Idag tog jag ett beslut som kommer ändra mitt liv för alltid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av August
Känner det är dags för en liten uppdatering:
Denna vecka 4 vita veckor, tiden går fort även utan alkohol!
Idag är det mitt 10:e AA-möte, det fungerar bra och är till stor hjälp. Att bara prata och lyssna på andra gör att man påminns ständigt om hur alkoholen kan förstöra ens liv.

Idag var jag förresten på återbesök hos läkaren, det togs en hel del prover sist jag var där för ~3v sedan. Samtliga prover var någorlunda bra förutom leverproverna, de visade alla en förhöjd nivå från det normala.
Speciellt ett leverprov (CTD tror jag) som visade ett enzym som levern producerar vid alkoholintag gav höga värden. <2,5% är normalt, jag hade 5,5%.
Om en vecka ska nya prover tas, jag gissar att värderna kommer se helt annorlunda ut då....

hur fördriver du tiden då mellan mötena då? jobb? något mer?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk

Bra och tankvärd tråd.

Lycka till och skriv här så vi vet vad som händer.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
hur fördriver du tiden då mellan mötena då? jobb? något mer?

Jag jobbar skift 100% som fungerar bra. På fritiden blir det många långa promenader med Mp3-spelaren på full volym, ett bra sätt att "rensa skallen", annars en del fika samt datorn såklart. Längtar till varmare tider då båten åker i sjön.

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Medlem

Ville bara önska lycka till, verkar vara ett bra beslut du tagit, och du verkar ha rätt inställning för att faktiskt klara det...

Off Topic:
Segelbåt eller motorbåt?

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusS
Ville bara önska lycka till, verkar vara ett bra beslut du tagit, och du verkar ha rätt inställning för att faktiskt klara det...

Off Topic:
Segelbåt eller motorbåt?

Tack, det kommer att gå bra, finns liksom ingen annat val.

Ot/ Segelbåt, Maxi 77. Se signatur

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk

Re: Idag tog jag ett beslut som kommer ändra mitt liv för alltid

Citat:

Ursprungligen inskrivet av August
Nu när jag druckit har det varit ensam framför datorn, med poker som sällskap.

Det är ju stenhårt...

Visa signatur

» Well, tough titties...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av August
Tack, det kommer att gå bra, finns liksom ingen annat val.

Ot/ Segelbåt, Maxi 77. Se signatur

En WAFI, det ante mig...

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Permalänk
Medlem

Dags för en liten uppdatering om hur det flyter på.
6v nykterhet idag, inte ens en lättöl taget. Vissa dagar är jäkligt lugna och bra men ibland, som senaste veckan kretsar alla tankar på/ om alkohol. Jag är barnsligt förtjust i Baileys original cream och tanken på att inte få smaka det livet ut känns definitivt inte bra. Blandade känslor alltså.

CDT-testet som jag gjorde tidigare har gjorts om, första testet 5.5% och andra 1.7% efter ca 4v avhållsamhet. Det ska ligga mellan 0.3 - 1.2% för normalkonsumenten, över 2.5% är indikation på för hög alkoholkonsumtion. På rätt väg alltså och nästa test lär ligga under 1%. Jag kommer slumpvis att bli kallad för prover när som helst, om 1v, 5v, 4 dagar etc. Det är inte krav från arbetsgivaren utan ett bevis mot läkare/ Försäkringskassa att jag håller 100% nykterhet. En fylla och det kommer garanterat synas i testet, det är i princip 100% säkert för att visa alkoholkonsumtion.

Möt igen om en stund, jag har hittills varit på samtliga. Arbetsgivaren betalar förresten inte frånvaron vid möten, för att jag själv sökt mig till AA. Utan det har jag nu ansökt hos Försäkringskassan med hjälp från läkaren, förebyggande hälsovård tror jag det kallades.

Jaja, jag håller mig i skinnet än så länge.

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Medlem

wow, härligt att följa din resa August. Ett jättestort lycka till vill jag ge dig!

Lcars: Titta dig i spegeln. Är det perfektion du ser?

Permalänk
Medlem

Lcars. Hoppas du inte är så inihelvete dum i huvudet som du får det att framstå.

Permalänk
Medlem

Till TS, kör hårt och lycka till, alla har vi våra demoner vi måste besegra.

Permalänk
Medlem

Ååååh, här kommer blandade tips tips tips!

