Permalänk
Medlem

BMX, lite funderingar

Sett att en del har bmx-cyklar i malmö, men inte för vad jag ser att hoppa med osv.

Hur kommer de sig, är de inte obekvämt att cykla på en så liten cykel, eller är de för att de är så små och smidiga i städer?

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem

Jag tycker dom är sjukt nice och bekväma. Inte alls lika effektiva som kärringcyklar men betydligt roligare att cykla på helt klart. Och dessutom går dom typ aldrig sönder! Väldigt enkla rent mekaniskt, inga växlar och inte många delar som kan gå sönder.

OFFT; Hemma från paris nu eller?

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk

De köper väl cykeln för att hoppa lite granna och göra konster såsom vi alla gjorde i ungdomen, oavsett vad för cykel vi hade. Jag är riktigt imponerad på dem som kan göra snygga konster. T.ex: http://www.youtube.com/watch?v=TB8ataSHHZA
Problemet är att det behövs olika utväxlingar för att leka och distanscykling och jag är nyfiken på hur de med bmxer utan växlar gör? Har de flera cyklar eller byter de drev? Eller cyklar de på ändå, alternativt inte tar cykelturer på ett flera mil? Man klarar fint att cykla långt på en växel om den är högutväxlad, och bara lite fart i uppförsbackarna. Btw jag har aldrig använt en tillräcklig hög utväxlad cykel för mitt smak, nu har jag bara använt färdigbygga budget-cyklar också. (-15.000kr)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

JAG TÄNKER INTE TRÄFFA DIG OM DU HAR EN SÅDAN!

OnT: Det ser sjuk kul ut, men jag tror att det ser lättare ut än vad det är.

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
De köper väl cykeln för att hoppa lite granna och göra konster såsom vi alla gjorde i ungdomen, oavsett vad för cykel vi hade. Jag är riktigt imponerad på dem som kan göra snygga konster. T.ex: http://www.youtube.com/watch?v=TB8ataSHHZA
Problemet är att det behövs olika utväxlingar för att leka och distanscykling och jag är nyfiken på hur de med bmxer utan växlar gör? Har de flera cyklar eller byter de drev? Eller cyklar de på ändå, alternativt inte tar cykelturer på ett flera mil? Man klarar fint att cykla långt på en växel om den är högutväxlad, och bara lite fart i uppförsbackarna. Btw jag har aldrig använt en tillräcklig hög utväxlad cykel för mitt smak, nu har jag bara använt färdigbygga budget-cyklar också. (-15.000kr)

Det finns ju inga BMX:er med växlar, och man byter inte drev heller istället för att växla, skulle ta alldeles för lång tid. De kör på samma utväxling, de väljer ju så klart en utväxling som är "lagom". Några cykelturer på flera mil finns det nog ingen som gör på en BMX. Om man vill ha en cykel liknande BMX med växlar bör man nog titta på mountainbikes för streetcykling och dirtjumping.

Permalänk
Medlem

Re: BMX, lite funderingar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RedFLip
Sett att en del har bmx-cyklar i malmö, men inte för vad jag ser att hoppa med osv.

Hur kommer de sig, är de inte obekvämt att cykla på en så liten cykel, eller är de för att de är så små och smidiga i städer?

Jag skulle köpa ny cykel och tänkte efter, vad är det jag behöver. Smidig eftersom den ska förvaras i lägenheten och jag bor på 5e våningen. Enkel eftersom jag inte vill hålla på med timmar av underhåll och strulande växlar och helst billig också. Det blev en förra sommaren (som tyvärr vart stulen efter bara 1 månad) och en ny för en vecka sedan.

När det gäller att åka på en bmx så kan jag bara säga att det är roligt. Visst, det finns cyklar som är bekvämare utan tvekan, men få där själva cyklandet faktiskt är underhållande. Lägg till detta att det just för att de är rätt små gör att man använder nästan hela kroppen och inte bara benen för att cyckla så är det dessutom bra träning. Att de dessutom är lätta och smidiga gör att de i stadsmiljö är rätt klockrena.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Det finns ju inga BMX:er med växlar, och man byter inte drev heller istället för att växla, skulle ta alldeles för lång tid. De kör på samma utväxling, de väljer ju så klart en utväxling som är "lagom". Några cykelturer på flera mil finns det nog ingen som gör på en BMX. Om man vill ha en cykel liknande BMX med växlar bör man nog titta på mountainbikes för streetcykling och dirtjumping.

