Dela med dig av din hemmastudio! (Hur många på SweC har en?)

Permalänk
Medlem

Dela med dig av din hemmastudio! (Hur många på SweC har en?)

Fan, Ämnet blev ju helt fel, det skall stå:
Dela med dig av din hemmastudio! (Hur många på SweC har en?)

Kanske en snäll Moderator kan hjälpa mig och rå rätt på de?

Jag har precis byggt ihop min lilla "hemmastudio" och jag började fundera på om det är fler här på SweC som också gör musik hemma.
Hur ser din studio ut? Vad för musik spelar du in? Vad för utrustning använder du? Vad för program använder du? Pluggar? Har du några tips & trix? Etc etc
Knäpp gärna en bild och dela med dig!

Själv har jag en Mbox 2 som externt ljudkort. Fungerar mycket bra med rätt dator. Datorn består av en E8400, 2 gig minne och en disk på 250 gig. Ett måste är en 22" skärm (tänkte sätta in en till faktiskt) så man kan så mycket som möjligt av mixerbordet på skärmen.

Sen har jag en Kondensatormickrofon av märket ALG och ett par Shure SM58 mickar. Har även en M-Audio Keystation 59 Midi Keyboard.

Programvaran består av Pro Tools LE som host program och så kom det med en hel del pluggar i Mbox 2 paketet. Addictive Drums använder jag för miditrummor och sen har jag ett par olika kompressorer, EQs och mastering verktyg.

Jag spelar in Metal på min studio!

Jag fyller på allt eftersom! ; )

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Jag har en liten liten hemma studio.

Kör ett focusrite Saffire som ljudkort, nice ljudkort faktist! firewire, 2xlr in, 2 tele in, 2 micpreampar(inte vanligt på små ljudkort). 8 ut(7.1) spdif in/ut, midi in/ut.

datorn är den i sign, 3.2a, 2gbram, kör windows xp för ljudinspelning, cubase som daw, men ska ska köpa logic till min mac sen hade jag tänkt i skolan kör vi protools så det är jag -->TYVÄR<-- mest van i då jag inte gillar dess realtisbouncning och sequencer, cubase, logic och reason har mycket bättre sequencer.

Nu harj ag iofs inte provat protools 8 dock men vi ska uppgradera det i skolan så ska bli skoj o testa

hörlurna är ett påar Beyerdynamic DT250, bra ljudkvalite för det priset

några mickar har jag inte köpt ännu, tyvär men de blir nog en kondensator mikrofon först, sen antagligen en sm57 eller något

för gitarrljud kör jag mestadels waves gitarr simulering vad den nu hette kör ampeg paketet för min bas. och superior drummer som trumljud.

Musiken som spelas in är allt ifrån punkrock/pop till metal.
Om det önskas kan jag slänga upp ett par låtar, har några skisslåtar, tyvär utan sång, men thats life.

om något undras så skriv

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Hedersmedlem

* Topic ändrad, /me wants a cookie *

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av videfix
* Topic ändrad, /me wants a cookie *

duktig moderator *klapp*
varsågod

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem

Har ett Mackie Onyx Satellite (två kanaler och mycket pra preamps), en Studio Projects B1, en billig dynamisk mick.
Använder Tracktion som DAW.
Har väl inte så mycket plugins, även om jag utvärderar bla easydrums, ampeg och amplitube, för att se om det eventuellt kan bli köp där.

Instrument är:
Tanglewood TW15NS, Epiphone Les Paul std, Ibanez GAXB150, Roland A-37.
Det finnes även en Bruko ukulele, en näsflöjt en kazoo och ett gäng billiga "sktigitarrer".
Ett Roland HP203 digitalpiano finnes åxå, men det överstiger vida min förmåga på piano och används med fördel av flickvännen (även om jag åxå plinkar lite).

Tyvärr har det inte blivit så jättemycket inspelat ännu. Jag är inte så van vid det hela ännu (så det tar ju tid) och så får jag inte riktigt tiden att räcka till heller. Tanken är väl att det ska bli lite rock/pop allt mellan lite mer akustiskt avskalat och med distade gitarrer och sånt.

Permalänk
Medlem

Jag har planer på att bygga upp en pytteliten hemmastudio och har nyss beställt ett Focusrite Saffire FireWire 400. Jag funderar på ADK A51e mikrofoner samt AKG K518 DJ hörlurar. Jag tänkte mest spela in klassisk musik (violin, piano, sång) men kanske även lite distad elgitarr. Tacksam för tips på bra och prisvärda tillbehör!

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Medlem

Jag tycker ni kan lägga in lite bilder på era anläggningar också. Det hade gjort tråden snäppet bättre!

Visa signatur

» Citera mig om du vill ha ett svar.

Permalänk
Medlem

Oj, trode den här tråden hade fallit i glömska, men har fanns ju ett par inlägg. Kul som fejn!! Tack videfix för att du rättat till mina misstag ; )

Jag skall lägga in ett par bilder på mina prylar. Förhoppningsvis kommer vår första platta ut innom någon månad beroende på hur lång tid det tar att mixa allt. 9 spår blir det! (yeeey)

Slängde in Pro Tools 8 för ett tag sedan och det fungerar bra. De har rättat till mycket i Midihanteringen så det gillar nog många.

E_maN, SM57an är väll ingen kondesatormick eller? Den behöver ingen extra ström i allefall. Jäkligt bra att spela in instrument med, förmodligen den bästa.

Som iNeXi, släng gärna upp lite bilder! Skall posta ett par bilder ikväll på min röra. Måste "blurra" allt mög i bakgrunden så ni inte blir distraherade ; ))

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/