1. Sluta räkna vita veckor. Det kanske är skönt och piggar upp, men det kan lika gärna vara en fälla. Om man tycker att 8 veckor, 8 månader eller 8 år är fantastiskt och härligt så kanske man vill utmana sig själv och sitt beroende, av olika anledningar. Det är inte bra då det är som att utmana en latent förkylning genom att slicka på stoppknapparna på bussen. Säg bara till dig själv att du har slutat och mer än så är det inte, däremellan finns ingen tid. Funkar iofs olika från person till person, så ta en funderare själv hur du fungerar och gå efter det.

2. Fixa recept alt flaska på alkoholfri baileys. Helst något som diffar från smaken någolunda, så man inte längtar tillbaka till originalet bara därför. Använd den helst bara när du _måste måste måste_ för att inte ta av orig.
Varje gång du använder det (helst ingen gång) så ändrar du smaken lite för att lixom leda smaklökarna och hjärnan på villovägar bort från baileys, om du förstår vad jag menar

3. Fortsätt med promenader. Det gör du bra i

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
Respekt är något man förtjänar, och jag kan inte riktigt se på vilket sätt en människa som gör ett panikslaget försök att förlänga sitt liv med några år genom att undfly ett problem som han själv är orsaken till har förtjänat respekt från min sida.

Medmänsklighet är för övrigt meningslöst, en majoritet av mänskligheten är korkad, vidrig och ondskefull, jag kan inte påstå att jag är överdrivet villig att associeras med den. Jag kan ej heller påstå att jag sympatiserar överdrivet mycket med människor som medvetet förstör sina egna liv.

Ja, respekt är något man förtjänar och medmänsklighet är ofta en mognadsfråga, jag känner igen mig i bortförklaringar om darwinism och diverse teorier, något jag själv använde mig av för att på ett enkelt sätt motarbeta de känslor en alkoholiserad och svikande far fick mig att känna.

Med dina ord har du precis försökt mindervärdera en annan människa, som av någon anledning har hamnat i en situtation som inte är gynnsam för någon, allra minst sig själv. Detta är inte svaghet, detta är en del av att vara människa.

Så oavsett om ditt uppsåt är att motarbeta egna känslor för att själv må bättre, vara elak, eller helt enkelt se alltför naivt i texter om evolutionslära så hoppas jag att tiden skänker dig en gnutta medmänsklighet och som slutprodukt respekt av andra människor.

För just nu är det trådskaparen som gör något positivt och beundransvärt. Därtill är det han som förtjänar respekten.

Till trådskaparen önskar jag all lycka

Visa signatur

Antec P180B SPCR, Asus P5B Deluxe WIFI, C2D E6600/Scythe Ninja @ 3.2, 2Gb Corsair Twin2xPRO-800, Tagan 530 Easycon, 250 gb Seagate 7200.10, Sapphire X1900XT @ XTX flash

FJ Xi 1546 2.0Ghz C2D, 2 Gb Ram, 240Gb Raid 0, Nvidia 7600.

Permalänk
Medlem

Hur går det? Har det varit fler möten? Hoppas allt går bra!

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3, Samsung Q995c.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av August
Dags för en liten uppdatering om hur det flyter på.
6v nykterhet idag, inte ens en lättöl taget. Vissa dagar är jäkligt lugna och bra men ibland, som senaste veckan kretsar alla tankar på/ om alkohol. Jag är barnsligt förtjust i Baileys original cream och tanken på att inte få smaka det livet ut känns definitivt inte bra. Blandade känslor alltså.

Alltså visst, det är väl bäst att fortfarande vara cold turkey eftersom det ändå inte var alltför länge sen du var full senast etc. Men om ett tag så är det väl helt okej att ta en baileys? Jag är näst intill nykterist själv (m0rec du håller käft om midsommar xP) och ja, baileys är jättegott. Klart du även som nykterist kan unna dig en baileys?

"En baileys" är inte att dunka i sig 2liter på en gång, det är att ha en flaska hemma och ta ett glas någon dag ibland. Tänk bara på när du köper läsk, inte drar du alla 2liter på en gång?

Visst att du kanske tidigare har haft problem med att sluta när du väl börjat, men när du börjat få dina problem under större kontroll (och det kommer du, utan tvekan, med tanke på styrkan du visar här i tråden. du tappar inkomst för att inte missa ett enda möte hos AA t o m ju! var stolt över dig själv! jag tror inte jag hade klarat samma sak om jag var i din sits) borde du börja kunna hantera alkoholdrycker som vanliga drycker och veta när du ska sätta stopp.

