Permalänk
Medlem

Överbelastat nätagg?

Hejan, Min dator har en tedens till att stänga av sej om jag kopplar in mera grejor på usb uttagen så som tex mp3-spelare,extern hd eller trådlöst usb modem. Den stänger av sej helt efter någon sekund, funderar på om detta kan vara näragget som inte hänger med riktigt,?

Spec:
Nät:Levikon 520w-ATX
Mod: MSI K9N Plantinum
Graf. Asus 8800GTX
Sen:2bg minne. 1 st 74 gb ide 10,000rpm. 1st 500gb sata. 1st 160gb sata.DVD brännare.2x 80fläktar. Ett PCI-ljudkort

Är det överbelastat tror ni? mvh fredde

Permalänk
Medlem

Vad för processor?

Permalänk
Medlem

Sorry missade att skriva det. En Amd x2 4600+

Permalänk
Medlem

Jag har drivit min sign på ett hiper 530w funkade perfekt.
Även med överklock och mina 6 120mm fläktar och 7 hårddiskar.

Men det kanske är agget, Levikon är inget märke jag varken kan säga bu eller bä om.
Men testa med ett annat i burken

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Du har inte lust att ta kort på klisterlappen som sitter på agget?

Troligtvis så är det ett skitagg som inte levererar mer än 250w, har liknande konfiguration på mitt 380w Earthwatts som bra nätagg utan problem.

Permalänk
Avstängd

Skitagg, där har vi problemet. Nätdelen är den viktigaste komponenten i en dator. Att folk envisas och sparar in pengar på en komponent som KAN bränna sönder hela dator samt starta en hembrand är ofattbart för mig.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Hejsan, tack för svaren, satt dock ingen lapp på agget. Satt i när jag köpte burken..
Men smigast att sattsa på ett nytt agg då eller vad tror ni?
isåfall några rekomendationer på tysta/bra agg runt 1000lappen?

Mvh fredde

Permalänk
Avstängd

Corsair Hx 520 är tyst och mycket bra.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Så saftigt nätagg behöver du garanterat inte, 450w från Corsair räcker till ditt och även ett nyare system utan problem.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Så saftigt nätagg behöver du garanterat inte, 450w från Corsair räcker till ditt och även ett nyare system utan problem.

HX520 har andra fördelar framför 450W-modellen, tystare och med modulära kablar.

Men det låter inte som att det är nätagget tycker jag. Vad du än kopplar in på USB-porten drar inte så mycket relativt allt annat i burken. Troligare är att moderkortet inte klarar av att driva prylarna på USB eftersom det är strömbegränsat.

Tyvärr är det enda sättet att få reda på det att prova, men jag skulle definitivt låna ett agg av en kompis och testa innnan jag spenderade en tusenlapp på ett nytt...

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att du hubbar en massa på en enda USB port på moderkortet och överanstränger det på det viset? Kolla så du sprider lasten av USB enheter över flera portar än att du kör allt på en USB utgång på moderkortet.. ?

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Det finns ju USB-hubbar med egen strömförsörjning. Testa med en sån först kanske?

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem

jo kan ju testa de. Mitt trådlösa tagentbord hänger inte heller med när det kopplas in på denna datorn (inga bekymmer alls på min laptop) den hakar sej och tappar kontakten med mera. kan även detta bero på sb-strömförlost alt dåligt nätagg.? har bara det samt usb-nätverkskort inkopplat. mvh fredde