Tv-licens för sändningar på nätet

Permalänk

Finns ingen risk i världen att jag betalar så för mig spelar det väl inte så stor roll.

Permalänk
Medlem

Jag sitter på trådlöst 3g nät just nu och det finns inte en chans att jag orkar sitta och buffra i 50 minuter för att se ett klipp på deras sida.

Visa signatur

/Lunk

Mobo: MSI 370x Pro Carbon CPU: Ryzen 5700x, RAM: Corsair 3600MHz 2x16GB GPU: Gigabyte 5700 XT OC PSU: Seasonic Focus GX 750W Chassi: Define R4 White

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR
Att säga att man inte har råd med 173kr per månad för tv-avgift känns bara larvigt, lägg ner. Ja jag är en betalande tv-avgifts kund och har faktiskt inget emot det. Jag var jävligt emot avgiften innan vi fick barn men nu tycker jag 173 kr är ingenting då min dotter gillar o se på barnprogram i svt, bollibompa är underbar. Däremot tycker jag det känns lite si och så att avgiftsbelägga internetsändningar. Det är bätre i min mening att lägga det på skattesedeln istället och lägga ner radiotjänst.

/K

Det blir 124560 under min livstid eller 89268 kr tills jag går i pension exklusive ränta.
De pengerna vill inte jag ge bort bara för jag har en dator i hemmet.

Permalänk
Medlem

Jag undrar om det ens är lagligt att lägga en general avgift för nåt man möjligen kan göra på internet.

Det vore som om alla dator användare i hela världen skulle betala en avgift till Sweclockers bara för att man skulle kunna välja att posta här.

Kom igen Sweclockers, ni kan bli rikast i hela världen!!!

Permalänk
Medlem

Vad många verkar tro här är att de kommer behöva betala licens för sina datorer även om de redan äger en tv. Detta är givetvis inte fallet. Tv-licens betalas per hushåll och detta är inget som kommer förändras. För de allra flesta privatpersoner skulle en sådanhär förändring inte innebära något öht. Den som av någon anledning vill smita undan kommer även fortsättningsvis kunna göra så.

Anledningen till att vi har public service har redan förklarats ett anta gånger i tråden. Fårstår dock inte logiken i att tycka det är helt ok att betala för tjänster i samhället man aldrig använder sig av bara för att de är inbakade i skatten men sedan inte vilja betala för något man inte använder bara för att det kommer på en separat räkning fyra gånger per år.

Skulle vilja påstå att Radiotjänst, på det fristående sätt idag är organiserat är av vikt. Det är betydligt lättare att flytta/budgetera om pengar som tas in via skatt än vad det är för styrande partier att genomföra större förändringar i Radiotjänst. Den en enkla anledningen till detta är just att sådana förändringar blir allt för uppenbara för gemene man. På detta enkla sätt skyddas SVT och SR från ett allt för stort politiskt inflytande.

Angående att företag skulle tvingas betala tv-licens för sin datorer kan jag tycka låter lite absurt även om jag inte tror det skulle slå så hårt som vissa här vill få det till. 2000:- för 10 datorer per år skulle innebära 200:- per anställd och år (om vi utgår ifrån att alla anställda för enkelhetens skull bara har en dator). 17:- per månad är jag övertygad om att de kommer kunna lyfta från nästa löneförhöjning utan att någon skulle märka det.

Permalänk

Hur blir det då om man bor i annat land ? (man har ju tillgång till svt.se)
Tv licensräkning som email ? på arabiska ?

Permalänk
Medlem

Jag har inte bett dem att släppa sitt material på internet och har således inte heller någon större lust att betala för det.

Dessutom tror jag inte fullt ut på exempelvis opartisk nyhetsbevakning då jag är övertygad om att den personen som sätts på att rapportera och skapa ett inslag har en viss värdering och att denna värdering kommer att färga inslaget, även om det är indirekt så kommer inslaget att vinklas till den partens fördel som repportern och redigeraren förutspråkar.

Fördelen är att de inte är ( eller skall vara ) beroende av reklamintäkter och därmed inte behöver skygga tillbaka för viss rapportering för att skydda sina annonsörer

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman

Jag betalar redan TV-licens, men det är för min TV-apparater men jag tänker fan i mig inte vara skyldig till att betala licens även för datorer, någon jävla måtta får det va.

Jag citerar: För den som redan betalar tv-licens innebär nysatsningen ingen skillnad.

