OSX nybörjarfrågor...

Permalänk

OSX nybörjarfrågor...

Skaffade macbook igår och är rätt nöjd än så länge men jag har några frågor som ni säkert kan besvara?

Om jag har tex. 2 Firefox fönster öppna och vill byta till det bakom så går det ju inte med äpple+tab (eller dra 4 fingrar åt sidan) då Firefox visas som en enda process. Det går iofs att minimera för att se fönstret bakom, men tänkte att det fanns något snabbt sätt att bara switcha fönster utan att gå till fönster på menylisten och ändra där?

Vart finns delete-knappen? (ja jag vet att man ska dra till papperskorgen) tänkte bara att när man ska ställa sig framför en bokstav och deleta som det går i windows. Eller är det bara att vänja sig vid att ställa sig efteråt och trycka på backsteg? Inget problem iofs men bara undrar...

Går det att köra lightroom i fullskärm på mac? Alltså inte slideshow osv. utan tex develop läget?

Går det att maximera fönster? Det går ju att dra ut fönster manuellt men tänkte om det fanns något automatiskt maximera läge?

Kanske var lite konstiga frågor men har inte använt mac dagligen förut så har ingen aning om det kanske bara är jag som inte riktigt vant mig än med hur allt hänger ihop....

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM

Permalänk
Medlem

Re: OSX nybörjarfrågor...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hidetoshi
Skaffade macbook igår och är rätt nöjd än så länge men jag har några frågor som ni säkert kan besvara?

Om jag har tex. 2 Firefox fönster öppna och vill byta till det bakom så går det ju inte med äpple+tab (eller dra 4 fingrar åt sidan) då Firefox visas som en enda process. Det går iofs att minimera för att se fönstret bakom, men tänkte att det fanns något snabbt sätt att bara switcha fönster utan att gå till fönster på menylisten och ändra där?

Vart finns delete-knappen? (ja jag vet att man ska dra till papperskorgen) tänkte bara att när man ska ställa sig framför en bokstav och deleta som det går i windows. Eller är det bara att vänja sig vid att ställa sig efteråt och trycka på backsteg? Inget problem iofs men bara undrar...

Går det att köra lightroom i fullskärm på mac? Alltså inte slideshow osv. utan tex develop läget?

Går det att maximera fönster? Det går ju att dra ut fönster manuellt men tänkte om det fanns något automatiskt maximera läge?

Kanske var lite konstiga frågor men har inte använt mac dagligen förut så har ingen aning om det kanske bara är jag som inte riktigt vant mig än med hur allt hänger ihop....

På CMD + tab bläddrar du igenom öppna fönster.
Det är typ det jag lärt mig, kolla min tråd som ligger just under denna, där står det några nyttiga saker, bytte just till Mac själv

Visa signatur

Men jag är inte bitter!

Permalänk

Re: OSX nybörjarfrågor...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hidetoshi
Skaffade macbook igår och är rätt nöjd än så länge men jag har några frågor som ni säkert kan besvara?

Om jag har tex. 2 Firefox fönster öppna och vill byta till det bakom så går det ju inte med äpple+tab (eller dra 4 fingrar åt sidan) då Firefox visas som en enda process. Det går iofs att minimera för att se fönstret bakom, men tänkte att det fanns något snabbt sätt att bara switcha fönster utan att gå till fönster på menylisten och ändra där?

Du kan alltid dra 4 fingrar ner för att köra Expose och välja på så sätt. Ctrl + F4 bläddrar mellan alla öppna fönster men är inte så användbart.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hidetoshi

Vart finns delete-knappen? (ja jag vet att man ska dra till papperskorgen) tänkte bara att när man ska ställa sig framför en bokstav och deleta som det går i windows. Eller är det bara att vänja sig vid att ställa sig efteråt och trycka på backsteg? Inget problem iofs men bara undrar...

För att ta bort filer: CMD + Backspace
För att ta bort tecken framåt: Fn + Backspace

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hidetoshi

Går det att köra lightroom i fullskärm på mac? Alltså inte slideshow osv. utan tex develop läget?

