Nybyggd dator ingen bild och GPU-fläkten startar inte

Permalänk

Nybyggd dator ingen bild och GPU-fläkten startar inte

Hej
Det är så att jag håller på att hjälpa en kompis att bygga ihop sin dator och allt är ihopbyggt, vi har kollat alla sladdar och atx 12v sitter i.

System:
Chassi: Antec Three Hundred
Moderkort: GA-MA770-DS3
Grafikkort: Asus ATI Radeon HD4850 512MB
Processor: AMD 9650
Nätagg: Corsair VX550W
HDD: Gammal PATA
CD/DVD-läsare: Också PATA på samma sladd
Minnen: Corsair XMS2 2x1024MB PC6400

När man startar datorn så går alla fläktar igång men ingen signal på skärmen och grafikkortsfläkten startar inte. Det lyser också 2 röda dioder på grafikkortet men inga lampor lyser på moderkortet.
Alla andra fläktar går igång.
Man kan starta datorn på power-knappen men den går inte att stänga av den där, man måste stänga av den på nätagget.
Det är en PCI-E sladd från nätagget och den sitter och vi har testat att använda båda som satt i nätagget.
Snälla hjälp

EDIT:
Vi testade att stoppa in molex-PCI-E kontakten istället för direkt med nätaggets PCI-E kontakt men ingen skillnad. Vi testade också att starta utan nån kontakt alls till strömkontakten på GPU:n men samma resultat! 2 röda lampor, ingen fläkt men allt annat funkar.
Hjälp hjälp :'(

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk

samma fel som jag har

Permalänk
Medlem

är grafikkortet ordentligt nedtryck i sin sockel ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stomper
är grafikkortet ordentligt nedtryck i sin sockel ?

Ja, det är nedtryckt så mycket att man måste dra i den där spärren för att få bort det.

EDIT: Vi testade med ett gammalt PCI-kort (!) och det funkade inte heller. Kan ju dock vara att det är väldigt gammalt...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag har samma problem, två röda dioder på grafikkortet och fläkten startar ej. Dock hoppar den till lite grann när man slår på och av strömmen. Alla andra fläktar fungerar bra.

Jag har samma grafikkort, chassi och nätagg som du har, men ett Gigabyte GA-MA790X-DS4 moderkort, och en AMD Phenom II X4 CPU (2,8GHz-versionen).

Jag har testat att byta mellan båda PCI-E sladdarna från aggregatet, samt med och utan molex-sladden till moderkortet. Dock står det i moderkortets manual att denna är till för extra strömförsörjning om man ska köra Crossfire, så den borde inte behövas tycker jag.

Kortet verkar sitta bra i PCI-E x16 port nummer ett, men ska testa att sätta den i den andra också.

Någon mer som upplevt samma sak och löst det?

EDIT: Testade i den andra porten också, med samma resultat. Ska skicka tillbaka kortet till Dustin och få det utbytt, så får vi se hur det går. Har kollat med voltmeter att nätagget verkar ok.

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2