The Pirate Bay fälls

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
men jag ser inte varför man inte skulle kunna göra något åt saken.

Och därför har inte min skivsamling växt nämnvärt sedan 1998. Jag betalar gärna till artister, och när jag gjort det får de själva välja vad de gör med pengarna de tjänat. Men jag vägrar betala någon nisse bakom ett skrivbord som sen skall bestämma hur mycket av mina pengar bandet är värt, när jag är av åsikten att de är värda så gott som allt av det.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Luddaso
Lägg ner Fjant-tastic!!!!!

tagga ner själv

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
du ha rätt men jag tycker att det är skillnad om man laddar ner en film och sparar säg 150kr jämfört med att ladda ner, kopiera omslag, paketera och sälja på gatan som btw sker helt öppet i Thailand och Kina för att nämna några länder. Att man inte gör det ex i Sverige beror på att de flesta har internet och kan ladda ner själva. I Thailand och Kina är man fattig och är man fattig så är tom priserna på piratcd:en dyr för vanligt folk.

Skillnaden är att där är det inget brott.
Den skivan kan du köpa, om du får ta hem den vet jag inte men det bör inte gälla någon copyrigth på den hemma.

Kina står för en ganska stor andel av TPB:s upp och nedladdningar men de har i domen betraktats som svenskar, därav det stora skadeståndet. Sverige är en mindre del av det hel filöverföringen men det har man också förbisett. Har inte ingått i åklagarens arbetsuppgifter och ingår inte i domarens heller att bedöma. I huvudsak har TPB dömts för verksamhet som har skett utomlands. Det skulle i en paralell ge stora möjligheter att döma t.ex. bofors för mord i sveerige.

Permalänk
Medlem

Ska vi inte stämma alla företag som tillverkar lagringsmedia också? Jag har en skiva liggandes brevid mig från Fujifilm som jag KAN bränna upphovsrättsskyddat album på och sedan sälja till en finnig 14-åring.

Borde inte de åka dit för "medhjälp till brott mot upphovsrättslagen"?

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

När ska rättssverige vakna upp och inse att tiderna då man faktiskt betalade dyra pengar för den senaste cd-skivan eller filmen är förbi? Herregud, kom med vettiga alternativ så som iTunes, Spotify m.fl. Säger som alla andra, pinsamt och inget annat än en praktskandal!

Visa signatur

Antec P180 | Intel C2Q | Corsair 2048mb| Gigabyte GA-P35-DS3 | Albatron 8800GT | Maxtor 200GB, Seagate 500GB, WD MyBook 500GB | 24" Samsung 2493HM
Foto: Nikon D80 18-135 Kit | SB800 | 70-200 VR

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marcelunilsson
varför är då TPB ett problem om bolagen lever o frodas ändå? hela deras mål bygger ju på att dom förlorar pengar....
om detta vore sant så borde bolagen dö ut eftersom det inte hade funnits efterfrågan på att KÖPA musik. nu är ju inte fallet så, skivbolagen tjänar lika bra med fildelningen så även om man ansett att dom har en giltig anledning att stämma TPB så är den bara påhittad, om man nu ska lita på studier och inte skivbolagen, skivbolagen lär ju vara mest objektiva.....

sen att TPB faktiskt levererar exakt samma tjänst som posten (fast gratis) och inget mer gör ju det hela än mer absurdt.

man är rädda för utveckling bara, och det gör bolagen rätt i, det skulle ju kunna bli så hemskt att någon annan än justdom tjänar pengar på saker.... eller ännu värre alla tjänar aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah

sen styrker det du säger ju vad jag säger, konsumentmakten är inte så stor. vi styrs med fasta händer av bolagen att lyssna på mainstreamskiten. alla dom pengarna som bolagen satsat på reklam och tekniker att styra folk på(som alltså använts innan man redovisat vinst) har get rejäl avkastning.

Varför tror du skivbolag inte satsar lika mycket på album och börjar istället att satsa på singel släpp med nya artister? Man har helt enkelt inte råd med att lägga ned lika mycket pengar på artisterna som tidigare även om artisten är väldigt talangfull och har potential.
Det är ju inte så att det är gratis att få fram någonting. Hur mycket pengar tror du skivbolag lägger på PR? Vad tror du en bra person som mixar låtar kostar i timmen? Stylister? Produktionsbolag? Låtskrivare? Evenemang? Det finns 200 andra saker en mer inbiten person skulle kunna ta upp. Folk glömmer detta.
Eller skulle din teori handla om att man lägger inte lika mycket vikt på album som på singel nu mera just för att bolagen är rädda om pengarna de redan har så att de anställda fortfarande kan tjäna feta pengar? Det vore ju konstigt eller hur?

Känner du någon A&R personligen? Hur mycket tjänar han/hon? Jag vet en kvinna här i Sverige som jobbade åt Universal Music i cirka 6 år och hon tjänade inte super feta pengar, inte mer cash än vad mina inneboende tjänar på att vara topsäljare på Comhem och får ut cirka 40 lax netto. Men de sliter för pengarna, liksom de på bolag.

Att de får ut mycket pengar netto är inga konstigheter. Förstår du hur mycket jobb det är med allting? Har du jobbat på en Risfabrik någon gång? Det är tufft men artistbranschen är så mycket tuffare.

Angående fildelningen så tycker jag också att bolag på många sätt får komma på nya sätt att tjäna pengar. Ingenting är omöjligt, tar bara längre tid. Just nu är många olika företag i ett så kallat "genombrott" vad gäller fildelning och sedan finanskris på allting gör ju inte saken bättre. Men det jag går hårt på är att så feta cash tjänar de inte på bolagen som många här verkar tro.

Sedan för att ta andra exempel.
Ju duktigare du blir, ju mer krävande blir omgivningen. Justin Timberlake låter sig nog inte produceras av någon no name snubbe för 1500kr. Skulle den personen vara lika talangfull som en stor producent kommer garanterat snubben med börja ta pengar där efter. Säkerligen blir han/hon anställd and there you go.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaa_kola
Det var nog de dummaste jag läst i denna tråd. Hur många blir inte rädda och inte vågar sig ut när en mördare/våldtäkts man går löst eller ute efter en kortare tid i fängelse. Det är inte bara ett offer när någon blir mördad eller våldtagen, familj och folk i samma område.

sorry för ot men de där var riktigt fel skrivet.

