Permalänk
Medlem

Kostar vattnet i hyreslägenhet?

Undrar, kostar vattnet något i en hyreslägenhet?

Är det inbakat i hyran exempelvis?

Kanske så att varmvattnet kostar bara? och går då in i el-räkningen?

Eller är det gratis?

Någon som vet?

Permalänk
Medlem

Beror på avtalet, men vattnet brukar ingå.

Permalänk

Är helt olika som Keso säger. I varmhyra ingår Vatten, Värme och ibland El.
Men vatten & värme är ganska ovanligt från vad jag har sett att inte ingå i hyran.
Gratis finns det inget som är

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

När jag bodde hos Heimstaden nere på bo01 i malmö så ingick värme, vatten och el i hyran. Så där var det bara att fläska på!

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem

Vi som bor på Vildanden i Lund "får" värme och vatten.
Hyreslägenhet, fastighetsägare AF Bostäder.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

Jag hade en nybyggd lgh i Vällingby där vattnet "kostade extra", dvs det satt en vattenmätare i hallen bredvid elmätaren och man betalade för vad man förbrukade.

Naturligtvis är det dock så att man alltid betalar för det på ett eller annat vis, det är helt enkelt en schablonkostnad som är inbakad i hyran.

Visa signatur

En likadan som Arne Weise har.
http://www.skydiveumea.se

Permalänk
Medlem

Varmt och kallt vatten ingår hos Uppsalahem. Värme är inte tillgänglig i de flesta av deras lägenheter men jag känner till en kompis brors vän som påstår sig ha plusgrader i sin lägenhet även på vintern.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Haha, det är så nice i Sverige. Kommer ihåg när jag bodde i Australian så hade dom deras värsta torka på flera år. Man fick inte duscha mer än 3 minuter! Dom körde en massa reklam på TV och så från regeringen.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Jodå både värme och varm och kallvatten ingår.. men det ligger ju i hyran.. inget är gratis som dom flesta säger .. Men skönt att det inte tillkommer iallafall..

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
Jodå både värme och varm och kallvatten ingår.. men det ligger ju i hyran.. inget är gratis som dom flesta säger .. Men skönt att det inte tillkommer iallafall..

Tillkommer hos mig

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Inaktiv

Hos mig (bostadsrätt) ingår allt vatten, värme och el i hyran...

Permalänk
Medlem

Oftast ingår varm och kall vatten i hyran. Även uppvärmning av lägenheten. Men det kan finnas undantag, så hör med din hyresvärd.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triss
Tillkommer hos mig

Ok, men det är ju så det är, är ju fördelar med det också.. då slipper man ju betala för att grannen står och bränner på med värme/varmvatten..

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Vattnet går på hyran..dvs hyran regleras varje år efter värdens utgifter.
1L vatten kostar ca 1öre

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.