Permalänk

BENQ E2400HD vs DELL 2209WA

Extrem beslutsångest mellan dessa två skärmar. .

Dell 2209WA

http://www.dustinhome.se/pd_5010249814.aspx

BenQ E2400HD

http://www.dustinhome.se/pd_5010186208.aspx

"Dell 2209WA or BenQ E2400HD"

http://forums.whirlpool.net.au/forum-replies-archive.cfm/1188...

Review on Dell 2209WA

http://www.cnet.com.au/dell-2209wa-339294389.htm

Review on BenQ E2400HD

http://www.prad.de/en/monitore/review/2008/review-benq-e2400h...

Stora skillnader:

BenQ vs Dell

Panel:

TN vs e-IPS

Storlek:

24 tum vs 22 tum

Svarstid:

2ms vs 6ms

Maximal Skrämupplösning:

1920 x 1080 bp vs 1680x1050

Kontrast:

1000:1 vs 3000:1 (dynamisk)

Dell: Höj/Sänk/Vridbart Stativ
BenQ: Enbart vinkelbart horisontellt.

Pris:

2 190 kr vs 2 338 kr

Min användning: Surfande, Film, Spel (Främst RTS och MMO, FPS till viss del, Cod4 och kommande titlar..)

Vilken skärm skulle du valt?

Obs. Skärmen skall passa ett nytt system (införskaffas efter sommaren)

Visa signatur

- Intel i9 12900KS - (5,7Ghz) - ASUS RTX 4090 TUF - Team Group T-Force DELTA (6400Mhz) - ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO - ASUS ROG Thor 1200W - Cooler Master H500 - ASUS ROG Ryujin II 240 -

Permalänk

Jag skulle ha kört på 24":arn

Permalänk
Medlem

Hade aldrig tagit en TN-panel oavsett pris. E-IPS är så oerhört mycket bättre i färgåtergivning och vad gäller betraktningsvinklar.

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]

Permalänk
Medlem

Skulle väntat och sparat tills LG släpper sina nya PVA-paneler. Dellen är ju överlägsen när det kommer till allt utom storleken, inputlaget vet jag inte hur det är med på den.

Ifall jag skulle vara tvungen att välja så vette fan, 24 är sjukt mycket skönare än 22, Dellens färger och allt annat är dock betydligt bättre! Känn efter själv, ifall du tycker att 22 inte är för litet kör på Dellen.

edit: Kan tilläggas att de som röstar på Benqen troligen aldrig suttit vid en bättre panel än just TN.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
Skulle väntat och sparat tills LG släpper sina nya PVA-paneler. Dellen är ju överlägsen när det kommer till allt utom storleken, inputlaget vet jag inte hur det är med på den.

Va, du menar väl IPS-paneler? Och håller klart med där, Dellen helt klart om inte 1920 är vitalt för dig. Överlägsen ergonomi, bildkvalitet och sådant, men ja 1920 är mysigt till vissa saker.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Va, du menar väl IPS-paneler? Och håller klart med där, Dellen helt klart om inte 1920 är vitalt för dig. Överlägsen ergonomi, bildkvalitet och sådant, men ja 1920 är mysigt till vissa saker.

Ja, det kanske är IPS-paneler, trodde det var PVA bara.

Permalänk

Självklart Dellen.
1920*1080 är dessutom en mupp-upplösning. 30 pixlar mer på höjden, woohoo
Dellen kan du köra i pivotläge när du surfar. Då får du hela 1680 pixlar på höjden. Man måste dock vara lite varsam och ta det lugnt när man roterar den, har man inte vinklat den kommer den slå i bordet trots maxhöjd.

Sen menar Dreas nya IPS-paneler, LG tillverkar IPS och TN. Grejen är att en ny, billig 24-tummare kanske kommer gå på 4000kr, det är billigt om man jämför med vad de bra 24-tummarna kostar idag, men jämfört med Dellen så är det en stor skillnad iaf procentuellt sett. Skulle du få ett jättesug efter högre upplösning i framtiden kan du ju alltid degradera Dellen till andraskärm.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
Ja, det kanske är IPS-paneler, trodde det var PVA bara.

Nej, LG Display tillverkar bara IPS och TN, Samsung bara PVA och TN (de själva säljer i princip inga datorskärmar med PVA-paneler längre, allt går till andra tillverkare).

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

När kommer dessa nya paneler? Är lite sugen på att uppgradera men vet inte hur länge jag vill vänta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XerXes
När kommer dessa nya paneler? Är lite sugen på att uppgradera men vet inte hur länge jag vill vänta.

