Klarade du körningen/teorin på första försöket? (B-körkort)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Hmm, har bara B dock Skall kolla upp det, om prövotiden inte förlängs kan man tänkas ta det kanske.

Alltså, i mitt exempel tog jag mitt A1 som första behörighet, du har ju B som första, och det är samma sak oberoende behörighet. Det står på ditt kort när du blir av med prövotiden, med små siffror på baksidan.

Visa signatur

1. Intel I7 4790K @ 4.7 | Z97 | 16gb DDR | R9 295x2 | 500gb M2SSD
2. Intel I7 2600K @ 4.450, 1.3 V | Asus Sabertooth P67 | 8gb DDR3 1600 | 2x Nvidia GTX570 i SLI. | 80 GB SDD, 8TB Western Digital.
3. AMD Athlon 3700+@2.6 Ghz, 1.475 V. | Asus A8N-E | Corsair TWINX1024-3200C2 @ 235, 2.5-3-3-6| Sapphire Radeon X800XL 512MB @ 440/550

Permalänk
Medlem

Då har man klarat uppkörningen med:D Äntligen!

Permalänk

Yes box, båda två Körde upp idag!

Visa signatur

Vän av ordning.

Permalänk
Medlem

Jag ska boka teori snart och strax därefter uppkörning. Men jag har inte tagit lektioner och min far som jobbar som en chaufför säger att jag kör "perfekt", men jag har inte lärt mig detta så kallde Echo-driving där man växlar från 1-5 eller vad det nu är. Tror ni att jag blir underkänd för att jag växlar på det gamla vanliga sättet eller är det lungt?

Jag orkar inte ta lektioner för sånt som jag redan kan, är som att kasta pengar i sjön heh, men om Echo driving behövs måste jag såklart ta lektioner för att jag inte kan det.

Visa signatur

rragon

Permalänk
Hedersmedlem

Eco-driving är simpelt.. man hoppar över en växel. Dock inte 1->3. Enligt boken ska man komma upp i 3k rpm och sen hoppa växel men man behöver inte riktigt gå så högt. Sen ska man alltid försöka köra på så hög växel som möjligt. Det funkar t ex att köra 50km/h på femman.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shimonu
Eco-driving är simpelt.. man hoppar över en växel. Dock inte 1->3. Enligt boken ska man komma upp i 3k rpm och sen hoppa växel men man behöver inte riktigt gå så högt. Sen ska man alltid försöka köra på så hög växel som möjligt. Det funkar t ex att köra 50km/h på femman.

Och motorbromsa och glid på höga växlar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shimonu
Eco-driving är simpelt.. man hoppar över en växel. Dock inte 1->3. Enligt boken ska man komma upp i 3k rpm och sen hoppa växel men man behöver inte riktigt gå så högt. Sen ska man alltid försöka köra på så hög växel som möjligt. Det funkar t ex att köra 50km/h på femman.

Att köra 50km/h på 5:an fungerar ju inte riktigt på alla bilar, men det beror ju också på om det är uppförs- eller nedförsbacke. Vet att det står att man kan köra 50km/h med 5:ans växel i teoriboken, men det är inte så att man behöver köra i 50km/h med 5:ans växel på uppkörningen för att klara den

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamefreak
Att köra 50km/h på 5:an fungerar ju inte riktigt på alla bilar, men det beror ju också på om det är uppförs- eller nedförsbacke. Vet att det står att man kan köra 50km/h med 5:ans växel i teoriboken, men det är inte så att man behöver köra i 50km/h med 5:ans växel på uppkörningen för att klara den

Nedförsbacke ska köras i samma växel som i uppförsbacke.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Och motorbromsa och glid på höga växlar.

höga växlar skrev jag ju, kom t o m med ett exempel.. men motorbromsa glömde jag

Citat:

Nedförsbacke ska köras i samma växel som i uppförsbacke.