Vet ej.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hidetoshi

Går det att maximera fönster? Det går ju att dra ut fönster manuellt men tänkte om det fanns något automatiskt maximera läge?

Vissa program maximeras med den gröna + knappen (Firefox, Photoshop) medan andra bara görs så stora anpassat efter innehållet (Safari, Finder). Den kommer ju ihåg den förra storleken så du behöver bara maximera en gång på tex Safari.

Permalänk

Re: Re: OSX nybörjarfrågor...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrMad
På CMD + tab bläddrar du igenom öppna fönster.
Det är typ det jag lärt mig, kolla min tråd som ligger just under denna, där står det några nyttiga saker, bytte just till Mac själv

Nja, den bläddrar genom öppna program, inte fönster.

Permalänk
Medlem

Macversionen har Lightroom har ett fullscreenläge iaf, det vet jag. Tror tangentbordsgenvägen helt enkelt var F.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem

cmd + < växlar fönster inom programmet.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peth
cmd + < växlar fönster inom programmet.

... och cmd + > (dvs cmd + shift + <>-knappen) åt andra hållet.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Jag får inte alls cmd + < att fugnera, gör jag fel?:P
 <- den är lite frän dock ;P

Visa signatur

Men jag är inte bitter!

Permalänk
Medlem

Waaaay OffT:
Alltså allvarligt, vad är det med folk som måste citera inlägget när man är den första som svarar i tråden? Jag stör mig jättemycket på det. Goddammit, texten är ju rakt ovanför!

Lite mer OnT: någon som är på att skriva ihop en "Välkommen till Mac - bra saker att veta för 'bytare' Ultimate shitze edition"-tråd som kanske kan klistras? Tycker det börjar bli lite väl många såna här nu

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibbe
Lite mer OnT: någon som är på att skriva ihop en "Välkommen till Mac - bra saker att veta för 'bytare' Ultimate shitze edition"-tråd som kanske kan klistras? Tycker det börjar bli lite väl många såna här nu

Men har man köpt en Mac så finns det i menyn något som heter "Hjälp" i Finder.
Väljer man "Mac Hjälp" där så står det "Byta från Windows" i första stycket.
Klickar man på det så står det "Kortkommandon" i första stycket.
Där står det mesta som nämns i trådar som denna.
(Allt ovan 10.4 eftersom jag har det på denna datorn och inte ids kolla på någon annan.)

Att skriva RTFM! och sedan klistra det känns lite onödigt

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

cmd-< funkar inte längre som standard. Fråga mig inte varför, men du måste lägga in den genvägen själv. Det försvann i och med Leopard tror jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibbe
Waaaay OffT:
Alltså allvarligt, vad är det med folk som måste citera inlägget när man är den första som svarar i tråden? Jag stör mig jättemycket på det. Goddammit, texten är ju rakt ovanför!

Lite mer OnT: någon som är på att skriva ihop en "Välkommen till Mac - bra saker att veta för 'bytare' Ultimate shitze edition"-tråd som kanske kan klistras? Tycker det börjar bli lite väl många såna här nu

Har funderat på att göra det, får se om jag får lite tid över någon dag.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perc
cmd-< funkar inte längre som standard. Fråga mig inte varför, men du måste lägga in den genvägen själv. Det försvann i och med Leopard tror jag.

http://forumbilder.se/thumbs/62220091019296dcb.jpg

Skumt, jag visste inte om cmd+<> före jag läste den här tråden och den funkar för mig (jag borde alltså inte ha lagt till det kommandot). Det kanske har legat kvar sedan Tiger?

En "tips & trix i OSX 10.5"-tråd vore fint, jag lär mig hela tiden saker jag missat att man kan göra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibbe
Waaaay OffT:
Alltså allvarligt, vad är det med folk som måste citera inlägget när man är den första som svarar i tråden? Jag stör mig jättemycket på det. Goddammit, texten är ju rakt ovanför!

Finns alltid en risk att någon hinner svara före, och då kan det lätt bli missförstånd om man inte citerat rätt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Angående byta fönster: Lär dig använda Expose. Fyra fingrar neråt på touchpaden eller F3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av doomas
Skumt, jag visste inte om cmd+<> före jag läste den här tråden och den funkar för mig (jag borde alltså inte ha lagt till det kommandot). Det kanske har legat kvar sedan Tiger?

Så är det säkert. Det var likadant för mig, men omvänt. Jag körde uppgraderingsinstallation till Leopard när det kom och blev lite fövånad när genvägen plötsligt försvann efter nyinstallation.

Permalänk

Har använt min macbook ett par dagar nu och jag kan säga att frågorna jag tog upp inte verkar bekymra mig längre. Tog ett par dagar att vänja sig med expose, docken osv...

Men tack för alla svar iaf:D

Har en till fråga bara, tänkte byta till en 500gb hårddisk och tänkte att det går att bara klona den nuvarande hårddisken när jag har 500gb:aren inkopplad via usb och sen byta? Har hittat flyttassistenten och skivverktyg men vilken ska jag använda?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM

Permalänk
Hedersmedlem

Flyttassistenten flyttar "nog" bara dina egna filer (har inte kört den själv), skivverktyg klonar exakt allt.
Bäst vore nog att boota från install-DVDn och köra skivverktyg från den (så att du inte försöker klona en disk som används). Se till att skapa en "Mac OS Extended (Journaled)" (aka HFS+J, HFS+ Journaled, osv) på den nya disken först, med GPT (GUID Partition Scheme, väljs under "Options..."). Detta gör du också i skivverktyg, klicka den nya disken och ta "Partition".
Det kanske syns att jag kör engelska OS X, men det borde gå ganska lätt om du kör svensk install också.

I princip så följer man denna guiden: http://www.maciverse.com/install-boot-os-x-leopard-from-a-usb... från steg 4 till 8, fast på den nya hårddisken förstås.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hidetoshi
Har använt min macbook ett par dagar nu och jag kan säga att frågorna jag tog upp inte verkar bekymra mig längre. Tog ett par dagar att vänja sig med expose, docken osv...

Men tack för alla svar iaf:D

Har en till fråga bara, tänkte byta till en 500gb hårddisk och tänkte att det går att bara klona den nuvarande hårddisken när jag har 500gb:aren inkopplad via usb och sen byta? Har hittat flyttassistenten och skivverktyg men vilken ska jag använda?

Använd Carbon copy cloner

Visa signatur

Primär: MBP 16", M1 Pro, 32 GB, 512 GB SSD, Thunderbolt dock, Dell U3415W HTPC: FD Node 202, Ryzen R5 3600, 16 GB, Radeon RX480 Nitro+ 4 GB, 850 Pro 512 GB+MX100 512GB Main server: Rasberry Pi 4 8 GB Worker server: FD Node 304, Core i3 3220T, 16 GB RAM, 60 GB Intel 330+80 GB 320, 3*3TB WD Red, Debian Backup: AMD E-350, 8 GB, 40 GB Intel V40, 3x3TB WD Red, Debian

Permalänk
Medlem

Som sagt: Carbon Copy Cloner eller kör 'ditto' rekursivt från roten med rätt växlar så du får med allt.
(CCC kör, eller körde i vart fall, i princip 'ditto -rsrc' har jag för mig.)

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

MSN för Mac finns ju, men hur gör jag om jag vill visa min webcam?:)

Visa signatur

Men jag är inte bitter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrMad
MSN för Mac finns ju, men hur gör jag om jag vill visa min webcam?:)

Bäst resultat får du om du tvingar motparten att skaffa skype istället, om denne mot förmodan inte har det från tidigare.

Annars finns amsn men jag vet inte hur bra det funkar.