Nu är det OT Deluxe för TS, men de kommer i Juli senast jag hörde något. Jag köpte Dellen likväl pga pangpriset och den bra prestandan.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akke
Hade aldrig tagit en TN-panel oavsett pris. E-IPS är så oerhört mycket bättre i färgåtergivning och vad gäller betraktningsvinklar.

* > TN-panel.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

Ingen av dessa....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av happy_per
Ingen av dessa....

Då vill jag se att du lägger fram ett bättre aöternativ då! Och säger du T220 spyr jag galla!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
Då vill jag se att du lägger fram ett bättre aöternativ då! Och säger du T220 spyr jag galla!

Troligen inte, men ja vad jag vet finns det inget alternativ i prisklassen. Det finns däremot sådana om man går upp ett par steg.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av happy_per
Ingen av dessa....

Haha, nä, då blir det ingen skärm alls då.
Bara för du haft dåliga erfarenheter av ett enda exemplar så betyder ju inte det att skärmen är dålig.
Ungefär som att man fick ett riktigt måndagsexemplar av en ny bil som det var mycket strul med, sen bara pga det vägrar man köpa det bilmärket igen trots att de har många modeller som lovordas i biltidningarna år efter år.
Eller som att en hårddisk av just det märket rasa för en, och sen köper man aldrig det märket igen trots felfrekvensen ser ungefär lika ut för alla tillverkare.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

Tror jag har bestämt mig för Dellen, kommer nog inte bli missnöjd från att ha suttit framför denna 19tums CRT skärmen i 4 år

Visa signatur

- Intel i9 12900KS - (5,7Ghz) - ASUS RTX 4090 TUF - Team Group T-Force DELTA (6400Mhz) - ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO - ASUS ROG Thor 1200W - Cooler Master H500 - ASUS ROG Ryujin II 240 -

Permalänk

Dellen.

Tänk på att 22" 16:10 är lika hög som 24" 16:9.

Så storleksmässigt får du bara lite mindre bredd men en mkt bättre skärm.

Permalänk

Intressant att så många ändå väljer BenQen (12 röster BenQ mot 14 Dellen), hur motiverar ni eran röst?

Visa signatur

- Intel i9 12900KS - (5,7Ghz) - ASUS RTX 4090 TUF - Team Group T-Force DELTA (6400Mhz) - ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO - ASUS ROG Thor 1200W - Cooler Master H500 - ASUS ROG Ryujin II 240 -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Haha, nä, då blir det ingen skärm alls då.
Bara för du haft dåliga erfarenheter av ett enda exemplar så betyder ju inte det att skärmen är dålig.
Ungefär som att man fick ett riktigt måndagsexemplar av en ny bil som det var mycket strul med, sen bara pga det vägrar man köpa det bilmärket igen trots att de har många modeller som lovordas i biltidningarna år efter år.
Eller som att en hårddisk av just det märket rasa för en, och sen köper man aldrig det märket igen trots felfrekvensen ser ungefär lika ut för alla tillverkare.

Nä det blir till att nöta på sin CRT ett tag till. Vet fler som har haft problem med DELL 2209WA men visst tillverkas det 10.000-tals skärmar av denna typ så är det säkert en del som inte håller måttet. Största anledningen var att jag störde mig på den sk "IPS-glow" som framträder när man ej ser skärmen rakt framifrån.
Det är t o m så att det blir lite "glow" nere i hörnen när man sitter framför den på typ 50-60cm avstånd. Sedan utvecklade skärmen en svag ton då man sänkte ljusstyrkan...troligtvis fel på mitt ex...
Annars för detta pris finns det nog ingen skärm som slår 2209WA.

TN skärmar ger jag inte mycket för...skulle dock kunna tänka mig en hyfsad bra o framför allt billig TN som får ta över efter CRTn som verkligen sjunger på sista versen tills OLED kommer. Skulle kunna tänka mig att betala ganska så bra för en 22/24 tums OLED skärm men det finns ju inga att köpa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antimatter
Intressant att så många ändå väljer BenQen (12 röster BenQ mot 14 Dellen), hur motiverar ni eran röst?

De går in, tänker 22 vs 24, samma pris, såklart en 24a! Ifall de testat Dellen så hade de sagt annat kan jag lova.

Happy_P: IPS-glow? Aldrig hört talas om, aldrig sett på det på Dellen, kanske för att jag inte vet vad jag ska kolla efter...