Dumt ja men så är det eller så har det varit. Man ansåg att "kungens" pengar var prio 1 vad gäller ekonomi. Korkat ja men sant.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
TPB är sannerligen inga oskyldiga små lamm, men det utdelade straffet är minst sagt löjligt i proportion även om det enligt lagen bör utdömas straff. TPB är egentligen en storm i ett vattenglas om man jämför med FRA och IPRED.

Om man bara tittar på skrivna lagar så är dem ju inte direkt skyldiga heller.

Finns egentligen ingen lag som säger att en tracker tjänst är olagligt så länge inte de bakom siten kontrollerar/modifierar alla filer före dem läggs ut

Finns varken i Sverige eller i EU's lagar. EU's lagar ger tom "stöd" för trackers.

Dem må vara "moraliskt skyldiga" men mer än så är det då inte.

För mig hade det varit lungt om dem åkt fast för något dem faktiskt gjort som det finns lag mot, men just nu känns det bara som ett skämt och att pengar bytt ägare i bakgrunden.

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem

Re: snorvalpar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av niklas brandin
Det är sjukt patetiskt att läsa alla inlägg. Till 95% är ni bara ett gäng dumma ungar som helt saknar respekt för rätt och fel. Ni har vant er vid att det ska vara gratis att sno så ni blir arga när nån vill stoppa er.

Fattar ni inte att detta är samma brott som patentintrång. När någon skor sig för egen vinning på någon annans svett och slit så är det ett brott i hela världen. Till skillnad från andra här så anser jag att dessa brott stoppar all utveckling. Det är mycket effektivare att kunderna spenderar sina pengar på det de vill ha och hittar det inget de vill köpa så låter man bli. Då tvingas någon tänka om och vi får bra tjänster.

Jag är trött på att all musik som jag köper är skitproducerad till stor del för att ni skiter i att betala för er. Ni skadar mina prylar som jag köper för egna beskattade hårt förtjänade pengar. DET ÄR PERSONLIGT NI FÖRSTÖR FÖR MIG!

Ni har så konstig moral att ni har totalt bytt plats på rätt och fel. Att pengar har fått en hel ungdom att totalt skita ner sig visar bara på vilket ruttet samhällssystem vi lever i.

Det å vara hänt att ni som pluggar kan fildela lite men alla som har ett jobb och tjänar pengar borde betala för det man tar. Jag har oxå kopierat när jag var yngre (35 nu), och jag har ingen vinning i detta spel.

Jag vill bara få valuta för mine egna pengar och så tycker jag rent allmänt att man ska följa lagen. PB visste att deras tjänster till 95% användes för olaglig verksamhet och då tycker jag man ska ha sitt straff. Att jämför med google är bara dumt och korkat eftersom procentuellt knappt används för brott alls.

Det TPB har gjort är att tillhandahålla en förmedlingstjänst. Sen att du har fyllt den imellanåt med diverse material och även hållit vissa torrenter vid liv har inte TPB så mycket med att göra. Deras jobb har varit förmedling precis som när du skickar e-mejl med några bifogade musikfiler. Jag tycker inte att upphovsrättsbrott är rätt men inte heller att domen igår är riktig. I Tyskland har man legaliserat privat fildelning och gränsen för privat bruk är satt någonstans på 2000 verk, det är andra varianten och antar att något mellan vår snålvariant och Tysklands är mer rätt. Har fildelat någon gång mest för att jag tycker att tekniken är smått fantastisk men lyssnar inte just på det som kmmer ned (papperskorgen).

Patentintrång är något helt annat. Där får "uppfinnaren" registrera sina saker och även betala för sig för att få sitt skydd och det är avsevärt kortare tider än vad upphovsrättslagarna ger. Det vore mer rätt om även upphovsrätterna registrerades och belades med avgifter samt att ett offentligt register läggs upp.

Permalänk
Medlem

Att illegal fildelning är just fel är väl knappast svårt att acceptera, men de lagliga alternativen får ju tokstryk när det gäller smidighet och utbud. Branschen måste inse att deras affärsmodeller inte fungerar sedan mer än 10 år, och de kan kanske inte räkna med att tjäna samma summor som tidigare heller. Men det är ju inget konstigt med det, utvecklingen har förändrat eller helt utplånat tusentals yrken och branscher genom historien. De där musik- och filmbolagen förtjänar ju samma öde som General Motors och Chrysler på grund av sin illa planerade verksamhet.

Men det är ju helt sjukt hur man kan fälla en sökmotor på det här viset, och skadeståndet sen... WTF?! Det är väl billigare att halvt slå ihjäl en hel Stockholmsförort! Proportionalitet, hallå?!

Som om det inte vore nog är annan skit på gång som exempelvis telekompaketet. Vi håller på att bli duktigt överkörda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DunderHoken
Själv tjänar jag 355000 om året men men

Piratpartiet ftw

£? $? €?

Permalänk
Medlem

Så nu läggs posten ner också eller?
De borde ju också sitta i fängelse och betala böter då de hjälper till för smuggel, planering till brott, förfalskning, mobbing, bedrägeri osv, man kan hålla på att räkna i all oändlighet.

Något så pass trivialt som fildelning straffas hårdare än, som många tidigare påpekat, mord, våldtäkt av barn, människohandel med mera.

Jag ska sluta fildela, i stället ska jag gå ut på stan, hugga tag i småflickor, dra med dom hem och ha sex med dom offentligt (mot deras egen vilja, annars räknas det ju inte). Det är ju ett ganska lindrigt straff för detta brott i jämförelse. Jag väljer en annan väg att vara kriminell, för hederlig vill jag inte vara, fildelning straffas för hårt - så jag sadlar om till våldtäkts man i stället. Nån mer som hoppar på tåget?

