Phenom II-system. Köpa nu, uppgradera om 1 1/2 år och fortfarande top notch?

Permalänk
Medlem

Phenom II-system. Köpa nu, uppgradera om 1 1/2 år och fortfarande top notch?

Har läst på en del om AMDs nuvarande plattform med framtidsplaner och kom tänka på en sak häromdagen.

Om man köper ett AM3-system idag som är tipptopp, bortsett från processorn som får bli en X3 720 BE, och sen uppgraderar processorn till X4 985 eller 995 när de kommer om 1 1/2 år ungefär, kommer det magiskt bli tipptopp då? Inget man missar, som typ ny HyperTransport eller nån annan ny funktion som ev. planeras för plattformen?
(Bortsett från minne och grafikkort som alltid blir bättre... men det kommer ju fortfarande hänga med.)

I så fall vore det supernajs!

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Re: Phenom II-system. Köpa nu, uppgradera om 1 1/2 år och fortfarande top notch?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibbe
Har läst på en del om AMDs nuvarande plattform med framtidsplaner och kom tänka på en sak häromdagen.

Om man köper ett AM3-system idag som är tipptopp, bortsett från processorn som får bli en X3 720 BE, och sen uppgraderar processorn till X4 985 eller 995 när de kommer om 1 1/2 år ungefär, kommer det magiskt bli tipptopp då? Inget man missar, som typ ny HyperTransport eller nån annan ny funktion som ev. planeras för plattformen?
(Bortsett från minne och grafikkort som alltid blir bättre... men det kommer ju fortfarande hänga med.)

I så fall vore det supernajs!

Nu är ju AMDs 985 och 995 bara rykten...

Men för att svara på din fråga så är AM3 den slutgiltiga plattformen för Phenom II, och du kommer inte missa något.

2011 ska Bulldozer komma, då med en ny socket.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

du missar nya sydbryggan med stöd för SATA3 och lite andra förbättringar, stod om det på förstasidan för inte så länge sen..
Men så länge du inte ska köra supersnabba SSD diskar som inte sata2 räcker till så borde det inte innebära någon förlust

Visa signatur
Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tangentbord
du missar nya sydbryggan med stöd för SATA3 och lite andra förbättringar, stod om det på förstasidan för inte så länge sen..
Men så länge du inte ska köra supersnabba SSD diskar som inte sata2 räcker till så borde det inte innebära någon förlust

Oj det hade jag glömt bort ^^

Jo men som Tangentbort skriver, har du ingen supersnabb SSD hårddisk så räcker SATA2. Skulle nog krävas en 3st OCZ Vertex i Raid för att behöva nyttja SATA3.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Antielefant

Nope, eftersom RAID kombinerar flera bussar samtidigt skulle 3xOCZ Vertex i RAID0 utnyttja 3 SATA2/300-bussar.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Gytt! Man blir sjukt sugen på att investera i ett nytt system när man får så mycket pang för pengarna och som dessutom varar så länge. I min mening är 720 BE det bästa man kan ha just nu som hemanvändare överlag. Väldigt få applikationer som utnyttjar 4 kärnor idag, så man tjänar mer på högre klockfrekvens. Dessutom är den väldigt billig ö.h.t.

SSD får växa ett tag till. Och Bulldozer är ju en helt annan story liksom.

Jag såg 985 och 995 på vad jag trodde var en läckt lista över planerade Phenom II-processorer. Kanske inte stämmer helt, men det är ju officiellt att den här plattformen kommer vara den som gäller fram till Bulldozer kommer. Rimligtvis bör ju AMD då släppa nya processorer efterhand för att fortfarande hänga med. Om drygt 1 år kan det vara mer värt med 4 kärnor, och då är de dessutom på högre klockfrekvens till ett schyst pris.

Najs najs najs..!

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

Istället för 4.0GHz X4or är det mer sannolikt med X6 dvs sex kärnor. På serversidan börjar de säljas i maj (leverans juni) och det finns möjlighet att det kommer till desktop också även om AMD INTE gått ut med någon sådan info!!

