Permalänk

120mm fläkt till xbox 360

Hej!

Jag har byggt en ny bänk och då kommer xboxen att vara instängd i ett skåp och behöver då extra kylning.

Har tänkt att köra med 120mm fläkt.

Jag vill ha en fläkt som blåser bra och låter mindre än xboxen själv.

Vad har ni att rekomendera?

Kommer att sitta på ca 3 m avstånd från bänken.

Permalänk
Medlem

Beror ju på hur mycket flås du vill ha också. Nexus gör ju tysta fläktar men finns ju fläktar som flyttar mer luft dock men låter lite mer. Tror dock ditt 360 låter mer än nån av fläktarna jag länkat, i alla fall Nexusen. Scythe vet ja inte men är ett bra märke.

Men om du är ute efter tyst:
https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/120mm...

Eller om du vill ha lite starkare fläkt, låter dock mer:
https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/scyth...

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk

Så här ser skåpet ut där xboxen ska stå.

Var ska jag sätta fläktarna för optimal kylning.

Hade tänkt att ta 2 st 120mm som blåser ut luften från skåpet.

Permalänk

Känns ju inte så lönt att ha två som blåser ut om inget blåser in?

Permalänk
Medlem

Optimalt vore väl att ha dom i taket då värmen stiger.

Vet inte hur mkt ett xbox låter men nexusfläktarna ger knappt inte ifrån sig några ljud alls. Sen finns det mycket kraftigare fläktar som dock låter lite mer. Tror dock inte du kommer höra fläktarna mycket/alls, då de sitter på baksidan av ett skåp och du förmodligen sitter några meter därifrån. Så du kan nog fixa rätt starka fläktar om du vill.

Permalänk

Finns en tråd på minhembio om kylning i skåp med dator fläktar som är rätt intressant.

Fläkt i skåp

Där verkar de förespråka 2 fläktar som blåser ut luften istället för 1 som blåser in och en som blåser ut.

Det är sant att xboxen låter ganska mycket och jag sitter ju 3 m ifrån och då lär jag inte höra fläktarna även om jag tar en fläkt som blåser lite mer.

Så vad skulle ni rekomendera då?

Permalänk

Det räcker nog om du har en 120mm som blåser ut där bak. Så länge som du inte har lufttät lucka så kommer det in luft i skåpet.

Permalänk

beställde just 2 st slipstream 1200 rpm, så nu är det bara att vänta på leverans sen testa dem när de väl kommer

Förresten hur gör jag för att koppla in 2 st fläktar med hjälp av denna?

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=59011086

Permalänk
Medlem

Enklast är nog att fixa en molex kontakt (om nu fläktarna kör via såna) och koppla in i den där genom att skarva kablarna och typ löda dom fast i pinnarna. Sen koppla in fläktarna i molex kontakten. Borde gå att göra så i alla fall, om du förstår hur jag menar.

Vägguttag - Adaptern - Molex - Fläktarna

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Hade skaffat en sån här

http://www.ventur.se/arts/article120_1.htm

Lär ändå överröstas av en Xbox360 och lär nästan kunna kyla den så mycket som det behövs.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk

Någon som kan förklara för mig varför det blir varmare i mitt skåp då jag har båda fläktarna igång och blåser bakåt tar ut luften som är i skåpet?

Nu är det inga jätte skillnader vi pratar om men om de är kallare utan så behöver ja ju egentligen inte fläktarna.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Optimalt vore väl att ha dom i taket då värmen stiger.

Konvektion fungerar bara på stillastående luftmassor, då lyftkraften hos varm luft är extremt låg. Så fort du sätter luften i rörelse med en fläkt exempelvis spelar det noll roll var någonstans utsuget är; topp, botten eller mittimellan.

Permalänk
Medlem

Jag har löst mitt på detta sätt!

Har hål i lådans botten och ett utsug iform av en Noctua 120mm fläkt i toppen. Ska hålborra hyllplanen snart med så luften sugs genom hela lådan. Kollar 720P film mm och disken samt prollen blir ca 40C varma. Funkar rätt bra mao och tyst som bara den. Måste också få bort vibrationer av lådan, har läst det temporärt med att ha silikongrytlappar under dator samt hddn

/Rob