Permalänk
Medlem

Har nyligen införskaffat ett Sapphire HD4870 512mb och TV-out verkar inte funka som det ska. Hade ett 8800GT innan och körde mycket hemmabio via RGB. Med mitt HD4870 får jag svartvit bild och en maxupplösning på 1024x768. Har alla andra samma problem?
Projektorn körs vanligtvis i 1280x800.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk

ehm, kör du ut det i s-video ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mange_909
ehm, kör du ut det i s-video ?

Nej, RGB, som jag sa. (Aka component)

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Inaktiv

Har lite problem med fläkthastigheten i mitt CCC. Om jag manuellt ställer in t.ex. 40%, och sedan startar om och sedan kollar fläkthastigheten, då visar den att fläkten står stilla, alltså 0%.

Om jag därefter bockar ur manuell kontroll och trycker apply så hör man hur fläkten spinner igång. Någon som vet hur man löser detta?

Sapphire HD4870 512MB

EDIT: Detta löstes med hjälp av RivaTuner.

Permalänk
Medlem

Tja!

Undrar om detta Sapphire Radeon HD4870 Vapor-X HDMI 2GB är nåt att ha om man sitter med en 24" eller större?

EDIT: Hittade review på kortet. Nu behöver man inte skriva -norestrictions och -nomemrestrict i gta 4 luncher för att bli av med minnes spärr

Verkar inte ge så mycket prestanda jämfört med 1GB versionen men några fps mer får man speciellt vid höga upplösningar som 1920 x 1200 och 2560 x 1600.

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zaman
Tja!

Undrar om detta Sapphire Radeon HD4870 Vapor-X HDMI 2GB är nåt att ha om man sitter med en 24" eller större?

Ja den är ju anpassad för höga upplösningar. Frågan är bara hur prisvärt det är i jämförelse. Den kostar ju 50% mer än vanliga HD4870.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem

Kommer det bli någon markant prissänkning på HD4870 1 Gig dom närmaste veckorna?
Med tanke på att nya i den serien kommer runt hörnet ?

Visa signatur

You couldn´t come on time even if you jerked off in front of clocks

Permalänk
Avstängd

Tjena!

Jag har kortet ATI Radeon 4850 och de ska klara de flesta spelen. Jag kör de senaste drivrutinerna från ATI och de är ju verkligen hur ostabila som helst verkar det som? Får FPS drop i Counter-Strike 1.6, går ju inte att spela. Får laggiga ryck i andra spel också. Hade ju bättre flyt med mitt gamla Nvidia 8400 GT kort.

Finns inget damm i datorn/fläktar
Normal temperatur

Någon som rekommenderar andra drivrutiner som är stabilare för just detta kortet eller liknande?

Omega?
Xtremedrivers?

Vad rekommenderar ni?

Ha dé

Permalänk
Avstängd

beror nog på andra orsaker än drivrutiner..

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rMx416
Tjena!

Jag har kortet ATI Radeon 4850 och de ska klara de flesta spelen. Jag kör de senaste drivrutinerna från ATI och de är ju verkligen hur ostabila som helst verkar det som? Får FPS drop i Counter-Strike 1.6, går ju inte att spela. Får laggiga ryck i andra spel också. Hade ju bättre flyt med mitt gamla Nvidia 8400 GT kort.

Finns inget damm i datorn/fläktar
Normal temperatur

Någon som rekommenderar andra drivrutiner som är stabilare för just detta kortet eller liknande?

Omega?
Xtremedrivers?

Vad rekommenderar ni?

Ha dé

Du har formaterat efter kort-bytet?

Permalänk
Medlem

Tjena, jag har ATI radeon 4870 x2 och kortet har 2gig videominne. CCC står det att jag har 1024mbit och likadant med ett annat program som jag har. Ska det stå så eller är det fel på grafikkortet ??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maniacal
Tjena, jag har ATI radeon 4870 x2 och kortet har 2gig videominne. CCC står det att jag har 1024mbit och likadant med ett annat program som jag har. Ska det stå så eller är det fel på grafikkortet ??

Öh, 1024 mbit? Så 128 MB och fel avläsning av programmet eller så har du hittat din supersnabba internethastighet. Eller så menar du 1 GB. Grafikkortet kan har 1 GB för vardera GPU. Totalt är det förvisso 2 GB, men det är bara 1GB som används i praktiken eftersom GPU:erna inte jobbar på varandras minnen.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem

Vet inte om detta är värt en egen tråd så jag postar det här.
Till problemet:
Jag har ganska oroväckande temps på min minneskontroller (MEMIO) på grafikkortet, runt 70C idle enligt GPU-z och load vågar jag inte tänka på. Vad jag vet är den monterad rätt med en liten klick AS5, runt ett riskorns storlek i mitten, tillsammans med kylflänsar på minnet, VRM och allt annat som det ska vara på.

Visar temp-mätaren fel eller är det fel på grafikkortet, eller mig? :S

Kan påpeka att jag har en Nexus RS-fläkt @ 12V påmonterad med buntband och att GPU-tempen är helt okej, runt 38C idle medans shadern ligger på 58C i idle. Kör Windows 7 om det kan påverka på något sätt tillsammans med Catalyst 9.1, eftersom senare versioner inte har fungerat för mig.

Tacksam för svar!

EDIT: Systemet står i sign.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zelaxe
Vet inte om detta är värt en egen tråd så jag postar det här.
Till problemet:
Jag har ganska oroväckande temps på min minneskontroller (MEMIO) på grafikkortet, runt 70C idle enligt GPU-z och load vågar jag inte tänka på. Vad jag vet är den monterad rätt med en liten klick AS5, runt ett riskorns storlek i mitten, tillsammans med kylflänsar på minnet, VRM och allt annat som det ska vara på.

Visar temp-mätaren fel eller är det fel på grafikkortet, eller mig? :S

Kan påpeka att jag har en Nexus RS-fläkt @ 12V påmonterad med buntband och att GPU-tempen är helt okej, runt 38C idle medans shadern ligger på 58C i idle. Kör Windows 7 om det kan påverka på något sätt tillsammans med Catalyst 9.1, eftersom senare versioner inte har fungerat för mig.

Tacksam för svar!

Bevaka med Rivatuner och belasta med OCCT. Om tempen höjs över 100 grader bör det åtgärdas. Om det inte uppnår 100 grader och inga errors dyker upp under ett heltimmestest så kan du betrakta det som ofarligt och spela på utan att oroa dig.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem

MEMIO steg till oroväckande 140C enligt RT. *ryser*
Stängde ner ganska kvickt, ska se om det hjälper med att skruva åt skruvarna som håller fast kylaren lite imorgon, annars är nog något paj.

Permalänk
Medlem

Yo!
Jag har suttit och räknat lite och kommit fram till att jag ändå ska köpa en 4870 Vapor-x 2Gb. För det första så verkar det kunna ge mer prestanda och lite mer fps i de spelen som kräver mer minne. (GTA, Crysis och/eller FarCry2)

För det andra, när jag skulle kolla priset på en 4870 1Gb så var det billigaste (från en butik som har det i lager och som jag litar på) på Dustin home ~2.300:-. Steget därifrån tilll en Vapor-X 1GB är ~100:- (Misco.se); som är dessutom tystare och svalare, åtminstone enl de reviews jag har läst. Vidare är steget till Vapor-X 2GB ytterligare ~300:- (Misco.se).

Personligen tycker jag det kan vara värt med +400:- för ett kort som kan presterar bättre och dessutom är tystare och svalare. Jag är full medveten om att 4890 kommer snart och att 4870 kommer förmoddligen att gå ner i pris... men jag har fan väntat i över ett år på att kort x ska gå ner i pris då kort z kommer att lanseras snart... jag vill spela nu!!!

En fråga dock... nån som vet om det är samma dimensoner på vanliga 4870 1G och 4870 Vapor-X 2Gb? Har lite begränsat utrymme då jag kör med Antec Three Hundred låda. (Detta för att datorn skulle få plats i det nya skrivbordet.)

Synpunkter på mitt resonemang?

Permalänk
Medlem

Vad är detta eviga tjötande om 2d och 3d? Var ser man vilket som gäller och var ändrar man vilket som ska gälla?

Har ett Sapphire Radeon HD 4850 512MB och antar att det har något sånt?

Btw kör mitt kort på 40-50 idle, klockat en hel del, men låter som en finlandsfärja brölar. Så jag har inte några värmeproblem som alls.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Skruvade åt skruvarna lite, ingen skillnad, MEMIO går upp så högt som 160C, men allting fungerar som det ska, börjar tro mer och mer att det är fel på tempmätaren nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zelaxe
Skruvade åt skruvarna lite, ingen skillnad, MEMIO går upp så högt som 160C, men allting fungerar som det ska, börjar tro mer och mer att det är fel på tempmätaren nu.

Jag lyckades uppnå 170 grader på spänningsregulatorerna på mitt HD4870 (Kortet finns inte längre då jag lyckades kortsluta kortet när jag fixade med kylningen. Har ett nytt som jag ska hämta ut imorgon). Vid 170 grader startade datorn om automatiskt som säkerhetsåtgärd.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem

Argh! Monterade om kylaren, men gjorde det lite mer ordentligt nu. Nu blir MEMIO ännu varmare, hela 90C idle och 220C(!) i load, helt sjukt ju och det värsta är att att det ändå fungerar. Temp-mätaren _måste_ visa fel. :/

EDIT: Går det att göra en fuling och montera på original-kylaren och sen skicka in grafikkortet på reparation? :F

Permalänk
Medlem

Den råkar inte visa i Farenheit då?

Visa signatur

1. Sonata | Athlon 64 3200+ | K8T Neo-FIS2R | 512MB | x800 Pro | Audigy 2 ZS | 74GB+300GB+500GB+1TB | ImageQuest Q17
2. Thermaltake V9 | C2D E8400@4,0GHz&1,33V | TRUE | P5Q Pro | 2x2GBPC8500Dominator | HD4850MC@720/1040 | WDCB640GB | Xonar Essence STX@2xLT1057ACN8 i I/V + Beyerdynamic DT 150 | Samsung 2233RZ@120Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cynips
Den råkar inte visa i Farenheit då?

Hehe, nej, Rivatuner visar C° konstigt nog.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zelaxe
Argh! Monterade om kylaren, men gjorde det lite mer ordentligt nu. Nu blir MEMIO ännu varmare, hela 90C idle och 220C(!) i load, helt sjukt ju och det värsta är att att det ändå fungerar. Temp-mätaren _måste_ visa fel. :/

EDIT: Går det att göra en fuling och montera på original-kylaren och sen skicka in grafikkortet på reparation? :F

Ja det går. Det har jag gjort åtskilliga gånger.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem

Enda problemet är att jag saknar dom där "kuddarna" som satt vid minnet och VRM-grejset, men det kanske går utan dom?

Permalänk
Avstängd

Okej grabbar, någon som har en lösning på det här?

Polaren har ett 4870X2, han kom till mig när hans dator plötsligt kraschade så fort han började spela. Jag testar lite och upptäcker att den inte ens vill köra 3Dmark01. Dock hann jag få några få frames så jag visste att kortet inte var helt kört.
Klockar ner det till 500Mhz och den klarar plötsligt 3Dmark utan problem. Noterar dock att en kärnan blir väldigt varm. Så jag vrider upp fläkten till max, nu klarar den även 3Dmark01 i standardfrekvens, fast bara 10 sekunder.

Vad gör man?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zelaxe
Enda problemet är att jag saknar dom där "kuddarna" som satt vid minnet och VRM-grejset, men det kanske går utan dom?

Kontaktkuddar mellan fläns och värmekälla eller packkuddar till emballaget?

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Okej grabbar, någon som har en lösning på det här?

Polaren har ett 4870X2, han kom till mig när hans dator plötsligt kraschade så fort han började spela. Jag testar lite och upptäcker att den inte ens vill köra 3Dmark01. Dock hann jag få några få frames så jag visste att kortet inte var helt kört.
Klockar ner det till 500Mhz och den klarar plötsligt 3Dmark utan problem. Noterar dock att en kärnan blir väldigt varm. Så jag vrider upp fläkten till max, nu klarar den även 3Dmark01 i standardfrekvens, fast bara 10 sekunder.

Vad gör man?

Har den fungerat normalt tidigare eller är det nyinstallerat? Om det funkade normalt förr har något gått fel och retur rekommenderas. Om det är nyinstallerat, ta av kylaren och se till att det är bra kontakt mellan kylare och värmekälla.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joeghurt
Kontaktkuddar mellan fläns och värmekälla eller packkuddar till emballaget?

Kontaktkuddarna, behövde dom till flänsarna på AC S1 när de ramlade av.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joeghurt
Har den fungerat normalt tidigare eller är det nyinstallerat? Om det funkade normalt förr har något gått fel och retur rekommenderas. Om det är nyinstallerat, ta av kylaren och se till att det är bra kontakt mellan kylare och värmekälla.

Det fungerade någon månad innan utan problem, för att sedan tvärdö en dag när han skulle testa ett nytt spel. Han körde några formateringar men det funkade inte. Viss har klagat på att vissa drivrutiner ger högre temp än andra. Finns det någon sval en man kan testa?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zelaxe
Kontaktkuddarna, behövde dom till flänsarna på AC S1 när de ramlade av.

Det är ju inte så bra - det kommer synas att du varit på o fipplat med grejerna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Det fungerade någon månad innan utan problem, för att sedan tvärdö en dag när han skulle testa ett nytt spel. Han körde några formateringar men det funkade inte. Viss har klagat på att vissa drivrutiner ger högre temp än andra. Finns det någon sval en man kan testa?

Märkligt att det varierar med drivrutiner. Isåfall vet jag inte om man blir av med problemet genom att få ett nytt kort.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB