Permalänk
Medlem

Matlagning - grahamsmjöl?

Hej!

Har funderat lite på det här med olika typer av fullkornsmjöl. Tänkte försöka byta ut vetemjölet mot något lite nyttigare, men i alla recept så har de t ex 50% vanligt vetemjöl och 50% grahamsmjöl. Varför är det så? Blir det kasst om man tar bara grahamsmjöl? Finns det inget alternativ att byta mot rakt av?

Det blir så jobbigt att köpa massa olika mjölsorter när man bor själv, och nästan aldrig använder det. Det kanske finns färdigblandad mjöl/grahamsmjöl att köpa? Eller kan man köra på dinkelmjöl?

Visa signatur

[Asus P5B] [Intel C2D E6600] [Asus GTS 250] [Corsair 2x2GB XMS2] [Corsair HX520] [Antec Solo]

Permalänk
Medlem

Köp rågsikt det är 70 procent vetemjöl och 30 procent råg det blir likadant som med vetemjöl fast lite nyttigare.

Visa signatur

3870x2 tuffandes i datorn:):):) E6600@3,4 ghz, Thermalright Ultra-120 eXtreme, DS-3 P965 och shg:s egna ddr2@887,5 mhz:) Hiper HPU-4S730 Type-R Omnigrid II 730W Western digital 250 gb Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer Retail Aplus Twin Engine Miditower

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aldabal
Köp rågsikt det är 70 procent vetemjöl och 30 procent råg det blir likadant som med vetemjöl fast lite nyttigare.

går inte så bra att göra en redning på rågsikt...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slayzor
går inte så bra att göra en redning på rågsikt...

Haha, nej det kan man nog glömma. Den beurre maniern skulle inte jag vilja ha i min sås.

Visa signatur

Vän av ordning.

Permalänk

På vilket sätt vill du ha det nyttigare? Vetemjöl är ju inte direkt onyttigt om man säger så.

Visa signatur

Får jag lov eller skall vi dansa först? http://www.rpgsource.net/gallery/chinko_eng.swf kekekek

Permalänk

finns vitt vetemjöl med fiber också kanske inte finns i handlen dock
har sett att det finns vanlig pasta med fiber nu också iaf

http://www.matdrycktips.se/tag/fullkorn/ står lite där en bit ner

kallas tydligen milt fullkorn eller något

Visa signatur

Main: Phanteks Evolv Enthoo | I5 5675c | Asus Z97m-plus | CORSAIR Vengance 32 Gb | Samsung 850 Evo 500Gb | Corsair RM750X | Noctua NH-14D | ASUS GeForce GTX 980 Ti Strix DCIII
HTPC: Fractal R3 Array | H87-plus |I3 4130 | Samsung 840 Evo 120 | WD 2TB Green *2 | WD 4TB Red *2
HTPC2: Intel D34010WYKH | Intel 320 40gb |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minilastas
På vilket sätt vill du ha det nyttigare? Vetemjöl är ju inte direkt onyttigt om man säger så.

Anser man att GI är värt vatten så är det ju så att vetemjöl har ett högre sådant värde än raffinerat socker, så på det viset är det ju mindre nyttigt än rent vitt socker...

TS: Dinkelmjöl kan helt klart vara en idé att prova, åtminstone för bakning. För redning av såser och liknande använder jag själv majsstärkelse.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Kör 30% vete, 30% graham och 30% sojamjöl. Blir tjockt som hus.

Åh just ja, 10% kärlek också.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode
Anser man att GI är värt vatten så är det ju så att vetemjöl har ett högre sådant värde än raffinerat socker, så på det viset är det ju mindre nyttigt än rent vitt socker...

TS: Dinkelmjöl kan helt klart vara en idé att prova, åtminstone för bakning. För redning av såser och liknande använder jag själv majsstärkelse.

