Permalänk

Mer RAM till Asus P5B

Hej nu har jag en dator med följande moderkort:

Asus P5B iP965 4DDR2-DIMM 3PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Socket775 ATX

med följande minne:

Corsair XMS2-5400 TWIN2X1024-5400C4 2x512MB (tot. 1GB) DDR2 PC2-5400 4-4-4-12 667MHz with Heatsink

Eftersom detta ska föreställa en musikdator skulle jag behöva men än 1 gig, gärna 4, och gärna så snabbt som moderkortet klarar av. Klarar den alla DDR2 minnen, eller finns det begränsningar?

Tacksam för svar.

Mvh Henrik

Permalänk
Medlem

Vad jag vet klarar det alla minnen man kan tänkas behöva, så länge det är DDR2. Till exempel 4 GB PC2-6400 800MHz är inga problem. Och den klarar förmodligen mer än så (har dock inte testat mer).

Permalänk
Medlem

Den klarar absolut 4 GB vet ej om den klarar 8 men DDR2-1066/PC2-8500 minnen går att köra.

Permalänk

Vad tror ni om denna? Corsair DOMINATOR TWIN2X4096-8500C5D 2x2GB (tot. 4GB) DDR2 PC2-8500 1066MHz DHX Heat Spreader CL5-5-5-15

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Alfapitcher
Vad tror ni om denna? Corsair DOMINATOR TWIN2X4096-8500C5D 2x2GB (tot. 4GB) DDR2 PC2-8500 1066MHz DHX Heat Spreader CL5-5-5-15 [/QUOTE

Funkar finfint

Permalänk

Eller vad är det här måste man ha fläktar för minnen idag också? Jag värderar en tyst dator väldigt högt. Ska man ha fläktar till detta minne eller? Jag hänger inte riktigt med "DDR2 SDRAM DIMMs built using Corsair’s high performance heat sink with Dual-path Heat Xchange (DHX) technology coupled with a Corsair Dominator Airflow Fan"

Permalänk
Medlem

Nej, fläktarna för minnena brukar ha ett äckligt ljud, obeskrivligt. Skippa fläktarna, minnena har ju heatsinks och blir inte så varma.

Permalänk

Okej! Då köper jag det! Here I go! Tack för hjälpen! 1000 spänn för att fyrdubbla minnet, helt okej. Hoppas på en hel del skillnad i upplevelse. Vi får se.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alfapitcher
Okej! Då köper jag det! Here I go! Tack för hjälpen! 1000 spänn för att fyrdubbla minnet, helt okej. Hoppas på en hel del skillnad i upplevelse. Vi får se.

Kommer du absolut att märka :):) bra minnen för överklockning också

Permalänk

Hej nu har jag installerat mina nya minnen och datorn är härligt mycket snabbare! Dock har jag en fråga. Högerklickar jag på my computer och får upp properties så säger den att jag enbart har 2,93 Gig RAM. Dock köpet jag ju fyra, vad beror detta på?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alfapitcher
Hej nu har jag installerat mina nya minnen och datorn är härligt mycket snabbare! Dock har jag en fråga. Högerklickar jag på my computer och får upp properties så säger den att jag enbart har 2,93 Gig RAM. Dock köpet jag ju fyra, vad beror detta på?

Du kör med ett 32-bitars operativsystem. Man får bara ut runt 3-3,5GB minne då som max.