Guide till DXVA/hårdvaruaccelerering av HD-formaten

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sasser123321
Hejsan! Ställde precis in det enligt guiden och visst fungerar det. Fungerar dock inte så som JAG hade tänkte det!

På de filmer där det fungerar så får jag ingen text eftersom Direct VobSub inte startar.

Vet TS eller någon annan hur man åtgärdar det?

Du behöver inget vobsub det finns inbyggt i mpc-hc och det är troligtvis därför det inte fungerar.

Visa signatur

Battlefield: sscrappyy

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toffe
Du behöver inget vobsub det finns inbyggt i mpc-hc och det är troligtvis därför det inte fungerar.

Hur gör man för att åtgärda problemet då?

Permalänk
Medlem

Öhm, jag har läst att MPC-HC och DXVA har fler fördelar över MPC med CoreAVC så därför vill jag gärna använda MPC-HC. Dock när jag kör MPC-HC så går processoranvändning i ca 20% medans med CoreAVC så går den i knappa 5-10%.

Gör jag något fundamentalt fel med MPC-HC?

Permalänk

Tack för grym guide!

Jag har en ny snabb dator som jag kopplar till min Samsung PS-42Q97HDX 42tums-plasma via HDMI.

Datorns upplösning: 1280x800 @ 60hz.
TV'ns native upplösning: 1024x768 @ 60hz.

När jag spelar upp film, oavsett om det är 720p, 1080p eller en normal DivX-kodad film via datorn ut till TV'n, känns det som bilden hackar mikroskopiskt litet. Det är bra flyt generellt, men bilden hackar alltid väldigt väldigt lite, som om den tappade ett par frames här och där. Så här har det alltid varit, oavsett dator/tv jag har haft.
Jag har kommit fram till att det kan vara uppdateringsfrekvensproblem, och har därmed sökt upp problemet på nätet.

Många kommersiella filmer ligger ju på 23,9 fps eller dylikt, vilket inte riktigt matchar med TV'ns uppdateringsfrekvens.
Hur ska man göra för att matcha allting perfekt? I min ATI HD3450-korts inställningar kan jag inte ställa in så att den matchar exakt 23,9 fps, jag kan heller inte ta det x 2 eller hur man nu ska göra för att matcha. Det finns bara standard-uppdateringsfrekvensinställningar såsom 30i, 50, 60 hz.
Så min fråga är alltså hur man gör (jag har Windows Vista förresten) för att matcha TV'ns uppdateringsfrekvens för att exakt matcha filmen man spelar upp, för att få det där perfekta flytet, precis som när man tittar på TV.

Permalänk
Medlem

Intressant fråga! Har ganska lika inställningar och tror också att den kan hoppa till väldigt väldigt lite. Hoppas någon kunnig kan komma med svar!

Permalänk
Medlem

hur fungerar detta med windows 7 ?

Visa signatur

macbook, vista 64bit på q6600, Saphire hd4870 1 GB, CORSAIR 4GB DDR2 XMS2, ASUS P5Q PRO P45, CORSAIR HX 520W

Permalänk
Medlem

Efter lite jobb funkade det här med hårdvaruaccelerering . Men jag får inte upp fullskärm på min tv som jag alltid fått annars. Under output finns "full screen monitor" vilket verkar lovande. Dock ändrar det inget om jag ändrar där (startar om MPC mellan gångerna). Vidare så är alternativen "Current" och Display1 och 2, men där både de senare visar namnet på min huvudmonitor. (se även http://sourceforge.net/forum/message.php?msg_id=6093705, där någon har samma problem)

Ändrar jag från VMR9 till Overlay Mixer funkar det perfekt, inkl DXVA, dock inga subtitles...

Någon som har någon idé? Nej, jag vill inte dra över till TVn (inställd på extended) och maximera.

Kör XP med VMR9 renderless.

