Permalänk
Medlem

Komponenter HTPC, ok?

Jag har funderat på att bygga en HTPC.

Antec Fusion Remote Blackst.1 541

Samsung SH-S222A 22X DVD±RW DL IDE, Svartst.252

1TB Seagate Barracuda 7200.11 SATA IIst.1 085

4GB (2x2GB) DDR2 PC6400 Corsair XMS2st.396

Intel Dual Core E5200 2.5GHz 800MHzst.716

400W Corsair CMPSU-400CXEUst.530

Asus P5N7A-VM, mATX, Socket 775st.1 137

5757 kr.

Är detta ett bra upplägg?
Jag ska surfa från burken, spela musik, kolla på film, spara bilder osv. Skall även ev. använda den som server för att nå media utifrån samt ha någon websida.
Är grafikkortet bra nog för att spela upp HD via HDMI?
Borde jag ta ett billigare moderkort och köpa separat grafikkort?
Kylning/värme/ljudnivå, kommer det ställa till problem?
Tacksam för all feedback!

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk

Det här har jag tänkt köpa det är ett ganska likvärdigt paket, 9300 kan spela upp 1080p och bara processorn klarar det också (iaf med lite oc men med den höga multipeln så måste är det lätt)..

En fråga jag har om mitt paket, nätagget är ju riktigt billigt och kvalitén är såklart inte lika hög som Corsairs-agg men går det att använda?

Permalänk
Medlem

Jag har ett bygge här på jobbet med just det chassiet, superbra chassie, men enda nackdelen var att det var lite halvudda att få till eq i imon men allt annat har funkat perfekt, det är tyst och genomtänkt och framför allt snyggt:)

Själv kör jag med ett separat ATI4350 i min burk, det rekommenderar jag dig att göra eftersom de inbyggda brukar vara bra men ändå ha sina begränsningar och särskilt om du vill vara säker på att fullhd matieral skall funka bra men de riktigt hårdkomprimerade klippen klarar man ändå inte av utan att ha en t e x e8400 men vanliga bluray o s v kommer funka med denna config läääääänge och väl :), plus att du då utnyttjar maximal minnesmängd om du kör separat grafikkort.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Woodlauncher
En fråga jag har om mitt paket, nätagget är ju riktigt billigt och kvalitén är såklart inte lika hög som Corsairs-agg men går det att använda?

Nej.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blackmamba
Nej.

---------------------
Håller med, kolla vad andra skrivit om nätdelen du tänkt dig här på swec så får du dig ett snabbt svar på frågan du har;)

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det Corsair 400w jag tänkt mig, räcker det?
Och, är det bra luftflöde genom chassit? Skulle det gå att köra processorn passivt? Antar inte det, men hoppas...! Och, det känns som att lådan känns ganska liten, får man plats med en normalstor processorkylare?
Är kvaliteten på de medföljande 120mmfläktarna bra, eller bör de bytas? Min största fruktan är hög ljudnivå... :S

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk

Nätaggregatet räcker fint. Det ska väl gå att kyla processorn passivt om du har t ex Scythe Ninja Mini och ett bra luftflöde i burken men om du har en tyst fläkt på kylaren så blir inte ljudnivån mycket högre,speciellt om du har lågt rpm på fläkten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Woodlauncher
Nätaggregatet räcker fint. Det ska väl gå att kyla processorn passivt om du har t ex Scythe Ninja Mini och ett bra luftflöde i burken men om du har en tyst fläkt på kylaren så blir inte ljudnivån mycket högre,speciellt om du har lågt rpm på fläkten.

Gör du den bedömningen utifrån svaret du fick på ditt eget förslag på nätagg?!

Scythe mini kanske vore en bra kompromiss. Vet du säkert att den får plats?

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk

Jag bara tog ett billigt nätaggregat, det fungerar säkert bra eftersom jag inte ska ha något grafikkort (förutom det integrerade) så i load kommer man inte över ~150 watt men det är nog bättre att gå upp på ett corsair, runt 200 kronor i prisskillnad..

Jag har ingen erfarenhet av ditt chassi.

Permalänk
Avstängd

Jag tycker Antes HTPC chassin är fula som stryk.. Lite synd då de har bra funktion....

Har sjlv en OrigenAE H6 och är jättenöjd.. Enda nackdelen är små chassifläktar, men chassit är i tjock massiv aluminium så mycket av värmen från diskarna etc går via chassit...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daolo
Gör du den bedömningen utifrån svaret du fick på ditt eget förslag på nätagg?!

Scythe mini kanske vore en bra kompromiss. Vet du säkert att den får plats?

Den passar jag har den i mitt fusion remote det blir dock väldigt trång men det funkar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daolo
Gör du den bedömningen utifrån svaret du fick på ditt eget förslag på nätagg?!

Scythe mini kanske vore en bra kompromiss. Vet du säkert att den får plats?

Köpte den fusionmodellen där de skickar med ett Antec 430W Earthwattsaggregat. Helt OK aggregat faktiskt och hyfsat tystgående.

Har även jag satt i en Ninja Mini i chassit och den passar precis.

Bytte chassifläktarna mot Nexus Real Silent @ 5V och processorfläkten även den mot en Nexus Real silent @ 7V. Måste säga att jag är nöjd med resultatet.

Jag valde iofs ett Gigabyte GA-MA78GM-S2H som moderkort (bra grafikkrets) och en x2 5000+ som processor.

Visa signatur

~Pelle~