Permalänk
Medlem

att börja med programmering

jag har tänkt börja lära mig och fick då tips av en polare, som är bra på programmering, att PHP är bra att börja med.

Tycker ni själva det? Kan tillägga att jag aldrig har varit i närheten av programmering.

Han gav också tips på en bok att läsa, nämligen denna

http://www.studentlitteratur.se/o.o.i.s/1977

Jag har börjat läsa den men tyckte att mycket var svårt att förstå, kanske har att göra med att det är första gången jag bekantar mig med programmering men undrar annars om ni tycker det finns andra böcker som är bättre?

Är det bra att direkt hoppa på med att knacka kod eller är det jätteviktigt att läsa boken först?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyrus#18
jag har tänkt börja lära mig och fick då tips av en polare, som är bra på programmering, att PHP är bra att börja med.

Tycker ni själva det? Kan tillägga att jag aldrig har varit i närheten av programmering.

Han gav också tips på en bok att läsa, nämligen denna

http://www.studentlitteratur.se/o.o.i.s/1977

Jag har börjat läsa den men tyckte att mycket var svårt att förstå, kanske har att göra med att det är första gången jag bekantar mig med programmering men undrar annars om ni tycker det finns andra böcker som är bättre?

Är det bra att direkt hoppa på med att knacka kod eller är det jätteviktigt att läsa boken först?

Jag började med php då jag tyckte att det var svårt att förstå programmeringslogiken i början. Alla är vi olika. Jag har en kompis som tycker att det är lätt så han började med Java istället.

Jag lärde mig programmera då jag hittade uppgifter jag ville göra. "Steg-för-steg"-läsa en bok är tråkigt tycker jag. Det blev att bara sitta och knacka kod. Som sagt, alla är vi olika.

Böcker är otroligt bra ändå. Där kan man hitta "best practice" och andra lämpliga lösningar på vissa funktioner.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Hedersmedlem

Är det programmering i ordets vanliga bemärkelse eller webbutveckling du är intresserad av? Php avänds till det senare och även om sysslorna ibland tangerar varandra är de inte lika. För övrigt tjänar man sällan på att vänta; sätt igång och läs boken om du kör fast.

Permalänk
Medlem

vad är det för något webbutveckling berör? det är väl som exempel att göra en klocka för hemsidan etc? eller det kanske handlar om mer än bara hemsidor?

Permalänk
Medlem

Re: att börja med programmering

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyrus#18
jag har tänkt börja lära mig och fick då tips av en polare, som är bra på programmering, att PHP är bra att börja med.

Tycker ni själva det? Kan tillägga att jag aldrig har varit i närheten av programmering.

Han gav också tips på en bok att läsa, nämligen denna

http://www.studentlitteratur.se/o.o.i.s/1977

Jag har börjat läsa den men tyckte att mycket var svårt att förstå, kanske har att göra med att det är första gången jag bekantar mig med programmering men undrar annars om ni tycker det finns andra böcker som är bättre?

Är det bra att direkt hoppa på med att knacka kod eller är det jätteviktigt att läsa boken först?

Hej!

Jag läser också PHP just nu. Sedan tidigare kan jag html/xhtml och CSS (det är dock inte riktigt programmering men ändock), och en del C++ och VB. Men jag har aldrig arbetat med det seriöst, förrens nu då jag utvecklar ett projekt, nämligen khlarena.com .

Hur som helst, med min bakgrund, då jag läst en del programmering tidigare och även datorvetenskap i allmänhet, så har jag rätt enkelt att ta till mig den bok jag läser nu, som jag snart kommer till, och rekommenderar varmt. Inom datavetenskap så har jag läst boken "tänkande som beräkning", utgiven av studentlitteratur, och som man kan finna på diverse bibliotek. Jag rekommenderar den, även om den inte är helt rigoröst skriven, så ger den användbar inblick som hjälper en att utveckla sin förståelse och bild av informationsteknologi. Vilket förenklar sedan när man ska realisera idéer man har.