Tack

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

när jag kör VMR9 renderless så hackar det konstant och DXVA funkar int emen om jag väljer EVR custom pres så funkar det galant, dvs DXVA och subs funkar

Visa signatur

C2D E8400 @ 3.0 | ASRock G41M-GS3 | Corsair 4GB CL9 1333Mhz XMS3 | Intel 320 80gb SSD & Samsung 250Gb | Gigabyte GTX 460 768mb

Permalänk
Medlem

Går det att få MPC-HC att strunta i installerade codecs? Jag har följt guiden och dxva uppspelning fungerar oftast bra, men det är några filer som inte vill vara med. Ljudet hackar och ibland låser sig bilden men ljudet fortsätter. Dessa gick dock bra med CCCP och CoreAVC. Kan man ha en separat installation av dessa och köra i ZP eller vanliga MPC och stänga av i MPC-HC o på något sätt?

Visa signatur

"Get your facts first, and then you can distort them as much as you please." - Mark Twain
På internet kommunicerar vi huvudsakligen i textform, så skriver du som en idiot kommer du således att uppfattas som en idiot.

Permalänk

Jag kan inte få ReClock att starta upp med senaste Media Player Classic Home Cinema, trots att jag manuellt lägger till det programmet i ReClocks inställningar.

Anledningen till att jag vill få detta att fungera är för att när jag ser filmer med 23.986 fps så blir det laggigt, och jag vill tvinga upp dem till 25 fps så att det matchar TV'ns 50hz.
Det gäller alltså .mkv-filer.

EDIT:
Jag löste mitt problem själv och tänkte dela med mig:

Jag använder nu istället Media Player Classic + CoreAVC (med nyaste Haali media splitter), och så programmet ReClock.

När jag spelar upp .mkv-filmer som i princip alltid är kodade i 23.98 fps, så ställer jag om det till 25 fps i ReClock (som alltså startar automatiskt med varje film), för att det ska matcha min 50hz-inställning på TV'n. Eftersom jag bara kan ställa in antingen 60hz eller 50hz på min plasma, så ställer jag alltså in det på 50hz och ställer om filmerna till 25fps för att det ska bli jämnt och fint. Allt fungerar kanon nu, och den där extra fps'en man lägger till genom ReClock märker man ändå inte av i hastighet.

Med vänliga hälsningar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qwarkman
Går det att få MPC-HC att strunta i installerade codecs? Jag har följt guiden och dxva uppspelning fungerar oftast bra, men det är några filer som inte vill vara med. Ljudet hackar och ibland låser sig bilden men ljudet fortsätter. Dessa gick dock bra med CCCP och CoreAVC. Kan man ha en separat installation av dessa och köra i ZP eller vanliga MPC och stänga av i MPC-HC o på något sätt?

Är ju bara att lägga till dom o blocka dom..

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Är ju bara att lägga till dom o blocka dom..

Äh, fick hjärnsläpp, löste sig strax efter inlägget skapades och sen glömde jag av det.

Som sagt, det går bra att köra med codecpack i annan spelare och blocka i mpchc.

Visa signatur

"Get your facts first, and then you can distort them as much as you please." - Mark Twain
På internet kommunicerar vi huvudsakligen i textform, så skriver du som en idiot kommer du således att uppfattas som en idiot.

Permalänk
Medlem

Tack för en riktigt bra guide! All heder!

Jag har följt guiden och får DXVA avkodningen att fungera på ett flertal MKV-filmer.

DOCK, så blir skärmen bara totalt svart eller vit när jag försöker dra igång ett flertal äldre filmer. Jag har läst tidigare i tråden att äldre filmer kan vara kodade annorlunda och att DXVA avkodningen således inte fungerar. Grejen nu är dock att jag kan inte stänga ner MPC HC med mindre än att starta om hela datorn efter att jag startat vissa äldre filmer. Varken ALT-F4 eller Ctrl-Alt-Delete går att exekvera.

Så min fråga är:
Hur blir det för er när DXVA inte fungerar på äldre filmer? Låser sig hela datorn eller kan ni starta om endast MPC HC?
Är detta endast ett problem på ATI-kort?
Windows 7-problem?
x64?
Jag kan ju ta att den går över och belastar processorn istället om inte kodningen lirar mot GPUn, men att chansa att det kanske fungerar på en ny film och ev behöva starta om datorn känns inte som ett alternativ. Tror sambon blir lätt galen på det efter ett tag isf
Isf kör jag vidare på CoreAVC...