Om man ser det rent innehållsmässigt ser det ut såhär:
Genomsnitt för 100 g torrvara enligt innehållsförteckning:

Rågmjöl:

Energi 1250kJ/300kcal, Protein 8 g, Kolhydrat 59 g, Fett 2.5 g, Varav sockerarter 2.5 g, Varav mättat fett 0.3 g, Kostfiber 14 g, Natrium 0.005 g, Järn 3 mg, Tiamin 0.4 mg, Niacin 4 mg, Vitamin B6 0.5 mg, Fosfor 360 mg, Magnesium 110 mg, Zink 2.5 mg

Vetemjöl

Energi 1450kJ/340kcal, Protein 12 g, Kolhydrat 69 g, Fett 1.5 g, Kolhydrat varav sockerarter 0.4 g, fett varav mättat 0.1 g, kostfiber 2.5 g, natrium 0.003 g, tiamin 0.5 mg, riboflavin 0.15 mg, niacin 6 mg, vitamin B6 0.45 mg, fosfor 120 mg

Dinkelmjöl

Energi 1600kJ/380kcal, Protein 14 g, Kolhydrat 75 g varav sockerarter 0.5 g, Fett 3 g varav mättat fett 0.7 g, Kostfiber 9 g, Natrium 1.4 mg, Tiamin (vitamin B1) 0.4 mg (31% av RDI*), Järn 3.7 mg

Givetvis kan man inte bara äta bröd gjort på vetemjöl utan man måste också ha en varierad kost, men att vetemjöl skulle vara sjukt onyttigt är bara något som folk hittat på.

Visa signatur

Får jag lov eller skall vi dansa först? http://www.rpgsource.net/gallery/chinko_eng.swf kekekek

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode
Anser man att GI är värt vatten så är det ju så att vetemjöl har ett högre sådant värde än raffinerat socker, så på det viset är det ju mindre nyttigt än rent vitt socker...

TS: Dinkelmjöl kan helt klart vara en idé att prova, åtminstone för bakning. För redning av såser och liknande använder jag själv majsstärkelse.

Fast alla med IQ över 2 har ju sedan länge insett att GI är helt åt skogen korkat komponerat.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Fast alla med IQ över 2 har ju sedan länge insett att GI är helt åt skogen korkat komponerat.

Observera att jag inte gjorde någon värdering i mitt ursprungliga inlägg och att allt ni läser in i det är eran tolkning. Men finmalet siktat mjöl _är_ högraffinerat vad gäller sockerinnehåll, så man _ska inte_ föräta sig på det.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode
Observera att jag inte gjorde någon värdering i mitt ursprungliga inlägg och att allt ni läser in i det är eran tolkning. Men finmalet siktat mjöl _är_ högraffinerat vad gäller sockerinnehåll, så man _ska inte_ föräta sig på det.

jag tycker att det är lite märkligt att du säger det då Kolhydrat varav sockerarter är 0.4 g i genomsnittet av 100g vetemjöl.

Visa signatur

Får jag lov eller skall vi dansa först? http://www.rpgsource.net/gallery/chinko_eng.swf kekekek

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minilastas
jag tycker att det är lite märkligt att du säger det då Kolhydrat varav sockerarter är 0.4 g i genomsnittet av 100g vetemjöl.

70% kolhydrater tycker jag verkar vara en siffra som figurerar på vissa ställen:
Näringsvärde per 100 g
Energi (kJ): 1450
kcal: 340
Kolhydrater: 70,00 g
Protein: 10,00 g
Fett: 2,00 g

Jag är dock rätt säker på att jag inte pratade om sackaros, utan raffinerade kolhydrater i största allmänhet.

Men, men, det "nyttigaste" man kan göra är väl egentligen att inte sätta i sig mer än man förbrukar i vilket fall. Åker ändå bort ett tag nu, så jag skiter i den här diskussionen fortsättningsvis.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Vad händer om man försöker göra pannkakor på 100% grahamsmjöl då? Knäckebröd?

Visa signatur

[Asus P5B] [Intel C2D E6600] [Asus GTS 250] [Corsair 2x2GB XMS2] [Corsair HX520] [Antec Solo]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slayzor
går inte så bra att göra en redning på rågsikt...

Nej Men då ska man fan inte laga mat heller!
Kärringar! (menade inget illa såklart Duh!)
Haha

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

För att faktiskt svara på OP: Ja, du kan byta ut vetemjölet helt mot t.ex. grahamsmjöl. Jag gör det själv och det smakar gott.

Visa signatur

Det var High noon. Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät.
-haxorn