Jag och även andra jag känner har valt en lägre växel i vissa uppförsbackar. Jag är inte så helt inne i bilar så vet inte hur det är, men jag kör hellre på en lägre växel med lagom till lite högre varv än den högre växeln och väldigt låga varv där jag får trycka en massa extra på gasen. Tänker mig om jag tar cykeln i uppförsbacke, det blir enklare med lägre växel, får trampa lite fortare för att hålla farten bara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shimonu
höga växlar skrev jag ju, kom t o m med ett exempel.. men motorbromsa glömde jag

Jag och även andra jag känner har valt en lägre växel i vissa uppförsbackar. Jag är inte så helt inne i bilar så vet inte hur det är, men jag kör hellre på en lägre växel med lagom till lite högre varv än den högre växeln och väldigt låga varv där jag får trycka en massa extra på gasen. Tänker mig om jag tar cykeln i uppförsbacke, det blir enklare med lägre växel, får trampa lite fortare för att hålla farten bara.

Grejen är ju att om du ska ligga på en hög växel för att spara drivmedel så måste du känna om du märker att motorn jobbar eller ej. Att köra på hög växel är inte alltid samma som låg förbrukning, för om man ligger och tuggar i 40km/h på femman så känner man att bilen uppför sig på ett speciellt sätt. Det är ju det man vill undvika. Därför får man ju se hur pass brant lutning backen har. Är det bara några grader gör det ju ingen direkt skillnad men om vi börjar snacka typ 10 graders lutning eller mer skulle jag gissa på, så kan nog en lägre växel vara ett bättre alternativ ja.

Citat som min körlärare snackade om hela tiden: "Kör på så hög växel som möjligt så länge du inte hör att motorn tuggar för mycket på låga varv".
Jag fattade iallafall vad han menade:P men alltid lättare att förstå när man väl sitter i bilen än att läsa på ett forum.

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Har man en rejält stark motor kan man starta den med femman!

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

rätta mig om jag har fel, men eco driving går egentligen ut på att planera sin körning på ett smart sätt, för att undvika inbromsningar och att hålla en jämn fart.
sen ska man också nå sin tänkta fart fort.

men sånt där kommer automatisk ganska fort, du känner vilken växel du ska ha, dock skulle jag aldrig köra på 5an i 50:P de skulle inte funka, knappt att 4an funkar i 50 om det blir uppförsbacke, men det beror som sagt på vilken bil man har.

kör på det som känns rätt, man lär sig fort

att man skulle bli underkänd för att man inte hoppas över växlar stämmer inte, jag gör det sällan, och speciellt inte på uppkörningen när man fick ligga och surköra 30-50km/h
om du däremot går från 0-100 går de ju köra 1-2-3-6 eller liknande, men då gör du de mest för att få upp farten, och när farten är nådd lägger du i 6an eller 5an vad du nu har.
det viktigaste på uppkörningen är hur du kollar i speglar samt döda vinkeln, och såklart att du framför ditt fordon på ett säkert sätt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Har man en rejält stark motor kan man starta den med femman!

eller skum utväxling

Permalänk

Tro mig. min bil startar på 4an. men fan inte att det är en behagligtur. sällan det ens är behagligt att köra 50 på 4an. man måste isf ligga på 50 eller mer för att bilen inte ska rycka eller kännas seg och hoppa sig fram.

Det viktigaste är att slå av de där 5extra km/h man gärna vill upp i på motorvägen som ger 2-5k extra rmp. helt onödigt.
bättre att planera sina stopp och utnyttja kurvor (där det är fri sikt) så man får mindre körsträcka. kör på 2an så ofta du bara kan. växla inte ner till ettan med än då du tvingas så still. rullar du bara sakta frammåt så är det bättre att köra på lite hackigt på 2an o ge extra gas istälelt för att hålla på och växla. sen så ska man inte snålköra at tman behöver 4mil för att öka 20km/h utan tryck till lätt såa tt bilen inte nämnvärt vrålar utan så man kommer uppp i hastighet snabbt. och hög växel.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plope
rätta mig om jag har fel, men eco driving går egentligen ut på att planera sin körning på ett smart sätt, för att undvika inbromsningar och att hålla en jämn fart.
sen ska man också nå sin tänkta fart fort.

men sånt där kommer automatisk ganska fort, du känner vilken växel du ska ha, dock skulle jag aldrig köra på 5an i 50:P de skulle inte funka, knappt att 4an funkar i 50 om det blir uppförsbacke, men det beror som sagt på vilken bil man har.

kör på det som känns rätt, man lär sig fort

att man skulle bli underkänd för att man inte hoppas över växlar stämmer inte, jag gör det sällan, och speciellt inte på uppkörningen när man fick ligga och surköra 30-50km/h
om du däremot går från 0-100 går de ju köra 1-2-3-6 eller liknande, men då gör du de mest för att få upp farten, och när farten är nådd lägger du i 6an eller 5an vad du nu har.
det viktigaste på uppkörningen är hur du kollar i speglar samt döda vinkeln, och såklart att du framför ditt fordon på ett säkert sätt.

eller skum utväxling

Vad har du för bil som inte pallar 5an i 50??