USA = $ > resten av världen världen

pinsamt

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Inaktiv

Internet har kommit för att ännu en milstolpe. Sverige var en gång ett fritt land med sina egna oberoende lagar, men det har nu ändrats och företaget America har tagit en liten bit av vår frihet. Våra samhällen måste utvecklas snabbare för att hålla jämna steg med tekniken. Internet har vuxit ur lagarna i många länder, men varför straffa revolutionärerna? Vad de har gjort är inte olagligt, piraterna är de som laddar ner upphovsrättsskyddat material, inte dem som styr fartyget. Men varför inte göra det extra jobbet och åtala varje pirat var för sig när man kan sänka ett helt fartyg?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jioop
Så nu läggs posten ner också eller?
De borde ju också sitta i fängelse och betala böter då de hjälper till för smuggel, planering till brott, förfalskning, mobbing, bedrägeri osv, man kan hålla på att räkna i all oändlighet.

Något så pass trivialt som fildelning straffas hårdare än, som många tidigare påpekat, mord, våldtäkt av barn, människohandel med mera.

Jag ska sluta fildela, i stället ska jag gå ut på stan, hugga tag i småflickor, dra med dom hem och ha sex med dom offentligt (mot deras egen vilja, annars räknas det ju inte). Det är ju ett ganska lindrigt straff för detta brott i jämförelse. Jag väljer en annan väg att vara kriminell, för hederlig vill jag inte vara, fildelning straffas för hårt - så jag sadlar om till våldtäkts man i stället. Nån mer som hoppar på tåget?

USA = $ > resten av världen världen

pinsamt

Alltså jag tankar själv så jag skall inte säga någonting men jag vet vad jag gör för fel och då får jag väl göra så mycket fel till det jag åker fast. Med andra ord skylla mig själv.

Det ni grabbar verkar ha svårt att få in är att man inte kan jämföra Posten med TPB.

Varför finns posten?
Vad har posten för funktion?
Vad underlättar för alla i _hela_ världen med en postfunktion?
Varför finns det brev?
Varför finns det frimärken?

Tänk efter lite.

Sedan frågar du dig själv: Varför finns TPB?

Om posten vet om att det i ett paket existerar ett vapen som enligt lag inte är okey att inneha, posta vidare and so on. Vad händer då? Vem tar ansvar och vilka åtgärder tas?

Om TBP får in en torrent fil med en film som är upphovsrättsskyddad. Vad händer? Vem tar ansvar och vilka åtgärder tas?

Ser du skillnaden? Så bus enkelt att förstå skillnaden.

Jag personligen bryr mig inte om du tankar 2tb per månad och vad du tankar. Men ni måste ju förstå vad ni gör, varför ni gör det.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Varför tror du skivbolag inte satsar lika mycket på album och börjar istället att satsa på singel släpp med nya artister? Man har helt enkelt inte råd med att lägga ned lika mycket pengar på artisterna som tidigare även om artisten är väldigt talangfull och har potential.
Det är ju inte så att det är gratis att få fram någonting. Hur mycket pengar tror du skivbolag lägger på PR? Vad tror du en bra person som mixar låtar kostar i timmen? Stylister? Produktionsbolag? Låtskrivare? Evenemang? Det finns 200 andra saker en per inbiten person skulle kunna ta upp. Folk glömmer detta.
Eller skulle din teori handla om att man lägger inte lika mycket vikt på album som på singel nu mera just för att bolagen är rädda om pengarna de redan har så att de anställda fortfarande kan tjäna feta pengar? Det vore ju konstigt eller hur?

Känner du någon A&R personligen? Hur mycket tjänar han/hon? Jag vet en kvinna som jobbade åt Universal Music här i Sverige i cirka 6 år och hon tjänade inte super feta pengar, inte mer cash än vad mina inneboende tjänar på att vara topsäljare på Comhem och får ut cirka 40 lax netto. Men de sliter för pengarna, liksom de på bolag.

Angående fildelningen så tycker jag också att bolag på många sätt får komma på nya sätt att tjäna pengar. Ingenting är omöjligt, tar bara längre tid. Just nu är många olika företag i ett så kallat "genombrott" vad gäller fildelning och sedan finanskris på allting gör ju inte saken bättre. Men det jag går hårt på är att så feta cash tjänar de inte på bolagen som jobbar där. Mycket går till kostnader för produktion med mera. Ju duktigare du blir, ju mer krävande blir omgivningen. Justin Timberlake låter sig nog inte produceras av någon no name snubbe för 1500kr. Skulle den personen vara lika talangfull som en stor producent kommer garanterat snubben med börja ta pengar där efter. Säkerligen blir han/hon anställd and there you go.

Jag anser personligen att det finns "relativt" mycket pengar som roterar i medieindustrin. Förmodligen ligger industrin på top 5 eller iaf 10 av världens största och mäktigaste industrier. Så visst görs det feta vinster inom branschen. Exempelvis kan artister tjäna tillräckligt med pengar på ett år för att förse alla invånare i ett mindre land med mat. Man kan fråga sig om det är rimligt egentligen. Det är ett ganska tydligt bevis på att det finns förbannat mycket pengar i branschen. Och hur blev det såhär? Är det verkligen dessa personer som gör mest för världen? Visst är inte världen rättvis... jag vet. Men man kunde ju alltid hoppas på att det någon gång skulle vara de största industrierna som fick bita i det sura äpplet och backa lite.

Vill tillägga att du för ett sansat logiskt resonemang om att alla i branschen inte tjänar multum. Det stämmer och en hel del personer verkar inte riktigt ha insett detta. Bra att poängtera.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Man kan fråga sig om det är rimligt egentligen. Det är ett ganska tydligt bevis på att det finns förbannat mycket pengar i branschen. Och hur blev det såhär? Är det verkligen dessa personer som gör mest för världen?

