Permalänk

clear cmos ?
eftersom du var i bios när allt blev svart,
har du testat att nollställa moderkortet

EDIT
såg inte att du hade skrivit det redan...

Permalänk
Medlem

jo, han har de'

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Top_Jimmy
...Fast jag är inte helt säker på om jag lyckades nollställa BIOS. Läste i manualen och det enda som stod var att datorn skulle va avstängd. Inget om hur länge jag skulle hålla inne knappen.
Kan man utan fara rycka batteriet på moderkortet istället och låta det ligga ur 10 minuter eller så?

Inte bara avstängd. Nätagget ska vara frånkopplat vägguttaget så att moderkortet blir helt strömlöst. Batteriet ska du inte röra så länge manualen inte uttryckligen säger att det ska avlägsnas.

Visst fungerar det lika bra att avlägsna batteriet, men jag har sett alltför många skadade batterihållare för att det ska vara en metod värd att rekommendera.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Testar att nollställa bios en gång till. Det verkar inte finnas nån "jumper" att flytta på, så jag håller Clear CMOS-knappen intryckt 15-20 sekunder.

Visa signatur

Mitt system: MSI 790GX-G65, AMD Phenom II X3 720 BE, OCZ Reaper HPC DDR3 PC10666 1333MHZ 2x2 GB, XFX HD 4870 1 GB XXX, WD Green SSD 120GD, WD Caviar Green SATAII 1TB, Lambda Lexicon, Corsair HX450W PSU, BenQ E2400HD TFT. OS: Windows 7 64-bit.

Permalänk

Nej, hjälpte inte.

Visa signatur

Mitt system: MSI 790GX-G65, AMD Phenom II X3 720 BE, OCZ Reaper HPC DDR3 PC10666 1333MHZ 2x2 GB, XFX HD 4870 1 GB XXX, WD Green SSD 120GD, WD Caviar Green SATAII 1TB, Lambda Lexicon, Corsair HX450W PSU, BenQ E2400HD TFT. OS: Windows 7 64-bit.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Top_Jimmy
Nåt jag reflekterade över igår, vid första uppstarten när vi kikade runt i BIOS var att det stod att minnena var på 1066MHz. Men det är PC10666 DDR3 minnen på 1333 MHz. Och moderkortet ska ju klara 1333 MHz standard och 1600 MHz överklockat. Fast hade detta varit en del av problemet borde jag ju inte kunna ha kört den felfritt i nästan ett dygn väl?

Nån som har nån idé om varför BIOS (när det funkade) visade 1066MHz på minnena istället för 1333MHz?

Visa signatur

Mitt system: MSI 790GX-G65, AMD Phenom II X3 720 BE, OCZ Reaper HPC DDR3 PC10666 1333MHZ 2x2 GB, XFX HD 4870 1 GB XXX, WD Green SSD 120GD, WD Caviar Green SATAII 1TB, Lambda Lexicon, Corsair HX450W PSU, BenQ E2400HD TFT. OS: Windows 7 64-bit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Top_Jimmy
Testar att nollställa bios en gång till. Det verkar inte finnas nån "jumper" att flytta på, så jag håller Clear CMOS-knappen intryckt 15-20 sekunder.

Om BIOS går att CLEARa, så har du gjort det för länge sen.
Och om allting var okay så skulle du fått systemet att starta normalt.
Men ändå postar jag denna instruktion från Manualen.

1. Man slår av Nätaggregatets strömbrytare.
2. Man trycker en gång på CLR_CMOS knappen.
Sedan är det bara att slå på strömbrytaren igen. Och köra.

Så klart du läst detta redan, i Manualen:
Clear CMOS Button: CLR_CMOS1
There is a CMOS RAM on board that has a power supply from external battery to
keep the system configuration data.
With the CMOS RAM, the system can automatically boot OS every time it is turned on.
If you want to clear the system configuration, use the button to clear data.
Press the button to clear the data.

Important:
Make sure that you power off the system before clearing CMOS data.

OM 1066 MHz och 1333 MHz.
Är det inte så att, även om jag sätter i hur snabba minnen som helst (t.ex. 1600MHz)
så startar systemet med 1066 MHz = standard hastigheten.
För att köra dem snabbare, om minnena stöder det,
måste jag höja hastigheten, ändra i BIOS inställningar för SDRAM.

/halo

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Hedersmedlem

Innan du lämnar in det, så testa det jag skrev i första inlägget

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Kollat så kylaren inte släppt något från proppen? då vägrar den ju starta med eftersom det blir för varmt direkt.

hände mig en gång för länge sen... för lite kylpasta eller något.

låter ju mer som brädan lagt av.

Visa signatur

"hÖöp!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Gör så att du tar ut allting ur lådan, lägger det på moderkortskartongen,
kopplar i det som behövs och testkör det därifrån.
Har du distanser isatta på rätt ställen, om alls (till mobot alltså).

De här är vad Jallle föreslog. I sitt första inlägg.
Kanske han testat det också redan.

Undrar om han ringde komplett.se supporten idag?

Han hör säkert av sej och rapporterar senare Top_Jimmy.
Ska bli intressant att veta om det verkligen var nåt med moderkortet.
Det funkade i några dagar prickfritt .. men sen inte alls

/halojoy

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Inaktiv

Skulle detta kunna vara ESD-relaterat?

Permalänk

Jag ringde komplett.se i torsdags och killen jag pratade med var nästan hundra på att det var moderkortet, så jag ska skicka in det på måndag. Sen ska dom ha 2-4 arbetsdagar på sig att felsöka det, sen skickar dom ett nytt om det nu är fel på kortet, vilket jag hoppas. har ingen lust att skicka CPU:n till dustinhome och vänta ytterligare några dagar.

Jag ska testa Jalles förslag i morgon, har inte haft tid än.

compaqoffer: ESD-relaterat hur? I själva monteringen eller efter?

Visa signatur

Mitt system: MSI 790GX-G65, AMD Phenom II X3 720 BE, OCZ Reaper HPC DDR3 PC10666 1333MHZ 2x2 GB, XFX HD 4870 1 GB XXX, WD Green SSD 120GD, WD Caviar Green SATAII 1TB, Lambda Lexicon, Corsair HX450W PSU, BenQ E2400HD TFT. OS: Windows 7 64-bit.

Permalänk
Medlem

Det låter nästan garanterat som att moderkortet har lagt av. Det skulle kanske kunna vara grafikkortet, men eftersom du har integrerat så är det ju del av moderkortet Om du inte har lust att pilla en massa mer, så är det bara att packa ihop och skicka tillbaka.

Elektronik som lägger av pga tillverkningsfel brukar göra det inom en kort tid efter inköp. Även om det skulle vara ESD-relaterat så kan ju inte ens du bevisa det Det funkade ju utan problem i ett dygn.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

Tja! Har nyss startat datorn med ett nytt moderkort! Heder till Komplett.se för enkel och kundvänlig RMA på det gamla moderkortet. Ska installera Windows 7 RC 64-bit på fredag så jag slipper Ubuntu. Hoppas datorn lever tills dess. Tack för alla inlägg i tråden, jättebra med tips och ett "bollplank" när (nya) grejer går sönder och man ser tusenlapparna rinna iväg! Kostade mig ju dock inget mer än tid den här gången...

Visa signatur

Mitt system: MSI 790GX-G65, AMD Phenom II X3 720 BE, OCZ Reaper HPC DDR3 PC10666 1333MHZ 2x2 GB, XFX HD 4870 1 GB XXX, WD Green SSD 120GD, WD Caviar Green SATAII 1TB, Lambda Lexicon, Corsair HX450W PSU, BenQ E2400HD TFT. OS: Windows 7 64-bit.