Min klarar ner till 35-40 innan det börjar rycka, och då är det inte någon värsting bil, 147häst.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

klarde min uppkörning idag andra gången, skrivningen gick på första.
farsans 9-5 klarar inte heller 50 på 5:an lär ha 4:an där, men golfarna på körskolan går hur fint som helst på 5:an från ca 40 km/h

Visa signatur

/Danne

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Vad har du för bil som inte pallar 5an i 50??

Min klarar ner till 35-40 innan det börjar rycka, och då är det inte någon värsting bil, 147häst.

Min saab 900 turbo 97:a klarar knappt av 4:an i 50 om det inte är någorlunda plant. Så det har ju ingenting med hur mycket hästkrafter man har i bilen. Peugeot:n jag hadde klarade av 5:an i 50 och den har väl 80 hk mindre än saaben ungefär.

Visa signatur

Vivi Orunitia- "How do you prove that you exist...? Maybe we don't exist..."

Permalänk

Aaaahhhh, klarade nyss uppkörningen också. Teorin gick på första försöket och uppkörnignen på andra. Trots att det var kl 8 på morgonen med mörker, rusnings-trafik, springandes skolbarn, halt och allmänt skitväder så gick det helt felfritt Jävligt skönt då jag hade fått göra om teori-provet annars inför ett tredje försök.

Så nu blir det äntligen bye bye Södertälje och lokaltrafik, och hallååå skärgården och Civic Sport -07 Helt obeskrivlig kännsla!

Lite tips till er som har uppkörningen på G;

-Kör LUGNT. Du har inte bråttom, även om resten av trafiken kanske har det.

-Ta inga onödiga risker. Avbryt vänster-svängar eller sakta ner lite extra om du är osäker på någon situation, och släpp fram alla fotgängare vid övergångsställen. Hellre det än att utsätta någon eller dig själv för fara.

-Håll blicken långt fram och planera din körning, så du lättare kan undvika ogenomtänkta/panik manövrar.

-Är det kallt och halt/snöigt så har du en bra ursäkt till att köra ännu lugnare (Dra ut på tiden) Men du får så klart fortförande inte utgöra ett onödigt hinder i trafiken.

-Glöm inte att använda vindrute-torkarna/spolning om du märker att det börjar bli tjockt med skit på bak- eller framrutan.

-Titta hela tiden i alla backspeglar, även om du inte tycker att det behövs. Det är viktigt att visa att du har full koll runt hela bilen hela tiden.

Lycka till

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shimonu
Jag och även andra jag känner har valt en lägre växel i vissa uppförsbackar. Jag är inte så helt inne i bilar så vet inte hur det är, men jag kör hellre på en lägre växel med lagom till lite högre varv än den högre växeln och väldigt låga varv där jag får trycka en massa extra på gasen. Tänker mig om jag tar cykeln i uppförsbacke, det blir enklare med lägre växel, får trampa lite fortare för att hålla farten bara.

Precis. Du ska köra på samma (låga) växel i nedförsbacke som i uppförsbacke.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Vad har du för bil som inte pallar 5an i 50??

Min klarar ner till 35-40 innan det börjar rycka, och då är det inte någon värsting bil, 147häst.

Min Subaru har 211 hästar, och den vill man inte köra på för höga växlar. Lägger man i fyran bör det gå åtminstone 55-60 km/h om det inte ska låta illa. Drar man upp den i 6000 varv däremot, då trivs den alldeles utmärkt.

Vilken växel som är bäst beror helt enkelt på hur motorn är konstruerad och hur utväxlingen är. Sånt får man känna efter från bil till bil. Motorstyrkan har mycket lite med saken att göra.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Avstängd

Det är högt vridmoment som gäller!

