Permalänk
Medlem

Streama dvd film via nätverket

Jag har för mig att när vi streamade dvd filmer via nätverket med kabel (100 Mbit/s) Så fungerade det bra.

Men när jag streamar via trådlöst (54Mbit/s) så fungerar det inte, det bara hackar som tusan.

Så vad krävs för att det ska fungera att streama dvd film via nätverket?
Är det 100Mbit som gäller då?

Isf räcker det ju med att byta ut skitroutern som idag bara klarar av 54Mbit/s och våra usbstickor mot saker som klarar av minst 100Mbit/s iaf, eller nät man ändå är igång så kan man ju ta 300Mbit/s

Men iaf, är det det som är problemet nu, att vi kan bara streama i 54Mbit/s nu via trådlöst?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

är säkerligen eran usb sticka som "bråkar"..

Har för mig att ja kan streama dvd i nätverket.Sitter själv med ett Intel wlan kort och en flashard wrt54gl router

Faktum är att det bara är ~20-23Mbit (ja det stämmer, google is yours to youse), då det är halvduplex.

Permalänk
Hedersmedlem

Trådlöst duger sällan för filmstreaming då bandbredden helt enkelt inte räcker till. De 54Mbit/s som anges är bara ett teoretiskt värde som man sällan uppnår på mer än väldigt korta avstånd typ 5m eller mindre och då kan man ju lika gärna köra med tråd. Än värre är de s.k. 300Mbits trådlösa som i tester under optimala förutsättningar sällan når upp till ens 100Mbit. Se ex: http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6129&page=5

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Inaktiv

Jag streamar dvd-filmer från den bärbara till TV'n med en 54MBit/s koppling...fungerar ypperligt. Dock en nyare router, DIR-655. Min gamla 624 fixade inte det, dock samma hastighet...underligt.

Permalänk
Medlem

WLAN har kass bandbredd, inget snack om saken.
Men här talas det om DVD....

http://en.wikipedia.org/wiki/MPEG-2#DVD

Citat:

Audio+video bitrate

* Video peak 9.8 Mbit/s
* Total peak 10.08 Mbit/s

Vidare om man gör ett litet räkneexempel:
Utgå från en film på 1,5 timme, = 90 min * 60 sec = 5400 sec
En dvd på 4500meg / 5400 sec = 0,83 meg / sec * 8 = 6,64mbit

Så det ska inte behövas i närheten av 100mbit, eller ens 54 mbit för att kunna streama DVD, såvida jag inte lyckats feltolka någonting totalt..
Framförallt klausulen (om nu wikipedia har rätt) att 10,08 mbit är max-peak skapar ju rätt bra förutsättningar..

Permalänk
Medlem

Oj, tack för de svaren jag fått, jag måste fråga, eftersom jag nu direkt testade efter att ha läst svaren här...

När jag har min utorrent igång så kan jag inte streama film via nätverket
När jag stängde av utorrent så gick det hur bra som helst att streama film via nätverket.

Då fattar jag inte...
utorrent ligger på en dator som har kabel till routern
datorn som har filmen jag vill stream ifrån är den samma dator som har kabel till routern.

Datorn som jag vill se filmen med är i ett annat rum med en trådlös uppkoppling mot routern.

Hur kan då det trådlösa nätverket och bandbredden påverkas när det är en kabelansluten dator som slukar internet??

Följdfråga:
Skulle det bli bättre och skulle jag kunna ha utorrent igång på den datorn och streama filmer samtidigt i nätverket om jag använde den kabelanslutna datorn som en server. typ så här:
Internet in --> Dator/server --> Internet ut --> Router --> Övriga datorer.

Permalänk
Medlem

Ja ditt inre nätverk skulle inte ta så stor skada om din "server" sitter innan routern. för när "servern" sitter på routern så tar den kraft av routern och den "klarar" inte av att skyffla all trafik.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shinzon
Ja ditt inre nätverk skulle inte ta så stor skada om din "server" sitter innan routern. för när "servern" sitter på routern så tar den kraft av routern och den "klarar" inte av att skyffla all trafik.

Okej, så det är alltså så... började ana det nu när det är som det är här hemma nu....

har dålig koll på drivrutiner till windows server 2008, ta ett grafikkort som Ati's kort Radeon HD 3850, vilka drivrutiner ska man ha för att det ska funka med windows server 2008 (32 bit)?
Är det vista rutiner man ska ladda ner eller är det xp drivrutiner man kör på?
För jag kan inte se windows server med på listan på amd/atis sida där man kan ladda ner drivisar.