Liksom... jag tycker inte om att vara full själv, men jag dricker vissa alkoholhaltiga drycker ändå bara för att det är gott. Ser ingen anledning till varför du inte ska kunna göra likadant när du känner dig stark nog. Och du har många år kvar i livet, du; inte som att du kommer stupa imorgon, så du -kommer- bli stark nog, det är jag säker på ^_^x

Fortsätt det jättebra arbetet, det är inga lätta grejer du håller på med. Och om jag sagt något olämpligt ber jag så hemskt mycket om ursäkt, jag har verkligen inte menat att vara elak på något sätt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kidd
Alltså visst, det är väl bäst att fortfarande vara cold turkey eftersom det ändå inte var alltför länge sen du var full senast etc. Men om ett tag så är det väl helt okej att ta en baileys? Jag är näst intill nykterist själv (m0rec du håller käft om midsommar xP) och ja, baileys är jättegott. Klart du även som nykterist kan unna dig en baileys?

"En baileys" är inte att dunka i sig 2liter på en gång, det är att ha en flaska hemma och ta ett glas någon dag ibland. Tänk bara på när du köper läsk, inte drar du alla 2liter på en gång?

Visst att du kanske tidigare har haft problem med att sluta när du väl börjat, men när du börjat få dina problem under större kontroll (och det kommer du, utan tvekan, med tanke på styrkan du visar här i tråden. du tappar inkomst för att inte missa ett enda möte hos AA t o m ju! var stolt över dig själv! jag tror inte jag hade klarat samma sak om jag var i din sits) borde du börja kunna hantera alkoholdrycker som vanliga drycker och veta när du ska sätta stopp.

Liksom... jag tycker inte om att vara full själv, men jag dricker vissa alkoholhaltiga drycker ändå bara för att det är gott. Ser ingen anledning till varför du inte ska kunna göra likadant när du känner dig stark nog. Och du har många år kvar i livet, du; inte som att du kommer stupa imorgon, så du -kommer- bli stark nog, det är jag säker på ^_^x

Fortsätt det jättebra arbetet, det är inga lätta grejer du håller på med. Och om jag sagt något olämpligt ber jag så hemskt mycket om ursäkt, jag har verkligen inte menat att vara elak på något sätt...

Har du någon gång försökt att äta endast en jordnöt?

OT: Har en anhörig som kämpat över ett år med alkoholism... Hon talar nu med läkare och någon från socialen en gång i veckan och får även antidepressiva utskrivna. Jag har själv varit mycket inblandad och jag förstår hur svårt det är.. Lycka till

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knogen
Har du någon gång försökt att äta endast en jordnöt?

Jag dricker om och om igen utan att bli full eftersom jag inte tar mer än jag klarar. Misstänker även att August klarar mer alkohol än mig eftersom hans kropp träffat på substansen mer. Om man klarar av att se alkoholhaltiga drycker som "god dricka som inte får drickas för mycket av" och inget mer borde det inte vara några problem? Förstår din liknelse i teorin, men tycker inte riktigt det funkar i verkligheten eftersom en jordnöt är över på typ 2sek medan ett-två glas tar klart längre tid.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kidd
Jag dricker om och om igen utan att bli full eftersom jag inte tar mer än jag klarar. Misstänker även att August klarar mer alkohol än mig eftersom hans kropp träffat på substansen mer. Om man klarar av att se alkoholhaltiga drycker som "god dricka som inte får drickas för mycket av" och inget mer borde det inte vara några problem? Förstår din liknelse i teorin, men tycker inte riktigt det funkar i verkligheten eftersom en jordnöt är över på typ 2sek medan ett-två glas tar klart längre tid.

Men du är inte beroende av alkoholen! Du kan inte jämföra ditt måttliga drickande med hans. Minsta lilla kan leda till lite till, vilket kan leda till ett totalt återfall. Alkoholism är inget som går över bara för att personen har slutat dricka, utan ligger i det dolda hela livet ut.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Det går fortfarande bra med nykterheten, 2 månader i Fredags.
Jag har även tagit lite initiativ i gruppen för att bli mer delaktig, bl.a är jag inköpare av förbrukningsvaror samt öppnare och mötesledare på Onsdagar. Det känns bra att ta mer ansvar tycker jag, men till en viss gräns självklart.