Det finns väl inget som säger vad som är att "göra mest för världen" och inte heller att detta nödvändigtvis måste vara mera välbetalt än någon annan syssla. Det är väl upp till var och en att använda sina surt ihoptjänade slantar till saker som känns bra; om något tycker att det är roligare att köpa film än att skänka till svältande barn i Afrika är det väl hans sak?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Jag anser personligen att det finns "relativt" mycket pengar som roterar i medieindustrin. Förmodligen ligger industrin på top 5 eller iaf 10 av världens största och mäktigaste industrier. Så visst görs det feta vinster inom branschen. Exempelvis kan artister tjäna tillräckligt med pengar på ett år för att förse alla invånare i ett mindre land med mat. Man kan fråga sig om det är rimligt egentligen. Det är ett ganska tydligt bevis på att det finns förbannat mycket pengar i branschen. Och hur blev det såhär? Är det verkligen dessa personer som gör mest för världen? Visst är inte världen rättvis... jag vet. Men man kunde ju alltid hoppas på att det någon gång skulle vara de största industrierna som fick bita i det sura äpplet och backa lite.

Vill tillägga att du för ett sansat logiskt resonemang om att alla i branschen inte tjänar multum. Det stämmer och en hel del personer verkar inte riktigt ha insett detta. Bra att poängtera.

Självklart är det mycket som du skriver. Det finns mycket pengar i media branschen, helt klart. Men mycket av det som finns där är pengar som går runt och runt. En artist lyckas i två år och bolaget tjänar pengar på det. Sedan "händer" det något, artisten tappar kontraktet och nästa artist kommer in och så börjar det igen.

Hur många artister som har kontrakt idag runt om i världen tror du tjänar som Justin Timberlake? Jag kan anse att han har all rätt i världen att tjäna de pengar han tjänar. Dels för att han är en bra artist, riktigt entertainer, oavsett om man gillar hans musik eller inte. Han är med i Live Aid och stödjer diverse organisationer med mera. Han är för mig en person som har lyckats och gör det han brinner för.

Angående det att artister ibland tjänar så mycket pengar att de skulle kunna föda ett mindre land stämmer säkerligen. Frågan är här: Är detta media branschens fel som det verkar på att många tycker i tråden, eller det framstår så i mina ögon. Men det är möjligt att jag läser fel.

Tack.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Alltså jag tankar själv så jag skall inte säga någonting men jag vet vad jag gör för fel och då får jag väl göra så mycket fel till det jag åker fast. Med andra ord skylla mig själv.

Exakt. Någon här som resonerar hederligt.

@belga

Det låter bara löjligt när du säger att du inte vill betala kostymnissar som sitter på skivbolag och bla bla bla. Artister är inga stackars offer som är kidnappade av hemska multinationella skivbolag. De har valt det själv. De behöver inte din hjälp.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Varför tror du skivbolag inte satsar lika mycket på album och börjar istället att satsa på singel släpp med nya artister? Man har helt enkelt inte råd med att lägga ned lika mycket pengar på artisterna som tidigare även om artisten är väldigt talangfull och har potential.
Det är ju inte så att det är gratis att få fram någonting. Hur mycket pengar tror du skivbolag lägger på PR? Vad tror du en bra person som mixar låtar kostar i timmen? Stylister? Produktionsbolag? Låtskrivare? Evenemang? Det finns 200 andra saker en mer inbiten person skulle kunna ta upp. Folk glömmer detta.
Eller skulle din teori handla om att man lägger inte lika mycket vikt på album som på singel nu mera just för att bolagen är rädda om pengarna de redan har så att de anställda fortfarande kan tjäna feta pengar? Det vore ju konstigt eller hur?

Känner du någon A&R personligen? Hur mycket tjänar han/hon? Jag vet en kvinna här i Sverige som jobbade åt Universal Music i cirka 6 år och hon tjänade inte super feta pengar, inte mer cash än vad mina inneboende tjänar på att vara topsäljare på Comhem och får ut cirka 40 lax netto. Men de sliter för pengarna, liksom de på bolag.

Att de får ut mycket pengar netto är inga konstigheter. Förstår du hur mycket jobb det är med allting? Har du jobbat på en Risfabrik någon gång? Det är tufft men artistbranschen är så mycket tuffare.

Angående fildelningen så tycker jag också att bolag på många sätt får komma på nya sätt att tjäna pengar. Ingenting är omöjligt, tar bara längre tid. Just nu är många olika företag i ett så kallat "genombrott" vad gäller fildelning och sedan finanskris på allting gör ju inte saken bättre. Men det jag går hårt på är att så feta cash tjänar de inte på bolagen som många här verkar tro.

Sedan för att ta andra exempel.
Ju duktigare du blir, ju mer krävande blir omgivningen. Justin Timberlake låter sig nog inte produceras av någon no name snubbe för 1500kr. Skulle den personen vara lika talangfull som en stor producent kommer garanterat snubben med börja ta pengar där efter. Säkerligen blir han/hon anställd and there you go.

Dumt ja men så är det eller så har det varit. Man ansåg att "kungens" pengar var prio 1 vad gäller ekonomi. Korkat ja men sant.

Inte orkat läsa ditt inlägg så noga då jag är väldigt trött just nu, men du verkar ha en del vettiga poänger. Men, du får aldrig glömma att det rör sig om en helt vanlig marknadsekonomi som denna industri ska verka i. Aldrig ska deras misslyckade satsningar kunna ändra lagstiftning för att kompensera för dålig efterfrågan.

De tar fram massa skitartister, lägger miljontals kronor på att hitta ett sound och styla och designa och marknadsföra (förmodligen största kostnaden), och säljer det inte så kan dom inte bara börja gråta ut i TV om hur Pirate Bay förstör deras liv utan då måste de helt enkelt inse att de levererar en produkt som inte nog många personer är redo att betala det pris de begär för. Jag kan inte jobba 20 timmar om dygnet och förvänta mig att bli rik bara för det, det måste finnas ett säljande koncept bakom. Så funkar all industri på hela marknaden och så kommer det alltid vara.

Sedan kan jag gardera mig mot allt snack om hur efterfrågan är enorm baserat på hur många som laddar ner "istället för" att köpa. Efterfrågan styrs direkt av priset, är priset gratis ökar efterfrågan x antal procent. Ta bort den kostnadsfria illegala fildelningen så kommer inte efterfrågan bestå, den kommer inte ens ligga på en bråkdel av vad den ser ut att göra på Pirate Bay. Därför har de en lösning: Prissätt så folket är redo att betala.