Permalänk
Medlem

exempel på "glow"
http://www.youtube.com/watch?v=-hOKgn_3iWs

http://www.youtube.com/watch?v=coMpfMS91No
Kolla i början på filmen efter den "gröna intro bilden" så visas en svart bild som har lite "gläns" i hörnen och ändå sitter man rättså mitt framför skärmen.

Detta uppstår då man har en mörk bakgrund (svart). Jag tror det har att göra med hur pixelstrukturen/bakgrundbelysningen är uppbyggd i IPS skärmar.
Detta fenomen tycks finnas på alla IPS baserade skärmar, några få (NEC) har ett speciellt filter (A-TW Polarizer) som reducerar detta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av happy_per
exempel på "glow"
[url]Detta uppstår då man har en mörk bakgrund (svart). Jag tror det har att göra med hur pixelstrukturen/bakgrundbelysningen är uppbyggd i IPS skärmar.
Detta fenomen tycks finnas på alla IPS baserade skärmar, några få (NEC) har ett speciellt filter (A-TW Polarizer) som reducerar detta.

Stämmer bra, med Polarizern är unik för dyra skärmar dock och korrigerar mer än skimmret. Det är IPS-panelernas största nackdel även om jag själv, inte stör mig på det alls mot fördelarna med panelen. Men de är olika, har suttit med IPS ett bra tag till och från sen förr dock.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Har fastnat.. inte precis samma model BenQ men lika.. vet inte vad jag ska ta.. Dell eller BenQ... gah.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akke
Hade aldrig tagit en TN-panel oavsett pris. E-IPS är så oerhört mycket bättre i färgåtergivning och vad gäller betraktningsvinklar.

Som sagt

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Men varför bör an oroa sig för "betrakningsvinklar" om man bara sitter rakt och tittar in i skärmen?

Jag tänker inte ha mer än 70-80m avstånd. Har inga planer att ligga i sängen och se på något, stå eller kolla från sidan utan sitta rakt på stolen och titta.

Kanske då och då "gå ner lite" i stolen när man kollar på film.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kizzy
Men varför bör an oroa sig för "betrakningsvinklar" om man bara sitter rakt och tittar in i skärmen?

Jag tänker inte ha mer än 70-80m avstånd. Har inga planer att ligga i sängen och se på något, stå eller kolla från sidan utan sitta rakt på stolen och titta.

Kanske då och då "gå ner lite" i stolen när man kollar på film.

Därför att små färgskiftningar förekommer redan då på en 24tummare, kanske inget du stör dig på men det är existerande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
Därför att små färgskiftningar förekommer redan då på en 24tummare, kanske inget du stör dig på men det är existerande.

Håller med, det räcker med att man höjer eller sänker sittpositionen något för att få halvdana färger.

Sen är ju dessutom 70-80m ett rätt rejält avstånd!

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
Därför att små färgskiftningar förekommer redan då på en 24tummare, kanske inget du stör dig på men det är existerande.

OK. Är det samma problem med 22" då?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeluxXxe
Håller med, det räcker med att man höjer eller sänker sittpositionen något för att få halvdana färger.

Sen är ju dessutom 70-80m ett rätt rejält avstånd!

Haha, jag menade cm!

Permalänk
Medlem

Är också i valet och kvalet, kan inte bestämma mig.

Jag funderar på att köpa en BenQ G2200HD, fast många verkar påstå att Dellen är bra mycket bättre med tanke på e-ips panel, betraktningsvinklar etc.

Jag spelar inte så mycket spel, det händer dock att jag gör det, utan jag surfar, tittar på dokumentärer, film och skriver arbeten på datorn.

Vad skulle ni rekommendera?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SneeX
Är också i valet och kvalet, kan inte bestämma mig.

Jag funderar på att köpa en BenQ G2200HD, fast många verkar påstå att Dellen är bra mycket bättre med tanke på e-ips panel, betraktningsvinklar etc.

Jag spelar inte så mycket spel, det händer dock att jag gör det, utan jag surfar, tittar på dokumentärer, film och skriver arbeten på datorn.

Vad skulle ni rekommendera?

Dellen, upplösningen ser jag inte som en så stor fördel att det är värt att ta en TN-panel, tar hellre alla andra fördelar som man får av Dellen.

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite rip off att i USa kan de köpa skärmen får runt 1500 SEK medans vi får betala 2500, för samma pengar kan vi få en 24" ...