Permalänk
Medlem

vilken switch?

har en router nu men jävlas bara med de har provat 3 olika, belkin, netgear och x-micro och köpte x-micron först och funkar än idag men den segar ner anslutningen så mycket så jag köpte mig en belkin den funkade skit bra i 2 månader tills den bara dog av och den gå ha igång 5 min nu sen dör den så då köpte jag netgear rp614 och den är riktigt kass, man kan inte ha igång 2 datorer samtidigt då dör internet. och det är bara x-micron som funkar och de är ju ingen märkes grej precis, har haft den i 4 år.
men hade tänkt skaffa ett extra ipnummer och en switch istället så jag undrar vilken switch man ska köpa?

max priset är väll 500kr helst mindre,

Permalänk
Medlem
Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jocke007
har en router nu men jävlas bara med de har provat 3 olika, belkin, netgear och x-micro och köpte x-micron först och funkar än idag men den segar ner anslutningen så mycket så jag köpte mig en belkin den funkade skit bra i 2 månader tills den bara dog av och den gå ha igång 5 min nu sen dör den så då köpte jag netgear rp614 och den är riktigt kass, man kan inte ha igång 2 datorer samtidigt då dör internet. och det är bara x-micron som funkar och de är ju ingen märkes grej precis, har haft den i 4 år.
men hade tänkt skaffa ett extra ipnummer och en switch istället så jag undrar vilken switch man ska köpa?

max priset är väll 500kr helst mindre,

Vilken hastighet på bredbandet?
För 3com levererar riktigt bra switchar i layer 1 "tror du bara vill ha en plug and play" ?

Har denna själv i mitt lilla nätverk här hemma och funkar bra och stabil

http://www.dustinhome.se/pd_5010207290.aspx

//skane

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem

Är det en switch eller router du ska ha? rp614 är en router.

Hur många datorer ska dela på linan? ISP?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jocke007
har en router nu men jävlas bara med de har provat 3 olika, belkin, netgear och x-micro och köpte x-micron först och funkar än idag men den segar ner anslutningen så mycket så jag köpte mig en belkin den funkade skit bra i 2 månader tills den bara dog av och den gå ha igång 5 min nu sen dör den så då köpte jag netgear rp614 och den är riktigt kass, man kan inte ha igång 2 datorer samtidigt då dör internet. och det är bara x-micron som funkar och de är ju ingen märkes grej precis, har haft den i 4 år.
men hade tänkt skaffa ett extra ipnummer och en switch istället så jag undrar vilken switch man ska köpa?

max priset är väll 500kr helst mindre,

Switchar är lager2.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skanepiraten
Vilken hastighet på bredbandet?
För 3com levererar riktigt bra switchar i layer 1 "tror du bara vill ha en plug and play" ?

Har denna själv i mitt lilla nätverk här hemma och funkar bra och stabil

http://www.dustinhome.se/pd_5010207290.aspx

//skane

har 100mbit fiber.

jo är ju som smidigast med plug and play.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Är det en switch eller router du ska ha? rp614 är en router.

Hur många datorer ska dela på linan? ISP?

Switchar är lager2.

ska ha en switch, 2 datorer.

vilka märken är bäst när det gäller switchar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jocke007
har 100mbit fiber.

jo är ju som smidigast med plug and play.

ska ha en switch, 2 datorer.

vilka märken är bäst när det gäller switchar?

Ja som sagt 3com är enligt mig själv bra komponenter både inom jobb och privat

Men vill du krydda på så varför inte cisco?

@maniak du har rätt jag som skrev fel

//skane

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem

de bli då ingen cisco kan ja ju säga hehe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jocke007
de bli då ingen cisco kan ja ju säga hehe

hehe ^^

http://www.dustinhome.se/pd_5010207290.aspx <--- men denna är bra annars

//skane

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem

www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=319207

En prisvärd & bra switch, vilken jag länkat till en gång innan.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

blir nog en gigabit switch, skulle tro att de blir 3com lr nå annat märke

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

ok gör d-link bra grejer nu förtiden? för ja hade en d-link switch för ca 5 år sen och de va de sämsta skrot ja köpt mig och en kompis har en router av d-link och den funkar inge bra och den ska väll va 4-5år, kanske nyare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jocke007
ok gör d-link bra grejer nu förtiden? för ja hade en d-link switch för ca 5 år sen och de va de sämsta skrot ja köpt mig och en kompis har en router av d-link och den funkar inge bra och den ska väll va 4-5år, kanske nyare

Ja d-link har på senaste tiden kommit igång på prestanda sidan
Men precis som du säger dom var dåliga innan, dom blev ju populära för att dom var billiga men det satt ju också billiga saker i sakerna som gjorde att det inte orkade med allt.