Däremot kan vi nog räkna med processorer (X4) uppåt 3,4GHz om man ser till förbättringar i tillverkningsprocessen och framtida revisioner.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Avstängd

Du oroar dig lite vagt för att HT-bussen ska vara en begränsning.

Är den ens i närheten av att vara maxutnyttjad i dagsläget? Jag vet inte, men tvivlar starkt på att den är i närheten av att bli en begränsning.

Någon som vet bestämt? Skippa gärna alla "jag har hört"

Permalänk
Medlem

Jag drog bara ett exempel med HT-bussen, kom inte på nåt bättre och hoppades på att nån smart insatt typ skulle komma med nåt som man inte hittar i första taget, men så verkar det inte bli. Anledningen? Det känns liksom skönt när man har maxat en sockel Kan man halvt göra det nu redan är det toppen!

Jämför själv lite med sockel 478 som ju var hopplös. De lades till dual channel-minne, högre FSB (från 400 till 533 till 800), stöd för prescott... och så en massa andra gränssnitt som höll på att förändras rätt radikalt, som dock inte hade med sockeln att göra, men ändå gav en huvudbry, som till exempel PATA -> SATA och PCI Express som väntade runt hörnet.
Det är väl typ det jag undrar, om jag kan slippa sånt nu

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

Hej, om man som jag går i tankarna på ett MSI 790GX-G65 och en Phenom II X3 720 CPU, är jag då "framtids-säker" vad gäller AM3-fronten? Alltså, kommer MSI-kortet att hänga med eventuella CPU och minnes-uppgraderingar fram till 2011 då, som det talats om?

Visa signatur

Mitt system: MSI 790GX-G65, AMD Phenom II X3 720 BE, OCZ Reaper HPC DDR3 PC10666 1333MHZ 2x2 GB, XFX HD 4870 1 GB XXX, WD Green SSD 120GD, WD Caviar Green SATAII 1TB, Lambda Lexicon, Corsair HX450W PSU, BenQ E2400HD TFT. OS: Windows 7 64-bit.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Du oroar dig lite vagt för att HT-bussen ska vara en begränsning.

Är den ens i närheten av att vara maxutnyttjad i dagsläget? Jag vet inte, men tvivlar starkt på att den är i närheten av att bli en begränsning.

Någon som vet bestämt? Skippa gärna alla "jag har hört"

HT bussen är enormt överdimensionerad. Anledningen till att den är så hög är för att serverprocessorerna kommunicerar med varandra genom HT bussen.

För oss "dödliga" som sitter på 1 moderkort med 1 processor spelar HT bussen väldigt liten roll, min är till och med "nerklockad"

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

Hej lånar denna tråd om det är ok.
Ska köpa en am3 processor, först tänkte jag på x4 810, Men då budgeten är rätt tajt så tänkte jag på en x3, men är det stor prestanda skillnad mellan x3 & x4 ?

Dessa funderar jag på.
AMD Phenom II X3 710 2,6GHz Box
AMD Phenom II X3 720 Black Edition 2,8GHz Box
AMD Phenom II X4 810 2,6GHz Box

Hört mkt bra om x3 720, men då jag inte har klockat förr, (svårt?) så vet jag inte om det är nödvändigt och köpa BE modellen?

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | Corsair HX 650W | Asus M4A89GTD PRO/USB3 |
| AMD Phenom II X4 965 @ 3,4 Ghz | Corsair 4GB DDR3-1600MHz |
| PowerColor Radeon HD6850 1GB PCS+ | Samsung 320gb + 3xWD 1TB | Asus Xonar DX |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Top_Jimmy
Hej, om man som jag går i tankarna på ett MSI 790GX-G65 och en Phenom II X3 720 CPU, är jag då "framtids-säker" vad gäller AM3-fronten? Alltså, kommer MSI-kortet att hänga med eventuella CPU och minnes-uppgraderingar fram till 2011 då, som det talats om?

Det var nästan det jag frågade, fast inte så konkret, och vad jag förstod så är det så. Kanske kommer nåt moderkort med stöd för DDR3 1600. Eller är det processorn som begränsar det? hursomhelst tror jag inte det ger någon större prestandahöjning. AMD-processorer har ju länge gagnats mer av låga latenser än höga klockfrekvenser på minnet.