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

kan man köra bil så ska bilen inte rycka, det sliter på motorn, min bror som är bilmeck skäller alltid på mig och stönar "stackars motor" när jag ligger i 30 på 3an och den kan rycka lite ibland men det var inte så längesen jag tog lappen då får man göra så ibland.
sen spelar det ingen roll om du har 100 eller 200 hästar om bilen klarar 50 på 5an eller inte. min gamla saab 900 turbo klarar inte 50 på 5an men på 4an.
sen kanske folk menar att det är lättare att hoppa växlar i nedförsbacke typ från 2-5an medan i uppförsbacke så kanske det inte går.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Vad har du för bil som inte pallar 5an i 50??

Min klarar ner till 35-40 innan det börjar rycka, och då är det inte någon värsting bil, 147häst.

Sabb 93 -08 175hästar
handlar en hel del om utväxling och vridmoment, då man på 3000rpm på 3an är uppe i 70-80 och 1500rpm så går det ca 45, tänk då 4an... inte ofta man på en bil kan köra under 1000rpm.. ?

så om en bil pallar 50 på 5an borde den inte klara att köra högre hastigheter på låga varv? ex 110 på 2krpm?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plope
Sabb 93 -08 175hästar
handlar en hel del om utväxling och vridmoment, då man på 3000rpm på 3an är uppe i 70-80 och 1500rpm så går det ca 45, tänk då 4an... inte ofta man på en bil kan köra under 1000rpm.. ?

så om en bil pallar 50 på 5an borde den inte klara att köra högre hastigheter på låga varv? ex 110 på 2krpm?

Det är väl ändå ganska få bilar som ligger på 2000 varv vid 110? De flesta bilar brukar kunna köras med 5an på 50 utan att det ligger under 1000 varv.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Entusiast

Yes and yes.
Riktigt skön känsla att få köra hem från uppkörningen utan skylt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Ska boka båda proven snart! Håller på med teorin och körning på körskola samt privat.
Hur fungerar det nu? Måste man boka båda proven samtidigt eller?

Visa signatur

::NZXT H440::OCZ 850w Gold::Gigabyte Z97X-Gaming 5::
::Intel 4690k::Cooler Master Hyper 212 EVO::
::Crucial 8GB (2x4GB) 1600Mhz Ballistix Sport::MSI GTX 980ti gaming::
::Xbox One 500gb::
::Microsoft Surface 2 32gb::

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fammo
Ska boka båda proven snart! Håller på med teorin och körning på körskola samt privat.
Hur fungerar det nu? Måste man boka båda proven samtidigt eller?

snacka med körskolan om det så går det smidigt. Jag bokade båda mina samtidigt.

Permalänk
Medlem

Gjorde halkkörningen i Ljungby, uppskrivningen i Jönköping och uppkörningen i Falköping.
Ville verkligen ha körkortet den sommaren och tog de tider som dök upp. Lite dumdristigt, men allt gick vägen på första försöket

Ni har väl för övrigt redan sett sambandet med saab och förmågan att kunna köra på femman i 50. Saab har bra mycket högre utväxling än många andra bilar. Underbart på motorväg

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk

B-kort, uppkörning och teori på första försöket...
E-kort, uppkörning och teori på första försöket...

Vi får se hur det blir med A C och CE

Visa signatur

--
Mats

Permalänk
Medlem

Hoppas man har kortet till sommaren iaf så man får lite jobb =).
Har kört en 5ggr nu med körskolan. Och några dagar i veckan kör jag privat.
Hoppas att allt går bra på uppkörning och teorin

Visa signatur

::NZXT H440::OCZ 850w Gold::Gigabyte Z97X-Gaming 5::
::Intel 4690k::Cooler Master Hyper 212 EVO::
::Crucial 8GB (2x4GB) 1600Mhz Ballistix Sport::MSI GTX 980ti gaming::
::Xbox One 500gb::
::Microsoft Surface 2 32gb::

Permalänk
Medlem

Tog körtkort för ungefär en vecka sedan, klarade både uppkörning och teori på första försöket. En rolig sak som hände på uppkörningen var när jag skulle kolla alla ljus. Jag hade kollat alla ljus. Vi skulle sedan köra, det roliga var att jag glömde stänga av helljuset och körde med helljus i minst 10 minuter. Jag tror inte att han märkte något dock för jag fick ingen anmärkning och resten av körningen gick väldigt bra=).