Visa signatur

Intel Core i5 750 @ 3 Ghz | Asus P7P55D-E PRO | Powercolor HD 5850 | 4 Gb Corsair XMS3 1600 Mhz | Corsair HX 650W | FDD R2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cloned
Jag har inte bett dem att släppa sitt material på internet och har således inte heller någon större lust att betala för det.

Dessutom tror jag inte fullt ut på exempelvis opartisk nyhetsbevakning då jag är övertygad om att den personen som sätts på att rapportera och skapa ett inslag har en viss värdering och att denna värdering kommer att färga inslaget, även om det är indirekt så kommer inslaget att vinklas till den partens fördel som repportern och redigeraren förutspråkar.

Fördelen är att de inte är ( eller skall vara ) beroende av reklamintäkter och därmed inte behöver skygga tillbaka för viss rapportering för att skydda sina annonsörer

Offtopic, även om reporten skulle vara opartisk så kan han ju inte veta om källan han får informationen från är det... osv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Sen skulle en ISP göra sig populär om de kunde införa ett frivilligt opt-in filter som på IP-nivå (inte DNS som är för enkelt) blockerar SVT:s webbsändningar. Visst går det via proxytjänster men det är långsökt att anse att alla tänker betala för någon sådan med tillräckligt bandbredd bara för att gå runt IP-blockeringen.

.....

Förresten, om man bor ute på landet där kabeltv-nät inte syns till, inte ens med kikare och inte äger någon internetuppkoppling (IP-TV) eller satellitmottagare. Måste man då betala avgiften om man har en TV som inte har DVB-T i sig? Det är ju totalt omöjligt att få in några sändningar eftersom vi bara har digitala sändningar idag.
Kan man alltså anse att en TV utan DVB-T i det förhållandet inte är avsedd som produkt att se på TV-sändningar?

angående det första du skriver så är det definitivt en bra idé och jag hoppas att ISP inser det också, även om det självklart borde vara tvärtom. Om man surfar in på www.svt.se/tittapåtv (eller något sådant) så blir man vidare skickad till ISP sida som informerar om tv avgift och att man får göra ett aktivt val om man vill att sitt konto ska bli upplåst.

angående det andra så spelar det ingen som helst roll om du har möjlighet att ta emot tv sändningar eller inte, det räcker att du har någon form av tuner. Det räcker exempelvis inte att du lever i villa (utan kabel-tv) och bara har en analog tuner för att slippa tv-licensen.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

De måste ju vara helt SINNESSJUKA! Min hemsida finns också på internet och man KAN om man VILL gå in och titta på den, därför måste ALLA som har internet BETAL MIG.
Fy fan säger jag....

Baka in skiten i skatten och låt oss slippa avigften, de hade förenklat det för alla.

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Yay! Jag betalar inte TV-licens och _kommer aldrig göra_.
Påverkar således inte mig :]

Suckers! :^P

PS. Throw away your television. Time to make this clean decision.

PPS. Suckers! :^P

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Detta kan aldrig gå igenom, EU kommer nog att lägga sig i (för en gång skull!).
Om det dock mot all förmodan går igenom så kommer nog de politiskt (o)beroende SVT-kanalerna att bojkottas tills det att de reformerar TV-systemet och inser att SVT inte är eller någonsin har varit oberoende.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Avstängd

Kul för studenter som måste ha dator till studier men i övrigt lever jätteknapert.

Jag ska väl flytta hemifrån hyfsat snart, och jag tänker inte betala TV-licens för att jag har en dator. Det finns inte en chans att jag gör det.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem

Då tycker jag att studenter borde slippa betala TV licens när detta slår i kraft..

P.S Är inte student.

Permalänk
Medlem

"En TV-mottagare är en sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV- program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål."

En dator är inte avsedd för att ta emot tv-sändningar. Att en dator KAN ta emot tv-sändningar är "ett annat ändamål" men inte dess primära syfte.

Skulle vara kul att se någon argumentera för att en dator är avsedd för att ta emot tv-sändningar. (Möjligtvis någon enstaka HTPC)

Visa signatur

C2D E6300@3Ghz|BFG 8800 GTS|Gigabyte DS4|3GB corsair 6400| 860 GB |550W Citera Mig

Permalänk
Medlem

Att företag ska behöva betala tv avgift verkar sjukt...
Ofta man har tid att sitta och titta på svt på jobbet hela dagarna. Vad tänker dom med?

Visa signatur

>E6750 3GHz< >HD4850 Dual Slot< >2GB pc6400<

Permalänk

Otroligt korkat! Hur fan ska skolor etc. kunna finansiera något sådant..

Visa signatur

Nature uses as little as possible of anything.
- Johannes Kepler

Permalänk
Avstängd

betalar ju redan för sin uppkoppling??? ska det komma fler avgifter för att man ska ha internet helt idiotiskt dubbla kostnader..Ungefär du får betala en summa varenda månad för din antenn eller tv sen får du betala license utöver det för att kunna använda skiten näää helt urkorkat

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk

Tvärtom borde det vara. Slopa TV licensen istället och gör all TV, reklam eller betal finanserad. Skär ner 99 procent på SVT och ha kvar en nyhetsredaktion.

Visa signatur

MacPro 24GB RAM GTX285 10.8.5
D5400XS,2 st QX9775,16Gb FB-DIMM

Permalänk

Då har jag plötsligt ingen dator heller då, som nu då jag "inte" har någon tv.

Visa signatur

Lingonmannen

Permalänk

Skulle känna mig våldtagen om jag skulle behöva betala tv licens för min dator..

SVT är legitima buttfuckers.

/ T

Permalänk
Avstängd

Ingen dålig affärside. Släpp en produkt som man på ngt vis med hjälp utav makthavarna tvingar folk att köpa oavsett om man vill ha det eller ej.

Undrar vad som ger svt denna exklusiva rättighet som ingen annan har. Detta är bland det mest absurda jag läst på länge.

Hoppas på riktigt att idioten SVT:s distributionschef Jan-Olof Gurinder går och halkar samt bryter sin nacke för det som sitter ovanpå verkar inte fungera som det skall.

Permalänk
Medlem

Mycket bättre att lägga det på skattesedeln. Det går inte att smita och det blir därmed också billigare för alla.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murklor
Jag undrar om det ens är lagligt att lägga en general avgift för nåt man möjligen kan göra på internet.

Det vore som om alla dator användare i hela världen skulle betala en avgift till Sweclockers bara för att man skulle kunna välja att posta här.

Kom igen Sweclockers, ni kan bli rikast i hela världen!!!

jo men SVT är statligt ägt, lagarna fungerar inte på samma sätt för statens bolag. Det är mer som en parantes, något man helst undviker att bryta mot, men finns det pengar att tjäna eller spara brukar lagen få ge vika.

Permalänk
Medlem

Kan man inte få ett lösen eller så när man betalat in licensen, som man sen använder för att logga in på svt.se?

Känns sjukt omodernt med TV-licens, i vilket fall som helst.

Men det e ju aldrig fel med "opartiska" medier. Vill ju inte bara ha massa "Fox channels" i sverige.

Permalänk
Medlem

Hur svårt kan det va?

Om nu SVT/radiotjänst vill börja sända på nätet så kan de väl göra som alla andra tusentals- miljontals siter, ANVÄNDARKONTON!

Hur svårt kan det va? se till att alla som vill kolla på SVT på nätet måste skapa ett användarkonto där man anger personnummer eller organisationsnummer mm. och så kan de ta betalt på de sättet. Då kan alla som vill titta, titta och betala, och alla andra som inte vill kan fortfarande "äga" en dator.

Men det är klart då får de ju inte in alla stålar från alla företag med hundratals datorer (en licens per 10 "tv-mottagare").

Men allvarligt...hur svårt kan det va?

EDIT:
ehh ok, nu såg jag att det var visst fler som hade tänkt på det...tydligen fler än på radiotjänst i alla fall.

Visa signatur

To most people solutions mean finding the answers; but to chemists, solutions are things that are still all mixed up.

Permalänk
Medlem

komigen nu, det är bra om varje hushåll betalar radio- och TVavgiften - oberoende television är ingen självklarhet!

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Hedersmedlem

som jag sagt förut och andra med mig: om man gör en bokstavstolkning så kan knappast datorer vara avsedda att ta in tv-sändningar osv... således torde det inte finnas fog för sådana krav.

Permalänk

Är inte detta ändå ett ickeproblem? Är ju bara att avsäga sitt tv-innehav så är saken klar. Visserligen olagligt men det gör inte särskilt mycket då lagen är helt tandlös.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."