Jo det finns, fast det är dirt-hojar med BMX-ram. D.v.s. med fjädrad framgaffel och hela köret. Inte så vanliga, men de finns.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Re: Re: BMX, lite funderingar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jag skulle köpa ny cykel och tänkte efter, vad är det jag behöver. Smidig eftersom den ska förvaras i lägenheten och jag bor på 5e våningen. Enkel eftersom jag inte vill hålla på med timmar av underhåll och strulande växlar och helst billig också. Det blev en förra sommaren (som tyvärr vart stulen efter bara 1 månad) och en ny för en vecka sedan.

När det gäller att åka på en bmx så kan jag bara säga att det är roligt. Visst, det finns cyklar som är bekvämare utan tvekan, men få där själva cyklandet faktiskt är underhållande. Lägg till detta att det just för att de är rätt små gör att man använder nästan hela kroppen och inte bara benen för att cyckla så är det dessutom bra träning. Att de dessutom är lätta och smidiga gör att de i stadsmiljö är rätt klockrena.Jo det finns, fast det är dirt-hojar med BMX-ram. D.v.s. med fjädrad framgaffel och hela köret. Inte så vanliga, men de finns.

Hänger med på vad du säger!
Blev en beställning på en BMX, tänker lite som dig.
Hoppas bara den jag beställde blir bra

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem

Vad blev det för en?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En Subrosa, passade min budget och gillade utseendet på den
Vill även lära mig lite tricks så man kan ha lite extra trevligt på cykeln.

Är de iofs inte en bra nybörjarcykel så höjta till, har tills imorgon på mig att ändra mig innan de beställer från leverantören.

Subrosa, Tiro 20

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem

Smidig, lätt(8kg) och en(fast)växlad, inga bromsar att justera och 2-3 milsturer går bra(bättre om jag hade större drev framtill, kanske kommer nån gång)

skulle inte skaffa en BMX för nånting annat än att leka i parker med, inte bekväm eller praktisk direkt..

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Kan bidra med min pärla. En GT Zone från 2006, köpt från en polare för 900 kr. Tycker lätt den är värd dom pengarna!

Permalänk
Medlem

Re: Re: BMX, lite funderingar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
o det finns, fast det är dirt-hojar med BMX-ram. D.v.s. med fjädrad framgaffel och hela köret. Inte så vanliga, men de finns.

Måste ju vara något hemmaplock då? eller finns det någon tillverkare av BMX:er som säljer sådana? Aldrig sett det.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: BMX, lite funderingar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Måste ju vara något hemmaplock då? eller finns det någon tillverkare av BMX:er som säljer sådana? Aldrig sett det.

Rent tekniskt sett så tror jag de är dirt-hojar med bmx-ram. Finns en kille i stan som har en sådan, ser helt galet rå ut.

Nu är den här modellen inte jättelik en bmx, men det finns de som ser ut nästan som om man tagit en bmx och gjort en makeover a lá monstertruck på dem... riktiga tjockisar
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=380389

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: BMX, lite funderingar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Rent tekniskt sett så tror jag de är dirt-hojar med bmx-ram. Finns en kille i stan som har en sådan, ser helt galet rå ut.

Nu är den här modellen inte jättelik en bmx, men det finns de som ser ut nästan som om man tagit en bmx och gjort en makeover a lá monstertruck på dem... riktiga tjockisar
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=380389

Det där är en barncykel. En så kallad dirt-hoj för barn. Inte en BMX.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: BMX, lite funderingar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Det där är en barncykel. En så kallad dirt-hoj för barn. Inte en BMX.

Det var det ju ja. Som sagt, de är inte så vanliga och att hitta bilder var ju ännu värre... Hittade dock en heldämpad.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Har heller aldrig sett växlar på en fabrikshoj men jag har sett det på racehojar som folk har kört med. Shimano har en del växlar som passar: http://www.benscycle.net/index.php?main_page=product_info&cPa...

Permalänk
Medlem

Själv håller jag på med denna fantastiska "livsstil" som vi väljer att kalla det.
Började med att man skaffade sig en nybörjar hoj för att lära sig tricks, sen blev det bara mer och mer och mer, massa coola finesser finns som man inte tänker på, kittade på dessa små cyklar.

Jag är inne på min fjärde hoj, och har hittils fått ge lite över 18.000 för den.

Ingen broms, sadeln är oanvändbar för någon längre än 170 och man orkar inte cykla längre sträckor med den.

