Vad räknas inte som upphovsrätts skyddat material?

Permalänk
Medlem

Vad räknas inte som upphovsrätts skyddat material?

Att ladda hem en tv rippad film t.ex, bör ju inte omfattas eller?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Har du tänkt efter nu? Allt som det finns copyright på är olagligt att ladda ner.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Har du tänkt efter nu? Allt som det finns copyright på är olagligt att ladda ner.

jo precis... inte läst det finstilta tidigare. Om t.ex. en tv kanal låter en ladda hem det dom sänt, så är det med upphovsmannens godtycke vilket innebär att man enbart får ladda hem materialet från tv kanalens nätsite och inte via p2p.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Ladda ner från deras webbtv går ju inte.. Det strömmas väl?, så GL&HF.

Som den onda ananasen skrev. Allt som har copyright är olagligt att ladda ner (utan tillstånd från upphovsrättsinnehavaren?)

Permalänk
Medlem

Det går ju att rippa streamen.

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur det är med trailers? Finns ju överallt men högst osäker på om man får sprida dem hur man vill.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av las
Någon som vet hur det är med trailers? Finns ju överallt men högst osäker på om man får sprida dem hur man vill.

Samma där, upphovsrättskyddat.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Samma där, upphovsrättskyddat.

Men knappast beivrat.

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PenPusher
Men knappast beivrat.

Det händer, men väldigt sällan. Har dock haft fler email från indipendentföretag som vill ha sin trailer på min sida än "take down notices".
Jag driver en trailersite, http://DejavURL.com

Permalänk

Hur tänker egentligen folk?
Allvarligt talat, Chris_Kadaver, HUR kan du tro att en film rippad från tv inte skulle vara upphovsrättsskyddad? Jag förstår inte hur man ens kan tänka i de banorna, jag skulle vilja lära mig.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrSwizz
Det går ju att rippa streamen.

Precis, så länge det sänds bild och ljud kommer människor att kopiera det, oavsett medium eller plattform.

Permalänk
Medlem

Har funderat på en sak.. Om man har en såndär boxer med hårddisk som man kan spela in filmer och sånt på, bryter man mot någon lag om man sparar tex en film på boxerns hårddisk?
Eller om man använder en inspelningsbar dvdspelare och spelar in en film på en skiva..
Hur funkar det egentligen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Ladda ner från deras webbtv går ju inte.. Det strömmas väl?, så GL&HF.

det går att rippa nästan all streamad media

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mo0rbid
det går att rippa nästan all streamad media

Jo det förstås. Och vi kommer alltid rippa material :).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BesteN
Har funderat på en sak.. Om man har en såndär boxer med hårddisk som man kan spela in filmer och sånt på, bryter man mot någon lag om man sparar tex en film på boxerns hårddisk?
Eller om man använder en inspelningsbar dvdspelare och spelar in en film på en skiva..
Hur funkar det egentligen?

Det borde vara lagligt att spela in för privat bruk, Men du får inte låna/hyra ut eller sprida det vidare.

Annars så hade det ju inte varit lagligt att sälja maskiner med inspelningsmöjligheter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dragan_at
Det borde vara lagligt att spela in för privat bruk, Men du får inte låna/hyra ut eller sprida det vidare.

Annars så hade det ju inte varit lagligt att sälja maskiner med inspelningsmöjligheter.

Det var ju detta Sony och JVC drogs inför rätta i USA under 70-talet då hollywood försökte stämma någon som kom med ny teknik, som tur var så förlorade hollywood den gången, men istället införde man kasettavgiften som skulle ge hollywood ersättning för varje såld inspelningsbart media.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dragan_at
Det borde vara lagligt att spela in för privat bruk, Men du får inte låna/hyra ut eller sprida det vidare.

Annars så hade det ju inte varit lagligt att sälja maskiner med inspelningsmöjligheter.

Så att spara det på hårddisken på en boxer för privat bruk är lagligt men att ladda ner samma sak och spara det på hårddisken på en dator för privat bruk är olagligt eller har jag missuppfattat något?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BesteN
Så att spara det på hårddisken på en boxer för privat bruk är lagligt men att ladda ner samma sak och spara det på hårddisken på en dator för privat bruk är olagligt eller har jag missuppfattat något?

Det är lagligt att spara det på boxern, men att föra över det till en dator är olagligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vjarke
Det är lagligt att spara det på boxern, men att föra över det till en dator är olagligt.

Utveckla tack.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vjarke
Det är lagligt att spara det på boxern, men att föra över det till en dator är olagligt.

Så om jag spelar in en film på en DVD får jag inte se på den DVD:n i någon annan DVD-spelare?

Tycker det är ganska sjukt att jag kan bli stämd på tusentals kronor om jag tankar en film från nätet som går på en TV-kanal jag betalar pengar för. Jag kan ju lika gärna köpa en inspelningsbar DVD och spela in den.
Samma resonemang kan man ha om man får ladda ner filmer som man äger på VHS, man har ju redan betalat för filmen en gång och det går att föra över VHS filmer till datorn och sedan trycka ut en DVD lagligt.

Vore intressant att maila någon ansvarig på ett filmföretag för att få svar på överstående frågor Risken är ju att de skulle ta reda på ens ip-nummer och sedan följa det för och se om man laddar ner.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iXam
Det händer, men väldigt sällan. Har dock haft fler email från indipendentföretag som vill ha sin trailer på min sida än "take down notices".
Jag driver en trailersite, http://DejavURL.com

För ett par år sedan skulle jag vara uppriktigt förvånad, men nu...

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!