Permalänk

felsökning, datorn hänger sig

Hej!

Jag har lite problem med min dator. Problemet är att dator hänger sig lite när den vill. Jag använder endast datorn till enkla saker, typ skriva dokument, surfa, chatta. Inget spelande. Oftast hänger den sig inom en timme efter uppstart. Sedan måste den stå en stund innan den vill starta igen.

Jag har sökt efter virus. Använt register-reperationsprogram och liknande. Men hjälper inte.

Har kollat temperaturen på CPU, moderkort, hårddisk. Har använt programmet Everest. Everest säger att MCP-temperaturen är 77 grader. Är det för varmt? Kan detta orsaka att datorn hänger sig? Och isåfall, hur åtgärdar jag problemet? Eftersom jag är lite nybörjare, så undrar jag också vad termen "MCP" står för.

Datorn är ca två år gammal. Jag tror att datorn består av bland annat följande:

AMD Sempron 1800 Mhz (9*200) 3000+
AsRock K8NFG-VSTA, nVidia nForce 6100-405 AMD Hammer
NVIDIA GeForce 7300 GS 256 MB
Maxtor &V160E0 160 GB 7200RPM Sata-II

Visa signatur

Matte

Permalänk
Antielefant

MCP är chipsetet på moderkortet, i ditt fall ditt nForce-chip. 77c är lite högt om det inte är i load, så kolla kylningen på moderkortet. Den kan vara täckt av damm eller om du har fläkt kanske den slutat snurra?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Jag har nu tagit bort all damm. (Där var en hel del) Jag kan inte se någon fläkt som sitter direkt på moderkortet. Alla fläktar verkar snurra som de ska. Men där är en orange kylfläns (är det den?). Kan det vara värt ett försök att byta den? Om problemet kvarstår? Datorn har nu varit på ett par timmar och har inte hängt sig.

Om jag vill byta den, köper jag en ny? Eller tar bort och gör rent och sedan sätter på ny kylpasta och sätter fast den igen? Samt vad använder jag för att göra rent?

Visa signatur

Matte

Permalänk
Medlem

aceton är fint att göra rent med, då datorn har fungerat fint förut så tror jag du kan behålla kylflänsen. Det du kan göra är att skaffa en fläkt som du monterar på flänsen...låga tysta varv

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk

Datorn har nu fungerat en hel dag utan att hänga sig så problemet verkar vara löst. Jag låter kylflänsen vara så länge. Tack för hjälpen.

Visa signatur

Matte

Permalänk
Medlem

Testa om din dator fungerar som den ska, håll lite koll på temperaturer och liknande, håll även lite koll i burken då det gäller damm, en dator drar åt sig damm så det är inte helt fel att kolla även luftintaget på datorn (brukar vara i nedre delen av fronten), där kan det ligga som en kaka med damm på utsidan, den får man ta bort, sedan även titta så el-agg och liknande inte har för mycket damm som täpper till..

Visa signatur

Cpu: Intel Core i5 6600K | Ram: 16GB | HD: SSD SanDisk 128-GB | Western Digital 640-GB | Samsung 250-GB | Grafik: Nvidia Geforce GTX 760 Twin Frozr. | Moderkort: ASUSTeK COMPUTER INC. Z170-P. | PSU: 600w | Chassi: Fractal Design Define R4.

Permalänk
Medlem

Jag ser felet direkt, Asrock.

Visa signatur

Derp

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Forze
Jag ser felet direkt, Asrock.

Datorn har fungerat som den ska nu i en vecka utan att hänga sig. Men kan det vara idé att byta ut moderkortet? Men isåfall kan man väl nästan lika bra byta processor och minne på samma gång?

Visa signatur

Matte

Permalänk
Medlem

varför byta om allt fungerar?

Permalänk
Antielefant

Jo, funkar det är det bra och då är det ju onödigt att byta om du inte behöver mer kräm i burken. Du måste nämligen i så fall byta i praktiken allt.

Felet var med största sannolikhet just det dammlager du tog bort, damm är nämligen en utmärkt isolator och hindrar kylningen helt.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Tack för alla svar. Jag låter datorn vara som den är och hoppas på att den får vara frisk ett tag till.

Visa signatur

Matte