Min rigg består av:
MPC HC 1.2.1081 x64
Windows 7 RC1 x64
ATI Radeon 4770 (med senaste drivrutiner från ATI)
Intel Core2Duo E8400
4 GB RAM

Visa signatur

Intel E8400 | 4GB RAM | Gigabyte GA-X48-DQ6 | Windows 7 RC1 x64

Permalänk
Medlem

Jag kör som jag tror jag skrivit tidigare med ett Nvidia GF 8800GT 512mb och nu för tiden med senare builds så funkar ALLA mkv/x264 filmer för mig. Även de äldre "felkodade" funkar med DXVA nu. Detta att alla mkv/x264 filmer funkar gäller tyvärr bara för Nvidia kort och fungerar ej för ATi. Kör manATi så får man stå ut med att endel filmer inte vill funka med DXVA.

Så lösningen enl mig är att byta grafikkort till ett Nvidia.

Kribban:
Att skärmen blir svart sådär har jag aldrig upplevt men det kan kanske bero på ditt ATi grafikkort eller dess drivrutin. Testa att stoppa i ett annat kort och då gärna av Nvidia bara för att se om det hjälper. Har du en slant över kan du ju köpa ett Nvidia 9500GT. Annars kanske du kan testa att byta till en äldre/nyare drivrutin för grafikkortet.

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk

har kört denna metod ett tag nu och nu har jag fått ett problem, har fått tearing på vissa filmer vid uppspelning, längst ner på i filmen, under texten, kommer mera vid snabba rörelser i filmen.

nån som vet vad det beror på?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Medlem

Vill tacka knoxz riktigt mycket för denna guide, funkar klockrent här hemma.

/R

Permalänk

hur nollställer man MPC spelaren?
råkade välja video frame och där dubble size, nu är allt jag spelar utanför bild,

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xitele810
hur nollställer man MPC spelaren?
råkade välja video frame och där dubble size, nu är allt jag spelar utanför bild,

Gå till Video Frame och välj Touch Window From Inside så skall det nog lösa sig.

Visa signatur

Daily

Permalänk
Medlem

Värt att veta att from build 1141 är MPC HC rätt buggat, framförallt DXVA. Jobb pågår med detta, men jag rekommenderar att använda 1137 builden tillsvidare.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Värt att veta att from build 1141 är MPC HC rätt buggat, framförallt DXVA. Jobb pågår med detta, men jag rekommenderar att använda 1137 builden tillsvidare.

Tack för informationen, har inte uppgraderat på ett tag då allt funkar perfekt redan så har inte testat senare builds.

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem

Gjorde just detta i windows 7 64 bitars, funkar finfint.

MEN, skriv till i guiden att man måste sätta igång en film med AC3 ljud, högerklicka ->filters->ac3 filter->options (tror ja de är ) och ställa in även där att man vill outputta ljudet till spdif, annars funkar det inte, inte för mig iaf. Ljudet dekodas men som stereo istället.

tack för en superbra guide annars!

Permalänk
Medlem

fixat tar bort frågan!

Visa signatur

laptop: Acer TM 5515
HTPC: Antec NSK2480, Gigabyte GA-E7AUM-DS2H, Intel Pentium Dual-Core E5200, Corsair XMS2 4096M DDR2 Kit XMS2-6400, Samsung EcoGreen F2 32MB 1TB, Microsoft Windows 7 Ultimate

Permalänk
Medlem

Tycker mig ha läst att subs inte vill fungera då man använder dxva. Ofta då jag spelar upp i mpc-hc (1.2.908) kan jag inte välja sub men i tex vlc finns dom. någon som har bra koll på detta?

En annan fundering, kan man få mpc att stänga av sig själv efter att en film är slut? använder mpc som extern spelare till mediaportal, så det skulle vara behändigt

TACK knoxz för en fin guide!

Visa signatur

Asus UX32VD-R4002V

Permalänk
Medlem

MPC-HC har inbyggt stöd för subs och detta fungerar perfekt.
Högerklicka i filmen och välj Subtitles->Enable/Språk.
Syns inte subtitlarna där så högerklickar du och väljer Navigate->Subtitle Language->....

