Permalänk
Hedersmedlem

letar efter mycket små moderkort

Jag sitter och grubblar på ett litet IT-projekt där jag behöver en så liten dator som möjligt. Funktionerna som måste finns är blue-tooth och någon form av kompakt lagring (typ micro SDkort).
Hittills har jag hittat ett bra alternativ på:
http://gumstix.com/store/catalog/product_info.php?cPath=27&pr...

Men nu söker jag fler tillverkare av liknande system. Mest för att se vad utbudet är. Någon som vet var jag ska leta eller redan känner till alternativ i denna storleksklassen?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem

Jag flyttar tråden till Modifikationer och egna konstruktioner då det finns mer kunskap om detta där.

*Tråd flyttad*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Hedersmedlem

tackar tackar. kanske vettigt att ha den där istället. hoppas det hjälper för svaren haglar inte direkt in

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte vad du ska ha den till riktigt men en tanke var en begagnad handdator. Går att köra Linux på, finns med Bluetooth, och de borde vara ganska små utan batteri och skärm. Mer vet jag inte

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

nano-itx?

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mats42
nano-itx?

nano-itx? jag har alldrig hört talas om det... jag trodde att btx var minst.
hursomhelst. "moderkorten"du länkade till har xscale processor. det är alltså moderkort till handdatorer. det går tex inte att köra vanligt os på de utan det är win mobile eller CE som gäller, alternativt JLime eller liknande. nu har jag ingen aning om vad du ska ha det till men jag tar en vild gissning på bildator.
ares93

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ares93
nano-itx? jag har alldrig hört talas om det... jag trodde att btx var minst.
hursomhelst. "moderkorten"du länkade till har xscale processor. det är alltså moderkort till handdatorer. det går tex inte att köra vanligt os på de utan det är win mobile eller CE som gäller, alternativt JLime eller liknande. nu har jag ingen aning om vad du ska ha det till men jag tar en vild gissning på bildator.
ares93

Hade du googlat hade du sett att det finns.
Pico-ITX är dock ännu mindre
http://en.wikipedia.org/wiki/Pico-ITX

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Hedersmedlem

tackar för feedback. Jag har inte tänkt koppla systemet till en skärm, utan datorn skall endast vara informationskälla för andra mobiler och kommunicera med bluetooth.
Så det är en hel del mjukvaruutveckling bakom också.

Vill inte nämna exakt vad jag har i åtanke eftersom att jag undersöker möjligheterna att utveckla ett system som det kan finnas en marknad för. Vill ju inte dra på mig konkurrens i onödan :).

Hur som helst så har jag tidigare tittat på Pico-ITX och de är alldeles för stora för ändamålet. För många olika portar, för dyr och för stora mått i alla dimensioner.

Jag känner till att man inte kan köra vanligt windows på de små stickorna, men de kommen förinstallerade med en version av linux vilket är väldigt bra.

Jag har ju en hel del hinder att komma över på vägen då jag själv är rätt värdelös på programmering. Men jag håller på att knyta kontakter i nuläget. Har en nära vän som är bra på grafikfronten för mjukvaran till mobilen. Han har bland annat gjort grafik för google-luren, sonyericsson, samsung och ... alla utom LG tror jag.

Någon Göteborgare som är en hejare på programmering i begränsad mobil miljö som är intresserad av att starta upp ett projekt? Skicka ett litet meddelande. Jag bor i London för tillfället men kommer tillbaka till Götet innan maj.

EDIT:
glemmy
Har du nå namn på tillverkare eller hemsida för dessa handdatorer? Skulle kanske kunna vara ett alternativ.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Tyvärr har jag dålig koll på det.
Har själv en HP Ipaq 3800~nåting som jag fått av min mor.
Hon hade den i jobbet men den hade legat i hennes skrivbordslåda de senaste åren.
Tänkte att det finns lite på begagnatmarknaden.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Hedersmedlem

ooo. Begagnat-marknaden jaaa...
Näe, jag letar nog efter en hårdvara som det finns god tillgång till. Så att man kan beställa många om man lyckes få fram en fungerande prototyp.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

VIA ska ha en ganska lite modell av kort som heter Mobile-ITX. Storleken på den standarden är 75*45. Jag håller på och letar efter lite mer info om de korten.

EDIT
Här står det lite mer om korten:
VIA Mobility

VIA UMD

Visa signatur

PC1: Prime Z390-P I5 9400F 32GB RTX2060 MP510 W10Pro
PC2: P7H55E I5 760 Radeon 6870 1GB XMS3 16GB W10Pro

Permalänk

Har själv funderat på att ersätta min desktop med en sånhär:
http://beagleboard.org

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xynter
VIA ska ha en ganska lite modell av kort som heter Mobile-ITX. Storleken på den standarden är 75*45. Jag håller på och letar efter lite mer info om de korten.

EDIT
Här står det lite mer om korten:
VIA Mobility

VIA UMD

Hääärligt. här fanns det lite att välja på. Har inte lyckats få fram nå vettiga bilder över de små moderkorten jag letar efter på deras hemsida dock. Har lagt nån timme där nu och skall väl återuppta jakten på sidan, men siten är inte helt lätt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag fick söka lite i arkivet men hittade tråden...

http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=6653451...

Jag skulle gärna skaffa FOX-board eller Gumstix

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Hedersmedlem

Tack så mycket för länken. FOX-board skall tydligen fasas ut men det kommer komma en ersättare i april i år. http://netus.acmesystems.it/

Mycket bra alternativ. Väntar bara på prisuppgifter för denna nya lilla rackare.

Hittade en länk för er som har "tappat det lite" på linuxloggan Skaffa en miniserver med gamla FOX Board LX 8+32 som ser ut som vår glada pingvin.
http://eshop.acmesystems.it/

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

den har legat på en önskelista ett bra tag

trevligt med en ny variant av fox-board

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Kommunicera med mobiler hmm...

Får mig att tänka på en tidigare tråd om att automatiskt dela ut filer till telefoner i reklam syfte...

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Kommunicera med mobiler hmm...

Får mig att tänka på en tidigare tråd om att automatiskt dela ut filer till telefoner i reklam syfte...

det där finns i Tesco-s varuhus i Ungern. sjukt störande om man glömmer stänga av bluetooth.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
Hade du googlat hade du sett att det finns.
Pico-ITX är dock ännu mindre
http://en.wikipedia.org/wiki/Pico-ITX

jag utgick från att TS ville ha ett vanligt moderkort, och då är btx minst. nano och pico kör ju ulv processorer (C7, celeron ulv, atom) medans btx kör vanliga (s775).

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Kommunicera med mobiler hmm...

Får mig att tänka på en tidigare tråd om att automatiskt dela ut filer till telefoner i reklam syfte...

stämmer - jag har skrivit om det i en annan tråd - jag använder BlueSender till det

http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=80202...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ares93
det där finns i Tesco-s varuhus i Ungern. sjukt störande om man glömmer stänga av bluetooth.

jag utgick från att TS ville ha ett vanligt moderkort, och då är btx minst. nano och pico kör ju ulv processorer (C7, celeron ulv, atom) medans btx kör vanliga (s775).

btx är inte mindre än atx.

+ att btx inte finns längre.

Visa signatur