Just nu läser jag boken "Beginning PHP and MySQL, from novice to professional". Boken är relativt väldigt rigorös och specifik i sitt språkbruk, utan att vara onödigt krånglig. Författaren beskriver de olika delarna på ett imponerande grundligt sätt, delarna som omfattas innehåller allt från grundläggande till mer avancerad PHP, till interaktion med databaser med hjälp av MySQL skript. Den täcker både PHP 5 och på ett bra sätt PHP 6 vars motor inte ännu är släppt i sin slutgiltiga version. Jag köpte boken för ca 320 kr från Bokus:

http://www.bokus.com/b/9781590598627.html

Vilket jag anser är ett riktigt kap, då det närmast är som två böcker i en. Den är som sagt grundligt och tydligt med rigorösitet och omtanke skriven, vilket förenklar förståelsen. Någorlunda tidigare erfarenhet av programmering hjälper, men det ska nämnas att för somliga saker så förvärvas förståelse ibland bäst genom praktik, har man sådan erfarenhet med sig så går det snabbare att förstå. Just vad gäller datatyper så kan det här, kan jag tänka mig, vara ett subjekt för tvetydighet för nybörjare, då PHP är så förlåtande, medan t.ex. C++ och andra språk förutsätter att man arbetar aktivare med datatyper.

Vidare så har boken ett väldigt bra index, och kan med fördel användas som ett uppslagsverk när man programmerar, och det är när man tillämpar sina kunskaper som det sätter sig som bäst. Boken sträcker sig över 1000+ sidor (visserligen med medelstor text), så då förstår man att det finns mycket att slå upp i den.

När jag är klar med den här boken, så kommer jag utan tvekan att kunna båda planera och realisera dynamiska webblösningar med PHP och MySQL. Jag köpte den då jag först försökte göra mitt projekt med ett CMS, men jag märkte fort att ett CMS medför många begränsningar, medan varje projekt och verksamhet är unik och lösningarna behöver bli därefter. Så PHP är definitivt en god investering.

Har du erfarenhet av databaser så hjälper det mycket, inte minst för att förstå tankarna bakom objektorienterad programmering.

Glöm inte att arbeta aktivt med det du läser, gör något projekt, som någon annan sa, kör du fast, så kolla upp specifikt vad du vill göra. Man lär sig inte allt på en gång.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyrus#18
vad är det för något webbutveckling berör? det är väl som exempel att göra en klocka för hemsidan etc? eller det kanske handlar om mer än bara hemsidor?

Webbutveckling torde innefatta alla typer av applikationer ämnade för att köras på www . Inom webbutveckling så måste man nästan tvunget kombinera flera språk då innehåll och presentation sköts separat, med hjälp av olika språk, och på olika platser.

Permalänk

Om du ska lära dig PHP tycker jag definitivt att du ska lära dig html innan, annars blir det som ingen meningen eftersom PHP är just gjort för hemsidor.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JagHeterFelix
Om du ska lära dig PHP tycker jag definitivt att du ska lära dig html innan, annars blir det som ingen meningen eftersom PHP är just gjort för hemsidor.

Ja, glömde nämna det i ovanstående inlägg, boken, precis som alla böcker om PHP kan jag tänka mig, förutsätter att man redan kan och förstår HTML och markupspråk i allmänhet.

Hur som helst, tveka inte att ge det här lite tid. Om den skrivna texten, visuell konst och matematik har förändrat kommunikationsbilden i samhället förut, så är den automatiska datorn och programmering därav ett väldigt användbart verktyg för kommunikation och bearbetning av information idag.

PHP är relativt enkelt och långt ifrån datorspråk, som man säger, motorn sköter en hel del inklusive mycket tekniska uppgifter, den är skriven i C/C++.

Permalänk

Glömde säga att jag lärde mig PHP av en väldigt bra bok (har ingen annan att jämföra med men jag tyckte den var mycket bra).

PHP 5 Programmering, den går igenom lite allt möjligt, allt från att installera PHP på sin server till MySQL och databaser och jox.

https://netdoktor.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=916360800...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Medlem

ah ok jo då får jag väl börja lite med html pluggande då. är det samma visa där att man gärna ska sitta och pilla eller kommer teorin räcka? om jag nu greppar den dvs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyrus#18
ah ok jo då får jag väl börja lite med html pluggande då. är det samma visa där att man gärna ska sitta och pilla eller kommer teorin räcka? om jag nu greppar den dvs

Html är inte så svårt. Försök att kombinera CSS med html.

Här är två guider jag kan rekommendera:

http://nettuts.com/site-builds/build-a-sleek-portfolio-site-f...

Och en bra videotutorial som går igenom processen att konvertera en photoshopdesign till xhtml och CSS. Kolla igenom, gör liknande själv, gå tillbaks när du inte kan något... kom dock ihåg att du inte behöver göra allt precis som dom gör det, det finns nästa alltid flera sätt att åstadkomma samma resultat, och beror på vad du är ute efter för funktionalitet, dessutom (t.ex. liquid design, kunna byta färger och storlek på element. Saker som förutsätter att du tar det i beaktning i designskedet).

http://net.tutsplus.com/videos/screencasts/how-to-convert-a-p...

