Permalänk
Medlem

Frågor om CSN

Har nu äntligen fått tummen ur och ska börja plugga till hösten efter att ha jobbat ett år efter gymnasiet och det känns riktigt bra förutom alla funderingar över CSN och alla ekonomiska frågor.

Jag ska läsa en kurs på 180hp (Grafisk Design) och då tänkte jag göra så att jag enbart kör på bidraget under den första delen och sen efter nån månad eller något så tänkte jag börja ta studielån. Antagligen inte fullt lån men är lite osäker på det. Kan man alltså bolla med det där lite som man vill? Alltså när man vill börja ta lån och bestämma hur mycket man vill låna och så?

Vill ju inte gärna låna mer än nödvändigt men samtidigt är det ingen höjdare att behöva att verkligen vända på varenda krona under tre år, då betalar jag nästan tillbaka lite mer i resterande tjugo år eller vad det nu är man har kvar att betala när man pluggat färdigt.

Hur fungerar återbetalningen sedan? När börjar man betala tillbaka?
Hur mycket kan det landa på varje månad (eller är det kvartal/årsvis?) om jag lånar fullt varje vecka under hela utbildningen?

Många frågor men mycket funderingar

Permalänk
Medlem

Jag har 230k i lån (Fullt studielån i 4.5 år) och betalar tillbaka 9000 om året, vilket är ca. hälften ränta och hälften amortering. Fick börja betala tillbaka ca. ett halvår efter att jag fått jobb, vilket i princip är samma sak som ett halvår efter jag var klar, så jag vet inte riktigt hur reglerna är runt det där.

Angående dellån så har jag för mig att man skriver för hur mycket studier man vill ha bidrag (50, 75 eller 100%) och sen för hur stor del av bidraget man vill ha lån. Detta lån portioneras sedan ut jämnt över hela termintiden. Jag skulle föreslå fullt lån från början för att se hur det går, och sen om du får pengar över dra ner till nästkommande terminer. Då riskerar du inte att sitta med tummen i röven när hyresfakturan kommer.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Se det dessutom som en investering i dig själv. När du börjar fatta lunken kan du skaffa extrajobb om du känner att du klarar av det.

Dessutom är lånet fördelaktigt som tusan. Spara det som blir över och köp en lägenhet när du är klar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Räntan på ett CSN-lån är väldigt fördelaktigt så jag rekommenderar dig att ta fullt lån och spara undan så pass mycket du kan.

Om du har möjlighet och inte bor i en bostadsrätt sedan tidigare, köp en i så fall. Jag köpte en när jag började studera 2002, sålde den nyss och fick ut mer i vinst än vad mitt studielån är på. Eftersom du ändå ska studera i 3 år så är lägenheten en investering för de åren.

Visa signatur

Legitimerad stofil

Permalänk

saxat från csn
.......................
Du måste betala ränta på detta lån från den första utbetalningen av lånet till dess att det är färdigbetalt. Räntan är 2,5 procent under 2009. Den fastställs av regeringen varje år och beräknas på ett genomsnitt av statens upplåningskostnad de tre senaste åren.

Du får inte göra avdrag för räntan när du deklarerar. Det beror på att räntesatsen redan har anpassats till de avdragsregler som finns inom skattesystemet. För din del innebär detta att du betalar in en lägre ränta från början, i stället för att i efterhand få tillbaka pengar på skatten.
...................

Om vi förutsätter att du jobbar och får dra av på skatten är det ungefär samma kostnad för ett csn lån som ett bostadslån i och med att du får göra ett ränteavdrag på skatten.

jobbar du inte så är det lite bättre med ett csn lån.

Du får en återbetalningsplan på troligt viss 25 år (modadt annuitetslån)
((http://sv.wikipedia.org/wiki/Annuitetsl%C3%A5n) funkar ett vanligt sådant)
om vi tar mitt fall plugat 3år
i början betalar jag 600kr i månaden detta kommer sakta att öka till ca 1200kr i månaden. detta för att man kanske inte tjänar så mycket i början.

räntan 2,5 % lån 150000kr = 312kr i ränta i månaden.
då räntan är så pass låg som den är nu så är faktiskt mitt bolån billigare i och med avdrag.

Visa signatur

amd64 3500+ x800gt nforce4

Permalänk
Medlem

Behöver man inte ta det så är det ändp bra för då kanske man har tillräckligt för toplånet om manman vill köpa bostad.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Hedersmedlem

Det är också ganska kul att se hur olika avbetalningsstrategier påverkar hur mycket pengar man behöver betala tillbaka: https://www.csn.se/rut/registreraUppgifter.do

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det är också ganska kul att se hur olika avbetalningsstrategier påverkar hur mycket pengar man behöver betala tillbaka: https://www.csn.se/rut/registreraUppgifter.do

Hur menar du? Att betala mycket ger lägre räntekostnader?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Hur menar du? Att betala mycket ger lägre räntekostnader?

Ja, främst.