Men den går att få med överallt, buss, tåg, bil, tar inte alls stor plats och är lätt att bära över axeln (då den bara väger 8kg)

Kul att fler på forumet börjar skaffa bmx'er, hoppas ni lär er lite simpla trick när ni är ute på stan.

Min cykel är även kittad med en sak som heter freecoaster, det gör att man kan rulla bakåt, utan att behöva "trampa" bakåt för att inte kugga i, detta gör att man kan rulla bakåt oerhört långt. detta är svinkul, och om man lär sig hantera detta kan man göra rätt så feta trick. Kolla in denna videon tex: http://www.youtube.com/watch?v=8NSO_NoMID4

Visa signatur

a:|Mitt hus är fullt av idioter!
b:|Jasså, är du ensam hemma?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: BMX, lite funderingar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Det var det ju ja. Som sagt, de är inte så vanliga och att hitta bilder var ju ännu värre... Hittade dock en heldämpad.

Ja men du pratade från början om att det var BMX:ramar (då är det ju per definition en BMX) som var dämpade med växlar, självklart finns det dirt-hojar med dämpning och växlar, dirt-hoj är ju en typ av MTB. Men aja, det lär ju vara en försvinnande liten del av de seriösa tillverkarna som gör sådana cyklar, den där på länken var ju bara en leksak.

Permalänk
Medlem

Får min fjärde BMX imorgon med posten. En FitbikeCo Flow Park:

BMX är den enda sporten jag fastnat helt för.

likkwiq: Riktigt, riktigt vacker BMX, och lätt var den också. Tänkte att jag ska köpa mig en Pivotal sadelkombo för att få ned vikten litegrand åtminstone.

Visa signatur

Är du också lite less?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: BMX, lite funderingar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Ja men du pratade från början om att det var BMX:ramar (då är det ju per definition en BMX) som var dämpade med växlar, självklart finns det dirt-hojar med dämpning och växlar, dirt-hoj är ju en typ av MTB. Men aja, det lär ju vara en försvinnande liten del av de seriösa tillverkarna som gör sådana cyklar, den där på länken var ju bara en leksak.

Javisst, dessa går dock som dirt-hojar. Det är i praktiken en dirt-hoj fast man byter ut själva ramen mot en bmx-ram och sätter på en kortare framgaffel. Men de är som sagt rätt ovanliga. Har bara sett 1 till salu och bara 1 i verkligheten. Den i länken är ju rätt mycket leksak, men finns det heldämpade så finns det ju enbart framdämpade.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ericus
Får min fjärde BMX imorgon med posten. En FitbikeCo Flow Park:
http://www.cyclecomponents.com/images/artiklar/zoom/FIT806-LD...

BMX är den enda sporten jag fastnat helt för.

likkwiq: Riktigt, riktigt vacker BMX, och lätt var den också. Tänkte att jag ska köpa mig en Pivotal sadelkombo för att få ned vikten litegrand åtminstone.

Här har du en IRL bild på cin cykel, så som den ser ut färdigbyggd tagen efter jag hade byggt ihop denna, samtidigt som min egna FitbiceCo Flow Trail då jag och en polare köpte en varsin.

Ett tips är att köpa plast-pedaler, samt pivotal sadel, och pivotal stolpe (som du kapar) så tjänar du en hel del vikt

Visa signatur

a:|Mitt hus är fullt av idioter!
b:|Jasså, är du ensam hemma?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av likkwiq
Här har du en IRL bild på cin cykel, så som den ser ut färdigbyggd tagen efter jag hade byggt ihop denna, samtidigt som min egna FitbiceCo Flow Trail då jag och en polare köpte en varsin.

http://data.fuskbugg.se/skalman01/080930%20010.jpg

Ett tips är att köpa plast-pedaler, samt pivotal sadel, och pivotal stolpe (som du kapar) så tjänar du en hel del vikt

Ser riktigt bra ut!
Är du nöjd med den?

Hur lång är du? Jag är 184 cm och min nuvarande cykel har 20" tt, vilket känns lite kort. Är dock lite orolig att denna ska kännas för lång.

Visa signatur

Är du också lite less?

Permalänk
Medlem

Nån som har lite tips..
Bästa låstet för en bmx?
Funderar på kätting med stort jävla lås på, kedja fast den i något

Och, bra butik i malmö för tillbehör, eller bästa är kanske att beställa?

EDIT: Blev ett vajerlås med stort hänglås, hehe

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow