Permalänk
Medlem

Hjälp! OS kan inte starta!?

När jag inte har så mycket att göra försöker jag göra sånt som en amatör som jag inte ska göra. Nu ville jag testa os x på PC.

Jag använde programmet magic partition 8.0 och partitionerade min hårddisk. En partition på 180 gb och en annan på 14 gb (den nya).

Jag aktiverade den nya 14 gb partitionen genom att skriva (i kör)

create partition primary id=af
active

Sen när jag startade om datorn ville inte XP starta. Är det för att den nya partitionen på 14 gb är aktiv? Hur gör man i så fall den "riktiga" partitionen aktiv utan att komma in i windows?

Hjälp snälla.

Permalänk
Medlem

Jag löste problemet. När jag satte i min XPskiva kunde jag göra den nya partitionen oallokerad och därmed inte aktiv, vilket gjorde att jag kunde starta windows igen.

Permalänk
Medlem

Diskett station i burken? i sådana fall en vanlig hederlig windows 98 start diskett, sedan en fdisk, där kan du ändra partionerna hur du vill, windows 98 start diskett finns att ta hem om du söker lite på nätet efter det. så vet du tills nästa gång det strular till sig..

Visa signatur

Cpu: Intel Core i5 6600K | Ram: 16GB | HD: SSD SanDisk 128-GB | Western Digital 640-GB | Samsung 250-GB | Grafik: Nvidia Geforce GTX 760 Twin Frozr. | Moderkort: ASUSTeK COMPUTER INC. Z170-P. | PSU: 600w | Chassi: Fractal Design Define R4.

Permalänk
Medlem

sluta med era startdisketter. Vem fan har floppy nu för tiden? Lite tidsenliga förslag please.

Visa signatur

"nous somme les hommes de troup d´assault ..."