Defragmentera eller inte innan nytt OP installeras?

Permalänk
Medlem

Defragmentera eller inte innan nytt OP installeras?

Jag ska bygga en ny dator men ska använda hdd från den gamla datorn. På den ligger XP och på den nya datorn ska jag ha Vista. Så då undrar jag om jag måste defragmentera hdd innan jag installerar nytt operativsystem och hur gör man det, inne i windows eller kan man göra det ifrån bios? Kan inte göra det på den gamla datorn för att den har pajjat.

Tacksam för hjälp

Permalänk
Medlem

Jag tror att du blandar ihop de olika sakerna här.

Jag antar att vad du vill göra är att formatera, inte defragmentera.

Om detta är fallet så kan du helt enkelt sätta in den gamla disken i den nya datorn, sätta in Vistas installationsskiva och sen boota från CD/DVD läsaren. Där kan du sen välja att formatera den befintliga hårddisken och sen installera Vista på den.

Visa signatur

Dator: MacBook Pro 16 M1 Max
Tangentbord: Totem, Sweep, Kyria
Layout: Colemak-DH + Canary

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nutty
Jag tror att du blandar ihop de olika sakerna här.

Jag antar att vad du vill göra är att formatera, inte defragmentera.

Om detta är fallet så kan du helt enkelt sätta in den gamla disken i den nya datorn, sätta in Vistas installationsskiva och sen boota från CD/DVD läsaren. Där kan du sen välja att formatera den befintliga hårddisken och sen installera Vista på den.

Ja det var nog formatering jag menade, tack för rättelse och tack för svar. Vill bara känna mig helt säker innan första datorbygget

Permalänk
Medlem

Egentligen brukar man formatera och installera efter att man har flyttat på allt man vill ha kvar.

Om du ska ha kvar XP också är det bättre att det installeras om. Även om du lyckas att ens starta datorn utan att installera om lär det datorn gå snabbare och mer smärtfritt genom att installera om. Det är som om du och din mormor skulle byta kläder. Inte alltid de passar utan att du gör om.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
Egentligen brukar man formatera och installera efter att man har flyttat på allt man vill ha kvar.

Om du ska ha kvar XP också är det bättre att det installeras om. Även om du lyckas att ens starta datorn utan att installera om lär det datorn gå snabbare och mer smärtfritt genom att installera om. Det är som om du och din mormor skulle byta kläder. Inte alltid de passar utan att du gör om.

Jag tog backup på alla filer jag ville ha kvar innan den gamla pajjade, så nu vill jag ha en helt tom hårddisk att installera Vista på, XP ska bort. Men Nutty sa att man kunde formatera innan man installerar Vista så det är nog så jag kommer att göra.