Skulle alla pirater i Sverige betala 30kr i månaden skulle vi betala detta skadestånd 12 gånger om året. Det är ganska stora pengar min gode vän, men för en konsument är 30kr i månaden för fri musik ingenting, skulle inte ens tveka en bråkdel av ett ögonblick. Tror de flesta är med mig. Men 30 miljoner i garanterad vinst varje månad är tydligen inte attraktivt nog så det blir bättre att dra ihop enorma rättegångar som kommer ta flera år att få ordning på, eller hur?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Hur gör du med alla bilar du inte har råd med, alla resor du inte gör och liknande? Se inte på film om du prioriterar ätande...

Menar du alltså att de som gjort filmen tjänar mer på att jag inte alls ser på deras film och inte kan rekommendera den till vänner etc. etc. än om jag ser filmen utan att betala? All publicitet är bra publicitet.

Synen på immateriella saker måste förändras i folks ögon, istället för att se t.ex. ett musikalbum som sin ägodel så får man se det som ett reklamverktyg (jfr reklamfilmer), och istället tjäna pengar på konserter, merchandise osv.

Även detta om mersmak bör uppskattas mer av olika skivbolag och filmstudios. Köper man filmen är kvalitén bättre, man får ett fodral och skiva att stoltsera med m.m.

Istället för att försöka utrota och stoppa utvecklingen får skivbolag och alla andra anpassa sig efter den.

Angående detta domslut var det ju helt klart väntat, men de kommer förhoppningsvis att frias efter x antal överklagan. Om de inte gör det så kommer det ju egentligen att bli möjligt att stämma ett företag som tillverkar bestick för att de kan användas som mordvapen.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias
Du måste skämta. Pirate bay har gjort det möjligt, de har förmedlat upphovsrättskyddat material och underlättat fildelning och försvarat det. Osv.

Det är inte TPB ensamt som gjort det möjligt att fildela upphovsrättsskyddat material, det var många andra som saknades i rättegången. De har en förmedlingstjänst där sändare och mottagare inte känner varandra. Sen är det vissa som laddar upp material som här är upphovsrättsskyddat sen om uppladdaren har gjort något fel är något helt annat. Själva tjänsten kräver inte att det är i våra ögon upphovsrättsskyddat innehåll även om det är i huvudsak det som diskuteras. Det huvudsakliga innehållet är inte upphovsrättsskyddat.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lidodido
Inte orkat läsa ditt inlägg så noga då jag är väldigt trött just nu, men du verkar ha en del vettiga poänger. Men, du får aldrig glömma att det rör sig om en helt vanlig marknadsekonomi som denna industri ska verka i. Aldrig ska deras misslyckade satsningar kunna ändra lagstiftning för att kompensera för dålig efterfrågan.

Nu förstörde du hela min grej med din TPB & Posten jämförelsen. :/

Citat:

De tar fram massa skitartister, lägger miljontals kronor på att hitta ett sound och styla och designa och marknadsföra (förmodligen största kostnaden), och säljer det inte så kan dom inte bara börja gråta ut i TV om hur Pirate Bay förstör deras liv utan då måste de helt enkelt inse att de levererar en produkt som inte nog många personer är redo att betala det pris de begär för. Jag kan inte jobba 20 timmar om dygnet och förvänta mig att bli rik bara för det, det måste finnas ett säljande koncept bakom. Så funkar all industri på hela marknaden och så kommer det alltid vara.

Skitartister håller inte och skitartister lägger de inte speciellt mycket pengar på. Som sagt, det börjar alltid med singel släpp och går försäljningen bra så börjar man jobba med en till singel, eventuellt album och så länge det säljer har du ingen skitartist eftersom efterfrågan säger tvärtom. 1+1.
Sedan om det är kommersiellt eller inte är ju en annan femma.

Citat:

Sedan kan jag gardera mig mot allt snack om hur efterfrågan är enorm baserat på hur många som laddar ner "istället för" att köpa. Efterfrågan styrs direkt av priset, är priset gratis ökar efterfrågan x antal procent. Ta bort den kostnadsfria illegala fildelningen så kommer inte efterfrågan bestå, den kommer inte ens ligga på en bråkdel av vad den ser ut att göra på Pirate Bay. Därför har de en lösning: Prissätt så folket är redo att betala.

Det där var ju inget genialt skrivet kan jag tycka av några anledningar:

Här i Sthlm kan du äta gratis i princip varje dag om du vill. Varför? Det finns så mycket invigningar med mera så att har du kontakten så slipper du betala, bus enkelt. Jag käkade senast idag en stek för 240kr som jag slapp betala. Varför? För jag såg till att det blev så. Blir efterfrågan större att äta en Stek för 240kr om det är gratis? Självklart. Är en låt gratis att ladda ned som är upphovsrättsskyddad? Absolut inte i etisk synvinkel. Men vi "gör" det "gratis" genom att strunta i att betala för verk.
Jag skulle kunna äta min stek för 240kr och egentligen betala men istället springer jag därifrån. Det vill säga jag tar en spring-stek. Förstår du skillnaden?

Efterfrågan styrs egentligen inte riktigt av priset utan snarare att vi har hittat ett sätt att kringgå att betala för det vi laddar ned. Rätt eller fel? Upp till var och en men alla skall veta om att det är fel. Sedan om man skiter i det eller inte är upp till var och en.

Vad kostade ett album 1998?
Vad kostade det att gå på bio 1998?

Vad kostar idag? Det är ungefär pris. Skulle du slå ut det på befolkning i procent per krona om vad som har ändrats skulle det inte gynna bolagen ändå.

Citat:

Skulle alla pirater i Sverige betala 30kr i månaden skulle vi betala detta skadestånd 12 gånger om året. Det är ganska stora pengar min gode vän, men för en konsument är 30kr i månaden för fri musik ingenting, skulle inte ens tveka en bråkdel av ett ögonblick. Tror de flesta är med mig. Men 30 miljoner i garanterad vinst varje månad är tydligen inte attraktivt nog så det blir bättre att dra ihop enorma rättegångar som kommer ta flera år att få ordning på, eller hur?

