Problem med SATA, någon som har lösning?

Permalänk
Medlem

Problem med SATA, någon som har lösning?

Hejsan alla glad sweclockare!

Jag har precis byggt mig en ny dator och för första gången hade jag tänkt att jag skulle få använda mig av en rykande het SATA hdd.

Installationen gick smärtfritt, tror jag. Med undantag för att jag installerade XP på HDDn utan drivrutiner. Jag valde att klicka nej, för jag har inga drivrutiner vad jag vet. Installationen fortsatte, smärtfritt. Förutom att det tog närmare 2 timmar att bli klar, vilket jag blev chockad över då mina äldre burkar har installerats på 10-20 minuter. Lite mer kräm borde den väl ha?
När jag väl är klar med allt och har tagit mig in i Windows (så långt kom jag ändå), stoppar jag in Asus-skivan och ska börja installera drivrutinerna. Det tar 20 minuter för skivan att starta, och när jag väl ska börja installera går det inte. Det finns nämligen inga alternativ i installationsrutan. Jag försöker då installera manuellt, det går inte heller. Då står det "Programmet kan inte köras i win32".
Jag tänker väl först: "Jaha, det är nog bara någon bugg".
Så jag startar om datorn och försöker igen, nu startar skivan ganska fort och jag har nu 2 installationsalternativ. Det är för lite, då man ska kunna installera ljud, lan etc. Jag försöker ändå, står igen "Kan inte köras i win 32". Detta kan inte stämma tänker jag, så jag kör en ny reboot på datorn.
Startar skivan igen, och nu får jag upp samma ruta fast nu har jag alla alternativ man ska ha (förutom lan). Så jag kör på och ska försöka installera igen, nu går det utmärkt. Förutom att de en efter en misslyckas med installationen (det står fail i rutan). Och alla säger "kan inte köras i win32".
Så jag stoppade in grafikkortsdrivrutinerna för att se om de kanske gick att installera, de gick inte ens att starta då frös allting fast.

Därför undrar jag vad felet kan vara? Är det fel för att jag inte har drivrutiner till HDDn? Är det fel för att jag inte har 64 bit? Vilket det inte kan vara? Visserligen kör jag windows xp service pack 1, går det inte att köra med det?

Är det någon som kanske har några tips jag kan testa? För jag är jävligt nära på att bara köra på en gammal IDE HDD som är tråkigt mycket slöare och köra SATAn som extra bara.

För övrigt är det en gammal IDE dvd-spelare jag har i, men det kan väl knappast spela så stor skillnad då den fungerade perfekt förut?

Så snälla hjälp?!

Spec:

CPU: INTEL PENTIUM DUAL CORE E5400 2.7GHZ 2MB 800MHZ S-775
Ram: CORSAIR DHX 4GB DDR2 PC6400 XMS2 (2X2GB) HEATZINK
Moderkort: ASUS P5QL PRO P43 S-775 ATX
HDD: SEAGATE BARRACUDA 7200.11 320GB 7200RPM SATA/300 16MB
GFX: SAPPHIRE RADEON HD4670 512MB GDDR3 PCI-E VGA/DVI/HDMI

Permalänk
Inaktiv

Testa att uppgradera till sp2

Permalänk
Hedersmedlem

Eller varför inte ta steget fullt ut med SP3:an?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Hmm, hur uppgraderar jag lättast? Går det att ladda ner? Och är det det som är felet tror ni? Att jag har för nya saker och att SP1 är för gammalt för att allt ska flyta bra?

Permalänk

testa o ladda ner sp3 på en gång, kan tänka mig att det är drivrutiner för HDD som spökar för dig,klart xp är ju ett spöke i sig själv

Eller varför inte köra in Vista eller Windows 7

Visa signatur

Funderar på vad jag ska köpa

Permalänk
Hedersmedlem

SP3:an skall gå att ladda ner, ifrån Micro$oft

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
SP3:an skall gå att ladda ner, ifrån Micro$oft

Japp, de e bara å gå in på http://www.windowsupdate.com t.ex.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Avstängd

varför ö.h.t. använda xp ens? Vista och win7 fungerar sata med out of the box...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ginux
varför ö.h.t. använda xp ens? Vista och win7 fungerar sata med out of the box...

Inte alltid. Förklara det för folk där SATA inte funkar "out of the box" när de försöker installera Vista.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasse42sthlm
testa o ladda ner sp3 på en gång, kan tänka mig att det är drivrutiner för HDD som spökar för dig,klart xp är ju ett spöke i sig själv

Eller varför inte köra in Vista eller Windows 7

Har bara win-xp skiva. Så jag får drivisar till sata med SP3?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
SP3:an skall gå att ladda ner, ifrån Micro$oft

Okej, tack!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RHWarrior
Japp, de e bara å gå in på http://www.windowsupdate.com t.ex.

Tack så mycket

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ginux
varför ö.h.t. använda xp ens? Vista och win7 fungerar sata med out of the box...

Jag har bara xp-skiva... Och jag vill ju inte köra olagligt...

Permalänk
Medlem

Lösningen är:

1. Googlaner nLite
2. Tanka ner SP3
3. Slipstreama ihop XP + SP3 + alla drivare du behöver

Bränn ut en ny fräsch XP SP3 med alla drivisar du nånsin behöver

Boota den och installera var du vill

Saken är klar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Lösningen är:

1. Googlaner nLite
2. Tanka ner SP3
3. Slipstreama ihop XP + SP3 + alla drivare du behöver

Bränn ut en ny fräsch XP SP3 med alla drivisar du nånsin behöver

Boota den och installera var du vill

Saken är klar!

Vad är googlaner nLite?
Yes, SP3 har jag tankat ner nu.
Slipstreama? Vad menas med det?

Permalänk
Medlem

nlite är ett litet bra program för att banta ihop sp3 med din installations skiva.

Du kan även lägga in drivrutiner från ditt moderkort och en massa roligt.

här har du en länk http://tinyurl.com/crs7xz

Visa signatur
Permalänk
Permalänk
Medlem

Men borde det inte gå att jag bara kör SP3 direkt från datorn? Den fungerar ju med windows på nu, borde jag inte kunna uppdatera den via daemon tools? Saknar nämligen skivor, dessutom fungerar inte min brännare.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du windows installerat redan kan du ju förstås köra SP3 därifrån, "so go for IT"

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)