4 gig RAM nyinstallerat, visas som 3 gig i BIOS

Permalänk

4 gig RAM nyinstallerat, visas som 3 gig i BIOS

Hej! Jag har precis köpt till lite extra RAM-minne till min dator. Nu ser det ut så här:

moderkort:
Asus P5B iP965 4DDR2-DIMM 3PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Socket775 ATX

minne:
Corsair DOMINATOR TWIN2X4096-8500C5D 2x2GB (tot. 4GB) DDR2 PC2-8500 1066MHz DHX Heat Spreader CL5-5-5-15

Datorn är nu väldigt mycket snabbare. Dock upptäckte jag att det står att jag har 2,97 GB RAM under systemegenskaper i Windows XP. Och när jag kollar i BIOS så står det att jag har 3008 MB RAM installerat. Varför hittar den inte allt minne? Någon som har en idé?

Mvh Henrik

Permalänk
Medlem

de kan inte vara så att du har 32 bitars xp?

man kan inte köra mer än ca 3gig i 32an för att få ut mer måste man ha 64.

ingen aning varför de inte står i bios dock:/

Permalänk
Medlem

"Message reducted"

Visa signatur

"Love" is making a shot to the knees of a target 120 kilometers away using an Aratech sniper rifle with a tri-light scope.

~HK 47

Permalänk
Avstängd

Ännu en som vägrar läsa nån av 3 biljoner trådar om samma "problem"......
Använd SÖK funktionen istället. Om inte annat så för att få svar DIREKT istället för vänta på att nån förbarmar sig över en stackare som inte klarar av dubbeklicka på SÖK.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Jaha, då var det dags igen för denna frågan:-(
Prova att sök, googla eller läs på om ditt operativsystem.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk

Okej okej, jag visste inte att det var ett sånt vanligt problem. Tack ändå.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Men vänta nu.. Även om ett 32-bitars OS bara kan använda lite mer än 3Gb så ska det väl ändå visas alla 4Gb i BIOSet eftersom det har inte ett jota att göra med vilket operativsystem du kör.

Permalänk

Jo, men jag var tvungen att slå på en remapping feature i BIOS, nu säger den att jag har 4 GIG i bios men bara 2 gig i windows, LOL... jakten forsätter