Hör inget tal från 5.1-källa

Permalänk
Medlem

Hör inget tal från 5.1-källa

Hej hopp

Har testat ett antal xvid-filmer med 5.1-ljud men hör inget tal från högtalarna ( Logitech Z-5500). Innan jag ändrade inställning i SoundMAX från "Stereo Speakers" till "Surround Sound Speakers (5.1 Surround)" hördes talet men inte efter.

Vad kan man göra åt det här för att jag ska få ut 5.1-ljud med tal? Vill inte kolla på stumfilmer ^^

mvh Brandy

Permalänk
Medlem
Visa signatur

OSIRIS GUITAR - youtube-kanal om elgitarrer, mixning och teknik i hemmastudio

Permalänk
Medlem

tack för svaret men jag använder vlc

Permalänk
Medlem

Hmm SÄKER på att dina filmer verkligen har 5.1 ljud? för har dom inte det hörs ingenting, testa en dvd med DTS/Dolby 5.1 om det blir någon skillnad.

Visa signatur

Steve Jobs, 1955 - 2011

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MDA
Hmm SÄKER på att dina filmer verkligen har 5.1 ljud? för har dom inte det hörs ingenting, testa en dvd med DTS/Dolby 5.1 om det blir någon skillnad.

jag är säker eftersom 5.1 finns med som alternativ i audio device-menyn, i andra filmer finns bara mono/stereo som alternativ

edit: inget talljud från dvd med dd 5.1 heller

Permalänk

Har samma problem, men ändra "Effect" på z5500 till PLII Movie och sätt VLC ljudet till Stereo. Det gav maffigt ljud för mig sist, kan inte lova att det var 5.1 dock :-s

Visa signatur

i7 920 | HD 5870 Xfire| Asus P7TD Deluxe | RAM - 6 gb 1866 mhz |
(X) Accuratea

Permalänk
Medlem

5.1 och stereo borde inte vara samma sak nej

Permalänk
Medlem

du ändrar ljud/utmatningsmetoder och väljer win32 waveout extention output.
sedan kör du under fliken ljud i vlc a/52 over s/PDIF

/Snowie

Visa signatur
Permalänk
Medlem

byt till 4:1 surround istället så fungerar det mina Z5500 har aldrig fungerat i 5:1 i i windows.

Permalänk
Inaktiv

kompromissa inte, utan lös problemet

Permalänk
Medlem

Kanske dumt förslag men, har du tillräckligt hög volym på Center högtalarn?

Allt "tal" ifrån filmer i 5.1 ljud kommer ju ifrån Centern.

Visa signatur

Workstation: ASRock Z87 Killer | 4770k@4.2GHz | AMD 7970 x2 CF@1050GHz | 16GB DDR3 @ 1600MHz/CL9 | Corsair HX850 |
Enthoo Primo | D5&Photon 170 | 420+360 Rad 60mm | EK CSQ CPU+GPU+GPU vattenblock
ESXi Server: ASUS P9X79 Deluxe | 3930k | 32GB DDR3 @ 2400MHz/CL10
Audio: M-Stage HPA-2 USB | NAD D3020 | Ultrasone Pro 900 | Hifiman HE-400 | Fostex TH-X00