30kr/månad i någon form av bredbands skatt eller liknande som det tidigare har varit diskussioner om är självklart bättre än ingenting, idé mässigt. Men det skulle inte fungera i längden ändå. Det tar för lång tid och kostar för mycket pengar på annat håll att hålla denna typen av licens sättning.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Alltså jag tankar själv så jag skall inte säga någonting men jag vet vad jag gör för fel och då får jag väl göra så mycket fel till det jag åker fast. Med andra ord skylla mig själv.

Det ni grabbar verkar ha svårt att få in är att man inte kan jämföra Posten med TPB.

Varför finns posten?
Vad har posten för funktion?
Vad underlättar för alla i _hela_ världen med en postfunktion?
Varför finns det brev?
Varför finns det frimärken?

Tänk efter lite.

Sedan frågar du dig själv: Varför finns TPB?

Om posten vet om att det i ett paket existerar ett vapen som enligt lag inte är okey att inneha, posta vidare and so on. Vad händer då? Vem tar ansvar och vilka åtgärder tas?

Om TBP får in en torrent fil med en film som är upphovsrättsskyddad. Vad händer? Vem tar ansvar och vilka åtgärder tas?

Ser du skillnaden? Så bus enkelt att förstå skillnaden.

Jag personligen bryr mig inte om du tankar 2tb per månad och vad du tankar. Men ni måste ju förstå vad ni gör, varför ni gör det.

Fortfarande så är det ju så att dom du tar dig lite tid att läsa domen, så är den så luddigt formulerad att i princip posten också skulle kunna bli dömda.

En annan fråga blir ju, vart går gränsen för uppsåt? Hade sidan hetat delavadduvill.eu och skippat hånen mot upphovsindustrin skulle det då varit ok? Går gränsen vid namnet på sidan? En viss procentsats av allt material på sidan är utan upphovsrätt?

Dom verkar ju ha blivit dömda för sin attityd och åsikter.

Citat:

– Man kan inte döma någon för medhjälp till brott när rätten själva skriver i domen att han inte känt till brottet. Man kan inte påstå att någon har uppsåt till brott genom att säga att han visste att Pirate Bay hade upphovsrättsskyddat material.:

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raketmaskinen
Fortfarande så är det ju så att dom du tar dig lite tid att läsa domen, så är den så luddigt formulerad att i princip posten också skulle kunna bli dömda.

En annan fråga blir ju, vart går gränsen för uppsåt? Hade sidan hetat delavadduvill.eu och skippat hånen mot upphovsindustrin skulle det då varit ok? Går gränsen vid namnet på sidan? En viss procentsats av allt material på sidan är utan upphovsrätt?

Dom verkar ju ha blivit dömda för sin attityd och åsikter.

Jag förstår vad du menar och jag har varit relativt insatt i detta case. Jag tycker alla har "skött" detta på ett mindre bra sätt egentligen. Dels beror det på brist på kompetens från åklagarnas sida och sedan attitydproblem från de åtalades sida.
Sitta och vara uppkäftig i en domstol när man har 117miljoner över sig är ju inte speciellt genialt. De skötte det bra i början men spårade ur kan jag tycka.
Nu hade de väldigt bra advokater men åklagarna var tyvärr bättre. Sedan om det speglades ut att de blev fällda av anledningar som vi idag tycker är korkade är ju tyvärr en annan femma det också.
Faktum kvarstår att Posten och TPB är två helt olika organisationer med två helt olika ändamål. De har en sak gemensamt: De skickar information.

Att TPB blev fällda är inte så konstigt, egentligen. Rätt eller fel? Den diskussionen kommer vi nog aldrig komma fram till i detta forumet idag.
Men vi gör fel. Vi laddar ned upphovsrättsskyddat material, simple as that.

Däremot tycker jag synd om stackarn som agerade IT-tekniker.

Jag tycker domen är knäpp, kunde gjorts annorlunda och kunde hanterats bättre och konsekvenserna kunde blivit någonting annat.
Men detta är ju ett praktexempel på att media branschen menar allvar.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Jag förstår vad du menar och jag har varit relativt insatt i detta case. Jag tycker alla har "skött" detta på ett mindre bra sätt egentligen. Dels beror det på brist på kompetens från åklagarnas sida och sedan attitydproblem från de åtalades sida.
Sitta och vara uppkäftig i en domstol när man har 117miljoner över sig är ju inte speciellt genialt. De skötte det bra i början men spårade ur kan jag tycka.
Nu hade de väldigt bra advokater men åklagarna var tyvärr bättre. Sedan om det speglades ut att de blev fällda av anledningar som vi idag tycker är korkade är ju tyvärr en annan femma det också.
Faktum kvarstår att Posten och TPB är två helt olika organisationer med två helt olika ändamål. De har en sak gemensamt: De skickar information.

Att TPB blev fällda är inte så konstigt, egentligen. Rätt eller fel? Den diskussionen kommer vi nog aldrig komma fram till i detta forumet idag.
Men vi gör fel. Vi laddar ned upphovsrättsskyddat material, simple as that.

Däremot tycker jag synd om stackarn som agerade IT-tekniker.

Jag tycker domen är knäpp, kunde gjorts annorlunda och kunde hanterats bättre och konsekvenserna kunde blivit någonting annat.
Men detta är ju ett praktexempel på att media branschen menar allvar.

Dom var väl inte uppkäftiga i rätten? Möjligtvis utanför rättsalen, men det ska väl inte spela in?

Åklagaren var inte bra, att han är Sveriges enda IT-specialiserade åklagare säger ju allt. Han var ju tom tvungen att stryka en stor del av åtalet redan på andra dagen, då det saknade någon som helst grund. Minst två års förarbete räckte visst inte....

Att TPB blev fällda är jävligt konstigt. Det gör ju länkning olagligt.

TPB skickar ingen information. Man tillhandahåller en infrastruktur för att andra ska kunna skicka information.

Om jag åkte dit för att ha delat nån jävla skräpartists musik på TPB så fine... Men att dom åker dit, för medhjälp, såhär "hårt". Det är ett skämt.

Föresten snackas det ju om att 80% av all trafik på nätet är illegal fildelning. Det tycker jag är en så pass ansenlig mängd att alla ISP:er borde straffas.

Permalänk
Medlem

Vad är meningen med att döma dem till ett så stort skadestånd de kommer ju aldrig att kunna betala det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias
Exakt. Någon här som resonerar hederligt.

@belga

Det låter bara löjligt när du säger att du inte vill betala kostymnissar som sitter på skivbolag och bla bla bla. Artister är inga stackars offer som är kidnappade av hemska multinationella skivbolag. De har valt det själv. De behöver inte din hjälp.

"och bla bla bla"? Det låter minst lika löjligt när dina argument bara gäller vissa parter utan att du lägger fram en grund till detta. Varför skulle då inte bolagen få skylla sig själva? Folk vill uppenbarligen inte betala för deras produkter, så varför inte säga att de själva valt att inte erbjuda folk saker de tycker är värda pengarna.

Ska folk som laddar hem saker få skylla sig själva, ska artisterna få skylla sig själva, ska TPB få skylla sig själva, ja då ska banne mig bolagen få skylla sig själva också, allt annat är bara rent hyckleri. För utan branchens envisa strävan för att återinföra 80-talet så hade piratkopieringen inte vart ett sådant problem som det är idag. Hade de hoppat på internet-tåget för 10 år sedan när det kom igång på allvar så hade vi nog idag bara haft en bråkdel av piratkopieringen samt ett bra utbud av välutvecklade lagliga alternativ. Men det har vi inte... Så varför ska alla utom de som valt att inte erbjuda det som konsumenterna vill ha få skylla sig själva?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaser
Vad är meningen med att döma dem till ett så stort skadestånd de kommer ju aldrig att kunna betala det

Vad var det ponten sade, "avskräckande".
Problemet är ju bara att det egnetligen inte är det. Det är så absurt mycket pengar för en privatperson så det blir precis meningslöst att över huvud taget ens försöka betala av det. Man kommer få leva på existensminimum till den dagen man dör, så varför ens försöka.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raketmaskinen
Dom var väl inte uppkäftiga i rätten? Möjligtvis utanför rättsalen, men det ska väl inte spela in?

Åklagaren var inte bra, att han är Sveriges enda IT-specialiserade åklagare säger ju allt. Han var ju tom tvungen att stryka en stor del av åtalet redan på andra dagen, då det saknade någon som helst grund. Minst två års förarbete räckte visst inte....

Att TPB blev fällda är jävligt konstigt. Det gör ju länkning olagligt.

TPB skickar ingen information. Man tillhandahåller en infrastruktur för att andra ska kunna skicka information.

Om jag åkte dit för att ha delat nån jävla skräpartists musik på TPB så fine... Men att dom åker dit, för medhjälp, såhär "hårt". Det är ett skämt.

Föresten snackas det ju om att 80% av all trafik på nätet är illegal fildelning. Det tycker jag är en så pass ansenlig mängd att alla ISP:er borde straffas.

Visserligen kan definitionen uppkäftig tolkas olika men de kunde skött det hela snyggare, kan jag tycka i alla fall.

De tillhandahåller och skicka i den bemärkelsen att en person tankar upp en torrent. Torrent ligger på TPB. Jag tar din uppladdade torrent och laddar ned den till datorn och kör den via ett bittorrent program. De blir mellan händer. Lite grann "langar"- effekten.

Posten tar mot ett brev och levererar det vidare till slutpart. Inte riktigt samma sak men du förstår var jag vill komma tror jag.

Jag tycker som jag skrev tidigare att domen är knäpp, kunde varit många gånger bättre kanske. Men och andra sidan tror jag inte det är lätt för någon då detta är det första och största caset inom området. Det kommer nog bli fler områden och mer utvecklade domstolar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Ja, det finns väl inte mycket att motsätta sig här.
Du står som vanligt ut lite ur sweclockers grå massa AlbinNdoja. Tänker då på hur sansad du är i din argumentation. Ingen onödig hetta, and we like it :).

Jag är lite frestad att gå in djupare på huruvida det är branschens "fel" att en del artister har så hög lön. Kanske inte så svårt att bevisa egentligen. Intressantare fråga är väl om det är fel överhuvudtaget. Fast den mest intressanta frågan enligt mig handlar väl snarare om huruvida det skall vara en självklarhet för medieindustrin att vara så ekonomiskt stark som den är idag. Jag tror att det skulle levereras mängder med bra musik även om det omsattes en tiondel av dagens belopp. Dock ej med dagens struktur.

Tack först och främst, trevligt och läsa.

Artister har egentligen inte så hög lön. Jag har några vänner som är signade på bland annat Myhype, SonyBmg samt universal Sweden och alla de har vanliga arbeten. Den ena jobbar på Volvo, den andra på Willys och den tredje är skådespelare samt strö-jobb. Du tjänar inte bra med pengar förrän du är riktigt stor. Per Gessle är enligt någon statistik för några år sedan den artisten i Sverige lokalt som har tjänat mest pengar att vara artist i Sverige. Per har kommit upp någonstans över 100 miljoner. Är det mycket pengar? Ja det är mycket pengar men sedan har han varit i gemet väldigt länge också och är helt klart värd sina pengar. Se det så här. Genomsnittlig lön ligger runt 18.000-20.000 kr brutto i Sverige har jag för mig. Säg 19.000kr brutto.
Ponera på att du börjar jobba strax efter 22års ålder fram till det du är 65 och går i pension. Då har du netto tjänat cirka 12.000.000 kr under din livstid. Då är det en lön om 19.000kr/månad * 11 * 40 år och skattetabell 32 tog jag nu. Det är också mycket pengar och då talar vi om ett "genomsnitt" i Sverige.

En IT-tekniker tjänar mellan 24-34.000 kr/månad beroende på ålder, utbildning, anställningsavtal, you name it. Det är en helt okej lön och överlag en lön som är bättre än majoriteten artister i Sverige faktiskt, till de blir stora och får köra mycket gigs eller blir internationellt stora, ja då tjänar de bra med pengar och får miljon kontrakt.

IT teknikern gör nytta för ett företag eller på ett externt företag för många företagskunder. Men världen anser att en artist gör mer nytta än de flesta jobb därför att artister stimulerar flera hundra miljoner lyssnare världen runt. Bara jag själv som underground sångare har över 200.000 unika besökare på min hemsida och vem är jag i media? No body.