Videocodecet i messenger är inte microsofts egna utan logitechs, och dom har inte portat det till mac. MS jobbar faktiskt på att införa ett nytt codec och då ska macversionen tydligen få webcamstöd... äntligen. Det kommer dock att ta ett tag ännu innan det kommer och ännu längre innan kreti och pleti har uppdaterat så alla har stöd för det nya.

Permalänk
Medlem

Min Macbook har klagat massa på att startdisken börjar på slut på utrymme, vad menar den?
Jag har 38% av utrymmet kvar på min hårddisk iallafall, 112/298 gigabyte.

Någon som vet bra sett att se vad man spenderat alla gigabyte på btw?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Hittade en till skum grej. Hur binder man ett entry i adressboken till sin användare?
Om jag klickar på adressboksgrej i System Preferences -> User så skapar den ett entry med namnet 'alekz', men jag har redan ett vettigt entry för mig själv som jag vill använda. :s

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Min Macbook har klagat massa på att startdisken börjar på slut på utrymme, vad menar den?
Jag har 38% av utrymmet kvar på min hårddisk iallafall, 112/298 gigabyte.

Någon som vet bra sett att se vad man spenderat alla gigabyte på btw?

Disk Inventory X - http://www.derlien.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deus
Disk Inventory X - http://www.derlien.com/

Perfekt. Precis det verktyget från KDE som jag saknade.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibbe
Waaaay OffT:
Alltså allvarligt, vad är det med folk som måste citera inlägget när man är den första som svarar i tråden? Jag stör mig jättemycket på det. Goddammit, texten är ju rakt ovanför!

Lite mer OnT: någon som är på att skriva ihop en "Välkommen till Mac - bra saker att veta för 'bytare' Ultimate shitze edition"-tråd som kanske kan klistras? Tycker det börjar bli lite väl många såna här nu

svar på offt:
för att swec har en trevlig citat funktion där du kan se om någon citerat dig, och där med hitta tillbaka till tråden väldigt enkelt. önskar mer folk använde den funktionen, även om det bara är ett inlägg i tråden.

annars kan du ju bläddra genom öppna fönster med spaces

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av E_maN
svar på offt:
för att swec har en trevlig citat funktion där du kan se om någon citerat dig, och där med hitta tillbaka till tråden väldigt enkelt. önskar mer folk använde den funktionen, även om det bara är ett inlägg i tråden.

Om det var så pass angeläget att man skapade en ny tråd om det lär man väl inte glömma bort det direkt? Och om man känner att man MÅSTE trycka citera kan man ju alltid ta bort texten så att vi andra slipper se den två gånger på raken.

Och när vi ändå är inne på det ämnet vill jag också be alla som skriver sitt svar OVANFÖR citatet (för att garantera att förvirringen blir total och för att man absolut, absolut inte ska kunna läsa dialogen på ett normalt sätt) SLUTA med det genast. Det finns många gånger man kan säga att något är en smak/åsiktsfråga, men att sätta sitt svar ovanför det man citerar är helt enkelt 100% felaktigt och borde nästan vara kriminellt.

EDIT: Hade ju en fråga också.. Kan man få Firefox att byta till nästa/föregående tab? Istället för att behöva trycka på motsvarande siffra alltså. Safari har alternativet "select next tab" i menyn, men inte Firefox. Det sköna med det var att man kunde binda om command+Q (världens mest värdelösa genväg, vem fan behöver kunna stänga ett program så extremt snabbt utan förvarning, och VEM FAN placerar den genvägen PRECIS brevid command+tab som man ofta använder??) till previous tab och W till next och alltså mycket smidigt bläddra fram och tillbaks.

Tyvärr går ju inte Safari att använda utan att betala för Saft, vilket jag inte har lust med, så jag är fast med Firefox. Men för att göra en lång fråga kort, kan jag på något sätt få Firefox att förstå att jag med command+Q vill växla till tabben till vänster om den öppna och på samma sätt växla till tabben till höger om den öppna med command+W?

Permalänk

Kör med Glims istället för Saft, samma sak fast gratis.

http://www.machangout.com/