//skane

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jocke007
blir nog en gigabit switch, skulle tro att de blir 3com lr nå annat märke

Kan du få gigabit från din ISP?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Klart man köper en gbit switch, finns ingen poäng med att köpa en 100Mbiatre då priset inte skiljer nått väsentligt. Rekommenderar också 3com switchen som länkades tidigare om vi snackar 500spänn.

Visa signatur
Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Har även den switchen själv^^, dock används den inte just nu.

Vart ligger Granö då? eller vart du nu bor :p, nära sthlm?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eD@RCP
Klart man köper en gbit switch, finns ingen poäng med att köpa en 100Mbiatre då priset inte skiljer nått väsentligt. Rekommenderar också 3com switchen som länkades tidigare om vi snackar 500spänn.

NETGEAR ProSafe Switch 5P 10/100 för 215:-, ser inte en chans att man kan få en gigabit switch i samma kvalité för liknande pengar.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Entusiast

Jag avråder från D-link, även om dem påstås vara bättre nuförtiden.
Hade en D-link Gigabit switch som överhettades och "dog" bara för några veckor sedan.

Jag säkerhetskopierade några terabyte data från filservern till en annan dator och på så sätt belasta switchen fullt ut.
Efter några timmar tvärdog switchen och vägrade vakna upp.

Detta var en relativt ny switch och det märktes att det var kraftigt överhettad då den dog. (Den var rejält varm)

Jag fick den utbytt på Garanti, men för att vara på säkra sidan valde jag att byta in den mot ett annat märke.
I detta fallet blev det en "Level One" 5 portars Gigabitswitch. Den håller sig sval även under full belastning, så "Level One" är ett märke jag kan rekommendera.

EDIT: Jag har haft andra problem med andra äldre D-Link produkter, så D-Link generellt vill jag avråda ifrån.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
NETGEAR ProSafe Switch 5P 10/100 för 215:-, ser inte en chans att man kan få en gigabit switch i samma kvalité för liknande pengar.

Men det är en 10/100 switch :/ och för 215 kr så undrar jag om kvaliteten på prestandan på den switchen. För visst en switch ska inte göra några jätte arbeten men dom kan bli varma ändån och 215 kr låter magert... Men vet inget om den så ska inte säga för mycket.

//skane

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=117151

Har en sådan switch själv, funkar perfekt, kostade 350 då jag beställde den :). KR^Pacman på forumet har skrämt upp den till 980Mbit.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skanepiraten
Men det är en 10/100 switch :/ och för 215 kr så undrar jag om kvaliteten på prestandan på den switchen. För visst en switch ska inte göra några jätte arbeten men dom kan bli varma ändån och 215 kr låter magert... Men vet inget om den så ska inte säga för mycket.

//skane

Har den äldre versionen själv & den fungerar klockrent & är sval, kör den som inkommande switch som delar upp bredbandet till min IP-telefoni box samt min router efter min router kör jag dock gigabitswitchar.

215:- för en FS105 är prisvärt tycker jag.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=117151

Har en sådan switch själv, funkar perfekt, kostade 350 då jag beställde den :). KR^Pacman på forumet har skrämt upp den till 980Mbit.

jasså okej

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Har den äldre versionen själv & den fungerar klockrent & är sval, kör den som inkommande switch som delar upp bredbandet till min IP-telefoni box samt min router efter min router kör jag dock gigabitswitchar.

215:- för en FS105 är prisvärt tycker jag.

Jaha okej men då funkar den ju bra
Finns små glimtar av sol i alla grejor ^^

//skane

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skanepiraten

Jaha okej men då funkar den ju bra

//skane

Kan man nog påstå, den har suttit där på väggen i ca5år nu & inga problem alls.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Kan du få gigabit från din ISP?

näe inte då än, men kan ju va bra om man ska köra nå lan lr nå sånt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Har även den switchen själv^^, dock används den inte just nu.

Vart ligger Granö då? eller vart du nu bor :p, nära sthlm?

näe är inte så nära precis hehe, bor några mil utanför umeå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jocke007
de bli då ingen cisco kan ja ju säga hehe

Varför inte? Går att hitta rätt trvliga saker på tradera / ebay Hittade min 3548 för 900kr

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

hade tänkt köpa nytt,

Permalänk
Medlem

När du köper en switch så kan du iprincip köpa vad som helst som passar dig. Dvs pris/portar/osv.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skanepiraten
http://www.dustinhome.se/pd_5010207290.aspx <--- men denna är bra annars

+1

Funkar utmärkt här.

Visa signatur