måste vara senare än 83! annars väldigt väldigt frän!!

Visa signatur

ASRock P45TS - Intel core 2 duo 2,8Ghz Thermaltake bigtype +12mm CM rödLED - ASUS ENGT240, DDR2 Samsung 2Gb x2, maxtor 160Gb, 3st SEAGATE 250Gb. 420Watt

Permalänk
Medlem

Vadå Webbserver? Vill du ha ihjäl den gamle reliken?;)

Jag har ingen aning, Men jag hade betalat bra för en sån gammal ögonsten:D

Permalänk
Medlem

Jag måste med skaffa mig en Turbo knapp alltså.