Antingen har filmen subs i sig eller så har man dem fritt liggande i samma mapp. Undertextfilen måste då heta likadant s0m filmfilen för att MPC-HC skall ta med den. Heter filmen "Sommar.på.öland.2007.720P-HEMVIDEO.mkv/Avi" så bör undertexten heta "Sommar.på.öland.2007.720P-HEMVIDEO.srt" för att automatiskt laddas in...

Man skall Inte ha något fristående undertext program som tex Vobsub för då funkar inte DXVA....

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem

undertexterna är inbakade. underligt då jag inte kan klicka på Subtitles, och alla alternativ på navigate är också gråa.

Visa signatur

Asus UX32VD-R4002V

Permalänk
Medlem

hej!
Jag har följt guiden till 100% på en helt ny htpc med Gigabyte GA-E7AUM-DS2H moderbord med 9400 nvidia chipet, och en E5200 intel processor, 4 gb minne, vista 32 bit.

Det står att den spelar DXVA på mpc-hc, 1080p /24 funkar kanon, allt funkar kanon bra.
Men cpun går upp till 20-35% trots att det står på spelaren att den kör DXVA, och allt stämmer med guiden.

Kryssar jag ur dxva så så går cpun upp till 60-70%.

Nu funkar ju allt kanon och det är svalt i datan cpu ca 35 c och gpu 50-55 under 1080p filmer.

men varför så hög cpu belastning när jag kör DXVA?

Visa signatur

laptop: Acer TM 5515
HTPC: Antec NSK2480, Gigabyte GA-E7AUM-DS2H, Intel Pentium Dual-Core E5200, Corsair XMS2 4096M DDR2 Kit XMS2-6400, Samsung EcoGreen F2 32MB 1TB, Microsoft Windows 7 Ultimate

Permalänk
Medlem

Min fråga kanske inte passar in här men står ju mycket om ljud så.. Finns det något sätt att via mjukvara ändra volymen på kanalerna i en 5.1-film om man kör stereo? T.ex på kvällen höja talet och sänka ljudeffekterna.

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av juan
hej!
Jag har följt guiden till 100% på en helt ny htpc med Gigabyte GA-E7AUM-DS2H moderbord med 9400 nvidia chipet, och en E5200 intel processor, 4 gb minne, vista 32 bit.

Det står att den spelar DXVA på mpc-hc, 1080p /24 funkar kanon, allt funkar kanon bra.
Men cpun går upp till 20-35% trots att det står på spelaren att den kör DXVA, och allt stämmer med guiden.

Kryssar jag ur dxva så så går cpun upp till 60-70%.

Nu funkar ju allt kanon och det är svalt i datan cpu ca 35 c och gpu 50-55 under 1080p filmer.

men varför så hög cpu belastning när jag kör DXVA?

Därför att Speedstep har gått in och sänkt CPU-hastigheten till ~1Ghz? Och när du kör utan DXVA går CPUn upp i maxfart, men du får ändå en ökning i belastning.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Därför att Speedstep har gått in och sänkt CPU-hastigheten till ~1Ghz? Och när du kör utan DXVA går CPUn upp i maxfart, men du får ändå en ökning i belastning.

Vad är speedstep? Vad gör jag åt saken? snälla förklara då jag inte håller på med datorer så mycket.
Eller är det bara låta det vara för det funkar ändå så bra?

Mvh Johan

Visa signatur

laptop: Acer TM 5515
HTPC: Antec NSK2480, Gigabyte GA-E7AUM-DS2H, Intel Pentium Dual-Core E5200, Corsair XMS2 4096M DDR2 Kit XMS2-6400, Samsung EcoGreen F2 32MB 1TB, Microsoft Windows 7 Ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av juan
Vad är speedstep? Vad gör jag åt saken? snälla förklara då jag inte håller på med datorer så mycket.
Eller är det bara låta det vara för det funkar ändå så bra?

Mvh Johan

Låt det va bara. Allt är ok.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead