HDTV via HTPC en omöjlighet i Sverige, men i andra länder går det bra

Permalänk
Medlem

HDTV via HTPC en omöjlighet i Sverige, men i andra länder går det bra

Jag tycker personligen att alla ska vägra att skaffa HD-paket från alla 3 operatörer då dessa alla kommer att använda pairing på sina kort (canal digital har inte detta ännu, men övriga) vilket innebär att vi inte kommer att kunna använda HDTV genom HTPC, vilket är det enda som är intressant enligt mig, vanliga SD kanaler går bra..

Detta är rent skit, i andra länder går det jättebra att köra hdtv med htpc, men i sverige vill dessa giriga äckelbolag bara tjäna pengar genom att tvinga oss köpa deras värdelösa/svindyra boxar

Jag sitter personligen med ett hdpaket från comhem nu, men det finns inte en chans att jag förlänger mitt avtal som går ut om 4 månader

Vem vill sitta med en pvr box som kostar flera tusen när man kan bygga sig en betydligt bättre htpc som kan ta hand om allt ??

Permalänk
Medlem

Vad menas med "pairing" på kort?

Har inte följt TV marknaden på ett antal år nu

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Att man bara kan använda korten i boxen den är pairad med och därigenom hindras man att använda inbyggd digitalbox i tv (som många har) eller i mitt fall att jag inte kan använda en htpc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daweeeBD
Att man bara kan använda korten i boxen den är pairad med och därigenom hindras man att använda inbyggd digitalbox i tv (som många har) eller i mitt fall att jag inte kan använda en htpc

Tyvär är det så men som sagt canal digital har pratat om det väldigt länge nu men de har inte börjat ännu och de kommer släppa en ca-modul du kan paira korten med. Och viasat som använder videoguard går att använda via ca-modul dock ej en vanlig ca-modul som vi kan diskutera här.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killer.X
Tyvär är det så men som sagt canal digital har pratat om det väldigt länge nu men de har inte börjat ännu och de kommer släppa en ca-modul du kan paira korten med. Och viasat som använder videoguard går att använda via ca-modul dock ej en vanlig ca-modul som vi kan diskutera här.

Är det sant ?? kommer canal digital att släppa en modul som man kan para med så är det ju helt underbart, då får dom garanterat en till kund här

EDIT: "odiskuterbara" moduler är ej intressant, såna prylar brukar sluta fungera eftersom

Permalänk
Medlem

Jo tyvär är det så men ska se när jag kommer hem om jag kan hitta fakta om den parade CA-modulen då!

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt vad som hände med CI+ modulerna som conax höll på med, dessa moduler borde ju teoretiskt uppfylla alla operatörers krav på säkert osv

Permalänk
Medlem

Går ju kringgå pairingen ändå så spelar ingen större roll.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk

Strider inte pairing utan "lösa" CA moduler mot EU lagstiftning? Menar bestämt att detta kom upp för några år sedan då BSkyB endast tillät dig använda deras kort i deras boxar (något de också fortfarande gör - så att det här endast skulle vara ett Svenskt problem är något missvisande).

Men som sagt, pairing kan man komma förbi ändå, så det är ju egentligen inget problem, har bl.a. ett Sky Digital kort i min HTPC och det fungerar finfint - dock skulle man behöva en större antenn för att få in de kanaler som faktiskt är värda att titta på - BBC f.ex. (de är också helt gratis - med mindre man räknar in licensavgiften då).

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Och hur kommer man förbi comhems pairing då ? Ingen på min minhembio har lyckats ännu, om ni har någon idé så vore jag evigt tacksam..

Detta gäller naturligtvis HD-kanaler fortfarande, vanliga sd-kanaler är inget problem

Permalänk
Visa signatur

Intel Core i7 860 3,6 GHz | Corsair 6GB DDR3 1600MHz | 580 GTX | Asrock P55 Deluxe3
Förra Gaming datorn Media datorn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av subaru_impreza
Har kollat på denna, någon som har den? http://www.antennlaget.se/index.php?show=6960_SWE&&page_ancho...

Innebär det att man kan sätta i den i valfri enhet, eller vad är grejen?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Den första modulen som heter "CAM CONAX PAIRING CANALDIGITAL" kan användas med conax nya kort när de senare i vår byter kodningsystem och då börjar para korten med boxarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killer.X
Den första modulen som heter "CAM CONAX PAIRING CANALDIGITAL" kan användas med conax nya kort när de senare i vår byter kodningsystem och då börjar para korten med boxarna.

Och då kan man stoppa i den i HTPC ändå? eller vad menar du?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killer.X
Den första modulen som heter "CAM CONAX PAIRING CANALDIGITAL" kan användas med conax nya kort när de senare i vår byter kodningsystem och då börjar para korten med boxarna.

---------------------------------------------------------
Löser ju inte problemet med comhem, tyvärr.. det är horribelt.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Och då kan man stoppa i den i HTPC ändå? eller vad menar du?

Jag antar att det borde funka när de bytt system sen ja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killer.X
Jag antar att det borde funka när de bytt system sen ja

Gytt

EDIT: Nu hade CD haft chansen att ta täten inom mediaindustrin genom att:

1. Erbjuda t.ex HTPC lösning för alla canal digital kunder med låt säg MythTV färdigkonfad med TV-kort och allt.

2. Binda kontrakt med tillverkare av TV-kort som t.ex Digital Everywhere.

Tänk vad vad de skulle få kunder genoma tt erbjuda sådan lösning istället för en sketen hårddiskbox.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag antar att det borde funka när de bytt system sen ja

Jag är rädd för att det inte räcker med en passande CAM-modul. Mottagaren måste stödja CI+ (vilket tex Fire/FloppyDTV inte gör).