PHP används för informationshantering och nästan all formatering sköts med xhtml och CSS, interaktivitet med Javascript etc.

P.S. Kan redan nu säga att du bör kolla upp vad en CSS reset är, och använda en i princip alltid. Annars så har olika webbläsare olika standardvärden.

Här är min CSS reset:

@charset "utf-8";
/*

Ensures cross-browser consistency

*/

html, body, ul, li, p, span {

vertical-align: baseline;
font-weight: inherit;
font-family: inherit;
font-style: inherit;
font-size: 100%;
margin: 0;
outline: 0;
padding: 0;

}

Permalänk
Medlem

behöver jag förresten en server för att kunna hålla på med php eller kan jag som i t.ex. c++ och såna program "testköra" och förhandsgranska det jag kodat?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyrus#18
behöver jag förresten en server för att kunna hålla på med php eller kan jag som i t.ex. c++ och såna program "testköra" och förhandsgranska det jag kodat?

Du vill nog ha en egen server; installera till exempel WampServer: http://www.wampserver.com/en/download.php

Permalänk
Medlem

jag har inte läst igenom tråden, men python är något att rekommendera 100%

Visa signatur

Awesome stuff can be found @ www.demonshalo.com
follow us on twitter: www.twitter.com/demonshalo_com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JagHeterFelix
Glömde säga att jag lärde mig PHP av en väldigt bra bok (har ingen annan att jämföra med men jag tyckte den var mycket bra).

PHP 5 Programmering, den går igenom lite allt möjligt, allt från att installera PHP på sin server till MySQL och databaser och jox.

https://netdoktor.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=916360800...

Nu är detta givetvis min åsikt, men jag tyckte inte om den där boken. Den var svår att förstå sig på och det var inte särskilt bra förklarat. Jag har läst runt och insett att jag inte är den enda som tycker så. Skulle nog rekommenderat en annan bok om man är helt ny.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyrus#18
ah ok jo då får jag väl börja lite med html pluggande då. är det samma visa där att man gärna ska sitta och pilla eller kommer teorin räcka? om jag nu greppar den dvs

Googla på walkthroughs och guider så kommer du hitta bra sidor som hjälper dig att börja skriva.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wic
jag har inte läst igenom tråden, men python är något att rekommendera 100%

Håller med, Python är ett bra språk att börja med. Ruby kan också vara ett alternativ, men det finns lite mer konstigheter i det språket som kan förvirra. Rekommenderar hursomhelst något av de två språken framför PHP som ju är inriktat på webbutveckling.

Lägger man ambitionsnivån lite högre ska man förstås lära sig ett språk som inte körs i en virtuell maskin, alltså lämpligtvis C/C++. Men då är det nog också lämpligt att gå en kurs.

Permalänk
Medlem

lär man sig python så klarar man sig rätt bra + lite php vid sidan om så blire rätt så nice. sen så kan man ta en titt på C om man har lite tid över.
Lägger man ner en timma om dagen så kan man lära sig hur man får till riktigt bra program på noll tid!

Visa signatur

Awesome stuff can be found @ www.demonshalo.com
follow us on twitter: www.twitter.com/demonshalo_com

Permalänk

Jag måste ju säga att det är nästan ett måste att ha bra koll på HTML innan man ger sig in på PHP, annars vet man ju inte alls vad man håller på med.

Ett litet tips är att redan från börja bestämma sig för om man vill pyssla med webbsidor, eller program.

Edit* Har inte läst igenom tråden, kanske redan någon som sagt detta.

Visa signatur

Ghetto-mod <3

Permalänk

Vill man polarisera saker lite så kan man väl säga att det finns två skolor:

Djikstra-skolan:
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Cruelty_of_Really_Teaching_C...

Innan du ens funderar på att gå i närheten av en dator så lär du dig ett språk som det inte kompileras / tolkas av en dator öht, sen sitter du och skriver små formella bevis för att programmet ska göra som du tänkt.

BASIC-skolan:
Du använder en miljö där du så snabbt som möjligt får fram synliga resultat, så kan du lära dig att koda genom att lösa problem där (hur ska jag få bollen att studsa mjukt etc), jag skulle föreslå Actionscript 2 om du vill lära dig så, då får du graffe / ljud och programmering i ett integrerat system, och kan fokusera på att göra "roliga saker".