Förresten verkar du ju redan ha köpt grejerna enligt din signatur

Citat:

Ursprungligen inskrivet av barcamatte
Hej lånar denna tråd om det är ok.
Ska köpa en am3 processor, först tänkte jag på x4 810, Men då budgeten är rätt tajt så tänkte jag på en x3, men är det stor prestanda skillnad mellan x3 & x4 ?

Dessa funderar jag på.
AMD Phenom II X3 710 2,6GHz Box
AMD Phenom II X3 720 Black Edition 2,8GHz Box
AMD Phenom II X4 810 2,6GHz Box

Hört mkt bra om x3 720, men då jag inte har klockat förr, (svårt?) så vet jag inte om det är nödvändigt och köpa BE modellen?

För att svara på din fråga direkt: nej, det är inte stor prestandaskillnad mellan X3 720 och X4 810. Det är faktiskt så att 720 i många fall är bättre än 810, då 810 måste samsas om samma mängd cashe som 720. Eller är det rentav mindre totalt? Rätta mig någon. I vilket fall som så får varje kärna mindre cashe. Dessutom är det väldigt få applikationer idag och inom den närmaste tiden som utnyttjar mer än 2 kärnor. Multitasking kommer alltid vara nyttjad av parallell teknik, men idag tjänar man mer på högre klockfrekvens än fler kärnor. Det är därför jag tänkte inleda med en X3. Att den dessutom är billigare än X4 810 gör valet ganska självklart. Men det är mina 5 (euro)cent

Och det är inte så svårt att klocka bara lite grand. Bara ändra en eller annan inställning i BIOS, inte för mycket, så ska det gå bra.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibbe
För att svara på din fråga direkt: nej, det är inte stor prestandaskillnad mellan X3 720 och X4 810. Det är faktiskt så att 720 i många fall är bättre än 810, då 810 måste samsas om samma mängd cashe som 720. Eller är det rentav mindre totalt? Rätta mig någon. I vilket fall som så får varje kärna mindre cashe. Dessutom är det väldigt få applikationer idag och inom den närmaste tiden som utnyttjar mer än 2 kärnor. Multitasking kommer alltid vara nyttjad av parallell teknik, men idag tjänar man mer på högre klockfrekvens än fler kärnor. Det är därför jag tänkte inleda med en X3. Att den dessutom är billigare än X4 810 gör valet ganska självklart. Men det är mina 5 (euro)cent

Och det är inte så svårt att klocka bara lite grand. Bara ändra en eller annan inställning i BIOS, inte för mycket, så ska det gå bra.

Okej, tack för svaret. Det blir en 3 kärnig då.

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | Corsair HX 650W | Asus M4A89GTD PRO/USB3 |
| AMD Phenom II X4 965 @ 3,4 Ghz | Corsair 4GB DDR3-1600MHz |
| PowerColor Radeon HD6850 1GB PCS+ | Samsung 320gb + 3xWD 1TB | Asus Xonar DX |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibbe
Det var nästan det jag frågade, fast inte så konkret, och vad jag förstod så är det så. Kanske kommer nåt moderkort med stöd för DDR3 1600. Eller är det processorn som begränsar det? hursomhelst tror jag inte det ger någon större prestandahöjning. AMD-processorer har ju länge gagnats mer av låga latenser än höga klockfrekvenser på minnet.

Förresten verkar du ju redan ha köpt grejerna enligt din signatur

Jag skrev inlägget i denna tråd den 25. Köpte grejer den 27. Orkade inte grubbla mer, men så här i efterhand så är jag nöjd med mitt val av CPU (x3 720 BE) och de övriga komponenterna trots att moderkortet hux flux gick i sönder efter ett knappt dygn. http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=8513...

Fast det löser sig nog...

Visa signatur

Mitt system: MSI 790GX-G65, AMD Phenom II X3 720 BE, OCZ Reaper HPC DDR3 PC10666 1333MHZ 2x2 GB, XFX HD 4870 1 GB XXX, WD Green SSD 120GD, WD Caviar Green SATAII 1TB, Lambda Lexicon, Corsair HX450W PSU, BenQ E2400HD TFT. OS: Windows 7 64-bit.