Permalänk
Medlem

eee pc 900 vs. aspire one a110

Nu när både asus eee pc 900 och acer aspire one a110 är så billiga, ca 2000kr, så ska jag köpa en av dem. Men kan inte bestämma mig för vilken.
Jag har läst runt lite på forumet men behöver fortfarande svar på en den frågor.

*vilken av datorerna känns mest välbyggd, dvs högt kvalitet

*vilken får man ut mest prestanda ur (jag kommer att ha igång en del program samtidigt, tex ordbehandlig, musik, och webbläsare)

*hur är det med ljudnivån på fläktarna, hjälper det mycket att begränsa fläktarna med mjukvara

Visa signatur

lyssna på mig då

Permalänk
Inaktiv

Acer | EEE (särar alltså på dom med | )

CPU: Atom 1,6 GHz | Celeron 900 Mhz
Kamera: 0,3MP | 1,3MP
Max minne: 1GB | 2GB
Installerat minne: 512MB | 1GB
Antal minnesplatser: 2 | 1
Hårddisk: 8GB | 16GB
Skärmtyp: Blank | Matt
Grafik: GMA 950 | GMA900

EEE:n verkar bättre på det mesta, förutom processorn...

Permalänk
Medlem

Det ska även påpekas att skillnaden mellan processorerna inte är så stor som man kan tro (1.6Ghz vs 0.9Ghz), atom och celeronen är faktiskt ganska likvärdiga det finns tom. vissa tester som visar på att celeronen har bättre prestanda. Dock så drar atom mindre ström.

http://www.mydigitallife.info/2008/03/08/intel-atom-initial-b...

http://www.micropc.se/intel-atom-halften-sa-snabb-som-celeron...

Jag vet lite kassa länkar men det var det jag hittade när jag sökte lite snabbt.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk

Acer | EEE (särar alltså på dom med | )

CPU: Atom 1,6 GHz | Celeron 900 Mhz
Kamera: 0,3MP | 1,3MP
Max minne: 1,5GB | 2GB
Installerat minne: 512MB | 1GB
Antal lediga minnesplatser: 1 | 0
Hårddisk: 8GB | 16GB
Skärmtyp: Blank | Matt
Grafik: GMA 950 | GMA900

Acern har 512MB fastlött ram och man kan sätta in en 1GB sticka i den tomma.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fiskmasen_99
Acern har 512MB fastlött ram och man kan sätta in en 1GB sticka i den tomma.

Det ska väl påpekas att det inte är helt smidigt att göra det, man måste plocka isär en stor del av datorn för att komma åt den tomma platsen.

Men med bra instruktioner som finns på nätet och tålamod så är det helt okej.

Permalänk
Medlem

ok, tack så mycket, lutar ju åt eee för tillfället

men är det ingen som har känt på båda och kan berätta om deras kvalitet jämfört med varandra? Vilken känns mest robust?

Visa signatur

lyssna på mig då

Permalänk
Medlem
Citat:

Acern har 512MB fastlött ram och man kan sätta in en 1GB sticka i den tomma.

och samtidigt så åker garantin all världens väg.

Jag har returnerat 4 Aspire 110 pga pixelfel samt på två av dem var gångjärnen på skärmen trasiga från start men det kan vara jag som haft otur. Den femte håller än så länge (4 månader vid det här laget)

Visa signatur

"The GauntMan knows he will win"

Permalänk

Hur snabb är ssd'n i acern?
För i eee'n så är den rätt seg (går att byta dock)

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur snabb är ssd'n i acern?

Inte är det någon blixt direkt, efter att ha jämfört med EEE skulle jag säga att de är lika slöa, Aspiren någon snabbare kanske. I Aspiren sitter dock SSD:n på en ZIF-connector vilket betyder att de går att modda in en 1,8-tums hårddisk från t ex en IPod. Jag gjorde det och nu sitter det en 80GB Ipod-classic disk i den istället. Detta förverkar dock garantin då man måste plocka isär hela burken samt såg bort lite plast inuti maskinen för att få plats med disken.

Visa signatur

"The GauntMan knows he will win"

Permalänk

Värt att tillägga är ju att Acern har ett betydligt bättre/större tangentbord.
Om du har möjlighet, så åk till någon butik och kläm på dem båda.
Mvh