Sennheiser PC-350 + Asus Xonar DX. MKT BESVIKEN, Vad är felet? :(

Permalänk

Sennheiser PC-350 + Asus Xonar DX. MKT BESVIKEN, Vad är felet? :(

Hej, Nu har jag blivit rejält besviken.
Det kan bara inte stämma tycker jag!?

Så här är det att jag hade ett Headset som gick sönder "Plantronics Game Pro 1" och det är inbyggt ljudkort (usb) och är ca 2-3 år gammalt idag och fick ge ca 1000 lappen för det då, motsvarande modell av Plantronics idag ligger på ca 700kr om jag inte minns fel.

Så då bestämde jag mig för att köpa nytt och vill sträcka mig längre och satsa på nått värre. Det började med att jag gick och köpte Steelseries 5h v2 tror jag med usb och inbyggt ljudkort och förstod verkligen inte när folk säger att dom är skit grymma? det tyckte inte jag i alla fall.

Så jag åkte tillbaka med dom dagen efter och slog på stort den här gången och det blev Sennheiser PC-350. Jag kommer hem och pluggar in dom på mitt gamla ljudkort Creative Soundblaster live 5.1 och får inte fram något bra ljud alls.
Basen är borta?

Jaha tänker jag aja, det är ett gammalt ljudkort osv får väl ta och byta det.
Efter att suttit och läst recensioner osv om olika ljudkort landar jag på ASUS Xonar DX och köpte det idag för dryga tusenlappen och kommer hem och installerar osv och tänker att äntligen ska jag få mig en ljudupplevelse som ska vara värre än mitt gamla headset men icke..

Mitt Asus kort tillsammans med Sennheiser pc 350 borde äga sönder tycker jag men jag får inte någon djup bas överhuvud taget som jag strävat efter.
Är det något som är fel? I alla recensioner om PC 350 så säger dom att basen är gigantisk osv. Vart har den tagit vägen?
Mitt gamla headset som är betydligt mycket billigare kan vara så mycket bättre?

Snälla hjälp mig!!

Jag har laddat ner senaste drivrutinerna till ljudkortet.
Jag har letat runt i programmet till ljudkortet och testat olika inställningar men inget verkar fungera.

Vad är problemet? eller är det tyvärr så dåligt drag i lurarna tillsammans med ljudkortet?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 800D | PSU: Cooler Master 850w | MB: Asus Rampage II extreme| CPU: Intel I7 920 @ 4.0Ghz med Noctua NH-U12P | GPU: Asus Radeon HD7970 CrossFire | OCZ Vertex SSD 240gb + 3g lagring | Minnen: Corsair Dominator 6g 1600Mhz | Ljudkort: Creative X-Fi Titanium | Skärm: Dell U2311H x3 | Ljudsystem: Logitech Z-5500 & Sennheiser PC350 | Razer Deathadder + Lycosa

Permalänk
Medlem

Min uppfattning av PC 350 är då ingen gigantisk bas utan en mer neutral karaktär, var har du läst om den basen? Troligen är det så att de är lite mer basfattiga jämfört med dina gamla som kanske har en överdimensionerad baskaraktär och sennheiserlurarna är neutralare, hur är ljudkvaliten i övrigt?

Sen får du tänka på att lurar bör spelas in, även om de borde låta rätt ok från början.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk

Jo visst är ljudet fint men känns som basen saknas =/ , Både här på sweclockers har dom testat dom och på fragbite t. ex.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 800D | PSU: Cooler Master 850w | MB: Asus Rampage II extreme| CPU: Intel I7 920 @ 4.0Ghz med Noctua NH-U12P | GPU: Asus Radeon HD7970 CrossFire | OCZ Vertex SSD 240gb + 3g lagring | Minnen: Corsair Dominator 6g 1600Mhz | Ljudkort: Creative X-Fi Titanium | Skärm: Dell U2311H x3 | Ljudsystem: Logitech Z-5500 & Sennheiser PC350 | Razer Deathadder + Lycosa

Permalänk
Medlem

Jag vet inte men i regel så är ju inte ljudkort värdlens starkaste källa helst skulle väl signalen gå genom en hörlursförstärkare för att få bra ljud med bas och allt.

Permalänk

Expert Hjälp tack?
Borde inte man få fram ett schysst ljud av dom här prylarna?
Lägga ut nästan 2400 och inte vara nöjd alls känns förjävligt
Nästan som man skulle kolla om det går att byta och köpa T. ex. gamla Plantronics lurarna som man varit nöjd med iaf

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 800D | PSU: Cooler Master 850w | MB: Asus Rampage II extreme| CPU: Intel I7 920 @ 4.0Ghz med Noctua NH-U12P | GPU: Asus Radeon HD7970 CrossFire | OCZ Vertex SSD 240gb + 3g lagring | Minnen: Corsair Dominator 6g 1600Mhz | Ljudkort: Creative X-Fi Titanium | Skärm: Dell U2311H x3 | Ljudsystem: Logitech Z-5500 & Sennheiser PC350 | Razer Deathadder + Lycosa

Permalänk
Medlem

Din uppfattning om schysst ljud verkar ju vara synonym med mycket bas, och så är det ju inte - det är inte något att sträva efter. Ljudkvalitet är ju naturligtvis något högst subjektivt, men dunka dunka står inte högt på listan i de högre prisklasserna.

Basen "ska" återges så korrekt som möjligt, meningen med ett par bra hörlurar/högtalare är att de ska återge inspelningen så nära originalljudet som möjligt, inte lägga till eller dra ifrån. Så som inspelningen lät i studion.

Tänk också på att du är van med hur dina gamla låter, ge det ett par dagar åtminstone för att vänja dig. Förmodligen kommer du att tycka att dina gamla är värdelösa när du har vant dig.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem

Det brukar ju vara lite invänjning innan man vant sig vid en hörlur. Nu har du i ett par år intalat dig att plantronics lur låter 'som det ska', men det har kanske varit för kraftigt i basen och så vidare, medans 350 har rak frekvensgång och lite mer korrekt ljud och således låter lite mindre basrikt?

Bara en teori. Jag hatade mina lurar när jag köpte dem också, men har vant mig. Nu är de jag köpte i prisklassen 350 spänn (nerköp från mina av-ungarna-sönderlekta sennheiser-i-800kr-klassen) så kanske lite annan nivå på det hela.