Privat har det varit en lite tuff tid, min Farmor har legat på dödsbädden en vecka och gick bort i förmiddags, tyvärr.
Det är en sådan typisk sak som jag tidigare nästan garanterat druckit på tidigare, när min Farfar gick bort så blev det ett gäng "gravöl".

Kidd/ Du skrev "om man klarar av att se alkohol som en god dricka som inte får tas för mycket av, så borde det inte vara något problem"
Exakt där är skillnaden mellan ett beroendedrickande och ett drickande för gemenskapen. Jag vet att om jag skulle dricka en öl så varför inte en till, jävlar vad gott, en till och så vidare. Dagen efter garanterat bolaget för en låda öl och så är resan på gång igen....

Skillnaden mellan dig och mig är jag har ingen begränsning, jag märker inte att nu är det bra utan fortsätter tills allt är slut. Det är ett sjukt beteende och får aldrig hända igen, därför nolltolerans, inte ens en lättöl. Tyvärr ska tilläggas för nog tänker jag ibland på hur gott det skulle vara, men det maniska alkoholtänkandet har faktiskt försvunnit nu.

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av August
Det går fortfarande bra med nykterheten, 2 månader i Fredags.
Jag har även tagit lite initiativ i gruppen för att bli mer delaktig, bl.a är jag inköpare av förbrukningsvaror samt öppnare och mötesledare på Onsdagar. Det känns bra att ta mer ansvar tycker jag, men till en viss gräns självklart.

Privat har det varit en lite tuff tid, min Farmor har legat på dödsbädden en vecka och gick bort i förmiddags, tyvärr.
Det är en sådan typisk sak som jag tidigare nästan garanterat druckit på tidigare, när min Farfar gick bort så blev det ett gäng "gravöl".

Kidd/ Du skrev "om man klarar av att se alkohol som en god dricka som inte får tas för mycket av, så borde det inte vara något problem"
Exakt där är skillnaden mellan ett beroendedrickande och ett drickande för gemenskapen. Jag vet att om jag skulle dricka en öl så varför inte en till, jävlar vad gott, en till och så vidare. Dagen efter garanterat bolaget för en låda öl och så är resan på gång igen....

Skillnaden mellan dig och mig är jag har ingen begränsning, jag märker inte att nu är det bra utan fortsätter tills allt är slut. Det är ett sjukt beteende och får aldrig hända igen, därför nolltolerans, inte ens en lättöl. Tyvärr ska tilläggas för nog tänker jag ibland på hur gott det skulle vara, men det maniska alkoholtänkandet har faktiskt försvunnit nu.

skit bra att du håller dig borta från drickat, visst kan mkt vara gott med alkohol i men det finns andra saker man kan dricka som oxå är gott. testa lite olika läske drycker eller choklad drycker eller juice. kanske hittar du någon favorit?

läs på lite om alkoholism kidd så vet du att det inte är lätt att bara ta ett glas när man varit alkoholist. som att en heroinist skulle få unna sig lite heroin då och då när han ändå varit ren ett tag, väldigt grov liknelse men det funkar inte.

har alkoholism i släkten och bland vänner och att man inte dricker är väldigt viktigt. dom få som råkat göra misstaget slutade inte vid ett glas, det blev ett till och ett till och ett till osv.
som min bror sa: det är lätt att sluta men det är jobbigt att hålla sig borta från det... men som men mycket så hjälper tiden.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Härligt att det går bra för dig

Bara mitt huvud som fick snurr av detta? "Klart du även som nykterist kan unna dig en baileys" ?!. Ja jag får då inte ihop det där iaf

Ändrade lite så man inte missförstår igen!

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3, Samsung Q995c.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MyRus
Härligt att det går bra för dig

Bara jag som inte riktigt får ihop detta: "Jag är nykterist men ibland kan det vara gott med en baileys" ?!. Ja jag får då inte ihop det där iaf Inget ont mot dig så kiddy men ja det fick bra snurr i mitt huve

Hehe, jag har tänkt på det med. Och jag får inte ihop det!

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MyRus
Härligt att det går bra för dig

Bara jag som inte riktigt får ihop detta: "Jag är nykterist men ibland kan det vara gott med en baileys" ?!. Ja jag får då inte ihop det där iaf Inget ont mot dig så kiddy men ja det fick bra snurr i mitt huve

Hade du tryckt "citera" hade du sett att hon skrev "näst intill nykterist"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlitZan
Hehe, jag har tänkt på det med. Och jag får inte ihop det!