Jag tror på din idé om att kunna leverera minst lika bra musik med mycket mindre budget men problemet är några andra saker som jag spontant tänker på.

Bolag lägger så extremt mycket pengar på PR att det är sinnessjukt. Artister skall se ut på ett visst sätt, de skall vara snygga, slimmade, sjunga bra även om utseendet tar över många gånger. Bara en sådan sak, utseende? Varför? Därför att vi konsumenter återigen kräver detta.
Vi sitter på en hårdvarusajt. Ta bara en sådan enkel sak som ett grafik kort som är stylat med cool kylare och klisterlappar, vad susen det gör hos många. Tänk då en artist som ser bra ut och sjunger?

Fråga dig själv:
Vad är mest ögon- & örongodis för mig?

Är det en person som ser attraherande ut för dig och sjunger bra eller en person som inte alls ser attraherande ut för dig och sjunger bra?
När du lyssnar spelar det ingen roll men så fort det dyker upp i media i form av television, tidningar etc så har du det problemet återigen. PR och vad folk vill ha även om det överhuvudtaget inte har med faktiskt, musik att göra.

Nu är jag så trött så jag mår illa känner jag. Jag hade säkerligen kunnat korta ned det hela grymt mycket, hoppas du/ni har förståelse.

Im out!

A

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _IFKGBG_
Sistnämda finns ju!

Läs ABF's Do It Yourself. Det är inte bara att göra en skiva, massor med namn som skall reggas här och där, du ska ansöka om skivnamn osv. och det får inte vara taget sen innan etc, för annars kan man åka dit för plagiering, så på ett sätt så patenterar man det för du ansöker om att vara "ägare" av bandnamnet, skivan, skivnamnet osv. Varför tror du annars att så många band varit tvugna att byta namn, skivnamn, låtnamn eller en text?

Du "äger" inte kopian om du tankat den från nätet av någon annan snubbe.
Du äger kopian om du pröjsat för den antingen på nätet och senare laddat ner den, eller om du köpte den fysiskt någonstans.

Det är därför det finns så många dubletter av filmtitlar då.
Sökte för skojs skull på HELLO på imdb.com och det är inte riktigt alla där även om det är många. Fick 8 st med exakt samma namn.
Fick totalt 223 titlar där texten ingår och en hel del med samma namn på. Ligger tyvärr inte sorterad på namn.
Nä det bör finnas ett offentligt register som de skyddade verken ska finnas i.

Permalänk
Medlem

Jag kan själv inte påminna mig om att jag har läst hur mycket en artist får av ett visst bolag, men samtidigt så kommer man ihåg att man läst om X artist som får massa pengar av ett företag med en viss produkt, lön för reklam alltså.
Men vad spelar lönen för roll? Tror ni att en skådespelare eller artist gör bättre ifrån sig om dom får 100miljoner istället för 10miljoner? (Hollywood löner då) Dom är väl bara nöjda för att dom nu är ekonomiskt oberoende resten av livet och egentligen inte behöver spela in mer filmer/musik.
Om man nu ska klaga så kan man visserligen börja med bolagen, men då borde ju dom giriga personerna som vill ha astronomiska summor för att spela in 110min film / 12-15 låtar på ett album, komma på en andra plats. Bolagen får väl minska sina omkostnader för film/musik. Jag har svårt att tro att det behövs så mycket pengar för att spela in musik videos eller filmer. Pengar gör det antagligen lättare, men sällan bättre.

Men åter till själva domen mot tpb.
Nu när länkning har blivit olagligt, eller borde blivit efter domen, kommer "anti pirat byrån" men sina bundsförvanter att ge sig efter google nu? (nämner dom efter google är den sökmotor folk använder sig av mest) jag har lättare att hitta länkar till torrents via google än tpb (får oftast "search engine overloaded").

klart dom inte kommer ge sig efter google, eller någon annan sökmotor. Varför? för.. för.. något smart svar som egentligen inte spelar någon roll för där finns ett a4 papper i ett skåp någonstans med en paragraf som säger något luddigt om just sånt.

Pirate bay har en sida med länkar som gör det möjligt för en person att koppla upp sig mot en annan person och ladda hem något.
En rånare använder en bil av något märke för att ta sig till en affär och sen från en affär med en massa pengar.
kan man stämma bil tillverkaren eftersom dom gjorde det möjligt för rånaren att råna banken?
nej.. "för det är ju inte samma sak" kommer någon säga säkert.

och det är ju helt sjukt att våldtäkter, mord och andra fysiska brott är mindre.. vad ska man säga.. "värda" i en domstol än ekonomiska brott eller brott där väldigt offentliga och stora företag är inblandade.
Men samtidigt så kan man ju inte tycka allt för synd om killarna från tpb, svenska fångar äter bättre och har det bättre ställt än vad jag som är arbetslös och får sin inkomst från soc har det.

Visa signatur

I was the Llama.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _IFKGBG_
Sistnämda finns ju!

Läs ABF's Do It Yourself. Det är inte bara att göra en skiva, massor med namn som skall reggas här och där, du ska ansöka om skivnamn osv. och det får inte vara taget sen innan etc, för annars kan man åka dit för plagiering, så på ett sätt så patenterar man det för du ansöker om att vara "ägare" av bandnamnet, skivan, skivnamnet osv. Varför tror du annars att så många band varit tvugna att byta namn, skivnamn, låtnamn eller en text?

Du "äger" inte kopian om du tankat den från nätet av någon annan snubbe.
Du äger kopian om du pröjsat för den antingen på nätet och senare laddat ner den, eller om du köpte den fysiskt någonstans.

Det är därför det finns så många dubletter av filmtitlar då.
Sökte för skojs skull på HELLO på imdb.com och det är inte riktigt alla där även om det är många. Fick 8 st med exakt samma namn.
Fick totalt 223 titlar där texten ingår och en hel del med samma namn på. Ligger tyvärr inte sorterad på namn.
Nä det bör finnas ett offentligt register som de skyddade verken ska finnas i.