Se ovan, kände mig tvungen att citera dig med

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Hade du tryckt "citera" hade du sett att hon skrev "näst intill nykterist"

Se ovan, kände mig tvungen att citera dig med

Menade dock inte henne även om jag föstår att det låter som det Var mer "Klart du även som nykterist kan unna dig en baileys" Jag reagerade på.

Men ja jag var klantig som bara gjorde sådär ;D

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3, Samsung Q995c.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av August
Privat har det varit en lite tuff tid, min Farmor har legat på dödsbädden en vecka och gick bort i förmiddags, tyvärr.

Usch, stackare *kramar om* Var du väldigt nära din farmor...? Det är aldrig lätt när folk nära en dör. Har du möjlighet att spendera någorlunda mycket tid med familjen? Det brukar vara väldigt skönt nämligen, hjälper smärtan en del... har det gjort för mig när pappa dog och sådär i alla fall. *kramar lite till* Det där hemska skulle du absolut inte behöva få på dig när du redan är i en svår period Inte rättvist... jävligt starkt av dig att fortsätta hålla dig av alkoholen och inte "tröstdricka" även nu. Tycker som sagt tidigare att du verkar väldigt stark, så håll ut ^_^x;

Citat:

Ursprungligen inskrivet av August
Kidd/ Du skrev "om man klarar av att se alkohol som en god dricka som inte får tas för mycket av, så borde det inte vara något problem"
Exakt där är skillnaden mellan ett beroendedrickande och ett drickande för gemenskapen. Jag vet att om jag skulle dricka en öl så varför inte en till, jävlar vad gott, en till och så vidare. Dagen efter garanterat bolaget för en låda öl och så är resan på gång igen....

Tanken var inte att du skulle göra det idag eller imorgon. Jag reagerade bara på att du sa "aldrig mer" som i aldrig mer i hela ditt långa liv. Tja, det kanske är individuellt iofs, men en jag känners pappa hade problem med alkoholism när han var ung, men nu när det var väldigt länge sen och han hållit sig utan alkohol (och speciellt fylla) i väldigt många år - vet väl inte exakt hur många dock, men antagligen många, vet bara att han dricker nu - så kan han dricka igen. Men han är nog den blygaste personen jag sett på det där, han visar enorm respekt för att aldrig råka bli full, så han dricker mindre än t o m min mamma gör och min mamma dricker aldrig så mycket att hon blir mer än lite "salongsberusad" som mest.

Så känslan jag fick när jag läste i din tråd var att du verkar liksom så stark som sagt. Många som ska sluta med saker sitter och småfuskar nu och då ("nu har jag fan klarat mig utan cigg i två veckor så nu kan jag unna mig en, bara en, till kvällen...." osv), de visar heller inte framfötterna på samma sätt du gör. Du går på varenda möte, går ifrån jobbet för att göra det, pratar av dig här, fuskar inte alls (om vi ska tro dig iaf! )... det är fantastiskt i mina ögon. Därför utgick jag ifrån att du förr eller senare kommer kunna göra som han gör, men jag kanske har helt fel, inte som att jag vet hur det är...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MyRus
Bara mitt huvud som fick snurr av detta? "Klart du även som nykterist kan unna dig en baileys" ?!. Ja jag får då inte ihop det där iaf

Nykterist betyder väl bara att man inte dricker för att bli full, annars är det väl absolutist som kör nolltolerans (som August gör nu)? Kanske är ute och cyklar, men så jag lärt mig iaf...

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog säga att man som nykterist är absolutist. Däremot finns det nog många som kallar sig nykterister och dricker då och då.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Nykterister dricker inte alls nej

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Nykterister dricker inte alls nej

Jo, nykterister kan dricka emellanåt, det är helnykterister, AKA absolutister, som aldrig dricker alkohol överhuvudtaget.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem

man borde förbjuda alkohol!

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akn3
man borde förbjuda alkohol!

Nja, det vete sjutton. Normalt är alkohol en perfekt sällskapsdryck och om den används med måtta så är det ingen fara.
Om man däremot ser på alla skadeverkningar som alkohol ger i samhället så borde den vara lika förbjuden som andra droger. Alla (nästan) Fredag/ Lördagsbråk på stan beror på alkohol, omdömeslöst beteende som ger effekter för kanske hela livet. Misshandel, olyckor, depressioner, sjukdomar, listan kan göras lång.

Men som sagt, som sällskapsdryck och använt med måtta varför inte. En eller ett par flaskor vin till middagen i vänners sällskap tror jag inte alls är skadligt.

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...